Bergrede

Joannah

Re: Bergrede

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:Nee,je zegt eigenlijk: Israel zijn de joden wanneer het vervloekingen betreft, maar wanneer het om het herstel van Israel gaat en wanneer zij voorzegd wordt geheel zalig te zullen worden, dan zijn wij het. selectieve vergeestelijking noem ik het maar.
Als het gaat om de herstelde hut van David, die eens vervallen was, gaat het toch echt om de joden volgens mij, en niet de heidenen.
Joannah, als wij de weg wel geweten hebben maar niet bewandeld hebben zullen we een zwaarder oordeel ontvangen.
Bij de Joden is dat niet anders, daarom zegt God tegen hen; Ik geef je wel oren maar je zult niet naar de waarheid kunnen horen dat geef Ik jullie niet( behalve het overblijfsel naar de verkiezing).
En zegt God, Ik ga Mij nu tot de heidenen wenden, NIET ALS EEN TUSSENTIJD, MAAR ZO BLIJFT HET, en de heidenen zullen horen. Dat staat er toch? Lees het nog maar eens;

Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.

Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.
Er zal geen tijd komen dat ze met de ogen zien en met het hart verstaan en God hen geneze, ik weet dat past niet in de leer van het dispensationalisme.

Nu de vervallen hut van David gaat over de heidenen en niet over de Joden lees maar,
Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.
En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:

Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.

Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.
Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.

Gods naam is uitgeroepen over "het Israel Gods" , de uitverkorenen hebben gekregen wat Israel zocht!!
Zie je hoe de bijbel (God) juist de heidenen betrekt bij de vervallen hut van David en niet de Natuurlijke Joden!
Het is een kwestie van Gods woord aannemen of verharden.
Ik ben het Tony Warren eens het dispensationalisme is een ander evangelie!
Je ziet hoe de bijbel haaks staat op de leer van de bedelingen.
Kol1:25 over bedelingen.
En ook nog eens in Ef 3:2.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Fjodor schreef:
Alexander CD schreef: Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.[/color]Er zal geen tijd komen dat ze met de ogen zien en met het hart verstaan en God hen geneze, ik weet dat past niet in de leer van het dispensationalisme.
Er staat niet bij hoe lang de tijd is dat de Joden niet zien en niet horen.
En Romeinen 11:26 gaat echt niet over het geestelijke Israël, maar het gaat over het lichamelijke Israël dat nog eens gevoegd zal worden bij het geestelijke Israël. Zie ook de context en de kanttekeningen.
IK ben blij dat je op wat ik met de bijbel probeer te zeggen, ingaat.
Er staat toch duidelijk;opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Wat betekent dat volgens jou ?
Alexander CD

Joannah schreef:Kol1:25 over bedelingen.
En ook nog eens in Ef 3:2.
Joannah ik weet wel dat er bedelingen zijn dat zegt de bijbel duidelijk een oud testamentische en een nieuw testamentische, maar dat is heel wat anders dan de leer van de bedelingen.

Waarom ga je nooit in op wat de bijbel zegt, wat ik ook beaam, de vervallen hut gaat vooral over de heidenen!

En wat God zegt,opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien.

Het staat er, zelfs 3 x dat betekent dat de zaak bij God vaststaat, neem dat toch aan!

En nog veel meer zoals, het koninkrijk zal van u( nationaal Israel) genomen worden en gegeven worden aan een volk dat wel de vruchten brengen zal.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Alexander CD schreef:
Fjodor schreef:
Alexander CD schreef: Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.[/color]Er zal geen tijd komen dat ze met de ogen zien en met het hart verstaan en God hen geneze, ik weet dat past niet in de leer van het dispensationalisme.
En Romeinen 11:26 gaat echt niet over het geestelijke Israël, maar het gaat over het lichamelijke Israël dat nog eens gevoegd zal worden bij het geestelijke Israël. Zie ook de context en de kanttekeningen.
Er staat toch duidelijk;opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Dat de ongelovigen niet zullen zien, nooit niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

Jesaja 6 eindigt met deze woorden:
Maar zoals van de eik en de haageik
na het omhakken een stronk overblijft,
zal hun stronk een heilig zaad zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Alexander CD schreef:
Fjodor schreef:
Inderdaad, nooit niet.
(= altijd wel)
Stichting staat Israel zeker ook nergens toe leidend?De uitlopende vijgeboom ?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
learsi

Bericht door learsi »

theoloog schreef:
Joannah schreef:Theoloog,
Ik schat jou kennis veel hoger dan de mijne :-)
maar het volgende stukje vat het ongeveer samen:
In de vier Evangeliën, Matthéüs, Markus, Lukas en Johannes, vinden we de 33 jaar van Jezus’ leven op aarde beschreven. De boodschap in de Evangeliën is hoofdzakelijk dat mensen zich moeten voorbereiden op de komst van het Koninkrijk, de periode dat Jezus als Koning der koningen en Heere der heren op aarde zal regeren. De Heere Jezus Verkondigde dan ook het Evangelie van het Koninkrijk (Matth. 4 : 17 en 23). In de Evangeliën vinden we ook het lijden, sterven, de opstanding en de hemelvaart van Jezus Christus beschreven. In feite gaat de periode van de Wet door tot aan het kruis van Jezus Christus (zoals op andere schema’s op deze site aangegeven), en dan begint daar de Gemeente. de Evangeliën met de verkondiging van het Koninkrijksevangelie vormen dan een apart stukje.
Het koninkrijk kwam niet, want de genodigde ''bruiloftsgasten'' wilden niet komen, momenteel worden de heidenen genodigd.....totdat hun aantal naar Gods plan vol is, dan komt het koninkrijk....zo ongeveer stel ik het me voor.
Je slaat één ding over en dat is de bediening die de Heere Jezus Zichzelf toeëigent in Lukas 4. Hij zegt van Zichzelf de Gezalfde te zijn uit Jesaja 61. Hij laat dat gedurende Zijn omwandeling op aarde ook zien. Dat zijn duidelijk de tekenen van het Koninkrijk en die gaan door in de gemeente, die overigens uit Joden en heidenen bestaat. Paulus ervaring is vervolgens dat Joden slechter luisteren dan heidenen. Dat is wat hem ernstig verdriet doet. Het is tegelijk ook de worsteling van het NT en de kerkgeschiedenis. Heidenen hebben joden ernstig vervolgd! Vooral die christenen in Europa (de RK) heeft vreselijk veel schuld aan de haar van de Joden tegen de Messias. Het ligt dus allemaal iets complexer. Dat er een letterlijk rijk van Christus hier op aarde komt daar is natuurlijk alle aanwijzing voor in de profeten, en in de apocalyps van Daniël en Openbaring. Maar het Koninkrijk van Jezus is nu al onder ons, net zoals het in de evangeliën al zichtbaar werd.
Je moet dus in deze zaken heel voorzichtig spreken. Jezus zelf voorzag dat met 1 generatie Hij zou terugkomen. Dat dit niet gebeurde verklaart Petrus als de lankmoedigheid van God! God wil niet dat enigen verloren gaan. De vraag is natuurlijk wel of wij nog steeds op de uitkijk staan naar de komst van Jezus in Jeruzalem. Zijn voeten zullen immers staan op de Olijfberg.
Mijn vraag gaat over het door mij rood gemaakte gedeelte. Het is is een beetje off topic, maar zou je eens uit willen leggen, waarom je dat denkt?

h.g. Learsi
Alexander CD

Fjodor schreef:
Alexander CD schreef:
Fjodor schreef:
Maar ook de context moet je meenemen en dan wordt het duidelijk zeg tot dit volk, niet zeg tot de ongelovigen.

vs 26 ga tot dit volk en dit volk zijn de joden dat blijkt uit de context.

en dan gaat hij verder en zegt tot de Joden, de zaligheid Gods wordt tot de heidenen gezonden.
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.

En als hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, veel twisting hebbenden onder elkander.

net zoals de Heere Jezus tegen de Joden zei, het koninkrijk zal van u weggenomen worden en gegeven aan een volk dat wel de vruchten voortbrengt.
Fjoder ik kan het niet met je eens zijn.
Alexander CD

refo schreef:Jesaja 6 eindigt met deze woorden:
Maar zoals van de eik en de haageik
na het omhakken een stronk overblijft,
zal hun stronk een heilig zaad zijn.
Ook uit de Joden zal een overblijfsel behouden worden, door het Heilig zaad, de Heere Jezus.
huisman

Bericht door huisman »

Voor Alexander CD zo spreekt de HEERE over Israël (de Joden)
26 En alzo zal geheel Israel zalig worden ; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij , als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk
.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD

[quote="Joannah] Inderdaad, nooit niet.
(= altijd wel)
Stichting staat Israel zeker ook nergens toe leidend?De uitlopende vijgeboom ?[/quote]

Nooit niet = altijd wel, wat moet ik daarmee.
Een kind van God zijn blijkt uit geloof en gehoorzaamheid!
Is dit je verweer, Joannah?
Alexander CD

huisman schreef:Voor Alexander CD zo spreekt de HEERE over Israël (de Joden)
26 En alzo zal geheel Israel zalig worden ; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
.
Deze tekst waarvan de uitleg omstreden is, Calvijn zegt, onder gans Israel versta ik al Gods volk, daar kun je de zekerheid niet uit halen.
Nu bij handelingen 28 zegt Paulus,

Om deze oorzaak dan heb ik u bij mij geroepen, om u te zien en aan te spreken; want vanwege de hope Israels ben ik met deze keten omvangen.

terwijl er een paar zinnen later staat, zeg tot dit volk.......................... de zaligheid gaat naar de heidenen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Alexander CD schreef:
Fjodor schreef:
Alexander CD schreef:
Fjodor schreef: Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.[/color]Er zal geen tijd komen dat ze met de ogen zien en met het hart verstaan en God hen geneze, ik weet dat past niet in de leer van het dispensationalisme.
Maar ook de context moet je meenemen en dan wordt het duidelijk zeg tot dit volk, niet zeg tot de ongelovigen.

vs 26 ga tot dit volk en dit volk zijn de joden dat blijkt uit de context.

en dan gaat hij verder en zegt tot de Joden, de zaligheid Gods wordt tot de heidenen gezonden.

En als hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, veel twisting hebbenden onder elkander.

net zoals de Heere Jezus tegen de Joden zei, het koninkrijk zal van u weggenomen worden en gegeven aan een volk dat wel de vruchten voortbrengt.
Fjoder ik kan het niet met je eens zijn.[/quote]
hoe kan je dan zeggen dat er Joden bekeerd worden? Want als echt de Joden geheel als volk bedoeld wordt dan kan het niet zijn dat er nog Joden gered worden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
.
Deze tekst waarvan de uitleg omstreden is, Calvijn zegt, onder gans Israel versta ik al Gods volk, daar kun je de zekerheid niet uit halen.

Om deze oorzaak dan heb ik u bij mij geroepen, om u te zien en aan te spreken; want vanwege de hope Israels ben ik met deze keten omvangen.

terwijl er een paar zinnen later staat, zeg tot dit volk.......................... de zaligheid gaat naar de heidenen.
Ik heb vs 28 en 29 gekleurd , daar gaat het over de Joden, Vijanden aangaande het Evangelie maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil; Denk daar maar eens over na.

Ook 2 Kor 3:16 spreekt over de bekering van de Joden en het wegnemen van hun deksel.
13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht leide , opdat de kinderen Israels niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen te niet gedaan wordt.
14 Maar hun zinnen zijn verhard geworden ; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden , hetwelk door Christus te niet gedaan wordt .
15 Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
16 Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
learsi

Bericht door learsi »

huisman schreef:
Alexander CD schreef:
.

Ik heb vs 28 en 29 gekleurd , daar gaat het over de Joden, Vijanden aangaande het Evangelie maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil; Denk daar maar eens over na.

Ook 2 Kor 3:16 spreekt over de bekering van de Joden en het wegnemen van hun deksel.
13 En doen niet gelijkerwijs Mozes, die een deksel op zijn aangezicht leide , opdat de kinderen Israels niet zouden sterk zien op het einde van hetgeen te niet gedaan wordt.
14 Maar hun zinnen zijn verhard geworden ; want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden , hetwelk door Christus te niet gedaan wordt .
15 Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart.
16 Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen .

Even een vraag over het rood gemaakte woordje........Op welk woord ziet het terug? Op ¨volk¨ of op ¨hart¨ of wellicht nog een ander woord uit het voorgaande? Lijkt me wel belangrijk. Mijn Griekse grammatica is onvoldoende om dit te kunnen zeggen.
Verder moeten we in het nadenken over deze tekst misschien meenemen, dat met het ¨huidige dag¨ uit vers 15 een moment in de eerste eeuw na Christus bedoeld wordt door de schrijver. Dit geldt ook voor het woordje ¨heden¨ uit vers 14?
Wellicht is er in de laatste 1900 jaar verandering gekomen in dit ¨heden¨ en ¨huidige dag¨?
Plaats reactie