Waar baseer je de woordjes blijkbaar en alleen op? Zo verlichtend vind ik deze uitspraak vooralsnog niet. Maar GGotK kan uitleg geven...mcgk schreef:GGotK schreef: Het is veel schokkender dat de geestelijke nood blijkbaar alleen wordt gevoeld omtrent het al of niet kunnen bijeenkomen als voltallige gemeente.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Verbannen
Inderdaad, @GGotK. Geef maar eens tekst en uitleg. Want je spreekt in grote raadselen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Maanenschijn
Zo lastig lijkt mij de opmerking van @GGotK toch niet? Ik meen dat hij signaleert dat de geestelijke nood rondom deze pandemie zich vooral uit door de discussie wel of niet naar de kerk gaan en of de digitale middelen deel uit maken van de samenkomst conform bijbelse definitie.
En dat beschouwt hij, en ik met hem, als schokkend. Veel meer zou het moeten zijn in daadwerkelijke verootmoediging, schuld belijden, het samenkomen in aanhoudend gebed, God de eer van Zijn vrijmachtig handelen, etc.
Zijn voorvoegsel ‘blijkbaar’ sluit niet uit dat deze verootmoediging etc. plaats vind, maar wel dat het zelden daarover gaat. Ik kan mij vinden in zijn kwalificatie ‘schokkend’.
En dat beschouwt hij, en ik met hem, als schokkend. Veel meer zou het moeten zijn in daadwerkelijke verootmoediging, schuld belijden, het samenkomen in aanhoudend gebed, God de eer van Zijn vrijmachtig handelen, etc.
Zijn voorvoegsel ‘blijkbaar’ sluit niet uit dat deze verootmoediging etc. plaats vind, maar wel dat het zelden daarover gaat. Ik kan mij vinden in zijn kwalificatie ‘schokkend’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Waarom zou dat, uiteraard op een nette manier, niet kunnen en mogen?Thuisvrouw schreef:
En verder vind ik dat je je medechristenen op een openbaar forum beter niet kan afvallen. De buiten man doet al genoeg. Ik vind het ongepast in het licht van Korinthe 13. Men bedekt liever de mond in een supermarkt dan dat men met liefde wat toedekt en zwijgt van medechristenen. Ze worden al genoeg gebasht in de media.
(Reformatorische) christenen geven toch ook (on)gevraagd hun mening over bepaalde zaken?
Wat de maatregelen betreft: iedere zondag beluister/bekijk ik twee keer op een zondag de kerkdienst van onze gemeente. Als we een uitnodiging krijgen gaan we fysiek naar de kerk. ik mis wat betreft de kerkdiensten niets, behalve de onderlinge contacten.
Het is al ruim een jaar geleden dat we met ons gehele gezin (wij, met onze kinderen en kleinkinderen) bij elkaar konden zijn. Dat mis ik enorm! Of houden jullie je wat dat betreft ook niet aan de regels? Zolang wij niet met ons gehele gezin bij elkaar kunnen/mogen komen, ben ik ook niet van plan om een kerkdienst met bv. 365 personen bij te wonen.
Het zou in ieder geval fijn zijn als iedereen zich aan de basisregels gaat/blijft houden. Daar gaat het nogal eens mis, gaf onze minister president afgelopen dinsdag aan.
'Serieus' ging over de regels. Wat er in een kerk gebeurt, wordt door die kerk bepaald. De overheid doet daar niks mee. Dat de regering er iets van vindt is een andere zaak. Als er dus regels gelden voor samenkomsten van een kerk, zijn die door die kerk bepaald. En die kerk kan ze dus ook overboord zetten, wat op Urk is gebeurd.Valcke schreef:Dat hoeft niet. Maar ik bedoelde het wel heel serieus. Want er klopt niets van wat je zegt. Het is helemaal niet waar dat de overheid in NL de eigen verantwoordelijkheid van de kerk volledig respecteert. En het is ook helemaal niet waar dat de kerken alleen Christus als Koning van de Kerk erkennen en zonder inmenging van de overheid nagaan welke maatregelen zij nodig of wenselijk achten zonder de kerkgang te belemmeren. (Al zijn er plaatselijk uitzonderingen.)Marco schreef:Moet ik dit serieus nemen?Valcke schreef:Dus: er zijn wél regels die de kerk zelf niet bepaalt. Je spreekt jezelf tegen.
Verder haal je inmenging en invloed door elkaar. De overheid oefent invloed uit, maar mengt niet in. En dat geldt ook voor de minister-president. Die vindt dit onbegrijpelijk en onverantwoord, maar hij verbiedt het niet.
-
De basisregels worden daar gewoon gehouden. Alleen de 1,5 meter wordt toegepast met de afstand opvullen met kids. Op die manier passen er wat meer in. Er zal ongetwijfeld genoeg misgaan, maar hee, dat zie ik dagelijks om me heen gebeuren in scholen, supermarkten, bij mensen thuis en zelfs op regeringsniveau.Adje schreef:Waarom zou dat, uiteraard op een nette manier, niet kunnen en mogen? Op een nette manier je medechristenen afvallen op een openbaar forum?Thuisvrouw schreef:
En verder vind ik dat je je medechristenen op een openbaar forum beter niet kan afvallen. De buiten man doet al genoeg. Ik vind het ongepast in het licht van Korinthe 13. Men bedekt liever de mond in een supermarkt dan dat men met liefde wat toedekt en zwijgt van medechristenen. Ze worden al genoeg gebasht in de media.
(Reformatorische) christenen geven toch ook (on)gevraagd hun mening over bepaalde zaken?
Wat de maatregelen betreft: iedere zondag beluister/bekijk ik twee keer op een zondag de kerkdienst van onze gemeente. Als we een uitnodiging krijgen gaan we fysiek naar de kerk. ik mis wat betreft de kerkdiensten niets, behalve de onderlinge contacten.
Het is al ruim een jaar geleden dat we met ons gehele gezin (wij, met onze kinderen en kleinkinderen) bij elkaar konden zijn. Dat mis ik enorm! Of houden jullie je wat dat betreft ook niet aan de regels?
Jullie? Ik woon niet op Urk en ben geen lid van de Sion kerk en kerk er ook niet.
Zolang wij niet met ons gehele gezin bij elkaar kunnen/mogen komen, ben ik ook niet van plan om een kerkdienst met bv. 365 personen bij te wonen.
OK. Je bent dan ook niets verplicht en er is zover ik weet ook geen oproep gedaan om en masse naar de Sion kerk te gaan. Zij hebben dit als gemeente samen besloten. Laat daar de verantwoordelijkheid dan ook liggen en laten we stoppen met fileren en oh oh - verwijt-begrijp niet-bla bla-opmerkingen. Het wordt al genoeg gedaan door de buitenstaander.
Het zou in ieder geval fijn zijn als iedereen zich aan de basisregels gaat/blijft houden. Daar gaat het nogal eens mis, gaf onze minister president afgelopen dinsdag aan.
En verder laat ik het hierbij. Je hebt kans dat er op het forum nog langer over wordt gekletst als in de media. En daarbij is het nog geen zondag. We zien het wel.
Ad Anker schreef: Precies. De kerk heeft een stem. Die stem moet de overheid laten horen dat ze buigen voor de grote Koning en het van Hem verwachten, en niet van maatregelen en middelen. Ik hoop dat velen de Sionkerk volgen.
Ik vind dit soort uitspraken nogal overkomen alsof dit het enige grote gelijk is, een andere mening is niet mogelijk. Misschien heb ik het mis, maar het stoort mij wel.Valcke schreef: Ik bestrijdt overigens niet dat ook kerken en kerkgangers maatregelen kunnen en moeten nemen tegen het besmettingsgevaar. Maar dan wel geheel op basis van eigen verantwoordelijkheid. Dan dient ook de
drogrede van 'de overheid gehoorzaam zijn' van tafel.
Dat vind ik jammer, ik ben het anders regelmatig met Ad en Valcke eens, hoewel ook wel eens oneens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zonder dikgemaakte letters kan ik het ook nog wel lezen hoor...Thuisvrouw schreef:De basisregels worden daar gewoon gehouden. Alleen de 1,5 meter wordt toegepast met de afstand opvullen met kids. Op die manier passen er wat meer in. Er zal ongetwijfeld genoeg misgaan, maar hee, dat zie ik dagelijks om me heen gebeuren in scholen, supermarkten, bij mensen thuis en zelfs op regeringsniveau.Adje schreef:Waarom zou dat, uiteraard op een nette manier, niet kunnen en mogen? Op een nette manier je medechristenen afvallen op een openbaar forum?Thuisvrouw schreef:
Het is al ruim een jaar geleden dat we met ons gehele gezin (wij, met onze kinderen en kleinkinderen) bij elkaar konden zijn. Dat mis ik enorm! Of houden jullie je wat dat betreft ook niet aan de regels?
Jullie? Ik woon niet op Urk en ben geen lid van de Sion kerk en kerk er ook niet.
Zolang wij niet met ons gehele gezin bij elkaar kunnen/mogen komen, ben ik ook niet van plan om een kerkdienst met bv. 365 personen bij te wonen.
OK. Je bent dan ook niets verplicht en er is zover ik weet ook geen oproep gedaan om en masse naar de Sion kerk te gaan. Zij hebben dit als gemeente samen besloten. Laat daar de verantwoordelijkheid dan ook liggen en laten we stoppen met fileren en oh oh - verwijt-begrijp niet-bla bla-opmerkingen. Het wordt al genoeg gedaan door de buitenstaander.
En verder laat ik het hierbij. Je hebt kans dat er op het forum nog langer over wordt gekletst als in de media. En daarbij is het nog geen zondag. We zien het wel.
-
SorryAdje schreef:Zonder dikgemaakte letters kan ik het ook nog wel lezen hoor...Thuisvrouw schreef:De basisregels worden daar gewoon gehouden. Alleen de 1,5 meter wordt toegepast met de afstand opvullen met kids. Op die manier passen er wat meer in. Er zal ongetwijfeld genoeg misgaan, maar hee, dat zie ik dagelijks om me heen gebeuren in scholen, supermarkten, bij mensen thuis en zelfs op regeringsniveau.Adje schreef:Waarom zou dat, uiteraard op een nette manier, niet kunnen en mogen? Op een nette manier je medechristenen afvallen op een openbaar forum?Thuisvrouw schreef:

Er zat verder niets achter.
Wij houden ons er zeker aan!Adje schreef: Het is al ruim een jaar geleden dat we met ons gehele gezin (wij, met onze kinderen en kleinkinderen) bij elkaar konden zijn. Dat mis ik enorm! Of houden jullie je wat dat betreft ook niet aan de regels? Zolang wij niet met ons gehele gezin bij elkaar kunnen/mogen komen, ben ik ook niet van plan om een kerkdienst met bv. 365 personen bij te wonen.
Alles staat of valt met de medewerking van alle mensen.
En helaas schort het hieraan, steeds vaker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Volgens mij kwamen de daders uit Emmeloord....Mistig schreef:De teststraat is in de brand gestoken...Panny schreef:Volgens mij worden voetballers wel getest.Valcke schreef:Gelezen op Twitter - voetbalwedstrijd gisteren & Urk:Ik kon vanavond moeiteloos vele foto’s maken van groepen mannen die elkaar uitbundig knuffelden bij goals tijdens de WK kwalificatie wedstrijden. Maar het leidt zo af van die kerken op #Urk. Voetbal is per slot van rekening echt heilig. #hypocrisie
De kerkgangers in Urk denk ik niet?
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Toch ben ik daar wel benieuwd naar, of de kerkgangers op Urk zich laten testen.helma schreef:Volgens mij kwamen de daders uit Emmeloord....Mistig schreef:De teststraat is in de brand gestoken...Panny schreef: De kerkgangers in Urk denk ik niet?
Je kunt wel heel hard roepen dat er maar 3 besmettingen zijn, maar ja, als men zich niet laat testen en de klachten vallen mee, dan is het beeld natuurlijk wel sterk vertekend.
~~Soli Deo Gloria~~
De kerk hoort de overheid te gehoorzamen in alle dingen die (te)recht zijn. Daarbij hoort de kerk, in navolging van Jezus en van de Heidelbergse Catechismus, de regels in de geest, met het oordeel der liefde, te hanteren.
Deze kerkgemeenschap maakt misbruik van de welwillendheid van de overheid, miskent zijn plaats in onze samenleving en doet daarmee afbreuk aan het Koninkrijk van God.
De overheid is Gods dienares, ons ten goede. De regels van de overheid hoef je niet op één lijn te stellen met de tien geboden, maar het is heel kwalijk als christenen proberen om door de mazen van de wet te gaan. Dan ben ik bang dat ze de oproep van Jezus om de keizer te geven wat voor de keizer is en de oproep van Paulus om de machten die boven ons gesteld zijn, te gehoorzamen, terzijde leggen.
Wij kunnen natuurlijk wel heel eigenwijs menen dat de overheid wat strenger hier of daar moet controleren, maar dat is helemaal niet de afweging die Paulus maakt.
Ik vind het heel treurig dat de geest van de revolutie op dit forum zo extreem te zien is. En dat terwijl ik zelfs nog een voorstander ben van godsdienstvrijheid en zelfstandig denken. Maar de vrijheden van het individu of de deelgemeenschap moeten niet ten koste gaan van de samenleving als geheel, zolang de overheid geen anti-godsdienstige afwegingen maakt.
Deze kerkgemeenschap maakt misbruik van de welwillendheid van de overheid, miskent zijn plaats in onze samenleving en doet daarmee afbreuk aan het Koninkrijk van God.
De overheid is Gods dienares, ons ten goede. De regels van de overheid hoef je niet op één lijn te stellen met de tien geboden, maar het is heel kwalijk als christenen proberen om door de mazen van de wet te gaan. Dan ben ik bang dat ze de oproep van Jezus om de keizer te geven wat voor de keizer is en de oproep van Paulus om de machten die boven ons gesteld zijn, te gehoorzamen, terzijde leggen.
Wij kunnen natuurlijk wel heel eigenwijs menen dat de overheid wat strenger hier of daar moet controleren, maar dat is helemaal niet de afweging die Paulus maakt.
Ik vind het heel treurig dat de geest van de revolutie op dit forum zo extreem te zien is. En dat terwijl ik zelfs nog een voorstander ben van godsdienstvrijheid en zelfstandig denken. Maar de vrijheden van het individu of de deelgemeenschap moeten niet ten koste gaan van de samenleving als geheel, zolang de overheid geen anti-godsdienstige afwegingen maakt.
DDD, het begint met de vraag welke zaken tot het domein van de overheid behoren en welke niet. Juist wanneer je de woorden van de Heere Jezus ‘Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is’ als uitgangspunt neemt, kom je bij deze vraag uit. Je stapt hier gemakshalve in je eerste zin al overheen. Het begint dus met de vraag of en welk gezag de overheid op een bepaald onderwerp heeft. Nadat deze vraag bevestigend is beantwoord, komt jouw eerste zin in beeld, niet eerder.
Mooie mening. Als je de persconferentie van 8 maart terugkijkt dan zie je dat de overheid richting de kerk helemaal niet zo welwillend is. Daar wordt letterlijk gezegd dat andere sectoren even (horeca, reisorganisaties etc.) voorgaan op de kerken met betrekking tot meer vrijheden en tests. Concerten, voetbalwedstrijden, vakantiereisjes vindt men eenmaal belangrijker in den Haag. Dus organiseert Urk haar eigen test. Groot gelijk.DDD schreef:De kerk hoort de overheid te gehoorzamen in alle dingen die (te)recht zijn. Daarbij hoort de kerk, in navolging van Jezus en van de Heidelbergse Catechismus, de regels in de geest, met het oordeel der liefde, te hanteren.