Dat laatste begrijp ik niet. Waarom kun je aan de Bijbel geen gezag toekennen als je het ware geloof niet bezit?Herman schreef:De schrift is geen blauwdruk van absolute waarheden die wetmatig toepasbaar zijn: ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik doel op Mattheus 7 laatste gedeelte waarin een relatie wordt gelegd tussen het horen en het doen van het Woord. Het toekennen van gezag aan Jezus' woorden is pas echt als geloofsgehoorzaamheid volgt.
Dit het ik al vaker naar voren gebracht, helemaal waar! het huis op de rots gebouwd is de vergelijking van iemand die het Woord hoort en hetzelve doet.Herman schreef:Ik doel op Mattheus 7 laatste gedeelte waarin een relatie wordt gelegd tussen het horen en het doen van het Woord. Het toekennen van gezag aan Jezus' woorden is pas echt als geloofsgehoorzaamheid volgt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Toch erg eens met de recensie in DWS. Die van ds. Sonnevelt in de SB was ook erg goed.Ad Anker schreef:Ik verwijder heel lomp een bericht van Herman. Ik kon hem nog terug halen maar niet herstellen. Excuus Herman. Hier komt wat jij postte.
Volgens mij leiden de ingenomen stellingen in het boek niet tot deze conclusies. Niettemin ben ik het met de recensent eens dat we waarheid niet uitsluitend als relationele waarheid moeten opnemen. Alhoewel ik me ook niet prettig voel bij een dichtgetimmerd waarheidsvisie zoals de recensent lijkt te hebben. De schrift is geen blauwdruk van absolute waarheden die wetmatig toepasbaar zijn: ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.Na lezing van dit boek is wel duidelijk waar de auteur staat als het gaat om vrouwelijke ambtsdragers, homoseksualiteit, schepping en evolutie. Het moet allemaal kunnen. Alleen maar lezen en je laten lezen. De vervlakking zal sneller toenemen als dit het nieuwe, gelovige omgaan met de Bijbel is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dank iig voor je laatste alinea. Dat geeft meer info. Ik bedoelde overigens niet dat ik de integrale tekst wilde, maar meer achtergrond over het waarom van jouw mening.Wim Anker schreef:Sorry, ik heb nu geen tijd om het artikel over te tikken. Abootje op de DWS is overigens goedkoop en zinvol. Mischien wil iemand anders het doen.Zeeuw schreef:Wel fijn als je gewoon post wat de inhoud van de recensie is. Dat helpt al een hoop volgende posts te voorkomen.Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Kern: "Is het ook dat God gezegd heeft?" Of moeten we het verstaan naar onze kennis? Naar ons inzicht? Ds. Huigen kiest, helaas, voor het eigen inzicht.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 17 dec 2019, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De vraag is maar, wat met 'gezag' bedoeld wordt. De duivelen geloven ook, en zij sidderen.Ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
In Ezech. 2 lees ik:
En Hij zeide tot mij: Mensenkind, Ik zend u tot de kinderen Israëls, tot de rebellerende volken, die tegen Mij gerebelleerd hebben; zij en hun vaderen hebben overtreden tegen Mij tot op dezen zelven huidigen dag. En deze kinderen zijn hard van aangezicht en stijf van hart; Ik zend u tot hen, en gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere HEERE.
En zij, hetzij dat zij het horen zullen, of hetzij dat zij het laten zullen (want zij zijn een wederspannig huis), zo zullen zij weten dat een profeet in het midden van hen geweest is.
En gij, mensenkind, vrees niet voor hen en vrees niet voor hun woorden; hoewel wederwilligen en doornen bij u zijn, en gij bij schorpioenen woont; vrees voor hun woorden niet, en ontzet u niet voor hun aangezicht, want zij zijn een wederspannig huis. Maar gij zult Mijn woorden tot hen spreken, hetzij dat zij horen zullen, of hetzij dat zij het laten zullen; want zij zijn wederspannig.
Dat ontken ik niet, toch zijn er wat mij betreft verschillen in de mate waarin je gezag toekent aan de Bijbel.Herman schreef:Ik doel op Mattheus 7 laatste gedeelte waarin een relatie wordt gelegd tussen het horen en het doen van het Woord. Het toekennen van gezag aan Jezus' woorden is pas echt als geloofsgehoorzaamheid volgt.
Eens, en ik formuleer iets wat voor mij voor een wezenlijk verschil in aanvaarding van het gezag betekend, namelijk wel of geen waar geloof.Ambtenaar schreef:Dat ontken ik niet, toch zijn er wat mij betreft verschillen in de mate waarin je gezag toekent aan de Bijbel.Herman schreef:Ik doel op Mattheus 7 laatste gedeelte waarin een relatie wordt gelegd tussen het horen en het doen van het Woord. Het toekennen van gezag aan Jezus' woorden is pas echt als geloofsgehoorzaamheid volgt.
Natuurlijk heeft de bijbel ook gezag voor iemand die niet gelooft. Bijvoorbeeld als we de reikwijdte bespreken van het begrip diefstal. Niettemin zal een kleptomaan het achtste gebod niet als gezaghebbend aanvaarden, behalve als hij eraan gehoorzaam wordt.
-
- Verbannen
https://www.rd.nl/opinie/toegerust-om-d ... -1.1619173
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 70#p885121
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 70#p885121
Jantje schreef:Ik wil overschakelen naar een ander onderwerp. Misschien past het beter in het draadje 'Gelezen, gedacht, gehoord', maar ik plaats het toch maar hier, het is tenslotte van de hand van ds. C. Harinck.
Ik heb het stuk gelezen wat hij in de Terdege schrijft. Het is een scherp stuk, een stuk wat ook discussie zal oproepen, maar wat wel heel eerlijk is en mijns inziens ook juist.
Neem en lees!
Of zijn er al forummers die dit gelezen hebben?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Als je gezag aan Zijn Woord toekent, het dus geloofd dan kun je niet onbekeerd blijven.Adagio schreef:De vraag is maar, wat met 'gezag' bedoeld wordt. De duivelen geloven ook, en zij sidderen.Ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
In Ezech. 2 lees ik:En Hij zeide tot mij: Mensenkind, Ik zend u tot de kinderen Israëls, tot de rebellerende volken, die tegen Mij gerebelleerd hebben; zij en hun vaderen hebben overtreden tegen Mij tot op dezen zelven huidigen dag. En deze kinderen zijn hard van aangezicht en stijf van hart; Ik zend u tot hen, en gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere HEERE.
En zij, hetzij dat zij het horen zullen, of hetzij dat zij het laten zullen (want zij zijn een wederspannig huis), zo zullen zij weten dat een profeet in het midden van hen geweest is.
En gij, mensenkind, vrees niet voor hen en vrees niet voor hun woorden; hoewel wederwilligen en doornen bij u zijn, en gij bij schorpioenen woont; vrees voor hun woorden niet, en ontzet u niet voor hun aangezicht, want zij zijn een wederspannig huis. Maar gij zult Mijn woorden tot hen spreken, hetzij dat zij horen zullen, of hetzij dat zij het laten zullen; want zij zijn wederspannig.
De duivelen geloven dat God een enig God is, dat staat ervoor, er wordt hiet niet gedoeld op het vetrouwen, het je overgeven aan God, zoals geloof ook kan zijn.
Laatst gewijzigd door samanthi op 20 dec 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik vind het een moeilijk stuk. De geest van Elia was van de Heilige Geest. Dus onverschrokkenheid en zaken bij de naam noemen, prima! Maar dan wel door de Geest die in alle waarheid leidt. Het alleen maar proberen is doodlopend.Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/toegerust-om-d ... -1.1619173
Er is een tijd geweest in ons volksdeel waarin we elkaar probeerden vast te houden. Waarin we ons niet druk maakten over uiterlijke wetmatigheden, waarin we elkaar wat ruimte gunden wanneer het ging over een verbondsvisie, waarin we het Woord van de Eeuwige niet taalkundig onder een vergrootglas plaatsten, waardoor het Woord krachtig werken kon.
We zweven allemaal in onze eigen ballon. De RD-ballon, de GG-ballon, de anti-GG-ballon, de CGK-ballon. En nog veel meer ballonnen. En zolang de ballon intact blijft, blijven we zweven. Automatisch. Totdat er geprikt gaat worden. Dan storten we neer, kijken we in het gunstigste geval naar Boven en zijn we met beide (gebroken) benen op de grond. Dan is er zegen te verwachten. Zij die vertrouwen op hun benen wil Hij immers geen gunst en hulp verlenen.
Dit stukje vind ik, met respect, zo'n stukje uit een ballon. Die CGK met hun discussies en ondermijnende hoogleraren, en al die andere vermolmende refo-signalen. Ik hoop dat er geprikt gaat worden. Dan zuchten we wellicht met Elia onder een boom maar dan kan de Geest geven dat de Christus gepreekt gaat worden, alsof ons leven er van afhangt. Met Luther, die zei dat Hij gepreekt moet worden alsof Hij gisteren gekruisigd is, vandaag opgewekt is en morgen wederkomt.
Ik snap beter wat ds. Schot wil zeggen dan wat jij wil zeggen.Ad Anker schreef:Ik vind het een moeilijk stuk. De geest van Elia was van de Heilige Geest. Dus onverschrokkenheid en zaken bij de naam noemen, prima! Maar dan wel door de Geest die in alle waarheid leidt. Het alleen maar proberen is doodlopend.Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/toegerust-om-d ... -1.1619173
Er is een tijd geweest in ons volksdeel waarin we elkaar probeerden vast te houden. Waarin we ons niet druk maakten over uiterlijke wetmatigheden, waarin we elkaar wat ruimte gunden wanneer het ging over een verbondsvisie, waarin we het Woord van de Eeuwige niet taalkundig onder een vergrootglas plaatsten, waardoor het Woord krachtig werken kon.
We zweven allemaal in onze eigen ballon. De RD-ballon, de GG-ballon, de anti-GG-ballon, de CGK-ballon. En nog veel meer ballonnen. En zolang de ballon intact blijft, blijven we zweven. Automatisch. Totdat er geprikt gaat worden. Dan storten we neer, kijken we in het gunstigste geval naar Boven en zijn we met beide (gebroken) benen op de grond. Dan is er zegen te verwachten. Zij die vertrouwen op hun benen wil Hij immers geen gunst en hulp verlenen.
Dit stukje vind ik, met respect, zo'n stukje uit een ballon. Die CGK met hun discussies en ondermijnende hoogleraren, en al die andere vermolmende refo-signalen. Ik hoop dat er geprikt gaat worden. Dan zuchten we wellicht met Elia onder een boom maar dan kan de Geest geven dat de Christus gepreekt gaat worden, alsof ons leven er van afhangt. Met Luther, die zei dat Hij gepreekt moet worden alsof Hij gisteren gekruisigd is, vandaag opgewekt is en morgen wederkomt.
Vertel... ik snap het namelijk niet.Erasmiaan schreef:Ik snap beter wat ds. Schot wil zeggen dan wat jij wil zeggen.Ad Anker schreef:Ik vind het een moeilijk stuk. De geest van Elia was van de Heilige Geest. Dus onverschrokkenheid en zaken bij de naam noemen, prima! Maar dan wel door de Geest die in alle waarheid leidt. Het alleen maar proberen is doodlopend.Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/toegerust-om-d ... -1.1619173
Ik snap Ad wel. Ds. Schot creeert een sfeer, mischien onbedoeld, dat anderen zijn afgeweken en wenst (bidt) dat ze terug mogen keren en weer worden als hij (en de voorvaderen)Erasmiaan schreef:Ik snap beter wat ds. Schot wil zeggen dan wat jij wil zeggen.Ad Anker schreef:Ik vind het een moeilijk stuk. De geest van Elia was van de Heilige Geest. Dus onverschrokkenheid en zaken bij de naam noemen, prima! Maar dan wel door de Geest die in alle waarheid leidt. Het alleen maar proberen is doodlopend.Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/toegerust-om-d ... -1.1619173
En dat laat onbelicht dat we allemaal van ene lap zijn gescheurd en dat we allemaal de Geest nodig hebben.
Zo waar Ad, helemaal mee eens. Echte 'kleine' mensen kunnen goed samen uitzien naar Hem die alles en in allen is. En hopelijk werkt een lekke ballon dit uit;Ad Anker schreef:Ik vind het een moeilijk stuk. De geest van Elia was van de Heilige Geest. Dus onverschrokkenheid en zaken bij de naam noemen, prima! Maar dan wel door de Geest die in alle waarheid leidt. Het alleen maar proberen is doodlopend.Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/toegerust-om-d ... -1.1619173
'En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde,
maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame
vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn'.
Hebreeën 12:11