Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17578
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Mara schreef:N.a.v. de schuivende panelen, heb ik een vraag.
Mocht/mag je lid worden waar je zelf wilde?
Dus als je in Zuidland woonde, mocht je je dan in laten schrijven bij een kerk in Spijkenisse, als deze in Zuidland ook was?
Bij een PKN gemeente mag dat nl. niet (ik weet niet of dit bij allemaal zo is).
Mijn buurvrouw verhuisde naar een andere wijk en moest toen ook naar een andere wijkgemeente. Ze vond dat heel erg.

Maar hoe is dat in andere kerken? Is dit iets van vroeger of heeft het nooit bestaan?
Het beleid in de CGK in deze weet ik niet precies. De praktijk is dat mensen onafhankelijk van hun woonplaats zelf bepalen waar ze lid worden . Dit wordt algemeen geaccepteerd ook vanwege de soms grote liggingsverschillen.

Voorbeeld: CGK'ers in Woudenberg kunnen lid zijn in Amersfoort,Scherpenzeel,Driebergen,Renswoude,Zeist,Veenendaal-Bethel,Veenendaal-Pniël. Volgens het jaarboekje 2014 is dit de huidige werkelijkheid, in Woudenberg wonen enkele tientallen CGK'ers die zich verdelen in minstens 7 gemeenten. Rare jongens die CGK'ers maar daarom hou ik zoveel van ze :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

Bij de GG dien je in de regel lid te worden bij de dichts bijzijnde gemeente.
De meeste kerkenraden doen echter niet moeilijk als je om moverende redenen in een andere gemeente lid wilt worden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Curatorium »

In de GG is het inderdaad dus kerkenraadsafhankelijk.
Zo wilden vele mensen uit Goes in Kapelle naar de kerk, maar dat mocht niet.
Deze mensen zijn dus echt verhuisd naar een andere woonplaats, anderen zijn zelfs met doktersverklaringen aan de gang geweest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:N.a.v. de schuivende panelen, heb ik een vraag.
Mocht/mag je lid worden waar je zelf wilde?
Dus als je in Zuidland woonde, mocht je je dan in laten schrijven bij een kerk in Spijkenisse, als deze in Zuidland ook was?
Bij een PKN gemeente mag dat nl. niet (ik weet niet of dit bij allemaal zo is).
Mijn buurvrouw verhuisde naar een andere wijk en moest toen ook naar een andere wijkgemeente. Ze vond dat heel erg.

Maar hoe is dat in andere kerken? Is dit iets van vroeger of heeft het nooit bestaan?
Het beleid in de CGK in deze weet ik niet precies. De praktijk is dat mensen onafhankelijk van hun woonplaats zelf bepalen waar ze lid worden . Dit wordt algemeen geaccepteerd ook vanwege de soms grote liggingsverschillen.
Ah, daar zijn de panelen. :hum
Ik meende me nl te herinneren dat dit vroeger niet echt op prijs werd gesteld, maar er werd op zondag nauwelijks gereisd.
Mijn ouders hadden kennissen die een bepaalde predikant "achterna reisden".
Ze konden vanwege hun bedrijf niet verhuizen, dus kochten ze een caravan en zette die neer in de gemeente waar deze predikant op de kansel stond.
(Van zaterdagavond tot maandagochtend)

Nu kijkt niemand er meer van op als je 2 kerken overslaat zelfs en nog verder van huis lid wordt.
Wij hebben hier in de regio nu eenmaal te kampen met liggingsverschillen.
Tiberius schreef:De meeste kerkenraden doen echter niet moeilijk als je om moverende redenen in een andere gemeente lid wilt worden.
Omdat ze in de regel niet te kampen hebben met teruglopend ledental?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:De meeste kerkenraden doen echter niet moeilijk als je om moverende redenen in een andere gemeente lid wilt worden.
Omdat ze in de regel niet te kampen hebben met teruglopend ledental?
Nee, omdat het weinig zin heeft om mensen te frustreren ergens tegen hun zin lid te worden. Dan is de vrucht op de preek bij voorbaat al weg.
Teruglopende ledentallen spelen geel rol in de besluitvorming, zover ik weet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:In de GG is het inderdaad dus kerkenraadsafhankelijk.
Zo wilden vele mensen uit Goes in Kapelle naar de kerk, maar dat mocht niet.
Deze mensen zijn dus echt verhuisd naar een andere woonplaats, anderen zijn zelfs met doktersverklaringen aan de gang geweest.
Naar de kerk is geen probleem, maar lid worden, zal je wel bedoelen.
Bij de overkomst zijn twee kerkenraden betrokken: die van de gemeente waar je lid zou moeten zijn en die van de gemeente waar je naar toe wilt. Als één van de twee een stringenter beleid voert, gaat de verhuizing niet door, inderdaad.
Maar goed, als mensen al gaan zitten knoeien met doktersverklaringen, dan is de vraag in hoeverre de relatie reeds verziekt is.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Pimpelmees »

Lid worden van een andere kerkgemeente was in de Nederlands Hervormde Kerk mogelijk via perforatie. Men vond het niet fijn, maar het kon. Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige PKN een dergelijke overstap naar een andere gemeente onmogelijk zou maken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Orchidee »

In de hhg is ook perforatie mogelijk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17578
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:Lid worden van een andere kerkgemeente was in de Nederlands Hervormde Kerk mogelijk via perforatie. Men vond het niet fijn, maar het kon. Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige PKN een dergelijke overstap naar een andere gemeente onmogelijk zou maken.
klinkt vrij pijnlijk: perforeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Pimpelmees schreef:Lid worden van een andere kerkgemeente was in de Nederlands Hervormde Kerk mogelijk via perforatie. Men vond het niet fijn, maar het kon. Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige PKN een dergelijke overstap naar een andere gemeente onmogelijk zou maken.
klinkt vrij pijnlijk: perforeren.
LOL
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Dodo »

Pimpelmees schreef:Lid worden van een andere kerkgemeente was in de Nederlands Hervormde Kerk mogelijk via perforatie. Men vond het niet fijn, maar het kon. Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige PKN een dergelijke overstap naar een andere gemeente onmogelijk zou maken.
Het gebeurt in de PKN volop hoor, dat mensen lid worden in een andere plaats/wijk dan waar ze wonen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door refo »

Wij hebben een ouderling die bijna tegenover de GG in zijn eigen woonplaats woont.
Hij heeft het wel altijd druk over de zondagsrust.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Wilhelm »

refo schreef:Wij hebben een ouderling die bijna tegenover de GG in zijn eigen woonplaats woont.
Hij heeft het wel altijd druk over de zondagsrust.
Woont niet in Gouda?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Ditbenik »

Orchidee schreef:In de hhg is ook perforatie mogelijk.
Nee, in de HHK geldt de regel dat perforatie niet mogelijk is. (Kort na de scheuring in 2004 is een zogenaamd generaal pardon afgekondigd. Daarna is performatie kerkordelijk niet meer toegestaan). Er is formeel slechts één uitzondering op: 'om pastorale redenen'. In dat geval moeten zowel woongemeente als voorkeursgemeente hier mee instemmen. Wanneer één van de twee dat niet doet, is nog een beroep mogelijk bij heb breed moderamen van de classis.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Orchidee »

(er kan perforatie worden aangevraagd dat de kerkenraad indient bij de
HHK-gemeente in het woongebied),
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie