Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door refo »

eilander schreef:Nog even ingaand op het woord "gloria":

Er is dus een makkelijke manier gevonden om een ander (al dan niet op Refoforum) een plezier te doen, nl.: dit woord niet meer te gebruiken in deze context!
Geweldig toch? Daar word je gewoon blij van! Een ander een plezier kunnen doen zonder dat het wat kost.....
De zwaren krijgen altijd hun zin. :livre

Het woord 'geweldig' is ook ongepast, trouwens. Dat zou ik ook niet meer zo lichtzinnig gebruiken. En 2 maal plezier in 1 post op een reformatorisch forum. Tsssss.... :bobo
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door henriët »

refo schreef:
eilander schreef:Nog even ingaand op het woord "gloria":

Er is dus een makkelijke manier gevonden om een ander (al dan niet op Refoforum) een plezier te doen, nl.: dit woord niet meer te gebruiken in deze context!
Geweldig toch? Daar word je gewoon blij van! Een ander een plezier kunnen doen zonder dat het wat kost.....
De zwaren krijgen altijd hun zin. :livre

Het woord 'geweldig' is ook ongepast, trouwens. Dat zou ik ook niet meer zo lichtzinnig gebruiken. En 2 maal plezier in 1 post op een reformatorisch forum. Tsssss.... :bobo
rustig maar ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:Nog even ingaand op het woord "gloria":

Er is dus een makkelijke manier gevonden om een ander (al dan niet op Refoforum) een plezier te doen, nl.: dit woord niet meer te gebruiken in deze context!
Geweldig toch? Daar word je gewoon blij van! Een ander een plezier kunnen doen zonder dat het wat kost.....
De zwaren krijgen altijd hun zin. :livre

Het woord 'geweldig' is ook ongepast, trouwens. Dat zou ik ook niet meer zo lichtzinnig gebruiken. En 2 maal plezier in 1 post op een reformatorisch forum. Tsssss.... :bobo
Drie maal plezier inmiddels. Dank je wel!
(misschien ben ik toch minder zwaar dan je dacht....)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Simon »

WimA schreef:
Luther schreef:Shake hands!
Komen we net thuis van een verjaardag; spullen en kids uit de auto, enkele keren heen en weer lopen... Gaat dochterlief op de versnellingspook staan, zodat de auto in z'n vrij het garageplein op rolt en met een dreun tot stilstand komt tegen een garagedeur: Bumper naar de gloria, krassen, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....................
Alle begrip voor het 'grrrrrrrrrrrrrrrrrr" moment. Maar waarom dan het woord "gloria" gebruikt? Het woord betekent "Luister, roem, eer. Het woord is het meest bekend door de zinsnede "Soli Deo gloria" (Alleen God de eer) of de hymne "Gloria in Excelsis Deo" (Ere zij God in de hoge).
Het is een onnodige krachtterm, die ook nog eens tegenovergesteld is aan wat de norm is voor vergelijkbare beschrijvingen betreffende het einde van een produkt.
de bumper is naar de filistijnenen, naar de mallemoer, of naar de verd.......
De tegenovergestelde waarden van ''gloria'', als het ware.
Maar goed, ik heb het idee dat veel mensen niet weten wat ze eigenlijk zeggen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door henriët »

Simon schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:Shake hands!
Komen we net thuis van een verjaardag; spullen en kids uit de auto, enkele keren heen en weer lopen... Gaat dochterlief op de versnellingspook staan, zodat de auto in z'n vrij het garageplein op rolt en met een dreun tot stilstand komt tegen een garagedeur: Bumper naar de gloria, krassen, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....................
Alle begrip voor het 'grrrrrrrrrrrrrrrrrr" moment. Maar waarom dan het woord "gloria" gebruikt? Het woord betekent "Luister, roem, eer. Het woord is het meest bekend door de zinsnede "Soli Deo gloria" (Alleen God de eer) of de hymne "Gloria in Excelsis Deo" (Ere zij God in de hoge).
Het is een onnodige krachtterm, die ook nog eens tegenovergesteld is aan wat de norm is voor vergelijkbare beschrijvingen betreffende het einde van een produkt.
de bumper is naar de filistijnenen, naar de mallemoer, of naar de verd.......
De tegenovergestelde waarden van ''gloria'', als het ware.
Maar goed, ik heb het idee dat veel mensen niet weten wat ze eigenlijk zeggen.
Over het woord mallemoere heb ik eigenlijk nog nooit nagedacht als ik eerlijk ben, is dat een fout woord?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door J.C. Philpot »

henriët schreef:Over het woord mallemoere heb ik eigenlijk nog nooit nagedacht als ik eerlijk ben, is dat een fout woord?

mallemoer zn. in de uitdrukkingen geen mallemoer ‘niets’, naar zijn mallemoer ‘kapot’
Vnnl. mallemoer ‘raar wijf’, in het samengestelde scheldwoord mallemoersnicht [1612; WNT mal II]; nnl. naar zijn mallemoer ‘stuk, kapot’ [1967; WNT Aanv. wiedeweerga].
Samenstelling van → mal 1 ‘gek, raar’ en moer, de samengetrokken vorm van → moeder. Mal had tot in de 19e eeuw ook betekenissen als ‘ongunstig, bedenkelijk; onbetrouwbaar’ [WNT mal II] en moer is in deze uitdrukkingen de moeder van de duivel als verpersoonlijking van het kwade, zoals in den duyvel en syn moer [1646; WNT moeder].
Deze uitdrukkingen bestonden en bestaan ook zonder malle-: geen moer ‘geen zier’ [1960; WNT Aanv. gemier], het is naar zijn moer ‘het is weg, kapot’, naar zijn moer helpen ‘kapotmaken’.

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/mallemoer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Volgens mijn schoonvader komt het van een dol gedraaide moer (bout en moer) die je met geen mogelijkheid meer los kon draaien.
Het ligt er dus aan in welke gedeelte van het land je woont.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door refo »

Een mallemoer was oorspronkelijk een al te bezorgde moeder.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Zita »

'Dat mag Joost weten' schijnt ook een kwalijk spreekwoord te zijn. Joost zou verwijzen naar de duivel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Zoals wij misschien soms verkeerde spreekwoorden en uitdrukkingen gebruiken, gebruikt de wereld vaak een gezegde uit de Bijbel, zonder dat zij dit weten.
Want heel veel uitdrukkingen komen uit de Bijbel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door MarthaMartha »

Hoe het ook zij..... ik zou het je stemming niet laten beÏnvloeden....
Mijn stemming is prima op moment....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Verslagen
een tante van mij heeft een slechte uitslag gekregen
een nicht van mij (36jaar) heeft twee hersenbloedingen gehad en haar situatie is nog erg onzeker
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Lourens »

Sterkte Jolanda. Wat een troost dat we bij Hem terecht kunnen.

Ik ben zelf trots en dankbaar.
Mijn zoon heet zijn propedeuse gehaald en mag verder met de studie.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Onze buren (waar we goed bevriend mee zijn) hebben een neefje gekregen. Al voor de geboorte werd duideliijk dat het niet levensvatbaar zou zijn, het kindje heeft een open schedel. De meeste kinderen overlijden kort na de geboorte, mede omdat zij geen hersens hebben.
Toen dit jongetje werd geboren, had het wel hersens die op een goede manier verbonden was met de hersenstam. Maar door de open schedel is het er wel "uit gevallen" en hangt het in een vlies er een beetje bij.
Tegen alle verwachtingen in heeft het kindje gehuilt, gedronken, gepoept, geplast, kortom alles wat een baby behoort te doen en leeft het, na twee dagen nog steeds.
Je leeft mee, en zweeft ergens tussen hoop en vrees.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Chrisje72
Berichten: 1502
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Chrisje72 »

Dat is moeilijk zeg! Wat een wonder dat hij nog leeft, wordt hij geopereerd, of wachten ze eerst af?
Plaats reactie