Orde van dienst
-
Re: Orde van dienst
Hier in de buurt ook een aantal GG's die dat doen. Maar sommige predikanten hebben geen groot aanpassingsvermogen en doen het op de standaard manier, oftewel de afkondigingen tussen het dankgebed en de zegen. Ik vind de afkondigingen (of; het roddelrubriekje) vooraf iets beter aangezien het dan voor de zegen gebeurt en geen deel uitmaakt van de eredienst, zoals je het Wilhelmus of het Lutherlied ook na de zegen zingt. Maar ach, zoveel maakt het ook niet uit.
Ik vind hier meer tegen pleiten dan voor, eerlijk gezegd.Curatorium schreef:Hier in de buurt ook een aantal GG's die dat doen. Maar sommige predikanten hebben geen groot aanpassingsvermogen en doen het op de standaard manier, oftewel de afkondigingen tussen het dankgebed en de zegen. Ik vind de afkondigingen (of; het roddelrubriekje) vooraf iets beter aangezien het dan voor de zegen gebeurt en geen deel uitmaakt van de eredienst, zoals je het Wilhelmus of het Lutherlied ook na de zegen zingt. Maar ach, zoveel maakt het ook niet uit.
Wat mij betreft zouden altijd votum en groet het eerste woord moeten hebben in de dienst. Niet eerst even een paar mededelingen 'en dan gaan we echt beginnen'. Dat doet echt afbreuk aan de kracht van de gereformeerde liturgie. Dan nog liever na de zegen, als het zo nodig buiten de eredienst moet.
Maar waarom dat zou moeten kan ik ook niet echt zien. Afkondigingen over het welzijn van gemeenteleden of kerkelijke activiteiten als een "roddelrubriekje" bestempelen, getuigt denk ik niet van een juist zicht op hoe de gemeente zou moeten zijn. Die dingen passen wat mij betreft juist wel binnen de eredienst.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Bij on beginnen we met een introductie door middel van een Bijbeltekst. Ik gebruik hiervoor vaak psalm 100
Zingen: http://cyberhymnal.org/htm/p/r/praisegf.htm
Votum en zegen
Zingen
Wet/geloofsbelijdenis/12 artikelen en NGB artikel
Schriftlezing
Zingen
Afkondigingen
Gebed
Collectes
Zingen
Prediking
Dankgebed
Zingen
Zegen
Zingen (ps 72 oftewel psalter 196 of 197)
Zingen: http://cyberhymnal.org/htm/p/r/praisegf.htm
Votum en zegen
Zingen
Wet/geloofsbelijdenis/12 artikelen en NGB artikel
Schriftlezing
Zingen
Afkondigingen
Gebed
Collectes
Zingen
Prediking
Dankgebed
Zingen
Zegen
Zingen (ps 72 oftewel psalter 196 of 197)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Hebben jullie ook zo'n Bulletin? Veel kerken in Canada hebben dat, vond ik altijd heel handig! In een oogopslag zien waar de diensten die dag over gaan, alles wat er speelt en leeft in de gemeente, activiteiten etc. waardoor er helemaal niet veel/geen afkondigingen meer nodig zijn.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Curatorium schreef:Hebben jullie ook zo'n Bulletin? Veel kerken in Canada hebben dat, vond ik altijd heel handig! In een oogopslag zien waar de diensten die dag over gaan, alles wat er speelt en leeft in de gemeente, activiteiten etc. waardoor er helemaal niet veel/geen afkondigingen meer nodig zijn.
ja, hebben we inderdaad.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Maar dan wel voorafgaand aan het gebed waarin de voorbedes worden gedaan. En niet in de vorm van cryptische omschrijvingen die uitnodigen tot gissen wie dat dan wel zou kunnen zijn, maar met naam en toenaam mevrouw De Groot van de Piet Heinstraat 2, die woensdag in het ziekenhuis te Groningen moet worden opgenomen.Jongere schreef:Afkondigingen over het welzijn van gemeenteleden of kerkelijke activiteiten als een "roddelrubriekje" bestempelen, getuigt denk ik niet van een juist zicht op hoe de gemeente zou moeten zijn. Die dingen passen wat mij betreft juist wel binnen de eredienst.
En verder kan ik iedereen ter lezing aanbevelen:
-De weg van de liturgie (Tradities, achtergronden, praktijk), uitg. Meinema, 1998
-M.J. Vrijlandt - Liturgiek (uitg. Meinema, 1987)
Dan wordt in elk geval duidelijk dat dat blaadje wat je krijgt uitgereikt een orde van dienst heet en geen liturgie

~~Soli Deo Gloria~~
- Dodo
Misschien is het geen liturgie, maar een soort zondagsbrief. Een aviertje met het wel en wee van de gemeente, ziekten, kringen, bijzondere dingen.
Dan beter op zaterdagmorgen even rondmailen aan alle leden. Dat scheelt weer voor het milieu.
Wij hebben dat ook hier in NL, maar dan wekelijks digitaal. Goed voor het milieu. Scheelt ook hele verhalen in de kerk.Curatorium schreef:Hebben jullie ook zo'n Bulletin? Veel kerken in Canada hebben dat, vond ik altijd heel handig! In een oogopslag zien waar de diensten die dag over gaan, alles wat er speelt en leeft in de gemeente, activiteiten etc. waardoor er helemaal niet veel/geen afkondigingen meer nodig zijn.
- Dodo
Maar dan sluit je een flink deel van de gemeente uit, want lang niet iedereen is digitaal actief.Mister schreef:Wij hebben dat ook hier in NL, maar dan wekelijks digitaal. Goed voor het milieu. Scheelt ook hele verhalen in de kerk.Curatorium schreef:Hebben jullie ook zo'n Bulletin? Veel kerken in Canada hebben dat, vond ik altijd heel handig! In een oogopslag zien waar de diensten die dag over gaan, alles wat er speelt en leeft in de gemeente, activiteiten etc. waardoor er helemaal niet veel/geen afkondigingen meer nodig zijn.
Klopt, al is het geen flink deel maar een bescheiden deel, aangezien het een vrij jonge gemeente betreft. Het is ook op papier verkrijgbaar.Dodo schreef:Maar dan sluit je een flink deel van de gemeente uit, want lang niet iedereen is digitaal actief.Mister schreef:Wij hebben dat ook hier in NL, maar dan wekelijks digitaal. Goed voor het milieu. Scheelt ook hele verhalen in de kerk.Curatorium schreef:Hebben jullie ook zo'n Bulletin? Veel kerken in Canada hebben dat, vond ik altijd heel handig! In een oogopslag zien waar de diensten die dag over gaan, alles wat er speelt en leeft in de gemeente, activiteiten etc. waardoor er helemaal niet veel/geen afkondigingen meer nodig zijn.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dit is ons 'church bulletin' dus. En blijkbaar, dat het zeer nuttig is, om het tijdens de dienst te hebben...
Food for Thought:
Submission: "A wife submits voluntarily, not merely as demanded and enforced by the man. It is a gift that a woman offers to the man she has vowed to love in obedience to God who first loved her. For this reason, it is imperative that a woman's submission be "as to the Lord”, that is, flowing from the submissive obedience she already yields to Jesus Christ.” - R. & S. Phillips
"The Christian must surely be so disposed and minded that he feels within himself it is with God he has to deal throughout his life. In this way, as he will refer all he has to God's decision and judgment so will he refer his whole intention of mind scrupulously to Him. For he who has learned to look to God in all things that he must do, at the same time avoids all vain thoughts. This, then is that denial of self which Christ enjoins with such great earnestness,” ” John Calvin, Institutes, 3.7.2
••... the fear of God influences them to cleave close unto him; and the power of God keeps them from departing from him, from his doctrines, worship, and ordinances, from his people, and a profession of his name,"“, John Gill on Jeremiah 32:40
The First Protestant Reformed Church of
Edmonton, Alberta
15911-107 A Avenue
Edmonton, Alberta T5P 0Z3
Phone: (780) 486-1613
Web Address: www.EdmontonPRC.org
Worship Services: 10 AM & 3 PM
Pastor: Rev. John Marcus
Home: (780) 489-6470
This is the Lord's Day November 14, 1013
"For with thee is the fountain of life: in thy light shall we see light. 0 continue thy loving kindness unto them that know thee; and thy righteousness to the upright in heart. “. II Psalm 36:9, 10
Morning Worship Service -10:00 AM
Sermon by: Prof. H. Hanko
Read by: Elder Fred Tolsma
Scripture: John 7:37-8:11
Text: John 8:2-11
Psalters 173, 38,362,263,196
"Jesus Work of Forgiveness"
I. Contrasting Sin
II Contrasting Reactions
III Contrasting Forgiveness
Collections: General, Benevolence
Next Week: General, Emeritus
Afternoon Worship Service - 3:00 PM
Sermon by: Prof B. Grittters
Read by: Elder Bert Mulder
Scripture: II Samuel 12
Text: II Samue112
Psalters: 12, 83, 143,422, 197
"God's Gracious Dealings with Sinful, Guilty David"
I A Word of Repentance and Forgiveness
II A Word of Chastisement and Judgment
III A Word of Mercy and Kindness
Foreign Missions, Reformed Witness Hour
Emmanuel PR School Soc. /Building Maintenance
First Protestant Reformed Church of Edmonton, Alberta
"This is the Lord's Day"
November 24, 2013
We welcome all who worship with us today and pray that God will bless us by His Word and Spirit. If you would like more information regarding our church, please contact our pastor, Rev. John Marcus, or one of our elders. If you would like CO's of today services, please place a completed request slip in the pamphlet rack slot. Our worship services are streamed live over the internet and past sermons can be downloaded from our website www.EdmontonPRC.org.
Visitors are invited to join us for coffee and Christian fellowship following the afternoon service in the basement of the church.
Listen to the current or archived broadcasts of the Reformed Witness Hour on the web at
http://www.reformedwitnesshour.org/. Today's message by Rev. W. Bruinsma is "The Source of a Happy
Heart" based on Proverbs 15:16, 17.
Ushers: Dan van den Berg Next Week: Gord Tolsma
~ (AM) H. Tolsma, B. Mulder, Jessica (PM) T. Wierenga, Stephanie Tolsma, Alyssa
Next Week: (AM) M. Molenkamp, Lesley Tolsma, Laura (PM) N. Tolsma, E. Miersma, Kristi
ANNOUNCEMENTS
Make a joyful noise Unto the LORD, all ye lands, Serve the LORD with gladness. Come before His presence with singing.” Today we are privileged to come into God's presence in worship, to give Him the glory and to hear His blessed Word.
The elders will be leading the worship services today and Prof. R. Dykstra next week (Dec. I) as Rev. Marcus will be supplying Doon's pulpit for the next two Lord's days.
Congregational meeting: The annual congregational meeting is scheduled for Friday, December 6 at 8:00 PM., D.V. All male confessing members are urged to mark their calendars and to plan on attending. The consistory presents the following nominations: for the office of elder, Ed Huizing and Albert Nieuwenkamp; for the office of deacon, Russ DeVries and Michael Klaassens of which one must be chosen for each office. Any lawful objections to these nominations must be brought to the attention of the clerk as soon as possible.
Baptism: Consistory approved the baptism request of Mr. and Mrs. Jonathan Huizing to have their infant son, Silas James, baptized in the afternoon service of December 8.
Upcoming School Society Lecture ... Mark your calendars. Saturday, November 30, 2013. Professor R. Dykstra from our Protestant Reformed Theological School will be speaking on the following:
10:30 am. - The Reformation's Zeal for Christian Schools
12:00 pm - break for lunch (Iunch to be provided)
1:15 pm - The Foundation of the Christian School: God's Everlasting Covenant of Grace
Spend your day hearing from one of our Professors and join us for a bit of fellowship.
CHURCH IN FELLOWSHIP
SUNDAY: Young People and Young Adults will not meet. The Doug Tolsma family is asked to bring refreshments nest week.
MONDAY: No pre-confession classes during our pastor's absence.
TUESDAY: Heidelberg Catechism classes at 7:30 PM: Review Lord'. Day 38. Essentials class at 8:30
PM: Memorize Lesson 21 and finish the extra work.
**Choir: No Choir this week
WEDNESDAY; The Adult Bible Study will meet at 8:00 PM and continue their study of I Corinthians 1:17 ff. Netty Tolsma is asked to provide refreshments and Rose Ferguson next week.
FRIDAY; The adults and young people are invited to play volleyball from 7:36-9:30 PM at Westminster Junior High School, 13712 - 104 Avenue. The next volleyball evening is December 13.
SATURDAY: Catechism classes will be canceled on Saturday morning in light of Prof. Dykstra's speeches.
REOUESTED ANNOUNCEMENTS
The Covenant Ladies Circle meeting has been rescheduled for Monday, December 2 at 8:00 PM at the home of Amy Marcus. We will be discussing the article In the Nurture and Admonition of the Lord by Rev. A. denHartog. All the ladies of the church are welcome.
From Board of Special Education: We are now well into the 2013-14 school year and place before you the needs of our society. Last year, our deficit drive goal was 5135,000 and we received $158,050, an incredible 523,050 over our budget, for which we are grateful to our Father in heaven! With the addition of the :full-time program in Covenant Christian High School as well as assistance given to four schools outside the west Michigan area, our goal for this year's deficit drive is $185,000. We ask for your continued prayers and financial support for this worthy cause.
COVENANT CHRISTIAN HIGH SCHOOL CHOIR CD; We are now taking orders for our new Choir CD 'His Own'. The CD's are US$10 (CA$10.50) each and include many favorites from last year's Chamber and Concert Chorale Choirs including 'The Holy Heart', 'His Robes for Mine', 'All the
Way my Savior Leads Me' and 'Christ Arose'. These CD's will only be available to order for a limited time. To place your order, please sign up on the sheet in the basement of church and give payment to your church contact person, Heidi Klaassens by December 8.
Colorado Young Adults' Retreat: Registration for the upcoming retreat (April 7-10, 2014) will open on December 2. Rev. Key and Rev. Griess will be speaking on the theme "The Sovereignty of God in the Life of Job.” Post-high to age 30 are welcome to attend. Visit the Facebook page for more information
at https:/Iwww.facebook.com/groups/Coloradoretreat/.
NEWS OF OUR CHURCHES
Rev. G. Eriks (Hudsonville PRC) declined the call to Faith PRC (Jenison, MI) and W. Langerak
(Southeast PRC) declined the call to Doon PRC (IA).
Het is al meer dan 30 jaar geleden dat ik in Haarlem een dienst meemaakt waar op een krijtbord voor de ingang van de kerk stond vermeld welk orgelstuk er na de dienst zou worden gespeeld.
Regelmatig maak ik diensten mee waarin bij de aankondigingen vóór de dienst niet alleen wordt aangekondigd wie er voorgaat, maar ook wie het orgel bespeelt.
Nogal een verschil met kerken waar men doorgaans zegt "het orgel speelt" en waar je vooral geen echte orgelmuziek moet spelen voor en na de dienst
En voordat jullie nou gaan roepen dat het orgelspel slechts een ondergeschikte zaak is: natuurlijk, dat vind ik ook. De Woordverkondiging moet centraal staan. Maar muziek kan wel iets toevoegen. "Waar woorden ophouden, gaat de muziek verder", zei eens iemand.
Regelmatig maak ik diensten mee waarin bij de aankondigingen vóór de dienst niet alleen wordt aangekondigd wie er voorgaat, maar ook wie het orgel bespeelt.
Nogal een verschil met kerken waar men doorgaans zegt "het orgel speelt" en waar je vooral geen echte orgelmuziek moet spelen voor en na de dienst

En voordat jullie nou gaan roepen dat het orgelspel slechts een ondergeschikte zaak is: natuurlijk, dat vind ik ook. De Woordverkondiging moet centraal staan. Maar muziek kan wel iets toevoegen. "Waar woorden ophouden, gaat de muziek verder", zei eens iemand.
~~Soli Deo Gloria~~
Speel zelf ook orgel in de kerk (en nee, geen échte orgelmuziek...), maar voor mij zou het aankondigen van de dienstdoende organist absoluut niet hoeven.Hendrikus schreef:Het is al meer dan 30 jaar geleden dat ik in Haarlem een dienst meemaakt waar op een krijtbord voor de ingang van de kerk stond vermeld welk orgelstuk er na de dienst zou worden gespeeld.
Nogal een verschil met kerken waar men doorgaans zegt "het orgel speelt" en waar je vooral geen echte orgelmuziek moet spelen voor en na de dienst![]()
Predikant aankondigen hoeft voor mij ook niet, maar zou je nog kunnen doen voor eigenlijk alleen de gasten die geen kennis hebben kunnen nemen van de kerkbode (of kerktijden.nl) om te weten wie er op de kansel staat. M.i. weet 95%, zo niet 100%, van de aanwezigen echt wel wie er voorgaat.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ik vind het een slecht teken als men niet rekent met gasten. Dat straalt iets uit van "Bij ons naar de kerk gaan, dat wil toch niemand?"Bona Fide schreef: Speel zelf ook orgel in de kerk (en nee, geen échte orgelmuziek...), maar voor mij zou het aankondigen van de dienstdoende organist absoluut niet hoeven.
Predikant aankondigen hoeft voor mij ook niet, maar zou je nog kunnen doen voor eigenlijk alleen de gasten die geen kennis hebben kunnen nemen van de kerkbode (of kerktijden.nl) om te weten wie er op de kansel staat. M.i. weet 95%, zo niet 100%, van de aanwezigen echt wel wie er voorgaat.
Je hoeft maar een heel klein beetje missionair te zijn ingesteld om op z'n minst rekening te houden met de aanwezigheid van onverwachte gasten.
Waar waarde wordt gehecht aan goede kerkmuziek, vindt men het vaak vanzelfsprekend dat ook wordt aangekondigd wie er orgel speelt. Dat komt dan vanuit de gemeente, en je mag het zien als een teken dat men goede muziek belangrijk vindt.
~~Soli Deo Gloria~~