Wil je me dan eens precies vertellen hoe dat dan gaat, op zo'n donderdag? Ik snap er werkelijk niets van. Wat wordt er dan opgenomen?DDD schreef:Je bent gewoon niet goed op de hoogte. Er zijn verschillende kerken die door de weeks opnamen maken om die op zondag uit te zenden als kerkdienst. De dominee spreekt de gebeden en preek apart in, en dan kun je meerdere diensten in één voorbereiden.
Wellicht is er veel gezongen, dat zou ook heel goed kunnen.
Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
De gemeentezang (vaak maar door een enkeling natuurlijk) en de responsies plus het onzevader.
Dat kan zeker kloppen. Ik ken meer kerken die door de week de dienst voor zondag opnemen met koor ed en dat op een later moment uitzenden. In een kerk bij ons in de buurt doen ze het ook zo. Door de week worden dan de opnames voor de preek en het zingen apart gemaakt en men plakt er dan nog andere koren tussen door en dan heb je een uitgebreide kerkdienst.eilander schreef:Als je een voorraadje onlinediensten wil hebben, ga je dan op een donderdag in december de gemeente samenroepen voor opnames? Daar geloof ik niets van. De setting is mij dus heel onduidelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat die hetzelfde is als een zondagse dienst zoals die bij ons gebruikelijk is.
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat onze kerk nog steeds kerkdiensten houdt met 30 personen ( excl digtale ondersteuning, ouderlingen, koster, predikant en kinderen). Gisteren zouden wij aan de beurt zijn, maar dat heb ik afgezegd. Ik was er blij mee, de predikant hoestte behoorlijk. Uiteraard kan dit een gewoon verkoudsheidsvirus zijn, maar het voelt niet goed.
Laatst gewijzigd door merel op 04 jan 2021, 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Of wellicht de hele dienst; die dan op zondagmorgen uitgezonden wordt.
In onze gemeente deden we dat voor internationale diensten; bijvoorbeeld omdat de vertalers op zondag niet beschikbaar zijn. (Op vrijdagavond dan, maar dat maakt voor het principe niet uit).
In onze gemeente deden we dat voor internationale diensten; bijvoorbeeld omdat de vertalers op zondag niet beschikbaar zijn. (Op vrijdagavond dan, maar dat maakt voor het principe niet uit).
Op NOS staat een kort interview. Ze hebben die avond een kerstlied opgenomen met een groepje.
Toch wil ik een even een aanwijzing geven dat juist deze berichten ons scherp op het netvlies moeten zetten dat we met ziel én lichaam tot Christus behoren of moeten behoren. We nemen echt geen neutrale besluiten als we kerkdiensten doorgang laten vinden.eilander schreef:Pure stemmingmakerij bij omroep Flevoland.
-
- Verbannen
Zelfs de zangdienst op Tweede Kerstdag in onze gemeente is op vergelijkbare wijze opgenomen als @Tiberius en @DDD beschrijven. Het was nog mooi ook.
En het is nog terug te kijken ook: https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 7140001439
En het is nog terug te kijken ook: https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 7140001439
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Precies. De dominee kan de preek en de gebeden opnemen op een ander moment dan de zanggroep bij elkaar komt om liederen op te nemen.DDD schreef:Je bent gewoon niet goed op de hoogte. Er zijn verschillende kerken die door de weeks opnamen maken om die op zondag uit te zenden als kerkdienst. De dominee spreekt de gebeden en preek apart in, en dan kun je meerdere diensten in één voorbereiden.
Wellicht is er veel gezongen, dat zou ook heel goed kunnen.
Achteraf wordt het samengemonteerd tot een kerkdienst voor online uitzending.
Het kan dus bij het opnemen van de zanggroep mis zijn gegaan, te weinig afstand bewaard bijvoorbeeld.
De app Coronamelder waarschuwde mij vorige week ook dat ik in de buurt was geweest van iemand met corona, en dus mogelijk besmet zou kunnen zijn. Gezien de datum die genoemd werd, moet dat ook in zo'n opnamesetting zijn gebeurd. Nu hadden we wel degelijk voldoende afstand bewaard, en de test bleek gelukkig negatief.
De app werkt dus wel. Maar goed, zo komt 't wel opeens dichtbij.
~~Soli Deo Gloria~~
Jij boven bij het orgel en de rest beneden?Hendrikus schreef:Nu hadden we wel degelijk voldoende afstand bewaard
Nee, piano en orgel beneden. Maar wel afstand tot de zangers.Herman schreef:Jij boven bij het orgel en de rest beneden?Hendrikus schreef:Nu hadden we wel degelijk voldoende afstand bewaard
~~Soli Deo Gloria~~
- Maanenschijn
Ik zag een nieuwsitem op NOS van een liberale Joodse synagoge. Daar doen ze de uitzendingen via ZOOM, waarbij de leden respons kunnen geven tijdens de dienst, zoals in de synagoge ook gebruikelijke is. Ze hebben daar sterk ingezet op zenden en ontvangen, meer dan alleen zenden. Dit om vooral ook de verbondenheid en het gemeenschap hebben met elkaar te benadrukken.
Je hebt wel een beetje digitaal vaardige mensen nodig natuurlijk, maar als ik zie dat mijn moeder van bijna 86 prima ZOOM kan bedienen op haar Ipad, lijkt het me ook weer niet zo’n grote hobbel. Heel veel mensen zijn een stuk digitaler geworden.
Een prima alternatief ook voor catechisatie, verenigingen etc. Kerkenraden en leidinggevenden zijn waarschijnlijk al behoorlijk gewend aan digitale vergaderingen zodat cameravrees al wat minder is. De jeugd weet bijna niet beter.
Om te gebruiken bij gezelschappen moet je wel vrij en gewend zijn om persoonlijke zaken te delen voor de camera. Daar kan wel een hobbel zitten.
Je hebt wel een beetje digitaal vaardige mensen nodig natuurlijk, maar als ik zie dat mijn moeder van bijna 86 prima ZOOM kan bedienen op haar Ipad, lijkt het me ook weer niet zo’n grote hobbel. Heel veel mensen zijn een stuk digitaler geworden.
Een prima alternatief ook voor catechisatie, verenigingen etc. Kerkenraden en leidinggevenden zijn waarschijnlijk al behoorlijk gewend aan digitale vergaderingen zodat cameravrees al wat minder is. De jeugd weet bijna niet beter.
Om te gebruiken bij gezelschappen moet je wel vrij en gewend zijn om persoonlijke zaken te delen voor de camera. Daar kan wel een hobbel zitten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wie niet snapt wat hier gebeurd is moet om te beginnen niet oordelen. Ook niet over de journalistiek.
Wat er in Biddinghuizen is gebeurd is niet duidelijk. Maar iedereen dacht dat de regels gevolgd waren, en toch zijn er mensen besmet geraakt, en overleden. Lijkt mij een reden om niet te hoog van de toren te blazen als het gaat om erediensten. Het kan dus toch, dat je (denkt dat je) de regels volgt, dat er toch besmetting plaatsvindt. Een ieder zij gewaarschuwd.
Wat er in Biddinghuizen is gebeurd is niet duidelijk. Maar iedereen dacht dat de regels gevolgd waren, en toch zijn er mensen besmet geraakt, en overleden. Lijkt mij een reden om niet te hoog van de toren te blazen als het gaat om erediensten. Het kan dus toch, dat je (denkt dat je) de regels volgt, dat er toch besmetting plaatsvindt. Een ieder zij gewaarschuwd.
Wij hebben een aantal keer Bijbelkring gedaan via Teams. Je zag dat mensen die het persoonlijke toch al heel lastig vinden te bespreken, toen afhaakten. Maar anderen, vooral stellen met baby's, juist wel weer erbij kwamen.Maanenschijn schreef:Ik zag een nieuwsitem op NOS van een liberale Joodse synagoge. Daar doen ze de uitzendingen via ZOOM, waarbij de leden respons kunnen geven tijdens de dienst, zoals in de synagoge ook gebruikelijke is. Ze hebben daar sterk ingezet op zenden en ontvangen, meer dan alleen zenden. Dit om vooral ook de verbondenheid en het gemeenschap hebben met elkaar te benadrukken.
In Zoom kan je eventueel in kleinere groepjes uit elkaar gaan. Mogelijk maakt dat eenvoudiger om gezamenlijk iets te delen.
Al begrijp ik ook de bezwaren wel: je weet nooit wie er aan de andere kant mee zitten te luisteren.
Al begrijp ik ook de bezwaren wel: je weet nooit wie er aan de andere kant mee zitten te luisteren.
Eens. Het is mij een raadsel waarom in veel gemeenten de catechisaties niet gewoon online doorgaan. Ik denk dat veel catecheten het ook wel prettig vinden, zo'n tijdje niet.Maanenschijn schreef:Ik zag een nieuwsitem op NOS van een liberale Joodse synagoge. Daar doen ze de uitzendingen via ZOOM, waarbij de leden respons kunnen geven tijdens de dienst, zoals in de synagoge ook gebruikelijke is. Ze hebben daar sterk ingezet op zenden en ontvangen, meer dan alleen zenden. Dit om vooral ook de verbondenheid en het gemeenschap hebben met elkaar te benadrukken.