Ik zie dat spanningsveld ook wel. Maar je ontkomt er toch niet aan de belijdenis op de een of andere manier een 'bindend' gezag toe te kennen: we zijn erop aanspreekbaar. Ik denk dat een kerk moeizaam zou functioneren zonder belijdenis. Nogmaals: ook het adagium 'alleen de Schrift' ís al een belijdenis.Dolf Weijland schreef:Overigens laat ik het ene niet door het andere uitsluiten; ik probeer het primaat van de Schrift tot zijn recht te laten komen omdat er wel degelijk een spanningsveld bestaat tussen gezag en afgeleid gezag. Dat probleem formuleer jij ook. Je moet mijn postings niet zien als een bezwaar tegen de belijdenis maar als een poging om mogelijkheden boven tafel te krijgen om het spreken vanuit de Schrift meer op de voorgrond te krijgen. Ik denk dat de belijdenisgeschriften dat ten diepste bedoelen.
Anderzijds, als iemand in zijn geweten overtuigd is dat de belijdenis op een bepaald punt niet voldoet, dan kun je hem die overtuiging niet ontnemen door op de belijdenis te wijzen, en je kunt hem die overtuiging ook niet verbieden onder het motto 'dien maar een gravamen in'. Want als het gravamen juist zou zijn, heeft de persoon in kwestie dus al eerder dan de belijdenis het juiste inzicht gehad. Zijn inzicht wordt niet pas juist als dat formeel kerkelijk is vastgelegd.