Ik weet dat je citaat letterlijk zo in de Bijbel staat. Toch weet ik dat het geloof en de zekerheid van het geloof veel uitnemender zijn.Erasmiaan schreef:Of dat je er zelf nog achter moet komen dat het uitnemendste moeite en verdriet is en dat we hier op aarde zijn als stervende onder de stervenden. Ik kan begrijpen dat als je jong bent, het leven je toelacht en alles vooruit lijkt te gaan. Maar de dagen der duisternis zullen vele zijn en het is smartelijk om dat te moeten ondervinden.Forummer schreef:De preek was evenwichtig te noemen omdat zowel ellende verlossing en dankbaarheid aan de orde kwamen. De nadruk lag wat veel op de moeite en ellende, maar misschien moet ik gewoon accepteren dat dit bij de cultuur binnen de GerGem hoort.
Dat het niet altijd of niet altijd even sterk ervaren wordt is zeker waar. Maar als je eenzijdig de nadruk legt op de moeiten en verdriet, dan doe je God toch echt tekort.
Er staat toch ook geschreven in Psalm 30:6 Want een ogenblik is er in Zijn toorn, maar een leven in Zijn goedgunstigheid; des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich.
Weet je, juist als je in de moeiten en het verdriet zit, en Gods nabijheid niet ervaart, als je twijfelt of alles wel echt is, juist dan is het vertrouwen dat God het Zélf gezegd heeft zo belangrijk. Ook al voel ik het niet, ook al ervaar ik het niet, God kán niet liegen. En dan mag je alle twijfels weer bij God neerleggen.