Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Luther
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Luther »

DWW schreef: Hiermee wil ik zwakgerechtvaardigde kleingelovige zielen, die het er niet voor durven houden, beslist niet mee op hun harten trappen. Deze onverklaarde Emmausgangers zullen op Gods tijd en op Zijn wonderlijke wijze, direct of in de middelijke weg, door Hem Zelf wel verklaard worden, over het Licht wat zij in hem geschonken hebben gekregen, uit vrije genade om niet.
Maar wat is het verschil tussen een zwakgerechtvaardigde en iemand die niet verzekerd is van zijn aandeel in Christus?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
caprice

Bericht door caprice »

---SNOEI--- NIET OP DE PERSOON!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
DWW schreef: Hiermee wil ik zwakgerechtvaardigde kleingelovige zielen, die het er niet voor durven houden, beslist niet mee op hun harten trappen. Deze onverklaarde Emmausgangers zullen op Gods tijd en op Zijn wonderlijke wijze, direct of in de middelijke weg, door Hem Zelf wel verklaard worden, over het Licht wat zij in hem geschonken hebben gekregen, uit vrije genade om niet.
Maar wat is het verschil tussen een zwakgerechtvaardigde en iemand die niet verzekerd is van zijn aandeel in Christus?
De eerste categorie mensen bestaat niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Luther schreef:
Dat denk ik ook.
Een mens is gerechtvaardigd of niet gerechtvaardigd.
Een tussenweg is daar niet.

Luther vraagt derhalve terecht om uitleg.
Maar ik vrees dat we weer geen verhelderend antwoord krijgen.
refo

Bericht door refo »

Ik vraag me ook af hoe God Zichzelf verklaart: ik citeer DJK: "op Gods tijd en op Zijn wonderlijke wijze, direct of in de middelijke weg, door Hem Zelf wel verklaard worden, over het Licht wat zij in hem geschonken hebben gekregen, uit vrije genade om niet."

Wat is 'direct' in dit verband en wat 'middellijk'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Het gaat om tweeërlei hongeren en dorsten.
In Matth. 5 gaat het over hen die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid die IN Christus zijn, en in Jes. 55 gaat het over zulken die nog voor eigen rekening staan.
Het moet dus eindigen in de kennis van Christus.
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet (1 Joh. 5:12).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
refo schreef:
Luther schreef:
Dat denk ik ook.
Een mens is gerechtvaardigd of niet gerechtvaardigd.
Een tussenweg is daar niet.

Luther vraagt derhalve terecht om uitleg.
Maar ik vrees dat we weer geen verhelderend antwoord krijgen.
Inderdaad, vandaar mijn vraag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Blijft de vraag hoe het verkrijgen van 'het aandeel in Christus' in zijn werk gaat. Zodat de verkrijger van het aandeel het zich niet verbeeldt.
--------------
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Blijft de vraag hoe het verkrijgen van 'het aandeel in Christus' in zijn werk gaat. Zodat de verkrijger van het aandeel het zich niet verbeeldt.
Door het geloof. Maar ook geloven kun je je inbeelden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Blijft de vraag hoe het verkrijgen van 'het aandeel in Christus' in zijn werk gaat. Zodat de verkrijger van het aandeel het zich niet verbeeldt.
Nee, dat geloof ik niet.
Wanneer de Heilige Geest door het evangelie tot je hart spreekt, is er geen sprake van een misschientje; geen leed kan het meer uitwissen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Nee, dat geloof ik niet.
Wanneer de Heilige Geest door het evangelie tot je hart spreekt, is er geen sprake van een misschientje; geen leed kan het meer uitwissen.
Geloof jij niet dat er mensen zijn die denken te geloven, terwijl dat niet het geval is?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

refo schreef:
Luther schreef:
Citaat van Lambrecht Myseras :

Vraag: Is het nuttig om dat onderscheid in het leerstuk van de rechtvaardigmaking te kennen?

Antwoord: “Ja, de ondervinding leert, dat vele wedergeboren mensen jaren lang om genade en rechtvaardigmaking hebben gebeden en dat zij al lang aan Gods zijde gerechtvaardigd waren. Zij hadden echter geen licht en geen kracht om het door het verzekerd geloof zich toe te eigenen. Dit leert ons dat er vele twijfelmoedige en aangevochten zielen, die vrezen nog verloren te zullen gaan, toch binnen zullen komen. De genade van God hangt er niet van af of iemand zich dat kan toeëigenen of niet; maar van de rechtvaardigmaking aan Gods zijde. Deze geldt ook voor een klein geloof.”

Bron: http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... -ov04.html

Hoewel L. Myseras in zijn leer de wedergeboorte te vroeg stelde, is dit citaat wel zeker naar de H. Schrift, lees daartoe Jes. 42. En denk hierbij ook aan het onderwijs wat de Heere Jezus schonk aan de Emmausgangers, over het Licht wat hen in Hem alrede geschonken was, Luk. 24 vers 13-27. Hier verkregen zij licht over licht, van de uitnemendste Onderwijzer die ze zich ooit konden wensen.

“En zie, twee van hen gingen op denzelfden dag naar een vlek, dat zestig stadien van Jeruzalem was, welks naam was Emmaus; En zij spraken samen onder elkander van al deze dingen, die er gebeurd waren. En het geschiedde, terwijl zij samen spraken, en elkander ondervraagden, dat Jezus Zelf bij hen kwam, en met hen ging. En hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden. En Hij zeide tot hen: Wat redenen zijn dit, die gij, wandelende, onder elkander verhandelt, en waarom ziet gij droevig? En de een, wiens naam was Kleopas, antwoordende, zeide tot Hem: Zijt Gij alleen een vreemdeling te Jeruzalem, en weet niet de dingen, die dezer dagen daarin geschied zijn? En Hij zeide tot hen: Welke? En zij zeiden tot Hem: De dingen aangaande Jezus den Nazarener, Welke een Profeet was, krachtig in werken en woorden, voor God en al het volk. En hoe onze overpriesters en oversten Denzelven overgeleverd hebben tot het oordeel des doods, en Hem gekruisigd hebben. En wij hoopten, dat Hij was Degene, Die Israel verlossen zou. Doch ook, benevens dit alles, is het heden de derde dag, van dat deze dingen geschied zijn. Maar ook sommige vrouwen uit ons hebben ons ontsteld, die vroeg in den morgenstond aan het graf geweest zijn; En Zijn lichaam niet vindende, kwamen zij en zeiden, dat zij ook een gezicht van engelen gezien hadden, die zeggen, dat Hij leeft. En sommigen dergenen, die met ons zijn, gingen heen tot het graf, en bevonden het alzo, gelijk ook de vrouwen gezegd hadden; maar Hem zagen zij niet. En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben! Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan? En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was.”

3 punten van aandacht :

1. Hij hield hun ogen dat zij Hem niet kenden, omdat zij gefundeerd, vertroost en onderwezen moesten worden vanuit de Schriften die van Hem getuigden, omdat Hij niet altoos bij hen kon blijven, Joh. 16:12-16.
2. Israël was door Hem niet verlost, maar zij persoonlijk wel, daar zij tot het geestelijk verkoren Israël behoorden. Ten eerste, omdat zij tot Zijn discipelen behoorden, niet de twaalf, maar zij behoorden tot de andere 70 discipelen die ook uitgingen, lees daartoe Lukas 10. Ten tweede, waren zij (alrede) rein om het Woord dat Hij ten hen gesproken had, naar Joh. 15:3.
3. Het onderwijs en het Licht dat hij hen schonk over het Licht wat zij alrede in Hem deelachtig waren, was tot hen persoonlijk gericht. Na Zijn opstanding openbaarde Christus Zich alleen maar aan Zijn volk, en sprak hij niet meer met de wereld en de vrome godsdienstige Joden.

Lees ook mijn brief aan Smytegelt : http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 41#p362841
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Nee, dat geloof ik niet.
Geloof jij niet dat er mensen zijn die denken te geloven, terwijl dat niet het geval is?
Dat wel, ja. Ik denk zeker, dat er mensen zijn, die menen in te kunnen gaan, maar niet kunnen. Maar dat zijn ongelovigen, die op verkeerde gronden concluderen dat ze in de hemel komen.

Maar ik geloof niet, dat mensen zich in kunnen beelden "het aandeel in Christus" te hebben ontvangen. In de grond van de zaak weet zo iemand dat hij/zij niets heeft.
Net zoals ik me in kan beelden, dat ik multimiljonair ben, maar diep in mijn hart weet, dat ik nog enige pecunia te kort kom. Of dat iemand zich in kan beelden getrouwd te zijn, maar diep van binnen dat hij/zij single is.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Tiberius schreef : "Maar ik geloof niet, dat mensen zich in kunnen beelden "het aandeel in Christus" te hebben ontvangen. In de grond van de zaak weet zo iemand dat hij/zij niets heeft. Net zoals ik me in kan beelden, dat ik multimiljonair ben, maar diep in mijn hart weet, dat ik nog enige pecunia te kort kom. Of dat iemand zich in kan beelden getrouwd te zijn, maar diep van binnen dat hij/zij single is."

DWW : De dwaze maagden hebben zich wel degelijk ingebeeld dat zij de Bruidegom toebehoorden, anders had Christus deze gelijkenis niet uitgeproken tot waarschuwing. Orpa was bijv. ook zo'n dwaze maagd. Niet gering over denken, hoor...!! Toen ze haar man verloor, is zij bij haar godvrezende schoonmoeder Naomi gebleven. Een teken dat zij een liefde had tot Gods volk, maar ook tot het woord wat dat volk bij tijden mag spreken. Daarnaast deed zij al wenende een kostelijke belijdenis: 'wij zullen zekerlijk met u wederkeren'. Maar toen haar geloof aan de grens van Moab en Kanaän werd beproefd, wilde/kon Orpa uiteindelijk Kanaän niet ingaan...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DWW schreef:[De dwaze maagden hebben zich wel degelijk ingebeeld dat zij de Bruidegom toebehoorden, anders had Christus deze gelijkenis niet uitgeproken tot waarschuwing.
Waarom Jezus diegelijkenis uitgesproken heeft, lezen we in vers 13:
Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.

Ik ben met je eens, dat de dwaze maagden dachten dat ze de Bruidegom volgden en zo de hemel in konden gaan.
Maar denk je, DWW, dat zijn zich inbeeldden, dat zij olie in hun vaten hadden?
De volgende vraag is dan: zouden ze geweten hebben, dat ze die olie (in hun vaten) nodig hadden?
Gesloten