Scheurt uw hart, en niet uw klederen

DirkM

Re: Scheurt uw hart, en niet uw klederen

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
DirkM schreef:Wat ik opmaak uit je schrijven is dat het bij jou 15 jaar heeft gezeten tussen het feit dat je jezelf realiseerde ten diepst wat God voor jou heeft gedaan en het moment dat jij het kruis van Golgotha (dus ook je Verlosser) hebt gevonden, die al die tijd al stond te wachten op jou dat jij de stap nam om op te staan en naar de Vader te gaan. Heel eerlijk, ik kan wel janken als ik dat lees. Gelukkig is dat bij mij heel anders gegaan.
Dirk toch....je komt erg remonstrants / arminiaans op mij over. Een hoop zelf doen, veel eigen initiatief tonen....en God doet het restje voor jou wat je nog tekort komt met Zijn helpende genade. Staat er dan niet geschreven dat Hij gevonden is van een volk dat naar Hem niet zocht...?? Staat er dan ook niet geschreven dat niemand tot God de Vader komt dan door Christus....en dat niemand tot Christus komen kan tenzij de Vader Die Hem gezonden heeft hem trekke....(Joh. 6:37-44) Geldt dit dan alleen mij, en niet voor jou, Dirk...??
Je kunt alleen Jezus Christus maar aannemen wanneer God door de Heilige Geest aan je werkt.
Of je neemt Jezus aan, of je verwerpt Hem.
En niets doen staat gewoon gelijk aan afwijzen wat dat betreft.
Niemand kan Christus aannemen van uit zich zelf, zonder dat God hem naar Zich toetrekt, dat klopt inderdaad, maar dat heb ik ook nooit ontkend.
Arminius zei dat er bij de mens sprake was van een vrije keuze, maar ik ervaarde ook in mijn leven dat ik geen andere keuze kon maken. Arminiaans is een term die derhalve ook niet echt bij mij past moet ik zeggen. Ik kon de werking van de Heilige Geest aan mijn ziel niet wederstaan.

Wat ik heel typerend vind bij Handelingen 2:41 is dat er staat.......
Zij dan, die zijn woord aanvaardden.....
Er wordt dus wel een reactie verwacht van de kant van God.
En ik kan nu niet echt zeggen dat Handelingen 2 arminiaans is.

Als je mij zou vragen om Arminiaans te omschrijven dan zou ik dat maar beter niet doen, omdat we op dit forum niet dergelijke bewoordingen over anderen geacht worden te gebruiken, maar scherp zou ik er wel over schrijven, neem dat maar van mij aan.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DirkM schreef:
DWW schreef:
DirkM schreef:Wat ik opmaak uit je schrijven is dat het bij jou 15 jaar heeft gezeten tussen het feit dat je jezelf realiseerde ten diepst wat God voor jou heeft gedaan en het moment dat jij het kruis van Golgotha (dus ook je Verlosser) hebt gevonden, die al die tijd al stond te wachten op jou dat jij de stap nam om op te staan en naar de Vader te gaan. Heel eerlijk, ik kan wel janken als ik dat lees. Gelukkig is dat bij mij heel anders gegaan.
Dirk toch....je komt erg remonstrants / arminiaans op mij over. Een hoop zelf doen, veel eigen initiatief tonen....en God doet het restje voor jou wat je nog tekort komt met Zijn helpende genade. Staat er dan niet geschreven dat Hij gevonden is van een volk dat naar Hem niet zocht...?? Staat er dan ook niet geschreven dat niemand tot God de Vader komt dan door Christus....en dat niemand tot Christus komen kan tenzij de Vader Die Hem gezonden heeft hem trekke....(Joh. 6:37-44) Geldt dit dan alleen mij, en niet voor jou, Dirk...??
Je kunt alleen Jezus Christus maar aannemen wanneer God door de Heilige Geest aan je werkt.
Of je neemt Jezus aan, of je verwerpt Hem. En niets doen staat gewoon gelijk aan afwijzen wat dat betreft. Niemand kan Christus aannemen van uit zich zelf, zonder dat God hem naar Zich toetrekt, dat klopt inderdaad, maar dat heb ik ook nooit ontkend.
Uit je vorig schrijven bleek vaak heel anders, Dirk. Lees in rode letters...
DirkM schreef: Wat ik heel typerend vind bij Handelingen 2:41 is dat er staat.......
Zij dan, die zijn woord aanvaardden.....Er wordt dus wel een reactie verwacht van de kant van God. En ik kan nu niet echt zeggen dat Handelingen 2 arminiaans is.
De pinksterlingen namen zijn woord gaarne aan en lieten zich vervolgens dopen, NADAT hun harten doorstoken (lees in Griekse grondtaal), en zij dus verslagen waren geworden middels een hartverscheurend berouw door de veroordelende prediking van de apostel Petrus. "Want...toen zij dat hoorden....werden zij innerlijk verslagen" God maakt eerst dorstig naar het Water des Levens, Hij doet zelfs omkomen van dorst, en geeft dan te drinken. Hij maakt door de vloek en doding der wet eerst plaats voor het plaatsbekledende werk van Christus, waar bij ons geen plaats is. Hij stelt een zondaar eerst doodschuldig jegens Zijn heilige wet, waarna Hij hem in en door Christus vrijmaakt door recht en gerechtigheid. En daarvoor wil, kan en mag een zondaar NIETS doen, Dirk. Want alleen goddeloze vijanden worden met God verzoend. God de Vader trekt en draagt hem tot Christus, verheerlijkt en toegepast door de Heilige Geest. Want, het is door U, door U alleen, om het eeuwige welnehagen...Psalm 89.

Als er maar iets van onze kant bijkwam was het alles bedorven en voor niets geweest. Want Gods heilige wet is krachteloos geworden door ons zondige vlees. De wet die ons ten leven was, werd ons de dood. Hoe dan? Alleen door het geloof dat door het gehoor wordt gewerkt. Want het zaligmakende geloof is uit het gehoor, en het gehoor is door het gepredikte Woord Gods. Gods verkoren volk wordt dus eerst rampzalig en daarna zalig door (gelovig) te horen. En uit onszelf horen kunnen we ook niet, daartoe moeten onze geestelijke oren, ogen en hart eerst doorstoken / besneden / gescheurd worden. Want met het hart gelooft men tot rechtvaardigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid. Ik hoorde eerst mijn vloek en doem ten dode, en daarna mijn Zegen ten eeuwige leven. Daardoor werd ik geestelijk afgesneden van de eerste Adam en ingelijfd in de Tweede Adam, middels het instrument van het ware geloof, gewerkt door de Heilige Geest. Daar behoefde ik zelf niets aan te doen, Dirk.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DirkM

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
DirkM schreef:
DWW schreef:
Of je neemt Jezus aan, of je verwerpt Hem. En niets doen staat gewoon gelijk aan afwijzen wat dat betreft. Niemand kan Christus aannemen van uit zich zelf, zonder dat God hem naar Zich toetrekt, dat klopt inderdaad, maar dat heb ik ook nooit ontkend.
Uit je vorig schrijven bleek vaak heel anders, Dirk. Lees in rode letters...
DirkM schreef: Wat ik heel typerend vind bij Handelingen 2:41 is dat er staat.......
Zij dan, die zijn woord aanvaardden.....Er wordt dus wel een reactie verwacht van de kant van God. En ik kan nu niet echt zeggen dat Handelingen 2 arminiaans is.
De pinksterlingen namen zijn woord gaarne aan en lieten zich vervolgens dopen, NADAT hun harten doorstoken (lees in Griekse grondtaal), en zij dus verslagen waren geworden middels een hartverscheurend berouw door de veroordelende prediking van de apostel Petrus. "Want...toen zij dat hoorden....werden zij innerlijk verslagen" God maakt eerst dorstig naar het Water des Levens, Hij doet zelfs omkomen van dorst, en geeft dan te drinken. Hij maakt door de vloek en doding der wet eerst plaats voor het plaatsbekledende werk van Christus, waar bij ons geen plaats is. Hij stelt een zondaar eerst doodschuldig jegens Zijn heilige wet, waarna Hij hem in en door Christus vrijmaakt door recht en gerechtigheid. En daarvoor wil, kan en mag een zondaar NIETS doen, Dirk. Want alleen goddeloze vijanden worden met God verzoend. God de Vader trekt en draagt hem tot Christus, verheerlijkt en toegepast door de Heilige Geest. Want, het is door U, door U alleen, om het eeuwige welnehagen...Psalm 89.

Als er maar iets van onze kant bijkwam was het alles bedorven en voor niets geweest. Want Gods heilige wet is krachteloos geworden door ons zondige vlees. De wet die ons ten leven was, werd ons de dood. Hoe dan? Alleen door het geloof dat door het gehoor wordt gewerkt. Want het zaligmakende geloof is uit het gehoor, en het gehoor is door het gepredikte Woord Gods. Gods verkoren volk wordt dus eerst rampzalig en daarna zalig door (gelovig) te horen. En uit onszelf horen kunnen we ook niet, daartoe moeten onze geestelijke oren, ogen en hart eerst doorstoken / besneden / gescheurd worden. Want met het hart gelooft men tot rechtvaardigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid. Ik hoorde eerst mijn vloek en doem ten dode, en daarna mijn Zegen ten eeuwige leven. Daardoor werd ik geestelijk afgesneden van de eerste Adam en ingelijfd in de Tweede Adam, middels het instrument van het ware geloof, gewerkt door de Heilige Geest. Daar behoefde ik zelf niets aan te doen, Dirk.
De pinksterlingen namen zijn woord gaarne aan en lieten zich vervolgens dopen, NADAT hun harten doorstoken (lees in Griekse grondtaal), en zij dus verslagen waren geworden middels een hartverscheurend berouw door de veroordelende prediking van de apostel
Dat gebeurde allemaal de zelfde dag !

Wanneer God zegt BEKEER U, dan moet de mens daarop reageren. De mens zal ook altijd reageren door de werking van de Heilige Geest.
Wat de arminianen bedoelden zeiden was eigenlijk dit, en ook de leer der Geref. Gemeenten is dit:
1.God roept
2.Zij die het woord aanvaarden (reactie van de mens doordat ze de Geest der aanneming tot zonen hebben ontvangen)

Waar de arminianen fundamenteel afweken van de leer die er destijds was is een heel fundamenteel punt, namelijk dat ze zeiden dat de mens zo hoog verheven was en intelligent en machtig, dat de mens Gods werk stil zou kunnen zetten.
Dat is typisch hoogmoed, ik weet er echt geen ander woord voor te verzinnen dat netjes blijft.
Een mens kan net als farao zijn hart verharden, maar Gods Woord roept nu juist op om onze harten NIET te verharden. Maar ook al maakt de mens een aantal malen in zijn leven de keuze om zijn hart verder te verharden dan moet hij er ernstig rekening mee houden dat God Zelf wel eens, net zoals bij Farao, hun hart zou kunnen verharden.
De mens wikt, maar God beschikt.

Als laatste zei je dat jij er zelf niets voor hoefde te doen, maar dat moet ik echt weerleggen.
Je hebt namelijk het woord aanvaard............
Dat was wat je moest doen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

DirkM schreef:
Als laatste zei je dat jij er zelf niets voor hoefde te doen, maar dat moet ik echt weerleggen.
Maar dat aanvaarden kwam door de Geest des Heeren, die máákte dat een mens het woord aanvaard, zelf wil je niks en kún je niks......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
jvdg

Bericht door jvdg »

Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Maar dat aanvaarden kwam door de Geest des Heeren, die máákte dat een mens het woord aanvaard, zelf wil je niks en kún je niks......
Ik zal wel niet begrijpen wat DirkM bedoelt, maar mocht hij gelijk hebben, dan blijft de eeuwige heerlijkheid voor alle mensen gesloten.
't Is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
Ook het aanvaarden van het Woord wordt door de Heilige Geest gewerkt.
Weet je nog: niets uit en van de mens.......
DirkM

Bericht door DirkM »

Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Dat je kunt aanvaarden is inderdaad het werk van de Heilige Geest, maar je moet het dus wel zelf aanvaarden. Niet om zelf op te kunnen roemen vanzelfsprekend, maar door genade alleen.
DirkM

Bericht door DirkM »

jvdg schreef:
Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Ik zal wel niet begrijpen wat DirkM bedoelt, maar mocht hij gelijk hebben, dan blijft de eeuwige heerlijkheid voor alle mensen gesloten.
Je snapt dan inderdaad niet wat ik bedoel, als je tot de conclusie moet komen dat de eeuwige heerlijkheid voor alle mensen gesloten blijft.
Dan heb je echt de essentie gemist.

A. God werkt van buiten af aan de zondaar
B. Hierdoor trekt God de zondaar naar Christus.

C. De verlossing wordt door God aangeboden doormiddel van de verzoening bewerkt door Christus.

D. De zondaar hoort dat door het Woord.

E. De zondaar neemt het Woord aan.

Nu het geheimenis van de werking van de Heilige Geest.
Waar eigenlijk alle theologen en zo niet uit zijn gekomen is het ondoorgrondelijke werk van de Heilige Geest, en blijft men met de vraag zitten wanneer wordt het hart van steen van de zondaar door God verwisseld door een hart van vlees, en wordt hij kind van God, dus eigenlijk kort gezegt, wederomgeboren.

De ene zegt net voor punt E
De ander zegt op het moment van E.
Nog een ander zegt net na punt E.

Dit blijft een discussie waar zelfs de kervaders en theologen nooit zijn uitgekomen.
Het blijft een geheimenis.

Waar iedereen het wel over eens is, en ik ook, is dat je alleen maar door de werking van de Heilige Geest op punt E terecht kunt komen.
De wedergeboorte is een werk van God, voor de mens niet te bevatten zo groots.
Nu kunnen we proberen met zijn allen om er uit te komen wanneer de wedergeboorte nu precies heeft plaatsgevonden en kunnen we elkaar hier over aanvallen of steunen, maar dat is nu net niet de bedoeling.

Nu iemand wederomgeboren is, zegt Jezus nog steeds VOLG MIJ.
Paulus zegt loop de wedloop en laat u door niets stoppen of afleiden.
Laten we daarom niet te lang discussie voeren over dit onderdeel maar laten we elkaar opbouwen en steunen in het lopen van de wedloop.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

DirkM schreef:
jvdg schreef:
Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Je snapt dan inderdaad niet wat ik bedoel, als je tot de conclusie moet komen dat de eeuwige heerlijkheid voor alle mensen gesloten blijft.
Dan heb je echt de essentie gemist.

A. God werkt van buiten af aan de zondaar
B. Hierdoor trekt God de zondaar naar Christus.

C. De verlossing wordt door God aangeboden doormiddel van de verzoening bewerkt door Christus.

D. De zondaar hoort dat door het Woord.

E. De zondaar neemt het Woord aan.

Nu het geheimenis van de werking van de Heilige Geest.
Waar eigenlijk alle theologen en zo niet uit zijn gekomen is het ondoorgrondelijke werk van de Heilige Geest, en blijft men met de vraag zitten wanneer wordt het hart van steen van de zondaar door God verwisseld door een hart van vlees, en wordt hij kind van God, dus eigenlijk kort gezegt, wederomgeboren.

De ene zegt net voor punt E
De ander zegt op het moment van E.
Nog een ander zegt net na punt E.

Dit blijft een discussie waar zelfs de kervaders en theologen nooit zijn uitgekomen.
Het blijft een geheimenis.

Waar iedereen het wel over eens is, en ik ook, is dat je alleen maar door de werking van de Heilige Geest op punt E terecht kunt komen.
De wedergeboorte is een werk van God, voor de mens niet te bevatten zo groots.
Nu kunnen we proberen met zijn allen om er uit te komen wanneer de wedergeboorte nu precies heeft plaatsgevonden en kunnen we elkaar hier over aanvallen of steunen, maar dat is nu net niet de bedoeling.

Nu iemand wederomgeboren is, zegt Jezus nog steeds VOLG MIJ.
Paulus zegt loop de wedloop en laat u door niets stoppen of afleiden.
Laten we daarom niet te lang discussie voeren over dit onderdeel maar laten we elkaar opbouwen en steunen in het lopen van de wedloop.
De zondaar hééft niets aan te nemen, het wordt hem wel of niet toegepast door de Heilige Geest en dan hééft de zondaar de vergeving der zonden door de verdienste van Jezus Christus, dus niet áánnemen, maar verkrijgen en toegepast....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk!
"Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
"Wij geloven, dat... de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt."
Je moet niet nog vromer dan vroom, en nog Bijbelser dan de Bijbel willen zijn!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 19 mei 2011, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
edward

Bericht door edward »

Afgewezen schreef:Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk!
"Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
"Wij geloven, dat... de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt."
Maar ook niet minder bijbels....noch uit den bloede(!) -vergat je nog te vermelden - , noch uit den wil des vleses....
Wat wil dat ''noch uit den bloede'' eigenlijk zeggen, denk je?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edward schreef:
Afgewezen schreef:Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk!
"Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
Maar ook niet minder bijbels....noch uit den bloede(!) -vergat je nog te vermelden - , noch uit den wil des vleses....
Ik heb de tekst aangepast. Ik hoop dat de boodschap duidelijk is. Als je je eigen vraag wilt beantwoorden, staat je dat natuurlijk vrij.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DirkM legt mijns inziens hier een vinger op de zere plek van de nabijkomende 'gelovige' die zich in ongeloof blijft verzetten tegen vrije genade om niet.
@MariaVT: wat is het verschil tussen de toepassing en wat Dirk schrijft?
edward

Bericht door edward »

Afgewezen schreef:
edward schreef:
Ik heb de tekst aangepast. Ik hoop dat de boodschap duidelijk is. Als je je eigen vraag wilt beantwoorden, staat je dat natuurlijk vrij.
Een vraag retourneren is geen goede etiquette.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

"Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
Eens.
De Dordtse Leerregels zijn op dit punt heel helder vind ik. Lees b.v. H 3/4 par.12, waarvan ik nu alleen de laatste zinnen citeer:
En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk! "Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
"Wij geloven, dat... de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt." Je moet niet nog vromer dan vroom, en nog Bijbelser dan de Bijbel willen zijn!
Beste Afgewezen, het ging in deze niet om vromigheden. Het begon met deze verwijtende opmerking van DirkM jegens mij:
Dirk vermengd het eenzijdige werk Gods gewerkt door de Heilige Geest, met een doe-het-zelf geloven van een zondaar die tot Jezus gaat. Er is inderdaad een eis tot geloof en bekering, en die blijft voor ons allen staan. Maar wanneer de Heere Jezus aan de blindgeborene vraagt of hij gelooft in de Zoon van God (Die notabene voor hem stond), zei hij: "Heere, wie is Hij...opdat ik in Hem moge gelove". Waarna Christus Zich aan zijn ziel openbaart, en hij metterdaad in Hem gelooft tot zaligheid.....en het wonder van aanbidding in zijn hart overbleef, Joh. 9:35-38, 1 Joh.5:5,10. De moordenaar kon ook pas door het geloof de toevlucht tot Christus gaan toen hij eerst zijn rampzaligheid had gemijnd en zijn hart gescheurd was geworden van berouw over zijn bedreven zonden. Zo gaat het bij al Gods verkorenen wanneer zij door de weg van Gods heilige recht gedoopt worden in de dood van Christus, Rom. 6:3. Door de weg van kruisdood en graf staan zij op met Jezus Christus door het toevluchtnemende geloof waardoor zij in Hem zijn ingelijfd geworden. De moordenaar en de blindgeborene werden zalig, eerst door te horen, en daarna in Hem te geloven. Met net zo weinig moeite als dat een dodelijk vermoeid opgejaagd dorstig hert zou drinken van de levende waterstromen om zijn dorst te lessen. Met net zo weinig moeite als dat een dodelijk vermoeide reiziger zich op zijn bed ter ruste nederligt, (Robert Traill). Maar zolang een ziel nog is onder de heerschapij van de vloek en doem der wet, en God de dood nog niet over zijn diensthuis heeft gebracht (tiende plaag), en daarmee nog niet afgesneden is van zijn oude wortel in Adam, drinkt hij nog uit zijn zelf uitgehouwen bakken die geen water houden en kan hij derhalve niet in Hem geloven en nog minder ZELF de toevlucht nemen tot Christus, Joh. 6:37,44. De kinderen Israels togen uit in vrijheid met schoenen aan hun voeten toen het bloed gestreken was aan de deurposten, en zij het door vuur geroosterde vlees van het onschuldig geslachte paaslam met ongezuurde broden en bittere saus gegeten hadden tot vereniging. Zo ook bij het geestelijk verkoren bondsvolk Israel.

Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan, Gal. 3:23-27.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gesloten