Samenspraak als spiegel

-DIA-

Re: Samenspraak als spiegel

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Marieke schreef:Ik weet niet of Dominee Marieke op RF geaccepteerd wordt.. :nonnon
Foei toch :fouet
Ik weet niet hoe oud je precies bent, anders zou je kunnen overwegen de titel opoe te gaan voeren; dat wordt denk ik wel geaccepteerd.
Ik had nooit van de titel opoe gehoord, en net vorige week kwam ik het tegen in een boek van ds. j. Roos "Uit de pastorie"
Misschien ook gelezen? :-)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

het is streekgebonden.
Mijn Zeeuwse grootmoeder werd alleen maar opoe genoemd.
Wij (vanuit Gelderland) vergisten ons nog wel eens.

Mijn vader noemde zijn Brabantse moeder altijd: moeke
wij zeiden altijd: oma.
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:het is streekgebonden.
Mijn Zeeuwse grootmoeder werd alleen maar opoe genoemd.
Wij (vanuit Gelderland) vergisten ons nog wel eens.

Mijn vader noemde zijn Brabantse moeder altijd: moeke
wij zeiden altijd: oma.
Mijn Opoe noemde wij Opoe. Iddc streekgebonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

:offtopic :offtopic
henriët

Bericht door henriët »

In Zeeland kunnen ook kleine meisjes een 'opoe'zijn.
Als je wordt betiteld als 'opoe' betekent het dat je 'te ouwelijk/ te wijs bent.

maar goed, we dwalen af..

ooit las ik een stukje 'Bart en Kees', maar ik ben niet zo ver gekomen,
zelf pak ik dan liever een boek van een der puriteinen of zet een preek aan.
Maar ieder zo zijn smaak.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

mijn ene opoe was van Ederveen, de andere van Enschede...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marieke

Bericht door Marieke »

henriët schreef:In Zeeland kunnen ook kleine meisjes een 'opoe'zijn.
Als je wordt betiteld als 'opoe' betekent het dat je 'te ouwelijk/ te wijs bent.

Je vindt misschien in de geschriften der puriteinen wel geestelijke herkenning. Dat vind je dan rijk. Die geestelijke herkenning kun je ook vinden in "Bart en Kees". Hoewel je het met zowel Bart als Kees niet kunt doen, worden er Bijbelgedeelten stap voor stap uitgelegd en dat biedt dan toch wel weer onderwijs.
Voor mij heeft een samenspraak zoals Bart en Kees meer waarde (omdat er stapsgewijs Bijbelgedeelten worden uitgelegd) dan de samenspraken die hier geplaatst zijn. Hoewel ze misschien wel waarheden bevatten, moet je uitkijken dat het doel van deze stukjes niet "het belachelijk maken van bepaalde bevindingen" wordt.
En inderdaad, als je alleen maar "Bart en Kees" leest, zou niet best zijn. Maar naast de Bijbel, de puriteinse geschriften en andere waardevolle boeken, kan ook dit waardevol zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

"Het merg van het Evangelie" van E. Fisher is ook een samenspraak. Ik vind dat een leerzaam boek, en de vorm houdt het wel levendig.
henriët

Bericht door henriët »

Marieke schreef:

Je vindt misschien in de geschriften der puriteinen wel geestelijke herkenning. Dat vind je dan rijk. Die geestelijke herkenning kun je ook vinden in "Bart en Kees". Hoewel je het met zowel Bart als Kees niet kunt doen, worden er Bijbelgedeelten stap voor stap uitgelegd en dat biedt dan toch wel weer onderwijs.
Voor mij heeft een samenspraak zoals Bart en Kees meer waarde (omdat er stapsgewijs Bijbelgedeelten worden uitgelegd) dan de samenspraken die hier geplaatst zijn. Hoewel ze misschien wel waarheden bevatten, moet je uitkijken dat het doel van deze stukjes niet "het belachelijk maken van bepaalde bevindingen" wordt.
En inderdaad, als je alleen maar "Bart en Kees" leest, zou niet best zijn. Maar naast de Bijbel, de puriteinse geschriften en andere waardevolle boeken, kan ook dit waardevol zijn.
Maar ik wilde niet aangeven dat ik zulksoort geschriften 'niets'vind, ik kon er toendertijd niet doorkomen, wellicht nu wel. Maar ik heb dat zeker niet denigrerend bedoeld.
Excuus als dat zo over mocht zijn gekomen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marieke

Bericht door Marieke »

henriët schreef:
Marieke schreef:

Maar ik wilde niet aangeven dat ik zulksoort geschriften 'niets'vind, ik kon er toendertijd niet doorkomen, wellicht nu wel. Maar ik heb dat zeker niet denigrerend bedoeld.
Excuus als dat zo over mocht zijn gekomen.
Nee hoor, wees gerust, zo had ik het ook niet opgevat. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik persoonlijk Bart en Kees waardevoller vind dan de hier geplaatste samenspraak. Niet te vergelijken met de puriteinen, maar allebei vind ik wel waardevol.
henriët

Bericht door henriët »

Marieke schreef: Nee hoor, wees gerust, zo had ik het ook niet opgevat. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik persoonlijk Bart en Kees waardevoller vind dan de hier geplaatste samenspraak. Niet te vergelijken met de puriteinen, maar allebei vind ik wel waardevol.
Ah ok, dank je.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik heb niet veel tijd om te lezen, maar als ik die heb, lees ik liever 'hedendaagse' theologen zoals Packer/Tim Keller/A. van de Beek. De onderwerpen waarover zij schrijven spreken me meer aan (en de vorm trouwens ook).
dennis

Bericht door dennis »

rekcor schreef:Ik heb niet veel tijd om te lezen, maar als ik die heb, lees ik liever 'hedendaagse' theologen zoals Packer/Tim Keller/A. van de Beek. De onderwerpen waarover zij schrijven spreken me meer aan (en de vorm trouwens ook).
Dat begrijp ik wel, maar dan praat je wel over schrijvers met een behoorlijk andere boodschap. Je kunt A. van de Beek onmogelijk vergelijken met de Puriteinen of ds. Van Rheenen. Die laatsten leggen uit hoe de Heere werkt in het hart van Zijn volk. Bevinding dus.
Plaats reactie