Pagina 39 van 147

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 23 jun 2009, 11:34
door Lassie
nee, ik speel(de) hobo.

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 23 jun 2009, 11:43
door judith
Jongere schreef:
judith schreef:
Jongere schreef:Antonín Dvořák - Negende symfonie "Uit de nieuwe wereld"
Wat is dat precies voor iets?
Kan je dat zo op youtube vinden?
http://www.youtube.com/watch?v=tmZ25MDvzNU
Dit is deel 1. Maar deel 2 t/m 4 zijn ook echt de moeite waard.
Idd de moeite waard! Wat prachtig allemaal... En wat een actie zit er in! Wow... ik vindt dit echt heel mooi om naar te luisteren. Krijg er bij het eind van deel 1 echt kippenvel van.
Ik ga zo de andere deeltjes ook nog luistern! :super

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 23 jun 2009, 11:43
door judith
Lassie schreef:nee, ik speel(de) hobo.
Dat is ook mooi! Ook heel moeilijk in zo'n stuk lijkt me.

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 23 jun 2009, 12:10
door Jongere
judith schreef:Idd de moeite waard! Wat prachtig allemaal... En wat een actie zit er in! Wow... ik vindt dit echt heel mooi om naar te luisteren. Krijg er bij het eind van deel 1 echt kippenvel van.
Ik ga zo de andere deeltjes ook nog luistern! :super
Ja, mooi he! Je kijkt ook wel naar één van de beste dirigenten die er de afgelopen eeuw leefden.

Dvorak was in Amerika geweest en heeft in deze symfonie willen weergeven hoe dat voor hem was, de "Nieuwe wereld" (zo werd amerika genoemd). Je hoort in de verschillende delen ook verschillende soorten muziek terugkomen.

Hier is er wat info over:
Alhoewel Uit de nieuwe wereld voor velen onder ons niet echt 'nieuw' meer is, blijft Dvoraks Negende Symfonie een prachtig stuk. Dat de componist in deze symfonie zijn bevindingen uit de nieuwe wereld - Amerika - heeft willen vastleggen, is algemeen bekend. Minder bekend is hoe deze Tsjechische componist zo ver van huis terechtgekomen is.

In september 1892 zette Dvorak zijn eerste stappen op Amerikaanse bodem. Hij was naar New York gekomen om de positie van directeur te bekleden van het 'National Conservatory of Music' , gesticht door Mrs. Jeanette Thurber. Een van zijn eerste taken was plaatsnemen in een jury die ingezonden composities beoordeelde. Mrs.Thurber had 1000 dollar uitgeloofd voor de beste opera, het beste oratorium en libretto, 500 dollar voor de beste symfonie en cantate en 300 dollar voor het beste concert; voorwaarde was wel dat deze werken door geboren Amerikanen geschreven moesten zijn. Dvorák ontdekte veel talent onder de inzenders. "Net als bij ons", schreef hij aan zijn vriend Josef Hlavka, "zijn zij allen min of meer in de Duitse school onderwezen, maar nu en dan schijnt een andere geest, een andere gedachte, een andere kleur door; kortom Indiaanse muziek, zoiets als Bret Harte" (brief van 27 november).

De eerste indruk van Indiaanse muziek kreeg Dvorák dus indirect via de composities van blanke Amerikanen. Gezien zijn drukke werkzaamheden als directeur en de concerten die hij in New Vork en Boston dirigeerde, kan hij niet veel gelegenheid gehad hebben zelf kennis te maken met de oorspronkelijke Indiaanse muziek toen hij op 20 december de thema's voor een nieuwe symfonie op papier zette. Dvorák begon niet meteen aan dit nieuwe werk omdat hij eerst de cantate The American Flag moest afmaken, waarvan hij de schetsen al voor zijn vertrek in Europa had gemaakt. Zodra hij dit had afgerond, ging hij op 10 januari aan de slag. Het schetsen verliep voorspoedig, want op 24 januari schreef hij aan Jindrich Geisier: "Het lijkt wel alsof de Amerikaanse bodem een heilzaam effect heeft op mijn gedachten en ik zou haast zeggen dat je hiervan al iets zou kunnen horen in deze symfonie". Op 24 mei voltooide Dvorák de partituur die hij de titel Z Nového sveta (From the New World) gaf.

De première van de nieuwe symfonie vond plaats op 16 december 1893 in de Carnegie Hall door de New York Philharmonic Society onder leiding van Anton Seidl. "Het succes was enorm", zo schreef Dvorák vier dagen later aan zijn uitgever Simrock, "Volgens de kranten had nog nooit een componist zo'n succes gehad. Ik was in de loge; de zaal was met het beste publiek van New York gevuld, de mensen applaudisseerden zo lang dat ik hen vanuit de loge moest danken als een koning! à la Mascagni in Wenen (lach niet!). U weet dat ik mij graag aan dergelijke ovaties onttrek, maar ik moest het doen en mijzelf tonen!" Ook in Europa werd de Negende Symfonie enthousiast ontvangen. Herhaaldelijk vertelde Dvorák zijn vrienden dat deze Symfonie Uit de Nieuwe Wereld "essentieel verschilde van zijn eerdere werken". "Misschien is het een beetje Amerikaans, maar ik zou het nooit 'zo' hebben geschreven wanneer ik Amerika nooit gezien had".

Alhoewel Dvorák volgens sommigen letterlijk gebruik heeft gemaakt van negrospirituals (in het eerste deel lijkt een thema ontleend te zijn op de spiritual Swing low, sweet chariot, coming for to carry me home) heeft de componist dit altijd zeer stellig ontkend. Tsjechische critici konden eenvoudig bewijzen dat de meeste van de passages waarvan beweerd werd dat daarin negroïde elementen centraal staan, op eenzelfde manier de eigen kenmerken dragen van de Tsjechische volksmuziek.

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 23 jun 2009, 13:18
door judith
Jongere schreef:
judith schreef:Idd de moeite waard! Wat prachtig allemaal... En wat een actie zit er in! Wow... ik vindt dit echt heel mooi om naar te luisteren. Krijg er bij het eind van deel 1 echt kippenvel van.
Ik ga zo de andere deeltjes ook nog luistern! :super
Ja, mooi he! Je kijkt ook wel naar één van de beste dirigenten die er de afgelopen eeuw leefden.

Dvorak was in Amerika geweest en heeft in deze symfonie willen weergeven hoe dat voor hem was, de "Nieuwe wereld" (zo werd amerika genoemd). Je hoort in de verschillende delen ook verschillende soorten muziek terugkomen.

Hier is er wat info over:
Alhoewel Uit de nieuwe wereld voor velen onder ons niet echt 'nieuw' meer is, blijft Dvoraks Negende Symfonie een prachtig stuk. Dat de componist in deze symfonie zijn bevindingen uit de nieuwe wereld - Amerika - heeft willen vastleggen, is algemeen bekend. Minder bekend is hoe deze Tsjechische componist zo ver van huis terechtgekomen is.

In september 1892 zette Dvorak zijn eerste stappen op Amerikaanse bodem. Hij was naar New York gekomen om de positie van directeur te bekleden van het 'National Conservatory of Music' , gesticht door Mrs. Jeanette Thurber. Een van zijn eerste taken was plaatsnemen in een jury die ingezonden composities beoordeelde. Mrs.Thurber had 1000 dollar uitgeloofd voor de beste opera, het beste oratorium en libretto, 500 dollar voor de beste symfonie en cantate en 300 dollar voor het beste concert; voorwaarde was wel dat deze werken door geboren Amerikanen geschreven moesten zijn. Dvorák ontdekte veel talent onder de inzenders. "Net als bij ons", schreef hij aan zijn vriend Josef Hlavka, "zijn zij allen min of meer in de Duitse school onderwezen, maar nu en dan schijnt een andere geest, een andere gedachte, een andere kleur door; kortom Indiaanse muziek, zoiets als Bret Harte" (brief van 27 november).

De eerste indruk van Indiaanse muziek kreeg Dvorák dus indirect via de composities van blanke Amerikanen. Gezien zijn drukke werkzaamheden als directeur en de concerten die hij in New Vork en Boston dirigeerde, kan hij niet veel gelegenheid gehad hebben zelf kennis te maken met de oorspronkelijke Indiaanse muziek toen hij op 20 december de thema's voor een nieuwe symfonie op papier zette. Dvorák begon niet meteen aan dit nieuwe werk omdat hij eerst de cantate The American Flag moest afmaken, waarvan hij de schetsen al voor zijn vertrek in Europa had gemaakt. Zodra hij dit had afgerond, ging hij op 10 januari aan de slag. Het schetsen verliep voorspoedig, want op 24 januari schreef hij aan Jindrich Geisier: "Het lijkt wel alsof de Amerikaanse bodem een heilzaam effect heeft op mijn gedachten en ik zou haast zeggen dat je hiervan al iets zou kunnen horen in deze symfonie". Op 24 mei voltooide Dvorák de partituur die hij de titel Z Nového sveta (From the New World) gaf.

De première van de nieuwe symfonie vond plaats op 16 december 1893 in de Carnegie Hall door de New York Philharmonic Society onder leiding van Anton Seidl. "Het succes was enorm", zo schreef Dvorák vier dagen later aan zijn uitgever Simrock, "Volgens de kranten had nog nooit een componist zo'n succes gehad. Ik was in de loge; de zaal was met het beste publiek van New York gevuld, de mensen applaudisseerden zo lang dat ik hen vanuit de loge moest danken als een koning! à la Mascagni in Wenen (lach niet!). U weet dat ik mij graag aan dergelijke ovaties onttrek, maar ik moest het doen en mijzelf tonen!" Ook in Europa werd de Negende Symfonie enthousiast ontvangen. Herhaaldelijk vertelde Dvorák zijn vrienden dat deze Symfonie Uit de Nieuwe Wereld "essentieel verschilde van zijn eerdere werken". "Misschien is het een beetje Amerikaans, maar ik zou het nooit 'zo' hebben geschreven wanneer ik Amerika nooit gezien had".

Alhoewel Dvorák volgens sommigen letterlijk gebruik heeft gemaakt van negrospirituals (in het eerste deel lijkt een thema ontleend te zijn op de spiritual Swing low, sweet chariot, coming for to carry me home) heeft de componist dit altijd zeer stellig ontkend. Tsjechische critici konden eenvoudig bewijzen dat de meeste van de passages waarvan beweerd werd dat daarin negroïde elementen centraal staan, op eenzelfde manier de eigen kenmerken dragen van de Tsjechische volksmuziek.
Echt mooi!

Zoiets vindt ik ook mooi, weer heel anders:

http://www.youtube.com/watch?v=Empmn07CcJc

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 23 jun 2009, 23:17
door Hendrikus

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 24 jun 2009, 00:09
door Marnix
Lassie schreef:nee, ik speel(de) hobo.
Joanne dus ook :) Heb je nog een tweedehands hobo liggen voor een vriendenprijsje? ;)

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 24 jun 2009, 08:44
door Lassie
Marnix schreef:
Lassie schreef:nee, ik speel(de) hobo.
Joanne dus ook :) Heb je nog een tweedehands hobo liggen voor een vriendenprijsje? ;)
gheghe ik heb helemaal geen hobo meer.

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 24 jun 2009, 22:06
door aritha
Mijn man. Eindeloos het zelfde stukje om te oefenen voor pianoles. :sweat

Dit dus...en het moet net zo snel als deze man het doet. :)

http://www.youtube.com/watch?v=FDDH1clrN1g

en deze:

http://www.youtube.com/watch?v=CxjjCwI12QY

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 25 jun 2009, 09:16
door Lassie

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 25 jun 2009, 11:49
door Lassie

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 26 jun 2009, 21:20
door Avi
Merels en duiven.

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 27 jun 2009, 14:02
door aritha
Instrumental Hymns. Thijs van Leer.

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 27 jun 2009, 16:21
door Gijs83
Een stelletje Turken luid toeterend door de straat! :fi

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Geplaatst: 27 jun 2009, 16:28
door -DIA-
Zingen van spelende kinderen...