Voor de organisten onder ons

Inwoner

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Inwoner »

Konijntje schreef: Gisteren, 13:14
Inwoner schreef: Gisteren, 09:32
Konijntje schreef: 25 jul 2026, 21:13 Nog liefhebbers die komende weken concerten in het buitenland hopen bij te wonen?
Dat is wel het plan. In het buitenland krijg je vaak nog echte programma's voorgeschoteld, vol met grote werken waarvoor echt gestudeerd moet worden. In Nederland krijg je meer en meer matige programma's, ofwel met louter eigen werkjes, ofwel met meer dan een handvol kleine werken, als was het een inloopconcert.
Uitzonderingen, zoals Arjen Leistra en Evan Bogerd daargelaten.
Dat herken ik niet zo. Het valt mij juist op dat in het buitenland relatief veel gehoorde literatuur op het programma wordt gezet. Vaak makkelijk in het oor liggende muziek van bijv Widor. In de vakantieperiode ook veel middagconcerten van 30 a 40 minuten.

Het valt mij iedere keer weer op hoeveel orgelpracht in ons land goed bewaard is gebleven.
Ik begrijp de overwegingen. Het is dan ook zaak om wat voorbereidend werk te doen: naar welk orgel ga je luisteren? Wat is de inhoud van het programma? Zit er een match tussen datgene wat op het programma staat en het orgel? Zijn de geprogrammeerde werken werkelijk de moeite waard?
Plaats reactie