COVID-19

Wim Anker

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
DDD schreef:Als die mensen er niet zijn, dan is het wanbestuur nog groter.

Daar is niets eendimensionaals aan. Het gaat hier om een relatief geringe afwijking van de normale toestand. Wat zou er aan de hand zijn als er een veel gevaarlijker virus zoals het ebolavirus, maar dan iets minder dodelijk en iets besmettelijker, zou komen? Of als er een oorlog uitbreekt met Rusland? Ik noem maar twee niet ondenkbare mogelijkheden.

Ik besef heel goed dat ik niet de beste persoon ben om hier de oplossingen te bedenken. Maar ik neem waar dat kennelijk de beste personen hierin ook niet het beleid hebben bepaald. En dat vind ik een schokkende ontdekking.
Zo maar wat punten
1. Dit is geen geringe afwijking van de normale toestand.
2. Defensie is sinds de val van de muur volkomen ontmanteld en dat duurt minimaal een decennia om dat weer op niveau te krijgen. Om de zorg zo absurd blijvend op te schalen heb je ook zo’n tijdsperiode nodig.
3. Wij wilden betaalbare zorgpremies en lage belastingtarieven. Dan krijg je waar voor je geld.
4. Je kunt nu eenmaal niet je hele systeem inrichten voor een worse case scenario die 1 keer in de 100 jaar voorkomt.
5. Denk dat bij de evaluatie van deze pandemie (2022?)de echte feiten pas zullen uitwijzen hoe ernstig het echt was of dat er veel ruis was die het ernstiger deed lijken. Midden in een crisis sneuvelt de waarheid. Eerst moet de rook opgetrokken zijn voor een goed zicht op de zaken.
6.Wij mogen ook wel leren dat niet alles maakbaar is. Ook niet in schatrijk West Europa.
7. Memento mori
Punt 1,2 en 3. Uitleggen hoe erg het is.
Punt 4,5 vertellen wat niet kan.
Punt. 6 en 7. Leer ermee dealen.

Precies in een notendop de kramp van besturend NL.
Mara

Bericht door Mara »

In Rotterdam-Zuid en Maastricht waren noodhospitalen ingericht. Ze zijn niet gebruikt in het voorjaar. In de zomer hebben ze ze toen maar afgebroken.
Kosten 14 miljoen.
Zo is het dus letterlijk weggegooid geld.
Daar hadden dus mensen kunnen liggen die geen high care nodig hebben, verpleegd door defensie, EHBO, e.d.
Er zijn veel vluchtelingen die hier nu in de schoonmaak werken, of in de kassen, terwijl ze in hun land arts waren.
Maar het diploma werd niet erkend.
Je zou hen daar toch in kunnen zetten, dacht ik zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hollander

Bericht door Hollander »

Mara schreef:In Rotterdam-Zuid en Maastricht waren noodhospitalen ingericht. Ze zijn niet gebruikt in het voorjaar. In de zomer hebben ze ze toen maar afgebroken.
Kosten 14 miljoen.
Zo is het dus letterlijk weggegooid geld.(...)
Er was ook helemaal geen akkoord van de bevoegde instanties. Overhaast bouwen heeft inderdaad financiële consequenties. Met je eens dat het weggegooid geld is. https://www.trouw.nl/nieuws/niemand-wee ... ~b80284ac/
DDD

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

Ik ben het ook niet met huisman eens dat dit nu zo'n ernstige situatie is. Het is een zeer milde ernstige ziekte. In Afrika zijn ze heel wat ergere dingen gewend. Ik relativeer het absoluut niet, maar de gezondheidszorg zou dit moeten aankunnen. En dat dat niet kan, vind ik zorgelijk.

En dat ligt onder andere aan de verzekeraars, die niet wilden betalen voor noodhospitalen, die vervolgens maar weer zijn afgebroken.

Ik vind het ronduit belachelijk dat daarvoor akkoord van bevoegde instanties nodig is.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Rutte deed gisteren een oproep aan alle jongeren om vanavond binnen te blijven. Maandag moeten diezelfde jongeren (in de examenklassen) weer gewoon naar school, 30 in een lokaal zonder afstand en zonder andere voorzorgsmaatregelen. En ik mag ervoor. Met in theorie 1,5m afstand, maar in veel lokalen is dat een wassen neus.
Hoe kan ik dit een beetje met elkaar in overeenstemming brengen?
Hollander

Bericht door Hollander »

Zita schreef:(...) Hoe kan ik dit een beetje met elkaar in overeenstemming brengen?
Rutte had moeilijk de oproep tot binnenblijven kunnen doen door daarna allerlei uitzonderingen te formuleren:
- Behalve zij die in 2021 eindexamen gaan doen;
- Behalve zij die een beroepsgericht vak volgen;
- Behalve zij waarvan de ouders een cruciaal beroep hebben;
- Behalve de leerlingen van het Praktijkonderwijs.

Binnenblijven op oudjaarsdag voorkomt niet alleen besmettingen, maar ook vuurwerkslachtoffers.
Dodo

Bericht door Dodo »

Zita schreef:Rutte deed gisteren een oproep aan alle jongeren om vanavond binnen te blijven. Maandag moeten diezelfde jongeren (in de examenklassen) weer gewoon naar school, 30 in een lokaal zonder afstand en zonder andere voorzorgsmaatregelen. En ik mag ervoor. Met in theorie 1,5m afstand, maar in veel lokalen is dat een wassen neus.
Oudejaarsnacht is wel hét moment elk jaar dat iedereen met iedereen knuffelt. In de klas is dat vast veel minder.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef:Rutte deed gisteren een oproep aan alle jongeren om vanavond binnen te blijven. Maandag moeten diezelfde jongeren (in de examenklassen) weer gewoon naar school, 30 in een lokaal zonder afstand en zonder andere voorzorgsmaatregelen. En ik mag ervoor. Met in theorie 1,5m afstand, maar in veel lokalen is dat een wassen neus.
Mijn waarde neef Marijn aanspreken dat hij een groter lokaal moet regelen, of de groep verdelen over drie afzonderlijke uren of een andere creatieve oplossing.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

Ik ben het ook niet met huisman eens dat dit nu zo'n ernstige situatie is. Het is een zeer milde ernstige ziekte. In Afrika zijn ze heel wat ergere dingen gewend. Ik relativeer het absoluut niet, maar de gezondheidszorg zou dit moeten aankunnen. En dat dat niet kan, vind ik zorgelijk.

En dat ligt onder andere aan de verzekeraars, die niet wilden betalen voor noodhospitalen, die vervolgens maar weer zijn afgebroken.

Ik vind het ronduit belachelijk dat daarvoor akkoord van bevoegde instanties nodig is.
Tsja als ik Gommers en Kuipers steeds hoor zeggen dat aantal bedden/locaties en apparatuur niet het probleem is maar het tekort aan geschoold personeel om lang deze piek op te vangen dan helpen noodlocaties natuurlijk ook niet. Die noodlocaties kunnen wij niet opeens van extra personeel voorzien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik neem aan dat je ook zelf begrijpt dat dit niets afdoet aan wat ik schrijf, namelijk dat de overheid er voor verantwoordelijk is dat er voldoende reservepersoneel is.

Ik heb de afgelopen maanden niet of nauwelijks een campagne daarover gezien.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Intuberen mag ik met een verlopen BIG registratie echt niet doen. Ik ben niet handelingsbevoegd en niet handelingsbekwaam. Vaccineren zou het probleem niet zijn. Alleen zou ik dan wel spaak gaan lopen met mijn thuissituatie. Wie gaat de opvang doen van mijn kinderen in die periode? En mijn huidige werk?
Losse flodders schieten dat iedereen zich aan moet melden is allemaal leuk, maar nergens staat info over hoe, wat waar, etc.
Lees deze oproep van dr Gommers dan maar eens: ;)
"Iedereen die ook maar een beetje in de zorg heeft gewerkt ooit, kom je melden! We hebben nu echt alle handen nodig." Dat zegt Diederik Gommers, ic-arts in het Erasmus MC en voorzitter van Nederlandse vereniging voor intensive care. Hij verwacht dat volgende week al alle zeilen bijgezet moeten worden om niet in een code zwart-situatie te belanden.
Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

Dodo schreef:
Oudejaarsnacht is wel hét moment elk jaar dat iedereen met iedereen knuffelt. In de klas is dat vast veel minder.
Oh jawel hoor, er wordt volop geknuffeld, aan elkaar gevlooid, uit elkaars flesjes gedronken, chips gedeeld, en de mondkapjes slierten overal rond. Nou zijn mijn leerlingen waarschijnlijk iets jonger dan die van Zita (rond de 16), maar de enkele leerling die bijvoorbeeld vanwege een inwonende opa/oma graag afstand houdt, heeft het moeilijk.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef: Ik ben het ook niet met huisman eens dat dit nu zo'n ernstige situatie is. Het is een zeer milde ernstige ziekte. In Afrika zijn ze heel wat ergere dingen gewend. Ik relativeer het absoluut niet, maar de gezondheidszorg zou dit moeten aankunnen. En dat dat niet kan, vind ik zorgelijk.
Een "probleem" van Covid is dat het ernstig is maar niet extreem ernstig. Bij sommige ziektes die in Afrika rondgaan weet je dat direct uitroeien ten koste van vrijwel alles wenselijk is. Ebola laat je niet rondgaan. Aan de andere kant is het ook geen waterpokken of seizoensgriep die je wel rond kunt laten gaan (en dat kost ook levens).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik neem aan dat je ook zelf begrijpt dat dit niets afdoet aan wat ik schrijf, namelijk dat de overheid er voor verantwoordelijk is dat er voldoende reservepersoneel is.

Ik heb de afgelopen maanden niet of nauwelijks een campagne daarover gezien.
Natuurlijk kunnen wij na deze pandemie allemaal makkelijke oplossingen verzinnen maar het gaat om haalbare.
Als je een wervingscampagne houdt en het aantal geschikte kandidaten is veel minder dan de behoefte dan is het probleem niet zo makkelijk op te lossen.
Ik zit in een functie waar de tekorten al jaren zeer hoog zijn. Ondanks dat er met geld wordt gesmeten lukt het niet om de tekorten weg te werken. Kan je vertellen dat het niet aan de arbeidsvoorwaarden ligt want die zijn absurd goed.
Er is nu eenmaal schaarste op de arbeidsmarkt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad een punt.

Waarom zijn er trouwens zo weinig mensen die jouw baan willen? Zo vervelend lijkt die mij niet. Of kunnen gewoon heel weinig mensen dat?
Plaats reactie