Vrouw kan lid worden van SGP

Wilhelm

Re: Vrouw kan lid worden van SGP

Bericht door Wilhelm »

WimA schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat je gelijk hebt WimA. Dat is ook het zure. Binnen de partij, zeker bij jongeren, zijn er hoegenaamd geen bezwaren meer tegen vrouwen op de lijst. Maar die dwang , dat is het punt.
Jarenlang is er binnen de partij debat gevoerd over de positie van de vrouw binnen de politiek. Gelukkig zie je daar een koerswijziging. Het is daarom zo jammer dat anderen die ten diepste niet de achtergronden weten nu gaan beslissen over zaken waar een groot deel van de SGP het toch al mee eens is. Dat zorgt juist voor vertraging. En nu is het nog de vrouw in de politiek. Maar straks gaat het echt om wezenlijke zaken. Dat is het grote gevaar van dit seculiere gelijkheidsgedram.
Wat zijn dan volgens jouw - nog - wel wezenlijke zaken? Want het vrouwenstanpunt is het - iig voor jouw - blijkbaar niet meer.
En dat dan juist de "dwang" het punt zou zijn is een beetje erg kinderachtig.

Nogmaals de vraag, als er - zoals bij jouw - geen principeel bezwaar is tegen vrouwen op de lijst, wat is dan voor jouw nog het onderscheidt tussen een partij die vrouwen weigert op de lijst of een partij die niet blanken weert van de lijst? Dan hebben de 'drammers' toch gewoon gelijk?
De vrouw in het ambt, of praktiserende homosexuelen, dan gaat het over wezenlijke zaken.
Dus de drammers hebben geen gelijk. Net zoals de PVV als partij kan bestaan waar je geen lid van kan worden, zou er ook ruimte voor partijen moeten zijn die eigen keuzes maken los van de mening van de meerderheid.

En @DIA, ik ken ze wel hoor. Betrokken christinnen, zonder jonge kinderen of vrijgezel, die als een Deborah deze rol zouden kunnen (en willen ) vervullen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik had het hier thuis nog over dit topic.
We kwamen erop uit dat het een vrouw niet toe komt om te regeren Bijbels gezien. Hoe zit het dan met de houding van de SGP richting de koningin? Dat zou dan ook niet mogen.

En Debora richtte toch tot schande van koning Barak?

Ik vind het eerlijk gezegd best een lastige kwestie. Opnieuw weet ik niet wa ik de volgende verkiezingen moet doen. Kan je als vrouw dan wel gebruik maken van je kiesrecht?
En al zou ik kiezen, twijfel ik over de SGP. Ze hebben mij een beetje een te politiek spelletje gespeeld en ik vind een heel aantal onderdelen in het partijprogramma niet mijn stem waard...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
caprice

Bericht door caprice »

De vrouw komt het regeerambt niet toe, want de man is het hoofd van de vrouw.
Laat ons geen knieval doen voor de seculiere gemeenschap, en zo de gelijkheidsafgod mede aanbidden!

Het is beter om in Gods weg te zijn met de volle waarheid van Gods Woord, dan dat wij aan de leiband van de ge-emancipeerde maatschappij er in gaan snijden, en voortgaan met een halve waarheid. Dan liever een volle waarheid, of geen waarheid.
Het is de hedendaagse maatschappij, die het geweten van de Tweede Kamer het zwijgen probeert op te leggen. Het is niet zo dat wij als SGP het maar zo lang mogelijk moeten proberen uit te zingen, met het links en rechts loslaten van standpunten. Dan ben je niet geloofwaardig meer. Het kan zijn dat onder Gods toelating het geweten van de Tweede Kamer toegeschroeid wordt.
Daarom moeten wij op onze plaats blijven, en niet van wijken of wankelen weten, in afhankelijkheid Gods.

Zelf vrees ik dat het aanpakken van de gewetensbezwaarde ambtenaren en de SGP, seculier zeewater is, dat slechts nog over de dijk heen slaat, maar na de adempauze van dit kabinet, kan het zomaar zijn dat na de volgende verkiezingen de dijk doorbreekt, en er geen houden meer aan is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Zijn er eigenlijk wel vrouwen die op de lijst van de SGP willen?
The Groom's still waiting at the altar
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef:De vrouw komt het regeerambt niet toe, want de man is het hoofd van de vrouw.
Man en vrouw zijn één. Ik hoop dus niet voor je vrouw dat ze thuis geregeerd wordt.
Dan hebben we het overigens over het huwelijk. Dat is iets anders dan regeren in de Gemeente, en al helemaal iets anders dan regeren in de politiek.
Als je zo nodig de metafoor toe wil passen op de politiek is het wel zo consequent van jou (en de SGP) om Beatrix niet te erkennen als vrouw binnen de regering.
En behalve de toepassing voor een Paulinische uitspraak op de politiek, is dit er ook niet één die geld binnen de Gemeente, want nergens in het NT leren we dat er mannen zijn die de Kerk moeten regeren, want binnen de Gemeente is Christus het Hoofd.
Zelf vrees ik dat het aanpakken van de gewetensbezwaarde ambtenaren en de SGP, seculier zeewater is, dat slechts nog over de dijk heen slaat, maar na de adempauze van dit kabinet, kan het zomaar zijn dat na de volgende verkiezingen de dijk doorbreekt, en er geen houden meer aan is.
Er is sowieso geen houden aan, want de boze is de god dezer eeuw, en de vorst dezer wereld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef: We kwamen erop uit dat het een vrouw niet toe komt om te regeren Bijbels gezien.
Vraag me af of dit het dagelijks leven geldt of alleen de gemeente.

Wat is het verschil of je beroepsmatig leiding geeft binnen een zorginstelling (ook aan mannen in je team) of je geeft beroepsmatig leiding aan Nederland.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
vlinder schreef: We kwamen erop uit dat het een vrouw niet toe komt om te regeren Bijbels gezien.
Vraag me af of dit het dagelijks leven geldt of alleen de gemeente.

Wat is het verschil of je beroepsmatig leiding geeft binnen een zorginstelling (ook aan mannen in je team) of je geeft beroepsmatig leiding aan Nederland.....
Ik denk dat het Bijbels zo bedoeld is: De vrouw zal niet heersen... de man naar de scheppingsorde, het hoofd der vrouw. Dat bedoelt ook: Niet regeren... Geen openbare ambten bekleden waarin ze wetten aan de onderdanen vervaardigt en oplegt. Of zie ik dat verkeerd?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Ik vind het heel lastig. Geen vrouwelijke burgemeester? Wel schooljuf maar geen directeur van de school, omdat je dan over de mannelijke leerkrachten moet "heersen"?
Het stemrecht is algemeen geaccepteerd denk ik, al wordt er in een enkel stemhokje nog door de man aan zijn echtgenote geadviseerd, al is dit eigenlijk verboden.
In veel kerken mag ook gestemd worden door de vrouw. Vooral de alleenstaande vrouwen zijn hier groot voorstander van, omdat zij anders nooit gehoord worden.
In onze gemeente hebben vrouwen nu ook stemrecht, ik maak daar geen gebruik van. Dan kom je wat dat betreft alleen te staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:
WimA schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat je gelijk hebt WimA. Dat is ook het zure. Binnen de partij, zeker bij jongeren, zijn er hoegenaamd geen bezwaren meer tegen vrouwen op de lijst. Maar die dwang , dat is het punt.
Jarenlang is er binnen de partij debat gevoerd over de positie van de vrouw binnen de politiek. Gelukkig zie je daar een koerswijziging. Het is daarom zo jammer dat anderen die ten diepste niet de achtergronden weten nu gaan beslissen over zaken waar een groot deel van de SGP het toch al mee eens is. Dat zorgt juist voor vertraging. En nu is het nog de vrouw in de politiek. Maar straks gaat het echt om wezenlijke zaken. Dat is het grote gevaar van dit seculiere gelijkheidsgedram.
Wat zijn dan volgens jouw - nog - wel wezenlijke zaken? Want het vrouwenstanpunt is het - iig voor jouw - blijkbaar niet meer.
En dat dan juist de "dwang" het punt zou zijn is een beetje erg kinderachtig.

Nogmaals de vraag, als er - zoals bij jouw - geen principeel bezwaar is tegen vrouwen op de lijst, wat is dan voor jouw nog het onderscheidt tussen een partij die vrouwen weigert op de lijst of een partij die niet blanken weert van de lijst? Dan hebben de 'drammers' toch gewoon gelijk?
De vrouw in het ambt, of praktiserende homosexuelen, dan gaat het over wezenlijke zaken.
Ok. En waarom is dit dan wel wezenlijk en vrouwen op de kieslijst niet?
Wilhelm schreef:Dus de drammers hebben geen gelijk. Net zoals de PVV als partij kan bestaan waar je geen lid van kan worden, zou er ook ruimte voor partijen moeten zijn die eigen keuzes maken los van de mening van de meerderheid.
Dan heb je de discussie toch niet begrepen.

De "drammers" zullen overigens door het structurele ontwijken van de principiele vraag hun gelijk bevestigd zien. Ik kan ze daarin geen ongelijk geven.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Allereerst: er zijn helaas genoeg vrouwen die staan te springen om op zo'n lijst te komen.
vlinder schreef:Ik had het hier thuis nog over dit topic.
We kwamen erop uit dat het een vrouw niet toe komt om te regeren Bijbels gezien. Hoe zit het dan met de houding van de SGP richting de koningin? Dat zou dan ook niet mogen.

En Debora richtte toch tot schande van koning Barak?
Dat waren uitzonderingen, zoals je al zegt, om de mannen beschaamd te zetten, omdat ze het verkwanseld hadden. Ook in de lijn van de erfelijke overdracht van het koningschap kan er een vrouw zijn die we vanwege haar ambt hoog hebben te achten. Structureel behoort het niet zo te zijn. Gelet op de scheppingsordening maar ook gelet op het feit wie dan voor het gezin moet gaan zorgen? Je ziet ook dat bij de CU de dames met gezin het maar één periode volhouden.
Ik vind het eerlijk gezegd best een lastige kwestie. Opnieuw weet ik niet wa ik de volgende verkiezingen moet doen. Kan je als vrouw dan wel gebruik maken van je kiesrecht?
En al zou ik kiezen, twijfel ik over de SGP. Ze hebben mij een beetje een te politiek spelletje gespeeld en ik vind een heel aantal onderdelen in het partijprogramma niet mijn stem waard...
Ik zou lekker SP gaan stemmen. Lijkt een beetje op SGP. Ga je er goed op vooruit als je minder dan 50.000 euro verdient per jaar, enz.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef: Gelet op de scheppingsordening maar ook gelet op het feit wie dan voor het gezin moet gaan zorgen? Je ziet ook dat bij de CU de dames met gezin het maar één periode volhouden.
Ik vind in elk geval dat moeders uitgesloten moeten zijn.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Erasmiaan schreef: Gelet op de scheppingsordening maar ook gelet op het feit wie dan voor het gezin moet gaan zorgen? Je ziet ook dat bij de CU de dames met gezin het maar één periode volhouden.
Maar jonge vrouwen, kunnen wel zwanger worden en dan?
Of alleen vrouwen op de kiestlijst zoals bijv Hanny van Leeuwen? Ongehuwd, daadkrachtig, serieus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Of er moet een hele goede huisvader aanwezig zijn, maar eerlijk gezegd ben ik er nog maar 1 echt goede tegengekomen (en dat is niet mijn eigen man ;) )

Overigens zie ik geen verschil tussen een vrouw met topfunctie in de zakenwereld en een vrouw met een topfunctie in de politiek.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
Overigens zie ik geen verschil tussen een vrouw met topfunctie in de zakenwereld en een vrouw met een topfunctie in de politiek.
idd

ik zie dat ook niet.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
WimA

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Overigens zie ik geen verschil tussen een vrouw met topfunctie in de zakenwereld en een vrouw met een topfunctie in de politiek.
idd
ik zie dat ook niet.
Ik ook niet.
Plaats reactie