Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Henk J

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Henk J »

Ik zie dat niet zo duidelijk terugkomen als de afkeuring over de stappen van Rijnsburg.
claus

Bericht door claus »

Bekijk het interview van een RD-reporter met ds. mr. A.A. Egas, vanaf nu te zien op youtube en op CVandaag van vandaag. Het draagt de titel: 'Ds. Egas bespreekt diepe impasse édn naderende breuk binnen de CGK.' De moeite waard om er intensief naar te kijken en te luisteren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MidMid schreef: Vandaag, 11:21 Qua het vertrouwen. Dat vind ik een lastige. Ik ken situaties dat een dominee - zonder ooit een woord gesproken te hebben - niet vertrouwd wordt op de kansel van andere gemeente, puur omdat hij een beroep aanneemt van een gemeente. Dus er wordt nog voordat er überhaupt maar gesproken is, simpelweg gekeken naar kleur en ligging van een gemeente. Vertrouwen is er al niet op voorhand. Daar zit een levensgroot probleem. Terecht wordt dit geadresseerd rondom gesloten kansels. Hoe kun je op een classis bijvoorbeeld je hand opsteken om een kandidaat toe te laten tot de bediening van Woord en sacrament en met de mond vervolgens de kansel voor dezelfde broeder gesloten houden? Dan is één van de twee hand of mond toch een onwaarachtige daad?
Bedankt voor de verbindende eerste paragraaf.

Aan het gequote gedeelte zou ik nog wel willen toevoegen, dat het mijns insziens historisch erg lastig ligt om de schuld van kanselsluiting bij één groep te leggen. Ik zie namelijk ook gewoon om mij heen (HHK) een teleurstellende beweging dat predikanten vanuit een meer rechts perspectief niet meer op wat middenkansels voorgaan. Nu is dat een waarneming die ik vanuit de krant doe en dat heeft beperkte bewijskracht, maar ik snap hoe dat werkt omdat ik ook gewoon zelf als preekregelaar ooit voor keuzes heb gestaan die met de identiteit van mijzelf en met het geheel van de gemeente waren verbonden. Dan gaat het helemaal niet om vertrouwen, overigens, maar met veel diepere gevoelens van verbondenheid en herkenbaarheid aan het gepreekte woord. Een dergelijke situatie geldt dus ook voor de CGK van de jaren 50 van de 20e eeuw waarin de bevindelijken en de voorwerpelijken niet goed met elkaar overweg konden. Als ik me goed herinner, waren de voorwerpelijken tamelijk kritisch op de bevindelijken. Die kritiek was van zo'n grote orde dat diverse bevindelijken hun heil zijn gaan zoeken in de OGG en GGiN.

Als aanvullend anekdotisch tegenbewijs (met derhalve lage geldingskracht) mag een verzuchting van professor Baars gelden, die in zijn tijd als hoogleraar breed werd uitgenodigd, maar dus verzuchte dat menige kerkenraad na afloop over de preek in discussie ging, omdat zij wegens liggingsverschillen de boodschap niet meer aanvaarden. Een open kansel maar met gesloten harten wensen we toch ook niet?

Ten tweede kunnen aan het gesloten houden van kansels gewoon objectieve criteria ten grondslag liggen. Als het taalveld tussen predikanten te ver uit elkaar ligt, dan verstaat de gemeente de boodschap niet meer en is dat een bron voor te snelle en lichtvaardige veroordeling op het grondvlak. In dat geval is het beter om als kerkenraad meer uniformiteit na te streven op de kansel. Dat veronderstelt dus niet per definitie 'wantrouwen'. Ik wil de aanwezigheid van wantrouwen overigens niet ontkennen, maar wel van een extra gezichtspunt voorzien.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: Vandaag, 12:00 Ik zie dat niet zo duidelijk terugkomen als de afkeuring over de stappen van Rijnsburg.
Nee. Maar het interview gaat ook over het laatste, niet over het eerste, al heeft het met elkaar te maken, reden waarom hij over het eerste ook iets zegt.
BSH

Bericht door BSH »

Middenrefo schreef: Vandaag, 11:58 Als het interview met Smits zulke heftige reacties oproept vanuit de behoudende hoek, dan is het meteen duidelijk dat gemeentes als Papendrecht en vergelijkbare middengemeenten niets te zoeken hebben bij Rijnsburg.
Dat ligt mogelijk ook aan een wat ongelukkige uitdrukking. Of misschien zelfs een buiten zijn schuld om ongelukkige zin in het verslag van de redacteur. Want alles wordt nu uitgebreid gekauwd en becommentarieerd.

Uiteraard ben ik het met hem eens: zonder de liefde is het niets.
Uiteraard ben ik het met hem eens dat de liefde heel belangrijk is.

Maar ik snap dat dit door een deel van rechts wordt geïnterpreteerd (na al 100x doodgegooid te zijn met de opmerkingen dat de liefde alle afwijkingen ter linkerzijde moet bedekken) als een vrijbrief voor links.

Maar ik geloof het ook gelijk als hij dat zo niet bedoelt.

Wellicht was het verstandiger geweest als hij daarna had opgemerkt: het beste is vanuit liefde houden aan alle afspraken. En misschien heeft hij dat wel gezegd, maar heeft die zin het artikel niet gehaald.
MidMid

Bericht door MidMid »

Herman schreef: Vandaag, 12:03
MidMid schreef: Vandaag, 11:21 Qua het vertrouwen. Dat vind ik een lastige. Ik ken situaties dat een dominee - zonder ooit een woord gesproken te hebben - niet vertrouwd wordt op de kansel van andere gemeente, puur omdat hij een beroep aanneemt van een gemeente. Dus er wordt nog voordat er überhaupt maar gesproken is, simpelweg gekeken naar kleur en ligging van een gemeente. Vertrouwen is er al niet op voorhand. Daar zit een levensgroot probleem. Terecht wordt dit geadresseerd rondom gesloten kansels. Hoe kun je op een classis bijvoorbeeld je hand opsteken om een kandidaat toe te laten tot de bediening van Woord en sacrament en met de mond vervolgens de kansel voor dezelfde broeder gesloten houden? Dan is één van de twee hand of mond toch een onwaarachtige daad?
Bedankt voor de verbindende eerste paragraaf.

Aan het gequote gedeelte zou ik nog wel willen toevoegen, dat het mijns insziens historisch erg lastig ligt om de schuld van kanselsluiting bij één groep te leggen. Ik zie namelijk ook gewoon om mij heen (HHK) een teleurstellende beweging dat predikanten vanuit een meer rechts perspectief niet meer op wat middenkansels voorgaan. Nu is dat een waarneming die ik vanuit de krant doe en dat heeft beperkte bewijskracht, maar ik snap hoe dat werkt omdat ik ook gewoon zelf als preekregelaar ooit voor keuzes heb gestaan die met de identiteit van mijzelf en met het geheel van de gemeente waren verbonden. Dan gaat het helemaal niet om vertrouwen, overigens, maar met veel diepere gevoelens van verbondenheid en herkenbaarheid aan het gepreekte woord. Een dergelijke situatie geldt dus ook voor de CGK van de jaren 50 van de 20e eeuw waarin de bevindelijken en de voorwerpelijken niet goed met elkaar overweg konden. Als ik me goed herinner, waren de voorwerpelijken tamelijk kritisch op de bevindelijken. Die kritiek was van zo'n grote orde dat diverse bevindelijken hun heil zijn gaan zoeken in de OGG en GGiN.

Als aanvullend anekdotisch tegenbewijs (met derhalve lage geldingskracht) mag een verzuchting van professor Baars gelden, die in zijn tijd als hoogleraar breed werd uitgenodigd, maar dus verzuchte dat menige kerkenraad na afloop over de preek in discussie ging, omdat zij wegens liggingsverschillen de boodschap niet meer aanvaarden. Een open kansel maar met gesloten harten wensen we toch ook niet?

Ten tweede kunnen aan het gesloten houden van kansels gewoon objectieve criteria ten grondslag liggen. Als het taalveld tussen predikanten te ver uit elkaar ligt, dan verstaat de gemeente de boodschap niet meer en is dat een bron voor te snelle en lichtvaardige veroordeling op het grondvlak. In dat geval is het beter om als kerkenraad meer uniformiteit na te streven op de kansel. Dat veronderstelt dus niet per definitie 'wantrouwen'. Ik wil de aanwezigheid van wantrouwen overigens niet ontkennen, maar wel van een extra gezichtspunt voorzien.
Helemaal eens dat de gesloten kansels niet enkel aan één groep zijn toe te schrijven. Overigens is dit rondje hier al gelopen. Dat ga ik dus ook niet overdoen. Ik bedoelde er enkel mee aan te geven dat de beschamende werkelijkheid is dat vertrouwen soms niet eens te paard hoeft :huhu te gaan, omdat het er in bepaalde situatie naar de daad helemaal niet was. Dat je als kerkenraad of preekregelaar kijkt naar ligging ed. begrijp ik. Maar het geeft ook aan dat het ons als kerken niet is gelukt om het tweestromenland dat er vanaf het begin al was meer tot elkaar te brengen. Professoren vorm(d)en daar doorgaans een welkome uitzondering op! Die werden en worden over het algemeen breed gewaardeerd. Jammer om de ervaring van prof. Baars te lezen. Kerkenraadskamer lenen zich wat mij betreft op zondag niet voor zulke discussies. Deel vooral wat je van de Heere hebt gehoord en geleerd onder het Woord.
Laatst gewijzigd door MidMid op 03 dec 2025, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: Vandaag, 11:58 Als het interview met Smits zulke heftige reacties oproept vanuit de behoudende hoek, dan is het meteen duidelijk dat gemeentes als Papendrecht en vergelijkbare middengemeenten niets te zoeken hebben bij Rijnsburg.
Als een synodebesluit zo ontzettend bewust terzijde geschoven wordt door de linkerflank is het meteen duidelijk dat de linkerflank niets te zoeken heeft bij de CGK.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Vandaag, 12:14
Als een synodebesluit zo ontzettend bewust terzijde geschoven wordt door de linkerflank is het meteen duidelijk dat de linkerflank niets te zoeken heeft bij de CGK.
Kom op zeg, daar gaat het in het artikel niet eens over. Vind dit ietwat een vervuiling van de berichten die hier de laatste pagina's gedeeld worden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Vandaag, 12:16
Kom op zeg, daar gaat het in het artikel niet eens over. Vind dit ietwat een vervuiling van de berichten die hier de laatste pagina's gedeeld worden.
Het is slechts een spiegel voor middenrefo's uitspraak.

Ik spreek mensen van buiten de CGK die zelf niet zouden scheuren om v&a en die met v&a niet veel moeite hebben maar die niet kunnen begrijpen waarom de linkerflank niet gewoon aansluit bij de NGK.
DDD

Bericht door DDD »

Wellicht omdat de linkerflank meent dat hun logische ontwikkeling die voortvloeit uit de wortels van hun CGK-DNA door de meerderheid ter synode ten onrechte is gedwarsboomd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mijn observatie is dat er geen homogeen geheel was, en nu wordt dit door een minderheid op de spits gedreven.

Ds. Egas toont geen enkele zelfreflectie in het interview, hij geeft zichzelf enkel schouderklopjes.
Simon O

Bericht door Simon O »

Refojongere schreef: Vandaag, 12:22

Ik spreek mensen van buiten de CGK die zelf niet zouden scheuren om v&a en die met v&a niet veel moeite hebben maar die niet kunnen begrijpen waarom de linkerflank niet gewoon aansluit bij de NGK.
Ik denk dat er ook vanuit veel linkerflank en midden gemeentes revisie is aangevraagd op eerdere synodebesluiten, dus volgens mij klopt het terzijde schuiven niet.
Het voorstel van NGK snap ik wel, maar in de praktijk zijn die veel homogener dan een gemiddelde CGK middengemeente. Komt denk ik dat ze veel sterker vanuit eigen zuil geleefd hebben (nd/gpv/gkv scholen). Hier trouwens nog stukje uit ND: https://www.nd.nl/opinie/opinie/1295167 ... rt-u-zich-
MidMid

Bericht door MidMid »

Simon O schreef: Vandaag, 12:44

Ik denk dat er ook vanuit veel linkerflank en midden gemeentes revisie is aangevraagd op eerdere synodebesluiten, dus volgens mij klopt het terzijde schuiven niet.
Het voorstel van NGK snap ik wel, maar in de praktijk zijn die veel homogener dan een gemiddelde CGK middengemeente. Komt denk ik dat ze veel sterker vanuit eigen zuil geleefd hebben (nd/gpv/gkv scholen). Hier trouwens nog stukje uit ND: https://www.nd.nl/opinie/opinie/1295167 ... rt-u-zich-
Oproep waar ik mij van harte achter kan scharen!
En een fijne 'onverdachte' hoek.
ZWP

Bericht door ZWP »

MidMid schreef: Vandaag, 12:52
Simon O schreef: Vandaag, 12:44

Oproep waar ik mij van harte achter kan scharen!
En een fijne 'onverdachte' hoek.
Ik zie de namen van de inderdaad behoudende o.a. Prof. Kater en ds. J.M.J. Kieviet. Ik kan het artikel niet lezen, maar kun je hun denklijn kort weergeven? Dank!
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Dan vraag ik me af of je wel beseft wat het betekent om CGK te zijn. De CGK Zwolle gaat bijvoorbeeld terug tot 1895, één van de oudere CGK gemeenten dus. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Het gaat niet aan om tegen zo'n gemeente in feite te zeggen: waarom stap je niet op?
Plaats reactie