Valcke schreef:Herman schreef:Valcke schreef:Berusten in de situatie is juist de enige oplossing. Het probleem is dat de moderne mens ziekte en dood niet kan aanvaarden, maar alles ‘onder controle, wil houden. En wees eerlijk: de ziekenhuizen worden niet belast door ongevaccineerden, maar door ouderen en zwakkeren, ongevaccineerd én gevaccineerd.
De wijze waarop we in 2022 mensen verantwoordelijk houden, past niet bij een christelijke wijze van berusten. Als je het besturen of regeren nalaat, dan krijg je dat later op je bordje. Dus binnen het huidige constitutionele stelsel, of dat nu Frankrijk of Nederland is, wordt actief ingrijpen verwacht. Ik zie dat paradigma voorlopig niet kantelen.
Ik ook niet, maar laten we niet zeggen dat dit goed is. Het is volstrekt verkeerd, het getuigt van een verkeerde grondhouding met ongerechtvaardigde uitsluiting van mensen als gevolg. Dan past het ons ook niet om begrip hiervoor te hebben. We moeten ons hiertegen juist teweer stellen.
Mee eens, maar dat niet alleen als "ons soort mensen" de uitgeslotenen zijn. Dit soort verontwaardiging had er ook kunnen zijn over een niqab verbod in het OV
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verbieden
De Fransen hebben trouwens een langere traditie van dit soort uitsluiting.
Ik zag wat grafieken langskomen over scenarios voor de bezetting van Engelse ziekenhuizen en in een realistisch scenario zou de piekvraag naar ziekenhuis en IC bedden ongeveer 30% boven het aanbod zou liggen. De ongevaccineerde Covid patienten maken daar wel het verschil. (Dat is wel een heel specifiek voorbeeld, in Frankrijk zit je waarschijnlijk niet in dat grensgebied waar vaccinatiedwang het verschil kan maken).
We moeten als bevolking en politiek wel verder doordenken wat de rol van de overheid in een crisis is. Ik ben nu bang dat vrijwel in alles naar de overheid wordt gekeken en er naar wordt gewezen als iets samen aangepakt moet worden en dat van de mensen zelf wordt verwacht dat ze binnen de wet egoistisch of naar eigen geweten handelen. Dit is 1 punt waar Zweden echt verschilt van Nederland. Hier in Zweden geeft de overheid vaak dringend advies, maar je bent zelf verantwoordelijk. Zelfs bij verkeersregels werkt het hier zo. In Zweden zou ik bij een zebrapad als voetganger op een goed overzichtelijke rustige weg zonder probleem een rood licht negeren, zelfs als een politieagent kijkt. In Nederland ga ik dat in de portemonnee voelen. In Nederland (en in ergere mate in Frankrijk) ligt bij regels direct de nadruk op handhaving, terwijl hier in Zweden (maar ook in de andere Scandinavische landen) de nadruk veel meer op verantwoordelijkheid ligt. Er zijn zeker gevallen waar de Nederlandse aanpak beter werkt, maar ik vrees dat dat in het bestrijden van een pandemie niet het geval is. Vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen zijn daar erg belangrijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."