Ik zie overigens nog wel een verschil tussen beide predikanten, maar dat terzijde. Op je vorige post hoop ik later terug te komen, maar je bent hoop ik wel met mij eens dat de lijn die je hier tekent niet de breedstroom van de Reformatie en de Nadere Reformatie vertegenwoordigt? Dat geeft niet, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het mogelijk is dat mensen een andere lijn voorstaan.Nowhere schreef:Het klopt dat de Heere Jezus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen. En als wij het leven ontvangen, dan wordt God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. En hoe wordt God verheerlijkt? In het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht. Dan gaat de zondaar belijden "Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig". Wat U ook doet Heere, het is naar recht! Dan hebben wij de eer van God lief gekregen. En echt niet om in de wanhoop te eindigen, want dan schenkt de Heere dat gebed ook in het hart, maar zie toch aan in vrije gunst die eeuwig U bewoog! Nergens recht op te hebben, met lege handen ... alles verwachtende van de Heere. Zo een radicaal evangelie van vrije genade alleen. En zo ontzettend ruim voor een alles verbeurd en doemwaardig zondaar.Panny schreef:Jezus Christus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen.
John Bunyan schrijft daar mooie dingen over in het boek Komen tot Jezus Christus.
Ik heb altijd een beetje moeite met de tegenstelling die soms gemaakt wordt tussen onze zaligheid en Gods eer.
Dit wordt dan verklaart dat we liever moeten willen verloren gaan dan dat Gods eer wordt gekrenkt. En pas als we op die plaats zijn openbaart God zijn genade.
John Bunyan schrijft dat God zelf zorgt voor Zijn eer en dat wij Hem niet meer eren dan door op Hem te vertrouwen en tot Hem te komen om verlost te worden.
Tijdens de omwandeling van Christus op aarde komen allerlei mensen tot Hem met maar één doel: Verlost te worden.
Nergens wordt de tegenstelling gemaakt tussen Gods eer en onze verlossing.
De lijn van Ds. C. Smits en Ds. E. du Marchie van Voorthuysen waar ik mij hartelijk mee verwant weet.
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
God wordt op het hoogst verheerlijkt wanneer geheiligde zondaren Zijn Eer brengen.Nowhere schreef:Het klopt dat de Heere Jezus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen. En als wij het leven ontvangen, dan wordt God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. En hoe wordt God verheerlijkt? In het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht. Dan gaat de zondaar belijden "Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig". Wat U ook doet Heere, het is naar recht! Dan hebben wij de eer van God lief gekregen. En echt niet om in de wanhoop te eindigen, want dan schenkt de Heere dat gebed ook in het hart, maar zie toch aan in vrije gunst die eeuwig U bewoog! Nergens recht op te hebben, met lege handen ... alles verwachtende van de Heere. Zo een radicaal evangelie van vrije genade alleen. En zo ontzettend ruim voor een alles verbeurd en doemwaardig zondaar.
De lijn van Ds. C. Smits en Ds. E. du Marchie van Voorthuysen waar ik mij hartelijk mee verwant weet.
Die zondaren belijden Gods recht.
Die zondaren zijn gezaligd.
Die zondaren prijzen God.
Maar om te stellen dat God op zijn hoogst wordt verheerlijkt door het belijden van Gods recht is een misvatting die niet uit de Schrift voortkomt. Wat je wel in de Bijbel vindt is dat God geprezen wordt als de verlosser van onheil.
God wordt verheerlijkt wanneer Zijn genade in verband wordt gebracht met onze verdiende ellende. Het een niet los van het ander.
Het klopt dat er verschil zit tussen beide predikanten, daarom noem ik de lijn van Ds. C. Smits eerder dan Ds. E. du MarchieLuther schreef:Ik zie overigens nog wel een verschil tussen beide predikanten, maar dat terzijde. Op je vorige post hoop ik later terug te komen, maar je bent hoop ik wel met mij eens dat de lijn die je hier tekent niet de breedstroom van de Reformatie en de Nadere Reformatie vertegenwoordigt? Dat geeft niet, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het mogelijk is dat mensen een andere lijn voorstaan.Nowhere schreef:Het klopt dat de Heere Jezus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen. En als wij het leven ontvangen, dan wordt God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. En hoe wordt God verheerlijkt? In het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht. Dan gaat de zondaar belijden "Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig". Wat U ook doet Heere, het is naar recht! Dan hebben wij de eer van God lief gekregen. En echt niet om in de wanhoop te eindigen, want dan schenkt de Heere dat gebed ook in het hart, maar zie toch aan in vrije gunst die eeuwig U bewoog! Nergens recht op te hebben, met lege handen ... alles verwachtende van de Heere. Zo een radicaal evangelie van vrije genade alleen. En zo ontzettend ruim voor een alles verbeurd en doemwaardig zondaar.Panny schreef:Jezus Christus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen.
John Bunyan schrijft daar mooie dingen over in het boek Komen tot Jezus Christus.
Ik heb altijd een beetje moeite met de tegenstelling die soms gemaakt wordt tussen onze zaligheid en Gods eer.
Dit wordt dan verklaart dat we liever moeten willen verloren gaan dan dat Gods eer wordt gekrenkt. En pas als we op die plaats zijn openbaart God zijn genade.
John Bunyan schrijft dat God zelf zorgt voor Zijn eer en dat wij Hem niet meer eren dan door op Hem te vertrouwen en tot Hem te komen om verlost te worden.
Tijdens de omwandeling van Christus op aarde komen allerlei mensen tot Hem met maar één doel: Verlost te worden.
Nergens wordt de tegenstelling gemaakt tussen Gods eer en onze verlossing.

Er zijn zeker meerdere lijnen te onderscheiden in de lijn der Reformatie en Nadere Reformatie. Maar deze lijn is niet een enkeling die het voorstaat in het verleden, maar ook niet in het heden. Genoeg predikanten staan in deze lijn. De breedstroom zal het niet zijn, nee dat ben ik het met je eens.
En waar baseer je dit op? Het thema en de 3 punten heb je al, nu alleen de tekst nog waar je het op baseert.Marco schreef:God wordt op het hoogst verheerlijkt wanneer geheiligde zondaren Zijn Eer brengen.Nowhere schreef:Het klopt dat de Heere Jezus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen. En als wij het leven ontvangen, dan wordt God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. En hoe wordt God verheerlijkt? In het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht. Dan gaat de zondaar belijden "Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig". Wat U ook doet Heere, het is naar recht! Dan hebben wij de eer van God lief gekregen. En echt niet om in de wanhoop te eindigen, want dan schenkt de Heere dat gebed ook in het hart, maar zie toch aan in vrije gunst die eeuwig U bewoog! Nergens recht op te hebben, met lege handen ... alles verwachtende van de Heere. Zo een radicaal evangelie van vrije genade alleen. En zo ontzettend ruim voor een alles verbeurd en doemwaardig zondaar.
Maar om te stellen dat God op zijn hoogst wordt verheerlijkt door het belijden van Gods recht is een misvatting die niet uit de Schrift voortkomt. Wat je wel in de Bijbel vindt is dat God geprezen wordt als de verlosser van onheil.
God wordt verheerlijkt wanneer Zijn genade in verband wordt gebracht met onze verdiende ellende. Het een niet los van het ander.

Alleen pak je nu 'enkele' woorden uit mijn posting en daar borduur je op verder. Ik zei "God wordt verheerlijkt in het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht." Door ons belijden wordt Zijn recht niet verheerlijkt (!) Dat is alleen door het lijden en sterven van Christus volmaakt verheerlijkt. Daarin wordt de Heere op het hoogst verheerlijkt, samen met het wegschenken van de verworven zaligheid aan verloren zondaren. Dat is één! Maar dat gaat niet zonder het belijden van een zondaar dat wat God doet goed is. En dat is twee! Het erkennen nergens recht op te hebben, Zijn eer lief te krijgen en wat de Heere ook doet het goed is. Al is het dat de Heere mij weg zou doen voor Zijn Aangezicht voor eeuwig, het zou verdiend zijn. En dat is niet om iemand te laten wanhopen, want beweren "gooi mij maar in de hel" dat is on-Bijbels. Want met dat rechteloos verloren gaan, wordt de roep om genade geboren!
Wellicht verwoord ik het niet duidelijk, zeg het dan gerust, dan probeer ik het eenvoudiger uit te leggen. Het is moeilijke materie, dat klopt. Maar on-Bijbels en het noemen van een misvatting is m.i. niet correct. Maar je mag een andere mening zijn toegedaan

Het zit hem inderdaad misschien in de bewoording, of in de manier waarop ik het opvat.. Waar ik wel bang voor ben is de gedachte dat God Zich zo ontzettend verheerlijkt zou weten door het belijden van Zijn Recht. Niet dat dat op zich onbelangrijk zou zijn (integendeel), maar Gods eer komt pas tot volle uiting in de redding van de zondaar. Niet in het potje ellende waarin de zondaar zich (eerst nog?) zou moeten wringen voordat hij tot blijdschap komt.Nowhere schreef:En waar baseer je dit op? Het thema en de 3 punten heb je al, nu alleen de tekst nog waar je het op baseert.Marco schreef:God wordt op het hoogst verheerlijkt wanneer geheiligde zondaren Zijn Eer brengen.Nowhere schreef:Het klopt dat de Heere Jezus wilt dat we tot Hem komen om het leven te ontvangen. En als wij het leven ontvangen, dan wordt God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd. En hoe wordt God verheerlijkt? In het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht. Dan gaat de zondaar belijden "Uw doen is rein en Uw vonnis gans rechtvaardig". Wat U ook doet Heere, het is naar recht! Dan hebben wij de eer van God lief gekregen. En echt niet om in de wanhoop te eindigen, want dan schenkt de Heere dat gebed ook in het hart, maar zie toch aan in vrije gunst die eeuwig U bewoog! Nergens recht op te hebben, met lege handen ... alles verwachtende van de Heere. Zo een radicaal evangelie van vrije genade alleen. En zo ontzettend ruim voor een alles verbeurd en doemwaardig zondaar.
God wordt verheerlijkt wanneer Zijn genade in verband wordt gebracht met onze verdiende ellende. Het een niet los van het ander.![]()
Alleen pak je nu 'enkele' woorden uit mijn posting en daar borduur je op verder. Ik zei "God wordt verheerlijkt in het zaligen van zondaren en het verheerlijken van Zijn recht." Door ons belijden wordt Zijn recht niet verheerlijkt (!) Dat is alleen door het lijden en sterven van Christus volmaakt verheerlijkt. Daarin wordt de Heere op het hoogst verheerlijkt, samen met het wegschenken van de verworven zaligheid aan verloren zondaren. Dat is één! Maar dat gaat niet zonder het belijden van een zondaar dat wat God doet goed is. En dat is twee! Het erkennen nergens recht op te hebben, Zijn eer lief te krijgen en wat de Heere ook doet het goed is. Al is het dat de Heere mij weg zou doen voor Zijn Aangezicht voor eeuwig, het zou verdiend zijn. En dat is niet om iemand te laten wanhopen, want beweren "gooi mij maar in de hel" dat is on-Bijbels. Want met dat rechteloos verloren gaan, wordt de roep om genade geboren!
Wellicht verwoord ik het niet duidelijk, zeg het dan gerust, dan probeer ik het eenvoudiger uit te leggen. Het is moeilijke materie, dat klopt. Maar on-Bijbels en het noemen van een misvatting is m.i. niet correct. Maar je mag een andere mening zijn toegedaan
De mens belijdt dus wel dat God in Zijn recht zou staan als hij de mens in zijn zonde zou laten - hij kan dat nooit voldoende beseffen, en je kunt dat vernederend noemen, maar God is er niet echt op uit om zondaren te vernederen. Als wij het leven ontvangen, blijft dat besef van eigen onvermogen, maar de vernedering is er eigenlijk vanaf (maar nogmaals: niet het besef, van een oneindige schuld verlost te zijn).
thuislezen
Dat is anno 2015 niet meer nodig. In een straal van 10 km. is altijd Gods Woord te horen op vrijwel elke plek in Nederland, en dat in allerlei kleuren en smaken.-DIA- schreef:Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
geen voedsel voor de ziel meer biedt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: De gereformeerde kerk(ganger) in verwarring, evangelist v Dooijeweert.
-DIA- schreef:
Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
Inderdaad. De leer die gebracht wordt heden ten dage in de GerGem is niet meer overeenkomstig de oudvaders. Dus thuislezen is het gevolg.
Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
Inderdaad. De leer die gebracht wordt heden ten dage in de GerGem is niet meer overeenkomstig de oudvaders. Dus thuislezen is het gevolg.
Wil je dit concretiseren? Liefst in een heel heldere vorm, bijvoorbeeld:CvdW schreef:-DIA- schreef:
In een preek werd het volgende gezegd: "..."
Dat is in tegenspraak met wat die-en-die daar-en-daar zegt, te weten: "..."
Het is moeilijk om namen te noemen van de predikers die je onder kritiek wilt stellen, misschien moet je dat maar achterwege laten.
- Niet meer zo actief -
Ik kan wel voorbeelden noemen, maar werkt dat niet polariserend?Mannetje schreef:Wil je dit concretiseren? Liefst in een heel heldere vorm, bijvoorbeeld:CvdW schreef:-DIA- schreef:
In een preek werd het volgende gezegd: "..."
Dat is in tegenspraak met wat die-en-die daar-en-daar zegt, te weten: "..."
Het is moeilijk om namen te noemen van de predikers die je onder kritiek wilt stellen, misschien moet je dat maar achterwege laten.
Bovendien ontkom je er dan ook niet aan soms namen te noemen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Is dat niet wat makkelijk gereageerd? Mensen hebben een gemeente lief of het kerkverband. Daar is niks mis mee. Maar als er dingen in de kerk gebeuren die nooit gemogen hadden, daar vervolgens niks aangedaan wordt. Zowel op het gebied van prediking als op gebied van pastoraat. Tsja dan is overstappen naar een andere gemeente heel moeilijk. En dan kan thuislezen soms de oplossing zijn. Denk er niet te lichtvaardig over @luther. Dat geeft bij zulke mensen strijd!Luther schreef:Dat is anno 2015 niet meer nodig. In een straal van 10 km. is altijd Gods Woord te horen op vrijwel elke plek in Nederland, en dat in allerlei kleuren en smaken.-DIA- schreef:Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
Oh maar dat geloof ik graag. Maar wat thuislezen betreft ben ik nogal strak: dat is vrijwel nooit een oplossing en ook niet de goede weg.RefoCalvinist schreef:Is dat niet wat makkelijk gereageerd? Mensen hebben een gemeente lief of het kerkverband. Daar is niks mis mee. Maar als er dingen in de kerk gebeuren die nooit gemogen hadden, daar vervolgens niks aangedaan wordt. Zowel op het gebied van prediking als op gebied van pastoraat. Tsja dan is overstappen naar een andere gemeente heel moeilijk. En dan kan thuislezen soms de oplossing zijn. Denk er niet te lichtvaardig over @luther. Dat geeft bij zulke mensen strijd!Luther schreef:Dat is anno 2015 niet meer nodig. In een straal van 10 km. is altijd Gods Woord te horen op vrijwel elke plek in Nederland, en dat in allerlei kleuren en smaken.-DIA- schreef:Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
-
Dan zal je wellicht je er meer in moeten verdiepen!Luther schreef:Oh maar dat geloof ik graag. Maar wat thuislezen betreft ben ik nogal strak: dat is vrijwel nooit een oplossing en ook niet de goede weg.RefoCalvinist schreef:Is dat niet wat makkelijk gereageerd? Mensen hebben een gemeente lief of het kerkverband. Daar is niks mis mee. Maar als er dingen in de kerk gebeuren die nooit gemogen hadden, daar vervolgens niks aangedaan wordt. Zowel op het gebied van prediking als op gebied van pastoraat. Tsja dan is overstappen naar een andere gemeente heel moeilijk. En dan kan thuislezen soms de oplossing zijn. Denk er niet te lichtvaardig over @luther. Dat geeft bij zulke mensen strijd!Luther schreef:Dat is anno 2015 niet meer nodig. In een straal van 10 km. is altijd Gods Woord te horen op vrijwel elke plek in Nederland, en dat in allerlei kleuren en smaken.-DIA- schreef:Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
Kijk verder dan alleen theorie, zie de praktijk.
Waarom gaan mensen hiertoe over? Ooit afgevraagd?
Nee we kunnen het allen weten, als je namen of gemeenten gaat noemen wordt de nogal eens 'op de persoon' geacht.RefoCalvinist schreef:Is dat niet wat makkelijk gereageerd? Mensen hebben een gemeente lief of het kerkverband. Daar is niks mis mee. Maar als er dingen in de kerk gebeuren die nooit gemogen hadden, daar vervolgens niks aangedaan wordt. Zowel op het gebied van prediking als op gebied van pastoraat. Tsja dan is overstappen naar een andere gemeente heel moeilijk. En dan kan thuislezen soms de oplossing zijn. Denk er niet te lichtvaardig over @luther. Dat geeft bij zulke mensen strijd!Luther schreef:Dat is anno 2015 niet meer nodig. In een straal van 10 km. is altijd Gods Woord te horen op vrijwel elke plek in Nederland, en dat in allerlei kleuren en smaken.-DIA- schreef:Anderzijds wordt er ook serieus meer gehoord over thuislezen omdat de plaatselijke gemeente
En de ervaring leert dat dat nogal eens een ban oplevert. en aangezien ik dit niet wil, raadt ik iedereen aan het zelf te onderzoeken.
Ik denk ook dat dit op dit forum niet openbaar gezegd kan worden gezien de breedte van dit forum.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeker, zelfs aan de personen zelf. Dat neemt echter niet weg dat ik het een weg acht die onbegaanbaar is.RefoCalvinist schreef:Dan zal je wellicht je er meer in moeten verdiepen!
Kittelachtig van gehoor?RefoCalvinist schreef:Luther schreef:Dan zal je wellicht je er meer in moeten verdiepen!RefoCalvinist schreef:Oh maar dat geloof ik graag. Maar wat thuislezen betreft ben ik nogal strak: dat is vrijwel nooit een oplossing en ook niet de goede weg.Luther schreef: Is dat niet wat makkelijk gereageerd? Mensen hebben een gemeente lief of het kerkverband. Daar is niks mis mee. Maar als er dingen in de kerk gebeuren die nooit gemogen hadden, daar vervolgens niks aangedaan wordt. Zowel op het gebied van prediking als op gebied van pastoraat. Tsja dan is overstappen naar een andere gemeente heel moeilijk. En dan kan thuislezen soms de oplossing zijn. Denk er niet te lichtvaardig over @luther. Dat geeft bij zulke mensen strijd!
Spitten en niet moe worden.