Levensvragen

liz boer

Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Isala schreef: Nu, zoveel jaren later denk ik heel vaak: wat heb ik daarmee verkeerd gedaan om Gods werk voor verdacht te houden! Hij die mijn zo liefelijk trok, Hem heb ik bijna zondenkennis afgedwongen omdat ik dat beter achtte dan blijdschap.. Ik wist het beter dan God Zelf.
Maar God heeft mij mijn zonden wel laten zien, en nog steeds... Het kan niet zonder het offer van de Heere Jezus Christus!
Beschamend soms dan he. En maar zelf blijven werken.
Ja dat herken ik ook. Steeds weer alleen zien op de Heere Jezus en Zijn offer.
Je blijft echt niet rechtop staan en je leert jezelf steeds meer kennen en tegenvallen.
Laatst gewijzigd door liz boer op 25 okt 2018, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Nee, op RF zijn ook heel andere geluiden, veel twijfelaars en worstelaars, m.n. ook onder hen die vooral meelezen.
Hoe weet jij dat zo zeker?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Luther schreef:Nee, op RF zijn ook heel andere geluiden, veel twijfelaars en worstelaars, m.n. ook onder hen die vooral meelezen.
Hoe weet jij dat zo zeker?
Ik denk zeker dat @Luther gelijk heeft. Dat merk je als er 'nieuwe' mensen zich voorstellen. Vaak staat daar bij dat ze al geruime tijd meelezen. Ik ben ook meer meelezer dan reageerder. Zo zullen er nog veel meer zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GZB

Bericht door GZB »

Van harte eens met Huisman.
En Luther, ik geloof zeker dat er veel worstelaars en twijfelaars zijn, al dan niet onder een "verkeerde" prediking, maar bedenk wel dat het niet de mens, maar Gode behaagde Zijn Zoon in een mens te openbaren. En dat maakt nu het wonder uit waar Huisman het over heeft.
Er zitten veel gevaren aan een eenzijdige prediking waar Christus bedekt voorgesteld zou worden, maar ik zie evenveel gevaar aan een prediking waar de mens zelf kan bepalen wanneer hem Christus geopenbaard wordt.
Laten we het vooral verwachten van een eenzijdige prediking, maar dan die eenzijdige prediking waar alles van Boven komt.
En zeker, laat het Bijbelse evenwicht van eigen verantwoordelijkheid en pure genade voluit staan, maar de Heere schenkt alles wat Hij belooft op Zijn tijd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

GZB schreef:Van harte eens met Huisman. En Luther, ik geloof zeker dat er veel worstelaars en twijfelaars zijn, al dan niet onder een "verkeerde" prediking, maar bedenk wel dat het niet de mens, maar Gode behaagde Zijn Zoon in een mens te openbaren. En dat maakt nu het wonder uit waar Huisman het over heeft.
Helemaal mee eens hoor!
Er zitten veel gevaren aan een eenzijdige prediking waar Christus bedekt voorgesteld zou worden, maar ik zie evenveel gevaar aan een prediking waar de mens zelf kan bepalen wanneer hem Christus geopenbaard wordt.
Ook helemaal mee eens. Volgens mij heb ik nergens iets aders gesteld.
Laten we het vooral verwachten van een eenzijdige prediking, maar dan die eenzijdige prediking waar alles van Boven komt. En zeker, laat het Bijbelse evenwicht van eigen verantwoordelijkheid en pure genade voluit staan, maar de Heere schenkt alles wat Hij belooft op Zijn tijd.
Dat laatste heb ik alleen maar willen onderstrepen.
Lees het prachtige boekje van ds. C. Harinck: Gods beloften in het persoonlijke leven. Heeft ook veel moois in zich m.b.t. de prediking.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GZB

Bericht door GZB »

Luther schreef:
GZB schreef:Van harte eens met Huisman. En Luther, ik geloof zeker dat er veel worstelaars en twijfelaars zijn, al dan niet onder een "verkeerde" prediking, maar bedenk wel dat het niet de mens, maar Gode behaagde Zijn Zoon in een mens te openbaren. En dat maakt nu het wonder uit waar Huisman het over heeft.
Helemaal mee eens hoor!
Ook helemaal mee eens. Volgens mij heb ik nergens iets aders gesteld.
Laten we het vooral verwachten van een eenzijdige prediking, maar dan die eenzijdige prediking waar alles van Boven komt. En zeker, laat het Bijbelse evenwicht van eigen verantwoordelijkheid en pure genade voluit staan, maar de Heere schenkt alles wat Hij belooft op Zijn tijd.
Dat laatste heb ik alleen maar willen onderstrepen.
Lees het prachtige boekje van ds. C. Harinck: Gods beloften in het persoonlijke leven. Heeft ook veel moois in zich m.b.t. de prediking.
Mooi dat we het zo eens zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

+1:)
Inderdaad. Ik sta hier ook helemaal achter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Als ik dit draadje zo eens doorspit denk ik dat het verstandig is dat men notie neemt van onderstaande boekjes. Ze zijn erg dun, in 1 avond uitgelezen. Aub doe het! Weten we nog wel wat waarachtige bekering is? Hoe zielsverwoestend en Godonterend de zonde is? Dat moet geleerd worden, en dat zal God al Zijn uitverkorenen leren. Er is niets van een dwaas, goddeloos, blind mens bij. Neem en lees.

Ik moest denken aan de woorden van Ds. A.J. Gunst: "jongeren, onthoud 1 ding goed: God gaat afrekenen met mensen. Met Zijn uitverkorenen hier op aarde in dit leven. Met de goddelozen na dit leven"

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Jeremiah schreef:Als ik dit draadje zo eens doorspit denk ik dat het verstandig is dat men notie neemt van onderstaande boekjes. Ze zijn erg dun, in 1 avond uitgelezen. Aub doe het! Weten we nog wel wat waarachtige bekering is? Hoe zielsverwoestend en Godonterend de zonde is? Dat moet geleerd worden, en dat zal God al Zijn uitverkorenen leren. Er is niets van een dwaas, goddeloos, blind mens bij. Neem en lees.

Ik moest denken aan de woorden van Ds. A.J. Gunst: "jongeren, onthoud 1 ding goed: God gaat afrekenen met mensen. Met Zijn uitverkorenen hier op aarde in dit leven. Met de goddelozen na dit leven"

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Dank je wel. Je hebt helemaal gelijk. Het onderste boekje zal ik lezen. Met name de bovenste is zeer verhelderend aangaande het verschil tussen de droefheid naar de wereld en naar God.
huisman

Bericht door huisman »

Bedankt Jeremiah voor de leestips die ik mede aanbeveel. Ze zijn met vele boeken uit te breiden. Ik heb zelf de preken van Samuel Rutherford over de verloren zoon weer eens gelezen.
Al deze theologen konden uit Gods Woord en eigen bevinding spreken over hoe een zondaar tot God wordt bekeerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jeremiah schreef:Ik moest denken aan de woorden van Ds. A.J. Gunst: "jongeren, onthoud 1 ding goed: God gaat afrekenen met mensen. Met Zijn uitverkorenen hier op aarde in dit leven. Met de goddelozen na dit leven"
Gaat God afrekenen met Zijn uitverkorenen hier op aarde of laat Christus met Zichzelf afrekenen als Plaatsvervanger van Zijn uitverkorenen?

Zou je toe kunnen lichten wat er met het woordje "afrekenen" wordt bedoeld? Ook in Bijbels perspectief?
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Het is volgens mij niet bedoeld als de afrekeningen in het criminele circuit. Maar meer als een soort eindafrekening van de energiemaatschappij, waarbij Christus in plaats van de zondaar betaalt. Maar het woord is wel erg besmet voor alles wat niet met kassa of horeca-transacties te maken heeft, heb ik het idee. Ik zou zoiets nooit zeggen. Het lijkt me een recept voor misverstanden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wandelende schreef:
Jeremiah schreef:Ik moest denken aan de woorden van Ds. A.J. Gunst: "jongeren, onthoud 1 ding goed: God gaat afrekenen met mensen. Met Zijn uitverkorenen hier op aarde in dit leven. Met de goddelozen na dit leven"
Gaat God afrekenen met Zijn uitverkorenen hier op aarde of laat Christus met Zichzelf afrekenen als Plaatsvervanger van Zijn uitverkorenen?

Zou je toe kunnen lichten wat er met het woordje "afrekenen" wordt bedoeld? Ook in Bijbels perspectief?
1. Pniël?
2. De rijke man in de gelijkenis?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:
Wandelende schreef:

1. Pniël?
2. De rijke man in de gelijkenis?
En hoe moet ik dat woord dan zien m.b.t. Johannes de Doper?
Of m.b.t. de Moorman in Hand. 8?
(~)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Nou maak je het ingewikkeld Wandelende. Je vroeg Bijbelse voorbeelden en die kreeg je. Voor deze systeemvragen raad ik je aan het hoofdstuk over de wedergeboorte te lezen uit de Redelijke Godsdienst. Dan leer je dat het geen systeem is. Al wordt Sion door recht verlost.
Plaats reactie