Homoseksualiteit

Simon0612

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:In de uitzending worden zaken willens en wetens verdraaid. De gebruikte term ‘uitbannen van (homoseksuele) zonden’ wordt vertaald in ‘het verbannen van homoseksuelen’. Ook veel onjuiste info over de zg voorrechten van kerken. Stemmingmakerij dus.
Toch heeft nog niemand hier een mildere vorm van 'uitbannen van homoseksuele zonden' kunnen vinden. Dus verbannen lijkt mij echt geen extreme formulering. Als het om het uitbannen van de malariamug gaat, zou iedereen menen dat de dood(straf) het middel is. Waarmee ik homo's niet met malariamuggen wil vergelijken, maar waarmee ik wel een erg kritische kanttekening plaats bij het mijns inziens ongepaste woord 'uitbannen'.

Los daarvan: een persbericht van de kerk zou wel goed zijn geweest, want de bovenstaande citaten werpen wel een ander licht op de zaak.

Als de kerk een persbericht had verstuurd "#BOOS maakt rouwende familie kwaad met filmopnamen' met daarin de toelichting dat de betrokkenen bij nader inzien hun ergernis liever anders hadden geformuleerd, dan zou het al heel anders zijn overgekomen.

Los daarvan was de filmploeg daar nooit gekomen als de predikant de deur had open gedaan, maar dat verder terzijde.

Het is een droevige geschiedenis, waarin alleen Leon Houtzager en de mensen die een hekel hebben aan de godsdienstvrijheid iets gewonnen hebben.
Is niet waar. Ik heb eerder wat items opgesomd. Misschien dat je het er niet mee eens bent, dat kan. Maar ze zijn sowieso wel genoemd.
Nou, ik heb daar inderdaad op gereageerd, en ik vind het geen van alle een vorm van 'uitbannen'. Het was meer in de categorie: ontmoedigen.
Roken probeert men toch ook uit te bannen door het op allerlei manieren te ontmoedigen?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:
pierre27 schreef: Vanwaar jouw schijnbare hetze tegen deze kerkenraad?
Vanwaar jouw niet-inhoudelijke hetze tegen degenen op dit forum die anders denken dan jij? Bovendien zijn in dit topic helemaal niet veel reacties van mij te vinden, hoe kan dan van een hetze sprake zijn?

Ik geef alleen een kritische opmerking en sta grotendeels aan de kant van ds. Kort. Maar dus niet wanneer het gaat om het tactische. Hofman en Houtzager zijn niet vorige week donderdag met de camera langgeweest. Toen kwam de uitzending online. Daarvoor is er vast nog best wat tijd nodig om zo'n uitzending te editen en via redacteuren goed te keuren. Wat ik wil aangeven: de kerkenraad wist al wekenlang (wellicht maanden!) dat men bezig was met een uitzending.
Pas een week later komt men met een reactie. Wanneer men dat op de dag zelf gedaan had, was er wellicht meer begrip geweest en was in de krantenartikelen hierover vast vermeld dat er een begrafenis of condoleance gaande was. Dat had nog enig begrip kunnen opwekken. Misschien ook niet, maar dan had men het wel geprobeerd en van reactie voorzien. Men wacht zeven dagen tot het geven een reactie. Die reactie had al klaar kunnen liggen. Dat neemt de commotie niet weg. Bovendien is alles niet zo netjes is qua taal. Dat mag ik toch niet heel tactisch vinden?

Daarom schreef ik ook schijnbaar. Ik heb namelijk niet de indruk dat ds. Kort ontactisch is. Zeker wat er nu allemaal boven water komt, verder wanneer je even terug leest kun je zien dat ik in dit topic een inhoudelijke reactie gaf betreffende een bezoek van dit programma op mijn school. Natuurlijk waardeer ik dat je anders denkt dan ik. Dat geeft een mooi verschil in reacties.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 04 mar 2021, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Simon0612 schreef:

Is niet waar. Ik heb eerder wat items opgesomd. Misschien dat je het er niet mee eens bent, dat kan. Maar ze zijn sowieso wel genoemd.
Nou, ik heb daar inderdaad op gereageerd, en ik vind het geen van alle een vorm van 'uitbannen'. Het was meer in de categorie: ontmoedigen.
Roken probeert men toch ook uit te bannen door het op allerlei manieren te ontmoedigen?
Nee. Misschien zou je kunnen zeggen dat de Nederlandse overheid probeert cocainegebruik uit te bannen. Al zou ik dat ook een te sterke uitdrukking vinden, gezien het beleid. Roken wordt enigszins ontmoedigd. Feitelijk worden de maatschappelijke kosten van roken bij de roker gelegd en zijn er sinds enkele decennia regels dat rokers anderen niet mogen schaden. In verhouding met de eerdere situatie dat rokers overal konden roken, is er sprake van enige uitbanning van roken uit publieke besloten plaatsen. Maar dat is niet hetzelfde als het uitbannen van roken.

Maar kennelijk is de woordbeleving bij het woord uitbannen nogal verschillend tussen verschillende mensen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Het kan ook op een andere manier dan de manier van Leon. Respect voor deze jongen!

https://punt.avans.nl/2021/03/thomas-sgp/
DDD

Bericht door DDD »

Heel stoer inderdaad. En mooi om te lezen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik heb zojuist uit nieuwsgierigheid de betreffende aflevering van Boos teruggekeken. Het zal wel aan mij liggen, maar ds Kort komt toch helemaal niet aan het woord? Het enige ontactische is dat hij Leon herhaaldelijk niet wil spreken, en zich ervan afmaakt door een telefoonnummer van iemand anders te geven die vervolgens nooit oppakt.
De agressieve houding van de gemeenteleden (?) vind ik ronduit kwalijk. Dat had ook met een fatsoenlijk gesprek gekund.
Overigens lijkt Leon oprecht, al vind ik dat lastig in te schatten bij zoveel knip en plakwerk.
De toonzetting van Tim Hofman vind ik (in ieder geval in deze uitzending) stemmingmakerij, al nuanceert hij dat zelf wel enigszins door meerdere malen te stellen dat niet alle christenen zo zijn. Maar die nuance maakt de stemmingmakerij niet ongedaan.
Verder vind ik het een rommelig geheel, die hele uitzending. Mede door al die suggestieve animatie tussendoor. Ok, uiteindelijk was er inhoudelijk natuurlijk ook niet veel te melden. Maar om dat nu op te vullen met doormidden gehakte schapen e.d. geeft voor mij wel aan dat dit kwalitatief geen goed programma (of op zijn minst geen goede aflevering) is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara

Bericht door Mara »

Simon0612 schreef:Het kan ook op een andere manier dan de manier van Leon. Respect voor deze jongen!
https://punt.avans.nl/2021/03/thomas-sgp/
En de SGP discrimineert dus niet.
Maar je zou het er toch niet steeds over moeten hebben?
Het is goed om er open en eerlijk over te zijn, om achterklap te voorkomen.
Maar dan moet het klaar zijn en weer door, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hollander

Bericht door Hollander »

Heldere reactie van ds. Kort en de kerkenraad.
Ds. Kort en de kerkenraad schreef:Houtzager verwijt ds. Kort niet met hem in gesprek te willen. Ds. Kort heeft vorige week echter in een schriftelijke reactie laten weten niet rechtstreeks te zijn benaderd door Leon Houtzager. „Moet ik mij verdedigen tegen de leugens die hij rondstrooit? Moet ik gaan uitleggen wat ik nooit gezegd heb, of de uitspraken die hij verdraait, niet snapt of vals interpreteert onder de loep leggen? Ben ik dat aan hem verplicht als dienaar van God? Heb ik geen werk genoeg om me met deze man en zijn samenzwerende beweging bezig te houden?” De kerkenraad vindt dat Houtzager op een correcte manier contact had moeten zoeken met predikant of kerk. De deur staat dan altijd open voor gesprek, aldus de kerkenraad vorige week in een reactie.
En een reactie van een predikant die zijn roeping echt niet verstaat.
Ds. Elhorst schreef:Ds. Wielie Elhorst, predikant in de Protestantse Kerk in Nederland voor de LHBT-gemeenschap, neemt ook het woord. Hij verklaart dat hij als homoseksueel, ondanks dat hij opgroeide in het „homofobe Leger des Heils”, zijn geloof heeft behouden, dankzij zijn ouders. „En ik ben woedend dat er nog steeds kerken onveilig zijn voor lhbti’ers. Collega Kort, hoe integer u uw eigen intenties ook waardeert, uw woorden kunnen niet. Zeker omdat u niet bereid bent het gesprek hierover aan te gaan. Dat noem ik laf. Op deze manier lokt u uit dat de vrijheid van godsdienst wordt aangevochten, en terecht. Het geduld raakt een keer op. Kerken, kruip uit je schulp. Ga meer het gesprek aan in de openbare ruimte. En lhbti-jongeren in zo’n kerk: schud het stof van je schoenen en ga weg. Die kerk is jou niet waard.”
Bron: RD, 8-3-2021.
Laatst gewijzigd door Hollander op 08 mar 2021, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik las dit weekeinde een artikel over ds. Kort in het AD. Twee pagina's, en een keurig artikel. De vrouw van ds. Kort is netjes geciteerd, maar ze suggereerde ook meermalen dat de journalist wel een leugenaar zou zijn en haar woorden zou verdraaien.

Wat een droefenis. Ik begrijp dat journalisten met zulke exotische mensen extra voorzichtig omgaan, en hun uiterste best doen om de woorden niet te verdraaien, maar met zo'n houding wordt dat wel erg ingewikkeld. Gelukkig hadden de journalisten een interview in Criterium gevonden, zodat zij alsnog iets zinnigs konden schrijven.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik las dit weekeinde een artikel over ds. Kort in het AD. Twee pagina's, en een keurig artikel. De vrouw van ds. Kort is netjes geciteerd, maar ze suggereerde ook meermalen dat de journalist wel een leugenaar zou zijn en haar woorden zou verdraaien.

Wat een droefenis. Ik begrijp dat journalisten met zulke exotische mensen extra voorzichtig omgaan, en hun uiterste best doen om de woorden niet te verdraaien, maar met zo'n houding wordt dat wel erg ingewikkeld. Gelukkig hadden de journalisten een interview in Criterium gevonden, zodat zij alsnog iets zinnigs konden schrijven.
Ik heb het ook gelezen en er hebben notabene 2 journalisten aan gewerkt. Met dit resultaat.
Het was keurig ja, maar meer dan dat was het niet.
De predikant komt uit wereldse kringen, hoe kan het dan dat hij niet de juiste toon weet te vinden?
Je ziet dat bij andere predikanten nl wel, die zo van het voetbalveld gegrepen zijn.
Het lijkt wel of hij in een kramp schiet en niet naar buiten durft te treden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Heel deze actie van die Hofman en Houtzager zijn voorbodes van vervolging.
Wat een haters.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. De meeste mensen begrijpen heus wel dat het gedrag van ds. Kort weliswaar onfatsoenlijk is, maar geen reden om mensen te verbannen of vervolgen.

Dat heeft ook helemaal geen zin.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Bezorgd schreef:Heel deze actie van die Hofman en Houtzager zijn voorbodes van vervolging.
Wat een haters.
Toch zie ik in de grote lijn van landen waar vervolging realiteit is een andere houding naar hun vervolgers.

Jezus zegt in Lukas 6 ook deze woorden.
27Maar Ik zeg tegen u die dit hoort: Heb uw vijanden lief; doe goed aan hen die u haten.
28Zegen hen die u vervloeken, en bid voor hen die u belasteren.

Dit is een hele moeilijke les voor mij(ons).
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef:
Bezorgd schreef:Heel deze actie van die Hofman en Houtzager zijn voorbodes van vervolging.
Wat een haters.
Toch zie ik in de grote lijn van landen waar vervolging realiteit is een andere houding naar hun vervolgers.

27Maar Ik zeg tegen u die dit hoort: Heb uw vijanden lief; doe goed aan hen die u haten.

Misschien is dit een les voor ons om te overdenken.

DOOR DE WERELD GEHAAT
Verwondert u niet, mijne broeders, zo u de wereld haat.
1 Johannes 3 : 13

Het is dadelijk na de val gebleken, dat God vijandschap gezet heeft tussen het zaad der slang en het zaad der vrouw.
Zeer gepast heeft de apostel ons daarom in het vorige vers gewezen op de broedermoord, van Kaïn op Abel. Hij sloeg zijn broeder dood, omdat zijn werken boos waren en van zijn broeder rechtvaardig. Hij haatte zijn broeder, omdat hij het werk van Gods genade in zijn broeder haatte. Deze vijandschap heeft zich de eeuwen door geopenbaard. Ook in Johannes' dagen hadden de ware gelovigen deze vijandschap van de wereld te verduren. Zij behoefden zich daarover echter niet te verwonderen. Verwondert u niet, mijne broeders, zo horen we de apostel hier zeggen, ais u de wereld haat.
En als hij dit hier tot zijn broeders tot hun bemoediging zegt, blijkt het te meer hoe gepast het voorbeeld was van de broedermoord van Kaïn op Abel, waarop hij in het vorige vers heeft gewezen. Immers heeft hij daarmede het eerste bewijs van de door God gezette vijandschap uit de Schrift laten spreken. Terstond na de val dus, nog maar aan het begin van het bestaan der wereld, is deze vijandschap tegen Gods Kerk in die broedermoord van Kaïn op Abel duidelijk openbaar gekomen.
En daarom heeft ook de Heere Jezus op dit eerste bewijs van de vijandschap der wereld tegen het volk Gods gewezen, als Hij zeide: Opdat op u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten is op de aarde, van het bloed des rechtvaardigen Abels af, tot op het bloed van, Zacharia, de zoon van Barachia, welke gij gedood hebt tussen de tempel en het altaar. Maar Hij heeft dan tegelijk doen horen, dat die vijandschap door zou gaan tot aan de laatste bloedgetuige die er zijn zou.
Zo ook heeft Hij tot Zijn discipelen gezegd: Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld. Gedenkt des woords, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. Maar al deze dingen zullen zij u doen om Mijns Naams wil, omdat zij Hem niet kennen, Die Mij gezonden heeft.
Johannes is door de Geest indachtig gemaakt aan deze woorden van Christus. En zo horen wij hem hier zeggen: Verwondert u niet, mijne broeders, zo u de wereld haat. Neen, over die vijandschap der wereld behoeft men zich niet te verwonderen. De mens verkeert immers van nature als gevolg van de droeve zondeval in een staat van vijandschap tegenover zijn Maker. Daarom haat hij ook het leven dat uit God is. Al blijft die haat nog wat bedekt en verborgen, maar die haat leeft toch in zijn hart.
Soms kan hij niet laten om die haat toch op de een of andere wijze te openbaren.
Eens mans huisgenoten worden zijn vijanden. Maar welk een vijandschap krijgen verder de kinderen Gods niet van de wereld, hetzij van de goddeloze of van de godsdienstige wereld te verduren. En de wereld haat hen zonder oorzaak, gelijk zij Christus gedaan heeft. Maar rechte kennis van ons eigen hart, doet ons onszelf daarover toch niet verwonderen.
De vijandschap moet door de liefde Gods teniet gedaan worden. Welk een vijandschap moet men niet na ontvangene genade in zijn eigen hart ontdekken. Vijandschap tegen God, tegen Zijn soevereiniteit in verkiezing en verwerping, tegen Zijn rechtvaardigheid in het straffen van de zonde, tegen Christus en de vrije genade, tegen die weg waarin Hij Zijn volk leidt en waarin Hij vlees en bloed niet spaart. Genade alleen kan er die vijandschap maar onder brengen. Verwondert u dan niet mijne broeders zo u de wereld haat.
Het is waar, ook tegen die vijandschap der wereld kan het hart in vijandschap ontvlammen. Welke onrechtvaardige bejegeningen zijn de kinderen Gods van de zijde der goddeloze of godsdienstige wereld in dit leven niet onderworpen. Jozefs broeders durfden zich nog vroom te noemen, al is het dat zij hem verkopen. En er is wel wat voor nodig, om als men die vrome vijandschap moet ondervinden, niet wederkerig in vijandschap daartegen te ontbranden. Neen wij kunnen niet zegenen als zij ons vervloeken en wij kunnen niet liefhebben als zij ons haten.
En toch hebben we niet anders dan de vijandschap der wereld te verwachten. Het is geen goed teken, als de wereld ons niet haat. Koning Jezus heeft dit in Zijn testament aan Zijn strijdende Kerk op aarde vermaakt, dat zij in de wereld verdrukking hebben zal. En Hij heeft de Zijnen een voorbeeld nagelaten, als Hij niet wederschold, wanneer Hij gescholden werd en niet dreigde als Hij leed, maar het overgaf aan Hem Die rechtvaardiglijk oordeelt. Altijd maar weer weet de Heere Zijn volk er onder te brengen als men tegen de vijandschap der wereld in verzet komt, door het dit volmaakte voorbeeld der verdraagzaamheid onder het oog te brengen.
Neen, men krijgt er God nimmer in mee, ais men het voor zichzelf opneemt. Er moet een zich onderwerpen komen, ook aan de vijandschap die men van de wereld heeft te verduren. De Kerk komt niet zonder strijd tot de heerlijikheid. Ze moet gemeenschap aan Christus leren kennen in Zijn lijden, daar zij anders nooit met Hem verheerlijkt kan worden.
Ze moet Zijn Beeld gelijkvormig worden. Het ware volk van God is nooit anders dan veracht en gehaat geweest van de wereld. O zoete ogenblikken, als men in die haat van de wereld eens iets van de Goddelijke liefde mag bespeuren. Wij zoeken uit onszelf eer en aanzien in de wereld. We willen bij de wereld nog in tel zijn. We willen niet geacht worden als aller uitvaagsel. Het valt voor het vlees niet mee om kwalijk behandeld te worden.
Geen lijden en verdrukking hebben wij over voor de dienst van God. Maar zonder lijden en verdrukkinig komen wij er niet. Wee degenen die altijd het lijden en de verdrukking weten te ontlopen. Als de wereld ons niet haat, wordt de vreze Gods gemist, al weten we ook wel een gedaante van godzaligheid te vertonen.
We vertonen het Beeld van Christus niet. Er is geen gemeenschap aan Hem. En zo is er ook geen vruchtdragen uit Hem. Hoe dierbaar wordt Christus Zijn volk in de weg waarin men Zijn voetstappen mag drukken. Hij laat Zich in die weg aan de ziel niet onbetuigd. Hoe krijgen Zijn Borgtochtelijke gangen dan weer eens waarde voor de ziel. Welk een grote zaak wordt het dan, om om Zijns Naams wil smaadheid te mogen lijden.
Indien wij met Hem lijden, zo zullen wij ook met Hem verheerlijkt worden.
Jezus’ volk wordt door de wereld niet verdragen, maar dat volk krijgt het Lam te volgen, waar Het ook henen gaat. O die dierbare, nauwe gemeenschap met Hem!
Als men Hem in het oog mag krijgen, telt men de eer en de achting, alsook de smaad en de verachting van de wereld niet. Dan zal men het weten, dat men zich over de vijandschap der wereld niet te verwonderen heeft. Wie een vriend der wereld wil zijn, wordt een vijand Gods gesteld.
De discipel is niet boven de meester, noch de dienstknecht boven zijn heer. De ware Kerk heeft niet anders dan smaad in de wereld te wachten. Maar in deze weg van smaad en verachting mogen de broeders elkander vinden. Ze worden in die weg nauwer aan het Hoofd en aan elkander verbonden. We hopen dat nog verder uit de zendbrief van de apostel Johannes te beluisteren.

Wijlen ds. F. Mallan

Bron: digibron.nl uit De Wachter Sions 25 oktober 1963
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Terri

Bericht door Terri »

Ukkie schreef:
Wat een haters.

Dit is ook steeds waar ik over na aan het denken ben.
Bij echte vervolging is idd de houding van degenen die vervolgd worden, dat ze op Christus lijken en dan niet de Christus die het plein voor de tempel leeg veegde, of Stephanus.
Plaats reactie