Om voldoende virus binnen te krijgen moet je langer in iemands nabijheid zijn. 1 virusje maakt je niet ziek.Zita schreef:Die 15 minuten is mij nog steeds een raadsel.Ad Anker schreef:Je vroeg je af wie het snapte.Isala schreef:Het is idd voor de zorg een regel. Dat het een regel is, wil nog niet zeggen dat ik het begrijp.Ad Anker schreef:Ik snap dat. In de zorg mag je werken, als het gezin in quarantaine is en je bent klachtenvrij.
Je zou nog kunnen zeggen dat je op de cohort nog kan komen werken als je in quarantaine zit.
Maar op een andere afdeling kan je juist een verspreider zijn aan een kwetsbare groep, je kunt al besmettelijk zijn voordat je klachten krijgt.![]()
Klopt. Maar met bescherming en het niet aangaan van nauwe contacten (meer dan 15 minuten onbeschermd in directe nabijheid) is het geen probleem. Het is natuurlijk zo dat het schuurt. Maar het geldt voor ieder personeelslid die nog niet besmet is geweest dat ze besmettelijk kunnen zijn. Dat is niet te ondervangen dan door de standaardregels toe te passen. Daarom zijn er ook extra voorzorgsmaatregelen. Besmetting gebeurt meestentijds door uitwisselen van aerosolen. Dus goede mondkapjes, handschoenen en veelvuldig ontsmetten van handen is het devies.
Zo'n virusje springt toch op een gegeven moment over? Die zit toch niet 15 minuten af te tellen om dan de sprong te wagen? Het kan binnen 10 seconden zijn, het kan ook niet gebeuren. Waar komt die grens van 15 minuten vandaan?
COVID-19
Re: COVID-19
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, zal dat het zijn. In het verpleeghuis waar ik af en toe bijspring gelden bewoners en cliënten niet als 'nauwe contacten'.
Je ziet toch ook dat veel mensen die nu besmet zijn, minder erge klachten hebben dan aan het begin van de epidemie? Die zullen zich overwegend goed aan de maatregelen hebben gehouden. Dan krijg je maar weinig virus binnen, en dan werkt het als een soort natuurlijk vaccin. Er zijn ook mensen die ernstig ziek zijn. Die hebben dan geen afstand gehouden, over het algemeen. Een enkeling die extreem gevoelig is voor dit virus uitgezonderd, of in het geval van een superspreader.
Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Eens. Al zie ik niets in de brief over wat het ziekenhuis het afgelopen half jaar heeft gedaan om de capaciteit uit te breiden. Het stoort mij toch wel dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen op dat punt zo weinig verantwoordelijkheid tonen. Zelfs noodhospitalen hebben gesloten na de eerste piek.
- J.C. Philpot
Dat vraag ik me nou exact ook af. Wat heeft men met de ziekenhuiscapaciteit gedaan in de tijd die men had; het was immers bekend dat dit er aan zat te komen. Of heeft men als een verlamd konijn in de koplampen van de tweede golf zitten staren?DDD schreef:Eens. Al zie ik niets in de brief over wat het ziekenhuis het afgelopen half jaar heeft gedaan om de capaciteit uit te breiden. Het stoort mij toch wel dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen op dat punt zo weinig verantwoordelijkheid tonen. Zelfs noodhospitalen hebben gesloten na de eerste piek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik denk dat het samenhangt met het weer oppakken van de reguliere zorg de afgelopen periode. Daarnaast zal je voor extra capaciteit ook extra personeel moeten hebben. En juist dat is er niet.J.C. Philpot schreef:Dat vraag ik me nou exact ook af. Wat heeft men met de ziekenhuiscapaciteit gedaan in de tijd die men had; het was immers bekend dat dit er aan zat te komen. Of heeft men als een verlamd konijn in de koplampen van de tweede golf zitten staren?DDD schreef:Eens. Al zie ik niets in de brief over wat het ziekenhuis het afgelopen half jaar heeft gedaan om de capaciteit uit te breiden. Het stoort mij toch wel dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen op dat punt zo weinig verantwoordelijkheid tonen. Zelfs noodhospitalen hebben gesloten na de eerste piek.
Al verbaas ik mij erover dat je weer nauwelijks bij een huisarts binnenkomt. De huisartsen hebben weer alle zorg buiten de coronazorg neergelegd. Je zou denken dat zij juist nu harder gaan werken om de zorg zoveel mogelijk door te laten gaan? Maar goed, ik heb geen hoge pet op van huisartsen.
Helemaal eens. Onlangs werd in een column een IC-verpleegkundige beschreven, die aangaf dat Covid zeker geen griepje was en dat ze pas na 2 weken weer aan het werk was, toen ze Covid had gehad. En allerlei meningen had over zaken.Herman schreef:Ik vind het niet de bedoeling om naar elkaar te gaan zitten wijzen. Dat moeten we proberen te vermijden. De zorg heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en onmogelijkheden en de kerk heeft ook zijn verantwoordelijkheden en onmogelijkheden. Zolang daar geen oorzakelijk verband ligt, moeten ze een oordeel over elkaar onthouden.
Dat betekent:
a) dat je niet weet hoe heftig/dodelijk de griep kan zijn;
b) blijkbaar niet zo ziek was van Covid.
Die constante brandbrieven, emotionele oproepen etc. zonder feitelijke onderbouwing, worden wat afstompend. Blijf bij je leest en doe op die plek je werk.
Ik zou als kerken ook meer feitelijke onderbouwing over al dan niet brandhaarden zijnde, gaan gebruiken.
De emotionele manier van verslaggeving hoort volgens mij wel bij de omstandigheden. Het is een belangrijke pijler van het psychologische beleid om mensen in hun eigen huis opgesloten te houden. Een sterfgeval draagt daar meer aan bij dan een vriendelijke verzoek van de premier. We hebben daar dan een spreekwoord voor, namelijk als het kalf verdronken is, dempt men de put. De psychologische waarheid van dat spreekwoord blijkt onder de huidige omstandigheden te leiden tot te volle ziekenhuizen en daar wordt je dus als burger steeds weer mee geconfronteerd. Overigens type ik dit na vanochtend een bericht te hebben gekregen dat een broer van mijn schoonmoeder onder ernstige ziekteverschijnselen is opgenomen en de dokters tasten in het duister. En dat allemaal na een coronabesmetting van twee weken terug.Zeeuw schreef:Helemaal eens. Onlangs werd in een column een IC-verpleegkundige beschreven, die aangaf dat Covid zeker geen griepje was en dat ze pas na 2 weken weer aan het werk was, toen ze Covid had gehad. En allerlei meningen had over zaken.
Dat betekent:
a) dat je niet weet hoe heftig/dodelijk de griep kan zijn;
b) blijkbaar niet zo ziek was van Covid.
Die constante brandbrieven, emotionele oproepen etc. zonder feitelijke onderbouwing, worden wat afstompend. Blijf bij je leest en doe op die plek je werk.
Ik zou als kerken ook meer feitelijke onderbouwing over al dan niet brandhaarden zijnde, gaan gebruiken.
Het is voor een kerkelijke gemeente lastig om een besmetting te traceren. Van de circa 4 besmette gezinnen in onze gemeente is er 1 terug te leiden tot combinatie zorg/familie, 1 tot de middelbare school, 1 is mij onbekend, en 1 die het niet wist en dus de mogelijkheid opliet van kerk, werk of school van dochter met de laatste als meest waarschijnlijke.
Laatst gewijzigd door Herman op 30 dec 2020, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt niet in een paar maanden de ziekenhuiscapaciteit vergroten. Alles is er behalve personeel. Een verpleegkundige opleiden duurt 4jaar, een IC verpleekundige nog langer. De enige oplossing is om met hulp van andere afdelingen -de zgn buddies- te werken. Daarom wordt de zorg van andere afdelingen steeds meer afgeschaald.J.C. Philpot schreef:Dat vraag ik me nou exact ook af. Wat heeft men met de ziekenhuiscapaciteit gedaan in de tijd die men had; het was immers bekend dat dit er aan zat te komen. Of heeft men als een verlamd konijn in de koplampen van de tweede golf zitten staren?DDD schreef:Eens. Al zie ik niets in de brief over wat het ziekenhuis het afgelopen half jaar heeft gedaan om de capaciteit uit te breiden. Het stoort mij toch wel dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen op dat punt zo weinig verantwoordelijkheid tonen. Zelfs noodhospitalen hebben gesloten na de eerste piek.
Jeremiah schreef:Je kunt niet in een paar maanden de ziekenhuiscapaciteit vergroten. Alles is er behalve personeel. Een verpleegkundige opleiden duurt 4jaar, een IC verpleekundige nog langer. De enige oplossing is om met hulp van andere afdelingen -de zgn buddies- te werken. Daarom wordt de zorg van andere afdelingen steeds meer afgeschaald.J.C. Philpot schreef:Dat vraag ik me nou exact ook af. Wat heeft men met de ziekenhuiscapaciteit gedaan in de tijd die men had; het was immers bekend dat dit er aan zat te komen. Of heeft men als een verlamd konijn in de koplampen van de tweede golf zitten staren?DDD schreef:Eens. Al zie ik niets in de brief over wat het ziekenhuis het afgelopen half jaar heeft gedaan om de capaciteit uit te breiden. Het stoort mij toch wel dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen op dat punt zo weinig verantwoordelijkheid tonen. Zelfs noodhospitalen hebben gesloten na de eerste piek.
Niet iedereen komt op ic. Dus die noodhospitaals kunnen dan nog steeds? En dat is niet gebeurd.
Leger en rode kruis voor de verzorging. Overigens hadden die toch ook eerder ingezet kunnen worden om zorgpersoneel te ontlasten?
Overigens begreep ik van " insiders i" nfo... dat er veel corona patiënten zh bedden bezet hielden die niet naar verpleeghuis konden omdat daar geen plaats, opname stop of geen personeel was. Klopt dat?
Veelste simpel gedacht. Het personeelstekort betreft vele duizenden verpleegkundigen, defensie kan misschien 200 verpleegkundigen en artsen inzetten. Rode kruis verpleegkundigen draaien al mee in oa de bevoorraadings- en draaiteams op de IC's. Het militair noodhospitaal van het UMCU is al open.Lilian1975 schreef:Jeremiah schreef:Je kunt niet in een paar maanden de ziekenhuiscapaciteit vergroten. Alles is er behalve personeel. Een verpleegkundige opleiden duurt 4jaar, een IC verpleekundige nog langer. De enige oplossing is om met hulp van andere afdelingen -de zgn buddies- te werken. Daarom wordt de zorg van andere afdelingen steeds meer afgeschaald.J.C. Philpot schreef:Dat vraag ik me nou exact ook af. Wat heeft men met de ziekenhuiscapaciteit gedaan in de tijd die men had; het was immers bekend dat dit er aan zat te komen. Of heeft men als een verlamd konijn in de koplampen van de tweede golf zitten staren?DDD schreef:Eens. Al zie ik niets in de brief over wat het ziekenhuis het afgelopen half jaar heeft gedaan om de capaciteit uit te breiden. Het stoort mij toch wel dat de zorgverzekeraars en ziekenhuizen op dat punt zo weinig verantwoordelijkheid tonen. Zelfs noodhospitalen hebben gesloten na de eerste piek.
Niet iedereen komt op ic. Dus die noodhospitaals kunnen dan nog steeds? En dat is niet gebeurd.
Leger en rode kruis voor de verzorging. Overigens hadden die toch ook eerder ingezet kunnen worden om zorgpersoneel te ontlasten?
Overigens begreep ik van " insiders i" nfo... dat er veel corona patiënten zh bedden bezet hielden die niet naar verpleeghuis konden omdat daar geen plaats, opname stop of geen personeel was. Klopt dat?
https://www.ad.nl/politiek/defensie-spr ... ~a78ae062/
Wat betreft je laatste zin, dat klopt.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/201432/N ... dig-hebben
Je maakt mij niet wijs dat het in een half jaar niet mogelijk is om 10000 mensen op te leiden om coronaverpleging te doen. En zo niet dan is dat goed om te weten, want dan klopt er iets niet aan het systeem. Op deze manier kunnen we alleen op afspraak in oorlog komen. Graag drie jaar van tevoren, zodat wij de medische zorg op orde hebben.
Wat een aanfluiting.
Wat een aanfluiting.
-
Inderdaad, echt apart.DDD schreef:Je maakt mij niet wijs dat het in een half jaar niet mogelijk is om 10000 mensen op te leiden om coronaverpleging te doen. En zo niet dan is dat goed om te weten, want dan klopt er iets niet aan het systeem. Op deze manier kunnen we alleen op afspraak in oorlog komen. Graag drie jaar van tevoren, zodat wij de medische zorg op orde hebben.
Wat een aanfluiting.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Daar is vanuit de politiek al iets over gezegd: de gezondheidszorg is in staat om rampen te verwerken: incidenten met hoge piekbelasting. Deze situatie is dat niet: dit is een vloedgolf die lang aanhoudt. Twee verschillende dingen dus.DDD schreef:Je maakt mij niet wijs dat het in een half jaar niet mogelijk is om 10000 mensen op te leiden om coronaverpleging te doen. En zo niet dan is dat goed om te weten, want dan klopt er iets niet aan het systeem. Op deze manier kunnen we alleen op afspraak in oorlog komen. Graag drie jaar van tevoren, zodat wij de medische zorg op orde hebben.
Wat een aanfluiting.
Het heeft ook te maken met de hoge kwaliteit zorg die we in Nederland hebben.Marco schreef: Daar is vanuit de politiek al iets over gezegd: de gezondheidszorg is in staat om rampen te verwerken: incidenten met hoge piekbelasting. Deze situatie is dat niet: dit is een vloedgolf die lang aanhoudt. Twee verschillende dingen dus.
Een opleiding tot I C verpleegkundige duurt 18 maanden, NADAT de HBO-V is afgerond.
Ze zoeken nu 'prikkers', mensen die de inenting kunnen geven.
Een huisarts zei, 'het is zo simpel, ik kan het mijn dochter van 5 in een paar minuten leren.'
Maar in Nederland zijn wij gewend om dat niet zomaar door amateurs te laten doen.
Dus wordt nu gezocht naar mensen die iets in de gezondheidszorg doen, assistentes, wijkverpleegkundigen, laboranten, e.d.
Florence Nightingale ging gewoon aan het werk, maar dat mag nu niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon