Maatregelen kerk ivm coronavirus

Thuisvrouw

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

@Wimanker, het ging mij niet primair over gehoorzaamheid. Het nuttig vinden van een mondkapje of hem opdoen omdat het verplicht is, zijn twee verschillende zaken inderdaad. Maar daar doelde ik niet op. Jij verbindt intelligentie met het dragen van een mondkapje, althans dat is jouw mening. Prima. Maar ik doelde op het feit dat als er een onderwerp uit Urk voorbijkomt, de woorden IQ nogal eens vallen. Of dat nou teststraat, kerkgang of mondkapje is.

Je brengt dit met elkaar in verband en door de post waar ik dus niet naar mag refereren, maar helaas wel gelezen heb , kreeg ik de indruk dat het zeker niet algemeen bedoeld was. Maar dat weet je zelf het beste. Voor de rest laat ik het erbij.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: iig doet de toonzetting met de onderliggende boodschap "weet wat je zegt, ik heb namelijk wel God aan mijn zijde" mij voortdurend reflecteren op vragen als: Ga ik tegen God in met mijn posting?
Je post bevat in ieder geval, voor zover ik kan inschatten (een blik op kerktijden.nl, afgaan op een krantenbericht, het niet gesproken hebben van de personen in kwestie op Urk) lichtelijk en ongehoorde oordelen. Net zoals de wereld doet. Dat keurt mijn bijbel af. Vandaar mijn zeer scherpe afwijzing.

Ik geef niet de indruk God aan mijn zijde te hebben, als ik hier wat plaats. En daarmee wil ik zeker niet de indruk wekken dat mijn reacties het einde is van alle tegenspraak. Dat wil ik wel gezegd hebben. Ik betoog hier alleen telkenmale dat een stap, die volgens de Urkers een gevolg is van geestelijke nood, een reactie als de jouwe niet rechtvaardigt.
Nou Ad, die indruk wek je wel degelijk, en nogal duidelijk ook. Dat je het niet zo bedoelt siert je, maar wellicht moet je je eigen manier van communiceren ook eens onder de loep nemen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: iig doet de toonzetting met de onderliggende boodschap "weet wat je zegt, ik heb namelijk wel God aan mijn zijde" mij voortdurend reflecteren op vragen als: Ga ik tegen God in met mijn posting?
Je post bevat in ieder geval, voor zover ik kan inschatten (een blik op kerktijden.nl, afgaan op een krantenbericht, het niet gesproken hebben van de personen in kwestie op Urk) lichtelijk en ongehoorde oordelen. Net zoals de wereld doet. Dat keurt mijn bijbel af. Vandaar mijn zeer scherpe afwijzing.

Ik geef niet de indruk God aan mijn zijde te hebben, als ik hier wat plaats. En daarmee wil ik zeker niet de indruk wekken dat mijn reacties het einde is van alle tegenspraak. Dat wil ik wel gezegd hebben. Ik betoog hier alleen telkenmale dat een stap, die volgens de Urkers een gevolg is van geestelijke nood, een reactie als de jouwe niet rechtvaardigt.
Nou Ad, die indruk wek je wel degelijk, en nogal duidelijk ook. Dat je het niet zo bedoelt siert je, maar wellicht moet je je eigen manier van communiceren ook eens onder de loep nemen.
Zulke dingen mag je ook gewoon vragen. Ik zou jou willen vragen: welke opmerkingen geven die indruk dan?
Forummer

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Forummer schreef:
Wij mogen al die tijd beperkt samenkomen. De meesten hier leggen dan de nadruk op het woordje beperkt. Ik zou liever de nadruk leggen op het woordje mogen.

Horeca, concerten, voetbalwedstrijden mochten helemaal niet samenkomen. De kerken hadden dus wel degelijk voorrang.
Nu vind ik dat persoonlijk ook goed, maar zie het als een zegen die God nog geeft ondanks onze verkeerdheid. Blijf je niet concentreren op wat niet mag, maar probeer je zegeningen te tellen.

Ja, dat vind ik ook moeilijk. Maar deze houding mis ik bij velen hier. Het spijt me te moeten zeggen, maar ik zie hier teveel gedrag van rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen.
Je mag natuurlijk je eigen woorden kiezen, maar wanneer je woorden in de mond neemt als rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen dan moet ik best even lachen. Je neemt mensen met andere gedachten niet serieus door ze als kinderen weg te zetten. Best kinderachtig eigenlijk.
Ik begrijp je reactie. Toch geef je hiermee wel duidelijk aan dat je me niet serieus neemt. Geeft niet, misschien zit ik de laatste tijd een beetje in je allergie zone.

Ook al vind je mijn woorden ongelukkig gekozen, of zou je het zelf anders verwoorden. De strekking is duidelijk. En we hoeven onze ogen daar niet voor te sluiten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Nou ja er zit wel degelijk een waarde oordeel in. Je vergelijkt je opponent met kleuters. En dat is niet positief bedoeld. En klopt ook niet eens.
Tegelijkertijd doe je ook of ieder die een kritische kanttekening bij het handelen van kerken in deze tijd plaatst een kleuter is. Is niet fair. En kleuters stellen zelden kritische vragen. ;)
Dat ontneemt mij ook de lust om op dit soort postings te reageren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Thuisvrouw schreef: ....Jij verbindt intelligentie met het dragen van een mondkapje...
Beter om te stoppen inderdaad. Met dit soort onzinnige interpretaties van mijn bijdragen......
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Wordt het geen tijd dat de familie Anker weer eens gezellig gaat zingen in de Stolker dorpskerk ;)?
De gebroeders Anker werken morgen de hele dag gezamenlijk in Stolwijk. Wordt vast weer erg gezellig! :)
Ik krijg je wel. :)
Mooi dit mannen, hou elkaar scherp. K heb zelf 10 broers dus weet iets wat het is:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dodo

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:
Thuisvrouw schreef: ....Jij verbindt intelligentie met het dragen van een mondkapje...
Beter om te stoppen inderdaad. Met dit soort onzinnige interpretaties van mijn bijdragen......
Tiberius zei ook iets dergelijks hoor.
Tiberius schreef:Alleen denk ik dat men in Urk niet de denkkracht heeft om dat zo te verwoorden
Valcke

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Wim, kun je misschien nog reageren op mijn vraag. Die ging over een andere zin in je bijdrage. Ik wil graag begrijpen wat je daar bedoelde.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Forummer schreef:
Wij mogen al die tijd beperkt samenkomen. De meesten hier leggen dan de nadruk op het woordje beperkt. Ik zou liever de nadruk leggen op het woordje mogen.

Horeca, concerten, voetbalwedstrijden mochten helemaal niet samenkomen. De kerken hadden dus wel degelijk voorrang.
Nu vind ik dat persoonlijk ook goed, maar zie het als een zegen die God nog geeft ondanks onze verkeerdheid. Blijf je niet concentreren op wat niet mag, maar probeer je zegeningen te tellen.

Ja, dat vind ik ook moeilijk. Maar deze houding mis ik bij velen hier. Het spijt me te moeten zeggen, maar ik zie hier teveel gedrag van rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen.
Je mag natuurlijk je eigen woorden kiezen, maar wanneer je woorden in de mond neemt als rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen dan moet ik best even lachen. Je neemt mensen met andere gedachten niet serieus door ze als kinderen weg te zetten. Best kinderachtig eigenlijk.
Ik begrijp je reactie. Toch geef je hiermee wel duidelijk aan dat je me niet serieus neemt. Geeft niet, misschien zit ik de laatste tijd een beetje in je allergie zone.

Ook al vind je mijn woorden ongelukkig gekozen, of zou je het zelf anders verwoorden. De strekking is duidelijk. En we hoeven onze ogen daar niet voor te sluiten.
Nee hoor, ik wil je best serieus nemen maar vraag dat niet van me als je op een goedkope en anonieme manier kritiek levert. In deze casus zet je mensen als Ad, Valcke, Erasmiaan enzzz weg als rechthebbende kleuters die hun zin niet krijgen. Dan is het moeilijk een dergelijke persoon serieus te nemen. En ik ben het nog van oneens met je ook.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Alleen denk ik dat men in Urk niet de denkkracht heeft om dat zo te verwoorden
Dat is natuurlijk gestoord voor woorden, alsof Hessel niet die benodigde denkkracht heeft, haha wat een kolder zeg.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik hun argumentatie lomp verwoord, maar als ik goed lees, begrijp ik die wel.
Een helder vasthouden aan de geestelijke nood, met de argumenten die Maanenschijn hierboven noemt, ZONDER op de corona-maatregelen te hakken, zou hun verhaal een stuk sterker gemaakt hebben.
Nu zie je tweeërlei reacties, ook op het eerder aangehaalde facebookbericht.
GGotK

Bericht door GGotK »

mcgk schreef:Ik heb de afgelopen dagen alle interviews met de woordvoerder van de kerk wel wat gevolgd. De geestelijke nood kan door hem niet worden uitgelegd. Dat vind ik opvallend.
Ad Anker schreef:Anderzijds, ik hoor niet anders en lees dat ook in de kerkbladen dat het oordeel Gods ons in de schuld moet brengen, dat het een persoonlijke schuld moet worden, dat het nog eens nood mag worden.

Nu is er een kerkgemeenschap die aangeeft vanwege de geestelijke nood hun kerk open te stellen voor de hele gemeente. En is het weer niet goed.
Wanneer we corona als een oordeel zien is de juiste weg: inkeren tot onszelf in het persoonlijke gebed totdat het oordeel wordt afgenomen. Dat zie ik ook terug in de Bijbel. Op Urk wordt er zelf actie ondernomen terwijl het oordeel nog aanwezig is onder ons.
Precies, maar als je dit als uitgangspunt neemt bewandel je een eenzame weg hier op refoforum.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:Dat is natuurlijk gestoord voor woorden, alsof Hessel niet die benodigde denkkracht heeft, haha wat een kolder zeg.
Dhr Hessel Snoek zal zeker over een verbazingswekkende werk- en denkkracht beschikken. Het eten van vette vis, is vanwege de omega vetzuren goed voor de hersenen, dus dat zit wel goed bij de Urkers. Verder alle respect voor hen die zich vanwege het houden van kerkdiensten moeten verantwoorden in de media.

Ik zou echter wel wensen dat hij zijn reactie beter had afgewogen, voor hij opmerkingen als “Als mensen een mondkapje zouden moeten dragen, breken ze bij wijze van spreken de kerk af” uitsprak in de media. Ik vind dat geen goed getuigenis.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 mar 2021, 13:34, 6 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:
Wim Anker schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik hun argumentatie lomp verwoord, maar als ik goed lees, begrijp ik die wel.
Een helder vasthouden aan de geestelijke nood, met de argumenten die Maanenschijn hierboven noemt, ZONDER op de corona-maatregelen te hakken, zou hun verhaal een stuk sterker gemaakt hebben.
Nu zie je tweeërlei reacties, ook op het eerder aangehaalde facebookbericht.
Klopt ja. Het is veel sterker om alleen de geestelijke nood als argument te gebruiken, ik refereerde daar vanmorgen ook al aan.
Plaats reactie