ondersteunen met gebaren,maar dat is bij psalmen best lastig..Neeltje Jans schreef:Haha geweldig! Ik denk alleen niet dat er psalmen in de 1773 berijming op youtube in karaoke versie te vinden zijn. Maar het idee is leuk, misschien kan ik er zelf wel wat bij knutselen.DirkM schreef:
Kinderen met ADHD zijn vaak op jongere leeftijd erg aanspreekbaar door karaoke.
Zorg dat er goede muziek op staat, met tekst er onder.
Geef die kids een microfoon en laat ze helemaal uit hun dak gaan met die muziek.
Op youtube is zat te vinden en jij maakt gewoon een selectie van wat wel en wat niet, dus jij bepaald wat ze zingen.
Ik heb er meerdere mensen over gehoord en die zeggen dat de kids daarna echt helemaal op zijn omdat het ze behoorlijk energie kost.
Een kind met ADHD doet namelijk alles wat hij wel doet heel gefocust, dat is ook een kenmerk van ADHD.
(ehm...nu nog een karaokeset, hadden ze pas bij de Aldi geloof ik)
@Helma, aan jouw tips heb ik ook zeker wat, ik ga die sites morgen opzoeken (wordt nu wel erg laat!) Praktisch zie ik het zingen aan tafel alleen bij het avondeten zitten, 's morgens is het nogal ahem chaotisch, en 's middags eten ze op school. Bij de jongste doe ik het (maar dan opzeggen) bij het naar bed brengen, maar hij is zo slim, hij weet het na 3, 4 keer wel. Ik ga het echt proberen, dat zingen, in de ene of de andere vorm. Bedankt allebei!
Waarom zingen wij zo?
Re: Waarom zingen wij zo?
Neeltje Jans schreef:Haha geweldig! Ik denk alleen niet dat er psalmen in de 1773 berijming op youtube in karaoke versie te vinden zijn. Maar het idee is leuk, misschien kan ik er zelf wel wat bij knutselen.DirkM schreef:
Geef die kids een microfoon en laat ze helemaal uit hun dak gaan met die muziek.
Op youtube is zat te vinden en jij maakt gewoon een selectie van wat wel en wat niet, dus jij bepaald wat ze zingen.
Ik heb er meerdere mensen over gehoord en die zeggen dat de kids daarna echt helemaal op zijn omdat het ze behoorlijk energie kost.
Een kind met ADHD doet namelijk alles wat hij wel doet heel gefocust, dat is ook een kenmerk van ADHD.
@Helma, aan jouw tips heb ik ook zeker wat, ik ga die sites morgen opzoeken (wordt nu wel erg laat!) Praktisch zie ik het zingen aan tafel alleen bij het avondeten zitten, 's morgens is het nogal ahem chaotisch, en 's middags eten ze op school. Bij de jongste doe ik het (maar dan opzeggen) bij het naar bed brengen, maar hij is zo slim, hij weet het na 3, 4 keer wel. Ik ga het echt proberen, dat zingen, in de ene of de andere vorm. Bedankt allebei!
Als je de muziek hebt dan maak je gewoon een powerpoint bestand klaar, daar zet je verschillende plaatjes bij van bijvoorbeeld iemand die de linkerhand omhoog doet, dan bijvoorbeeld de rechterhand, of iemand die aan het klappen is of weet ik veel.
De tekst van de Psalm zet je er bij in het powerpointbestand en dan plak je de muziek er achter.
Kunnen de kids zingen, en ondertijd bewegingen of gebaren doen.
Als er gezongen wordt over jubelen dan laat je ze opspringen van blijdschap en ga zo maar door. Als je een beetje creatief hier mee aan het knutselen gaat kan je hele leuke dingen er van maken.
Veel succes met het puzzelen.
Het is natuurlijk heel goed als kinderen psalmen leren. Psalmen zijn prachtig om uit je hoofd en uit je hart te kennen. Maar als het (nog) niet lukt met leren, is dat toch geen ramp? Ik heb jarenlang zondagsschool gegeven, en daar waren kinderen die de hele psalm na één keer voorzingen konden opzeggen. Er waren er ook die het echt niet konden. Ze mochten dan het laatste woord van de zin afmaken, of twee regels leren, of de psalm als laatste opzeggen (dan hadden ze het alweer vijftien keer van de anderen gehoord). Overleg ook eens met de zondagsschooljuf of -meester over wat haalbaar is.
Soms is het ook best eenvoudig. Heft uwe handen naar omhooggertje schreef:ondersteunen met gebaren,maar dat is bij psalmen best lastig..Neeltje Jans schreef:Haha geweldig! Ik denk alleen niet dat er psalmen in de 1773 berijming op youtube in karaoke versie te vinden zijn. Maar het idee is leuk, misschien kan ik er zelf wel wat bij knutselen.DirkM schreef:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Neeltje Jans
Ik heb het bij mijn dochter ook bij de meester verteld, zij ging als eerste naar de zondagschool. Nu krijgt ze als ze het maar enigszins kan 1 punt. (ipv de max 3 die ze kunnen halen) Een paar weken later is mijn zoon ook naar zondagschool gegaan, maar om het nou voor hem ook geljik te vragen vond ik nou ook weer zo wat. Ik neem het meer mezelf kwalijk dat ik het ze maar niet kan aanleren!Zita schreef:Het is natuurlijk heel goed als kinderen psalmen leren. Psalmen zijn prachtig om uit je hoofd en uit je hart te kennen. Maar als het (nog) niet lukt met leren, is dat toch geen ramp? Ik heb jarenlang zondagsschool gegeven, en daar waren kinderen die de hele psalm na één keer voorzingen konden opzeggen. Er waren er ook die het echt niet konden. Ze mochten dan het laatste woord van de zin afmaken, of twee regels leren, of de psalm als laatste opzeggen (dan hadden ze het alweer vijftien keer van de anderen gehoord). Overleg ook eens met de zondagsschooljuf of -meester over wat haalbaar is.
Neeltje Jans, moeder van 4
haha ja dat is waar, maar tja staat niet in iedere psalm heMarnix schreef:Soms is het ook best eenvoudig. Heft uwe handen naar omhooggertje schreef:ondersteunen met gebaren,maar dat is bij psalmen best lastig..Neeltje Jans schreef:Haha geweldig! Ik denk alleen niet dat er psalmen in de 1773 berijming op youtube in karaoke versie te vinden zijn. Maar het idee is leuk, misschien kan ik er zelf wel wat bij knutselen.DirkM schreef:

Klopt, daarom doe ik dat ook zelden 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tjonge, toen ik zondagsschooljuf was, kreeg ieder kind dat z'n best had gedaan, gewoon het stickertje. En lukte het met de psalm niet, dan konden we altijd na het verhaal nog even aan het bewuste kind vragen: en over wie ging het verhaal? Dat lukte altijd wel, dus het kind was voor de anderen ook weer gerehabiliteerd. Wat was ik dan makkelijkNeeltje Jans schreef:Ik heb het bij mijn dochter ook bij de meester verteld, zij ging als eerste naar de zondagschool. Nu krijgt ze als ze het maar enigszins kan 1 punt. (ipv de max 3 die ze kunnen halen) Een paar weken later is mijn zoon ook naar zondagschool gegaan, maar om het nou voor hem ook geljik te vragen vond ik nou ook weer zo wat. Ik neem het meer mezelf kwalijk dat ik het ze maar niet kan aanleren!Zita schreef:Het is natuurlijk heel goed als kinderen psalmen leren. Psalmen zijn prachtig om uit je hoofd en uit je hart te kennen. Maar als het (nog) niet lukt met leren, is dat toch geen ramp? Ik heb jarenlang zondagsschool gegeven, en daar waren kinderen die de hele psalm na één keer voorzingen konden opzeggen. Er waren er ook die het echt niet konden. Ze mochten dan het laatste woord van de zin afmaken, of twee regels leren, of de psalm als laatste opzeggen (dan hadden ze het alweer vijftien keer van de anderen gehoord). Overleg ook eens met de zondagsschooljuf of -meester over wat haalbaar is.

- JolandaOudshoorn
Ik heb een jongen in de klas zitten die ook moeilijk leert. Ik zei tegen hem dat ik bij hem niet zo streng zou zijn. Komt hij de volgende keer weer en zegt: mijn vader en moeder zeggen dat ik wel goed kan leren en dat ik nog beter mijn best moet doenZita schreef:Tjonge, toen ik zondagsschooljuf was, kreeg ieder kind dat z'n best had gedaan, gewoon het stickertje. En lukte het met de psalm niet, dan konden we altijd na het verhaal nog even aan het bewuste kind vragen: en over wie ging het verhaal? Dat lukte altijd wel, dus het kind was voor de anderen ook weer gerehabiliteerd. Wat was ik dan makkelijkNeeltje Jans schreef:Ik heb het bij mijn dochter ook bij de meester verteld, zij ging als eerste naar de zondagschool. Nu krijgt ze als ze het maar enigszins kan 1 punt. (ipv de max 3 die ze kunnen halen) Een paar weken later is mijn zoon ook naar zondagschool gegaan, maar om het nou voor hem ook geljik te vragen vond ik nou ook weer zo wat. Ik neem het meer mezelf kwalijk dat ik het ze maar niet kan aanleren!Zita schreef:Het is natuurlijk heel goed als kinderen psalmen leren. Psalmen zijn prachtig om uit je hoofd en uit je hart te kennen. Maar als het (nog) niet lukt met leren, is dat toch geen ramp? Ik heb jarenlang zondagsschool gegeven, en daar waren kinderen die de hele psalm na één keer voorzingen konden opzeggen. Er waren er ook die het echt niet konden. Ze mochten dan het laatste woord van de zin afmaken, of twee regels leren, of de psalm als laatste opzeggen (dan hadden ze het alweer vijftien keer van de anderen gehoord). Overleg ook eens met de zondagsschooljuf of -meester over wat haalbaar is.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wauw, bedankt voor die link! Mooie uitvoeringen van de psalmen. Geweldig!helma schreef:Ik laat ze ook wel met http://www.psalmboek.nl/psalmen.php meezingen. Je kan het tempo zelf uitkiezen
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
- Neeltje Jans
Ja inderdaad bedankt! Toen ik zondag wilde kijken was refoforum gesloten dus kon ik niet bij de link, maar nu heb ik hem gelijk bij m'n favorieten gezet!
Jammer dat de ritmische versies er nog niet op staan, maar hiermee zijn we al een eind geholpen!
edit: Oeps keek niet goed... moest ergens anders klikken
Jammer dat de ritmische versies er nog niet op staan, maar hiermee zijn we al een eind geholpen!
edit: Oeps keek niet goed... moest ergens anders klikken

Neeltje Jans, moeder van 4
Vandaag hoorde ik in een lezing dat vanaf de Reformatie al niet-ritmisch werd gezongen. In Tournai werden chanteries gehouden (zingende parades). Volgens de lector was het onmogelijk om ritmisch een chanterie te houden. Het zou een onmogelijke wanorde worden. Conclusie: men zong niet-ritmisch, dus het niet-ritmisch zingen heeft oude papieren.
Snijdt dit hout?
Ik heb het idee dat je prima massaal lopend ritmisch kunt zingen. Met de aubade wordt het Wilhelmus ook ritmisch gezongen, en dat gaat redelijk probleemloos.
Snijdt dit hout?
Ik heb het idee dat je prima massaal lopend ritmisch kunt zingen. Met de aubade wordt het Wilhelmus ook ritmisch gezongen, en dat gaat redelijk probleemloos.
Vroeger
werd het volk niet zoveel in zangkunst onderricht, zoals dat heden ten dage het geval is.

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
En in dat Wilhelmus zitten heel wat verschillende notenwaarden. De psalmen kennen maar twee verschillende notenwaarden. Natuurlijk kun je die ritmisch zingen met een grote groep. Wie was die inleider? Ben wel benieuwd waar hij zich op baseert.Zita schreef:Vandaag hoorde ik in een lezing dat vanaf de Reformatie al niet-ritmisch werd gezongen. In Tournai werden chanteries gehouden (zingende parades). Volgens de lector was het onmogelijk om ritmisch een chanterie te houden. Het zou een onmogelijke wanorde worden. Conclusie: men zong niet-ritmisch, dus het niet-ritmisch zingen heeft oude papieren.
Snijdt dit hout?
~~Soli Deo Gloria~~
Dr C.R. van den Berg, in een lezing over Guido de Brès.Hendrikus schreef:En in dat Wilhelmus zitten heel wat verschillende notenwaarden. De psalmen kennen maar twee verschillende notenwaarden. Natuurlijk kun je die ritmisch zingen met een grote groep. Wie was die inleider? Ben wel benieuwd waar hij zich op baseert.Zita schreef:Vandaag hoorde ik in een lezing dat vanaf de Reformatie al niet-ritmisch werd gezongen. In Tournai werden chanteries gehouden (zingende parades). Volgens de lector was het onmogelijk om ritmisch een chanterie te houden. Het zou een onmogelijke wanorde worden. Conclusie: men zong niet-ritmisch, dus het niet-ritmisch zingen heeft oude papieren.
Snijdt dit hout?