Beroepingswerk discussie [7]

JanRap

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door JanRap »

Ad Anker schreef: Gisteren, 18:41 Zowel kerkenraad als predikant tonen niet de vruchten van de Geest. En aan de vrucht kent men de boom. Diepingrijpend en niet tot eer van de Koning van de kerk.
@ Ad Anker. In z'n algemeenheid heeft u volkomen gelijk. Maar ondanks deze uiterst onverkwikkelijke situatie moeten we toch voorzichtig zijn om te suggereren dat predikant en kerkenraad kwade bomen zijn. Kwade bomen immers brengen kwade vruchten voort. Dat oordeel is niet aan ons. Ze hebben het er echter wel naar gemaakt dat zulke conclusies getrokken worden.
De andere kant van deze zaak vind ik dat mensen wel eens tegen zichzelf beschermd moeten worden. Als dan binnen de gemeente, binnen de broederkring niets meer helpt en alle gesprekken vastlopen zou ik me kunnen voorstellen dat er in vredesnaam een beroep op de rechter wordt gedaan. Mag ik dat zo zeggen dat er in de kerk en helaas ook ter rechterzijde 'ongeleide projectielen' en zware 'baasjes' rondlopen? Vaak met singuliere ( bijzondere, buitengewone) gaven, en nog meer singuliere eigenaardigheden?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Job schreef: Gisteren, 16:45Overigens. Net als in Kruiningen vrijwel altijd gevaarlijk voor het nageslacht om je zo aan één persoon te binden. Waar blijven deze mensen zodra voorgangers als één-, twee- of driepitters Van 't Hof en Bredeweg weg komen te vallen?
Dan gaat men eerst preeklezen en op zoek naar opvolger. Dat kan een predikant of een lerend ouderling zijn.
Jongeren trekken weg en de mensen die het ontstaan van de gemeente hebben meegemaakt vallen ook weg.

Op termijn wordt de gemeente kleiner en kleiner.. Misschien vind men toch weer aansluiting bij een kerkverband en anders is de kans groot dat de gemeente vroeger of later helemaal verdwijnt.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik zie verschillende reacties voorbij komen.
Is mijn conclusie juist dat deze mensen geen ervaring hebben met een persoonlijk conflict in hun kerk?
Persoonlijk vind ik het heel goed dat een wereldlijke rechter een oordeel geeft over de procedures en nakomen van uitgesproken vonnis.
Te allen tijde moeten we bereid zijn om verantwoording af te leggen van onze daden aan een ieder.
Plaats reactie