COVID-19

Hollander

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

merel schreef:(...) Het ziekenhuis heeft diverse predikanten gebeld om te vragen of zij aub alleen digitale kerkdiensten willen houden. Het leed is in die regio weer niet te overzien.
Om twee weken later - na alle digitale diensten - te concluderen dat er niets veranderd is?

(RIVM weekrapport 29-12: 171 besmettingen (0,5%) herleidbaar naar religieuze bijeenkomsten. Dat zou het in voedingsgebied van het betreffende ziekenhuis statistisch gezien ca. 2-4 besmettingen schelen.)
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

merel schreef:Dat klopt. Mijn moeder werkt voor het Sint Jansdal ziekenhuis en een verpleegkundige daar had aangegeven dat patiënten vanaf de SEH niet verplaatst kunnen worden, omdat alles in de regio vol ligt. Het ziekenhuis heeft diverse predikanten gebeld om te vragen of zij aub alleen digitale kerkdiensten willen houden. Het leed is in die regio weer niet te overzien.
Dat zijn angstaanjagende berichten! En als er een brandhaard in een kerk is moet die uiteraard gelijk gesloten worden, maar toch wijzen de RIVM cijfers erop dat slechts 0,5% te wijten is aan religieuze samenkomsten (waarvan een kleiner percentage kerkdiensten betreft)

Thuissituatie 54.6%
Bezoek in de thuissituatie 23.6%
Werksituatie 15.0%
parsifal

Bericht door parsifal »

Hollander schreef:
merel schreef:(...) Het ziekenhuis heeft diverse predikanten gebeld om te vragen of zij aub alleen digitale kerkdiensten willen houden. Het leed is in die regio weer niet te overzien.
Om twee weken later - na alle digitale diensten - te concluderen dat er niets veranderd is?

(RIVM weekrapport 29-12: 171 besmettingen (0,5%) herleidbaar naar religieuze bijeenkomsten. Dat zou het in voedingsgebied van het betreffende ziekenhuis statistisch gezien ca. 2-4 besmettingen schelen.)
Bij dit soort statistieken moet je echt heel voorzichtig zijn. Niet op iedere plek is het herleiden even makkelijk. In de statistieken komen huishoudens en werksituaties altijd als belangrijk naar voren, omdat als iemand ongeveer een week na een huisgenoot positief test, je kunt aannemen dat de besmetting via die route is gegaan. In kerken zou je bij contactonderzoek willen weten waar mensen zaten in de kerk en of andere contacten uit te sluiten zijn. Dat is te doen, maar kost tijd, die men nu waarschijnlijk niet heeft.

Ook al zijn er andere redenen waarom in gemeenten in de Biblebelt zoveel besmettingen zijn, is het juist daar misschien goed om extra maatregelen te nemen. Zelfs al zou er maar een klein aantal extra besmettingen zijn door de kerkdiensten, dan is dat op het moment al wat waard. Op het moment zitten we dan allemaal in hetzelfde schuitje als de ouderen die in normale tijd op kerktelefoon waren aangewezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hollander

Bericht door Hollander »

parsifal schreef:Bij dit soort statistieken moet je echt heel voorzichtig zijn. (...)
Vanzelfsprekend. Die 0,5% en 171 komen niet bij mij vandaan, maar bij het RIVM.
(...) Zelfs al zou er maar een klein aantal extra besmettingen zijn door de kerkdiensten, dan is dat op het moment al wat waard. Op het moment zitten we dan allemaal in hetzelfde schuitje als de ouderen die in normale tijd op kerktelefoon waren aangewezen.
Deze discussie wordt al sinds maart jl. gevoerd en wilde ik niet opnieuw voeren. Ik zette slechts wat tegenover de oproep van een anonieme verpleegkundige aan een aantal anonieme predikanten.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Wat kan een jaar hard gaan...

06-01-2020, 18:01
Tot nu toe 59 gevallen van mysterieuze longziekte in China
https://nos.nl/artikel/2317567-tot-nu-t ... china.html

09-01-2020, 11:15
Mysterieuze longziekte in China lijkt nieuw virus
https://nos.nl/artikel/2317906-mysterie ... virus.html
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

NOS schreef:De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) meldde vandaag dat tientallen ziekenhuizen dringende operaties moeten schrappen door de coronadruk en het personeelstekort. Om welke ziekenhuizen het gaat, is niet duidelijk.

Ziekenhuizen spreken NZa tegen

De NOS heeft contact gehad met ziekenhuizen verspreid over heel Nederland. Geen van de ziekenhuizen bevestigt de bevindingen van de NZa. Kritisch planbare zorg kan in de ziekenhuizen nog steeds binnen de termijn van zes weken plaatsvinden, aldus de ziekenhuizen.

Veel van de ziekenhuizen erkennen wel dat dit steeds lastiger is door een tekort aan personeel. Mocht de toestroom van covid-patiënten in de ziekenhuizen de komende dagen niet afnemen, dan zou het alsnog kunnen gebeuren dat deze termijn de komende dagen al niet meer kan worden gehaald.
Ik vind het wel ingewikkeld hoor. Ik hoor en zie tegengestelde berichten. Het aantal ziekenhuisopnames is op dit moment toch nog niet op Het niveau van de eerste piek dit voorjaar? Kan iemand dit mij uitleggen?
merel

Bericht door merel »

Volgens mij was in het voorjaar de piek vooral in Brabant en Limburg en een paar brandhaarden in de rest van het land. Het noorden en dan met name boven Zwolle was op een paar clusters na coronavrij. Hierdoor konden de ziekenhuizen in het noorden bijspringen. Daarnaast lagen er relatief weinig coronapatienten op de reguliere afdelingen en konden de verpleegkundigen van de anesthesie en de gewone afdelingen bijspringen op de IC. Nu kleurt het merendeel van het land rood, overal IC vol en liggen de verpleegafdelingen ook vol. Er is gewoon te weinig buffer.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik kreeg vandaag nog een aantal berichten van een bekende. Diens vader ligt buiten te wachten op een plek. Er is geen plek in de wijde omgeving.

Betrokkene is niet van het soort dat hier morbide grappen over maakt. Dit is gewoon zijn realiteit. Fijn om te weten dat het bij huisman in de buurt anders is, maar dat kan zomaar ook anders zijn. Een stukje verder in Gelderland zijn er serieuze problemen en roept de veiligheidregio de particuliere klinieken op om covid-zorg te geven.

Ik citeer even uit een bericht aan iemand in de risicocategorie:
[21:02, 30-12-2020]Of er knapt iemand op of er gaat iemand dood, dan komt er plek en dat laatste is waarschijnlijker
[21:02, 30-12-2020] Zijn conditie gaat achteruit. Echt XXX blijf binnen jongen, echt. De zorg die jij nodig hebt krijg je niet meer. Het is hier afschuwelijk
Het is niet huisman zijn ervaring maar het resultaat van een belronde van journalisten.
NOS schreef:
Ziekenhuizen spreken NZa tegen
De NOS heeft contact gehad met ziekenhuizen verspreid over heel Nederland. Geen van de ziekenhuizen bevestigt de bevindingen van de NZa. Kritisch planbare zorg kan in de ziekenhuizen nog steeds binnen de termijn van zes weken plaatsvinden, aldus de ziekenhuizen.
Het punt is dat dit soort berichten weer de overhand moeten krijgen in de media omdat anders de mensen onvoldoende doordrongen worden van de ernst van de situatie. Pas als men gaat beseffen dat er echt een probleem is of ontstaat in de ziekenhuizen gaat men hopelijk weer de gewenste afstand en isolatie bewaren. Het volk moet wakker worden geschud; als de ziekenhuizen vol zijn is het te laat.

En nee, dat kunnen individuele verpleegkundigen nu niet bekijken. Die hoeven de roosters niet vol te maken en hebben niet de verantwoordelijkheid over het ziekenhuis. Daarom is het veel relevanter om in deze situatie je oor bij Gommers en Kuipers te luister te leggen. En die zenden angstaanjagende signalen uit.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 31 dec 2020, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef:
Jeremiah schreef:We gaan richting code zwart.

Paul Elbers (Hoofd IC Amsterdam UMC): Verschrikkelijke boodschap vanuit landelijk intensivisten overleg van
@NVIC77: het gaat slecht, IC's kunnen het amper meer aan, bereid je voor op code zwart, train artsen om familieleden te vertellen dat hun dierbare niet op IC kan worden behandeld! Kunnen we het tij nog keren?

Diederik Gommers: "We zeggen nu al tegen elkaar dat we keuzes moeten maken en operaties moeten uitstellen, en mensen wel of niet moeten opnemen op de intensive care. Dat gaat nog niet over leven en dood, dat is zeker nog niet code zwart. Maar als het zo doorgaat, verwachten we dat eind januari"
Ik vraag me echt af wat de corona-waanzin-mensen en de types als Thierry Baudet nu zeggen. Dit is wel een ongekend drama, zeker omdat we het hebben over 'nu bijna code zwart' en 'eind januari wellicht code zwart'. Dat gaat over een periode van een maand voor de hele IC-zorg in Nederland.
Gommers riep iedereen met enige ziekenhuiservaring op om zich te melden. In Elsevier van afgelopen week las ik al over stewardessen die worden ingezet als ICT-buddy.
Ik heb ooit nog eens de Inservice A gedaan. Wat zou ik dan kunnen doen? Mijn BIG is inmiddels verlopen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Maar je zou prima kunnen inenten en waarschijnlijk ook kunnen intuberen of helpen draaien of dat binnen een week leren.

Het systeem en de regels zijn niet toegesneden op een geringe afwijking van wat normaal is. Misschien dat het bij een oorlog nog wel beter zou gaan, omdat dan meer mensen de vrijheid zouden ervaren om verstandige beslissingen te nemen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
Zita schreef:
Jeremiah schreef:We gaan richting code zwart.

Paul Elbers (Hoofd IC Amsterdam UMC): Verschrikkelijke boodschap vanuit landelijk intensivisten overleg van
@NVIC77: het gaat slecht, IC's kunnen het amper meer aan, bereid je voor op code zwart, train artsen om familieleden te vertellen dat hun dierbare niet op IC kan worden behandeld! Kunnen we het tij nog keren?

Diederik Gommers: "We zeggen nu al tegen elkaar dat we keuzes moeten maken en operaties moeten uitstellen, en mensen wel of niet moeten opnemen op de intensive care. Dat gaat nog niet over leven en dood, dat is zeker nog niet code zwart. Maar als het zo doorgaat, verwachten we dat eind januari"
Ik vraag me echt af wat de corona-waanzin-mensen en de types als Thierry Baudet nu zeggen. Dit is wel een ongekend drama, zeker omdat we het hebben over 'nu bijna code zwart' en 'eind januari wellicht code zwart'. Dat gaat over een periode van een maand voor de hele IC-zorg in Nederland.
Gommers riep iedereen met enige ziekenhuiservaring op om zich te melden. In Elsevier van afgelopen week las ik al over stewardessen die worden ingezet als ICT-buddy.
Ik heb ooit nog eens de Inservice A gedaan. Wat zou ik dan kunnen doen? Mijn BIG is inmiddels verlopen.
Je kunt je aanmelden en als verpleegassistent basiszorg verlenen e.d. Ik heb nog wel mijn big. Heb, omdat ik niet meer zo bekwaam ben, ook op die manier in het ziekenhuis gelopen. Momenteel weer in het verpleeghuis. Daar is het ook hard nodig. En daar ben ik gewoon weer VIG-er. Erg leuk. Morgen en overmorgen mag ik weer.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar je zou prima kunnen inenten en waarschijnlijk ook kunnen intuberen of helpen draaien of dat binnen een week leren.

Het systeem en de regels zijn niet toegesneden op een geringe afwijking van wat normaal is. Misschien dat het bij een oorlog nog wel beter zou gaan, omdat dan meer mensen de vrijheid zouden ervaren om verstandige beslissingen te nemen.
Nou... intuberen lijkt me niet. ;)
DDD

Bericht door DDD »

Dat neem ik dan onmiddellijk aan. Ik heb geen idee hoeveel werk het is om dat te leren. In een film ziet het er heel simpel uit, maar dat zegt natuurlijk niets. Maar in ieder geval is voor Coronazorg geen achttien maanden opleiding nodig, want dan ben je gelijk basisbekwaam voor heel veel verschillende dingen.
merel

Bericht door merel »

Intuberen mag ik met een verlopen BIG registratie echt niet doen. Ik ben niet handelingsbevoegd en niet handelingsbekwaam. Vaccineren zou het probleem niet zijn. Alleen zou ik dan wel spaak gaan lopen met mijn thuissituatie. Wie gaat de opvang doen van mijn kinderen in die periode? En mijn huidige werk?
Losse flodders schieten dat iedereen zich aan moet melden is allemaal leuk, maar nergens staat info over hoe, wat waar, etc.
DDD

Bericht door DDD »

De vraag is, hoeveel tijd het zou kosten om daarin handelingsbekwaam te worden.

Ik begrijp ook wel dat je daarvoor niet handelingsbevoegd bent, maar dat is precies het probleem. De zorg is kennelijk niet voorbereid op een dergelijke zeer geringe afwijking van de normale toestand.

En het gaat mij er niet om dat jij nu speciaal iets moet doen, maar meer om het punt dat de mogelijkheden nauwelijks geregeld en benut worden. Terwijl men daar meer dan een half jaar de tijd voor had. Ik vind dat wanbestuur.
Plaats reactie