Je kunt alleen Jezus Christus maar aannemen wanneer God door de Heilige Geest aan je werkt.DWW schreef:Dirk toch....je komt erg remonstrants / arminiaans op mij over. Een hoop zelf doen, veel eigen initiatief tonen....en God doet het restje voor jou wat je nog tekort komt met Zijn helpende genade. Staat er dan niet geschreven dat Hij gevonden is van een volk dat naar Hem niet zocht...?? Staat er dan ook niet geschreven dat niemand tot God de Vader komt dan door Christus....en dat niemand tot Christus komen kan tenzij de Vader Die Hem gezonden heeft hem trekke....(Joh. 6:37-44) Geldt dit dan alleen mij, en niet voor jou, Dirk...??DirkM schreef:Wat ik opmaak uit je schrijven is dat het bij jou 15 jaar heeft gezeten tussen het feit dat je jezelf realiseerde ten diepst wat God voor jou heeft gedaan en het moment dat jij het kruis van Golgotha (dus ook je Verlosser) hebt gevonden, die al die tijd al stond te wachten op jou dat jij de stap nam om op te staan en naar de Vader te gaan. Heel eerlijk, ik kan wel janken als ik dat lees. Gelukkig is dat bij mij heel anders gegaan.
Of je neemt Jezus aan, of je verwerpt Hem.
En niets doen staat gewoon gelijk aan afwijzen wat dat betreft.
Niemand kan Christus aannemen van uit zich zelf, zonder dat God hem naar Zich toetrekt, dat klopt inderdaad, maar dat heb ik ook nooit ontkend.
Arminius zei dat er bij de mens sprake was van een vrije keuze, maar ik ervaarde ook in mijn leven dat ik geen andere keuze kon maken. Arminiaans is een term die derhalve ook niet echt bij mij past moet ik zeggen. Ik kon de werking van de Heilige Geest aan mijn ziel niet wederstaan.
Wat ik heel typerend vind bij Handelingen 2:41 is dat er staat.......
Zij dan, die zijn woord aanvaardden.....
Er wordt dus wel een reactie verwacht van de kant van God.
En ik kan nu niet echt zeggen dat Handelingen 2 arminiaans is.
Als je mij zou vragen om Arminiaans te omschrijven dan zou ik dat maar beter niet doen, omdat we op dit forum niet dergelijke bewoordingen over anderen geacht worden te gebruiken, maar scherp zou ik er wel over schrijven, neem dat maar van mij aan.