In het bevestigingsformulier van predikanten.refo schreef:Waar wordt dat beleden?Luther schreef:Als hij naar Bodegraven moet, zal hij echt in Bodegraven komen. Al beroepen ze pas over twee weken.Curatorium schreef:"Tweetal te Bodegraven, kand. P.G. Heijkamp te Elspeet en ds. W. Harinck te Moerkapelle. Stemmingsdatum: 14 januari 2014"
Waarom dan pas? Studenten nemen vaak toch al behoorlijk snel een beslissing dacht ik.
Overigens lijkt het me erg moeilijk om 30 beroepen te krijgen... Van elk beroep belijden we immers dat het een roep van de gemeente en mitsdien van God Zelf is.
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Je bedoelt dit:
Ten eerste: bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Dat is een eedafleggingsvraag. Tot dat moment heeft iedereen aangezien wat voor ogen was.
De kerkenraad zocht zich twee of meer geschikte kandidaten. De mansledematen kozen ook weer wie het geschiktst leek. Maar er is maar één mens die kan weten of het werkelijk Gods werk was: de te bevestigen man. Die verklaart op dat moment dat dat zo is.
Derhalve geen belijdenis maar een laatste check. De enige methode daarvoor is een eed voor Gods aangezicht.
Hetzelfde geld trouwens voor ouderling en diaken. Gekozen te zijn door de gemeente is geenszins een gekozen zijn door God Zelf. Dat kan wel, maar dat moet de kandiadaat zelf verklaren. Voor Gods aangezicht. De zin kan nimmer gebruikt worden om de gekozene te bemoedigen, zoals vaak gebeurt.
Ten eerste: bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Dat is een eedafleggingsvraag. Tot dat moment heeft iedereen aangezien wat voor ogen was.
De kerkenraad zocht zich twee of meer geschikte kandidaten. De mansledematen kozen ook weer wie het geschiktst leek. Maar er is maar één mens die kan weten of het werkelijk Gods werk was: de te bevestigen man. Die verklaart op dat moment dat dat zo is.
Derhalve geen belijdenis maar een laatste check. De enige methode daarvoor is een eed voor Gods aangezicht.
Hetzelfde geld trouwens voor ouderling en diaken. Gekozen te zijn door de gemeente is geenszins een gekozen zijn door God Zelf. Dat kan wel, maar dat moet de kandiadaat zelf verklaren. Voor Gods aangezicht. De zin kan nimmer gebruikt worden om de gekozene te bemoedigen, zoals vaak gebeurt.
Waarom staat het woordje "daarom" dan in deze formulering? In jouw visie zou er dan toch moeten staan: "wettig door Gods gemeente en OOK door God Zelf..."?refo schreef:Je bedoelt dit:
- MarthaMartha
Maar dat is best lastig, als je ervan uit gaat dat een roeping tot het ambt door de gemeente = door God Zelf is, dan is er dus nooit een goede reden om te bedanken (dat geldt dan ook voor ouderling bijvoorbeeld). Liggen de zaken zo?eilander schreef:Waarom staat het woordje "daarom" dan in deze formulering? In jouw visie zou er dan toch moeten staan: "wettig door Gods gemeente en OOK door God Zelf..."?refo schreef:Je bedoelt dit:
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik denk het wel.MarthaMartha schreef:Maar dat is best lastig, als je ervan uit gaat dat een roeping tot het ambt door de gemeente = door God Zelf is, dan is er dus nooit een goede reden om te bedanken (dat geldt dan ook voor ouderling bijvoorbeeld). Liggen de zaken zo?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Maar wie mogen er dan stemmen, ook mensen die zeggen onbekeerd te zijn?
Een gemeente is één gemeente.ejvl schreef:Maar wie mogen er dan stemmen, ook mensen die zeggen onbekeerd te zijn?
- MarthaMartha
DFus, je wordt gestemd voor ouderling, je bent razend druk met werk, opleiding en gezin, maar je moet toch ja zeggen? drie keer raden wat dan de dupe wordt... maar dat is niet ter zake doende?Luther schreef:Ik denk het wel.MarthaMartha schreef:Maar dat is best lastig, als je ervan uit gaat dat een roeping tot het ambt door de gemeente = door God Zelf is, dan is er dus nooit een goede reden om te bedanken (dat geldt dan ook voor ouderling bijvoorbeeld). Liggen de zaken zo?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Johann Gottfried Walther
Misschien begrijp ik het punt niet zo goed, maar het staat toch in het formulier als voorwaarde om bevestigd te worden,
als ouderling/diaken of predikant.
De ambtsdrager (predikant, ouderling) wordt bevestigd omdat hij zich van Godswege geroepen weet.
Dus niet alleen door een gemeente, maar in die roep van de gemeente door God Zelf.
als ouderling/diaken of predikant.
De ambtsdrager (predikant, ouderling) wordt bevestigd omdat hij zich van Godswege geroepen weet.
Dus niet alleen door een gemeente, maar in die roep van de gemeente door God Zelf.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Nee, ik heb met mijn antwoord niet gezegd dat het een automatisme is; wel dat er zwaarwegende argumenten moeten zijn om te bedanken. Wellicht is het dan de bedoeling om die opleiding te beëindigen en je betaalde werk te minderen. Bovendien is het nooit de bedoeling geweest dat ouderlingen en diaken 'voor het leven' in de kerkenraad zouden zitten.MarthaMartha schreef:DFus, je wordt gestemd voor ouderling, je bent razend druk met werk, opleiding en gezin, maar je moet toch ja zeggen? drie keer raden wat dan de dupe wordt... maar dat is niet ter zake doende?Luther schreef:Ik denk het wel.MarthaMartha schreef:Maar dat is best lastig, als je ervan uit gaat dat een roeping tot het ambt door de gemeente = door God Zelf is, dan is er dus nooit een goede reden om te bedanken (dat geldt dan ook voor ouderling bijvoorbeeld). Liggen de zaken zo?
Is dat echt zo altijd? Ik waag dat te betwijfelen. IN een kleinere gemeente wordt gekeken welke mannen geschikt zijn, capabel zijn, deelnemen aan het H.A. en dan worden ze op de lijst gezet.MarthaMartha schreef:Maar dat is best lastig, als je ervan uit gaat dat een roeping tot het ambt door de gemeente = door God Zelf is, dan is er dus nooit een goede reden om te bedanken (dat geldt dan ook voor ouderling bijvoorbeeld). Liggen de zaken zo?eilander schreef:Waarom staat het woordje "daarom" dan in deze formulering? In jouw visie zou er dan toch moeten staan: "wettig door Gods gemeente en OOK door God Zelf..."?refo schreef:Je bedoelt dit:
EN het komt wel eens voor dat iemand zich verkeken heeft op de hoeveelheid tijd en werk dat erin gaat zitten en het kan zijn dat er plotse omstandigheden in gezin, familie of werk "dwingen" om dan het ambt toch neer te leggen. Of moet je doorgaan tot het bittere eind?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In antwoord op Luther: ik zou voor een tussenvorm kiezen. In de verkiezing door de gemeente klinkt ook de roeping van God Zelf door. Maar dat moet iemand in zijn hart ook wel zo voelen. Daarmee bedoel ik niet een eenvoudige ontsnappingsmogelijkheid, integendeel. Maar als iemand voor zichzelf en voor Gods aangezicht weet dat hij zijn verkiezing niet kan aannemen, is dat m.i. wel mogelijk. Maar nee zeggen moet niet eenvoudiger zijn dan ja zeggen.MarthaMartha schreef:DFus, je wordt gestemd voor ouderling, je bent razend druk met werk, opleiding en gezin, maar je moet toch ja zeggen? drie keer raden wat dan de dupe wordt... maar dat is niet ter zake doende?Luther schreef:Ik denk het wel.MarthaMartha schreef:Maar dat is best lastig, als je ervan uit gaat dat een roeping tot het ambt door de gemeente = door God Zelf is, dan is er dus nooit een goede reden om te bedanken (dat geldt dan ook voor ouderling bijvoorbeeld). Liggen de zaken zo?
@MM: ik heb al meerdere keren gehoord dat iemand die gekozen wordt, en het al druk had, toch de kracht kreeg om dit te doen. Dit hoorde ik in deze gevallen niet van de man in kwestie, maar van zijn vrouw. Ik geloof ook dat het zo is.
Voor Gods aangezicht moet uitgemaakt worden of werk, opleiding, gezin te combineren zijn met deze roeping. Geen eenvoudige kwestie.
En de vrouwen ook?ejvl schreef:Maar wie mogen er dan stemmen, ook mensen die zeggen onbekeerd te zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
En als er mannen verkozen worden die zelf beleiden onbekeerd te zijn?Mara schreef:En de vrouwen ook?ejvl schreef:Maar wie mogen er dan stemmen, ook mensen die zeggen onbekeerd te zijn?
Het ligt nog niet zo makkelijk volgens mij.
Vrouwen kunnen m.i. niet meestemmen, en mensen die zeggen geen zaligmakende genade te kennen, mogen uiteraard niet gekandideerd worden. Maar daar hebben we 't al vaker over gehad.ejvl schreef:En als er mannen verkozen worden die zelf beleiden onbekeerd te zijn?Mara schreef:En de vrouwen ook?ejvl schreef:Maar wie mogen er dan stemmen, ook mensen die zeggen onbekeerd te zijn?
Het ligt nog niet zo makkelijk volgens mij.