Hoewel ik het niet eens ben met al die kleine verschillende kerken die vaak het licht in elkaars ogen niet gunnen, waar zie je dat ze de vrije wil propageren? Ik lees dat niet terug op de website.huisman schreef:
Er staat wel iets eerlijks op deze site. Hun hart gaat uit naar een andere leer dan die van de reformatie...zeer misleidend dat zij zich dan reformatorische baptisten noemen . Het zijn gewoon evangelische baptisten die de vrije wil propageren.
Geloofsdoop of kinderdoop?
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
ejvl schreef:Hoewel ik het niet eens ben met al die kleine verschillende kerken die vaak het licht in elkaars ogen niet gunnen, waar zie je dat ze de vrije wil propageren? Ik lees dat niet terug op de website.huisman schreef:
Er staat wel iets eerlijks op deze site. Hun hart gaat uit naar een andere leer dan die van de reformatie...zeer misleidend dat zij zich dan reformatorische baptisten noemen . Het zijn gewoon evangelische baptisten die de vrije wil propageren.
Nee natuurlijk niet!! Ze willen op Urk uit de reformatorische kerken hun aanwas halen....dan begin je niet met de vrije wil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zijn er "ronselpraktijken" 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dan past het ook niet om ze nu dat etiket op te plakken Huisman.
Ik ga over mijn eigen etiketten en die zijn gebaseerd op de praktijk en niet op woorden op een website.ejvl schreef:Dan past het ook niet om ze nu dat etiket op te plakken Huisman.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Natuurlijk, maar ik zou je etiketjes niet ongevraagd op iemand anders plakken, h@@sm@n, opdat gij niet geetiketeerd worde.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Deze etiketten zijn helaas terecht. En ik ga niet af op de inhoud van de website!modesto schreef:Natuurlijk, maar ik zou je etiketjes niet ongevraagd op iemand anders plakken, h@@sm@n, opdat gij niet geetiketeerd worde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Het is pas terecht als het zo is. Niet als het (nog) niet zo is. Dan is het een veroordeling die niet past.
-
Dit kan je niet echt baseren op de praktijk want zoveel Refobaptistkerken zijn er nog niet, tenminste niet genoeg om daar zo'n conclusie aan vast te binden. In het buitenland (UK & USA etc.) zijn genoeg calvinistische (strenge!) baptisten. Aangezien de discussie over de kinderdoop steeds groter wordt, ben ik er van overtuigd dat die ook in Nederland gaan komen. Om maar meteen te concluderen dat ze de vrije wil propageren is gewoon niet juist. Het kan ook anders. Waarschijnlijk zal dat bij dit project niet zo zijn, maar het kan wel anders. Zolang je geen bewijs hebt dat het wel zo is, heb je geen recht om dat te beweren.huisman schreef:Ik ga over mijn eigen etiketten en die zijn gebaseerd op de praktijk en niet op woorden op een website.ejvl schreef:Dan past het ook niet om ze nu dat etiket op te plakken Huisman.
Het gaat niet over UK & USA maar over Urk en de drijvers achter die beweging zijn mij van dichtbij bekent.Curatorium schreef:Dit kan je niet echt baseren op de praktijk want zoveel Refobaptistkerken zijn er nog niet, tenminste niet genoeg om daar zo'n conclusie aan vast te binden. In het buitenland (UK & USA etc.) zijn genoeg calvinistische (strenge!) baptisten. Aangezien de discussie over de kinderdoop steeds groter wordt, ben ik er van overtuigd dat die ook in Nederland gaan komen. Om maar meteen te concluderen dat ze de vrije wil propageren is gewoon niet juist. Het kan ook anders. Waarschijnlijk zal dat bij dit project niet zo zijn, maar het kan wel anders. Zolang je geen bewijs hebt dat het wel zo is, heb je geen recht om dat te beweren.huisman schreef:Ik ga over mijn eigen etiketten en die zijn gebaseerd op de praktijk en niet op woorden op een website.ejvl schreef:Dan past het ook niet om ze nu dat etiket op te plakken Huisman.
-
Dan moet je dat zeggen.
Het komt op deze manier over alsof alle initiatieven voor calvinistische baptisten uitkomen in de vrije wil. Terwijl dat niet hoeft te zijn, zie buitenland.

-
Wie weet er iets meer te vertellen over Jacques Brunt, één van de sprekers? Is hij geen lid meer van de HHK?Auto schreef:Moet http://www.refbapurk.nl zijn
Maar wanneer gaan ze zich eens verdiepen in de kerkgeschiedenis? De kronkel om de reformatie te koppelen aan het baptisme raakt kant nog wal. De puriteinen spraken op een hele andere manier obv 'Reformed'. En de echte 'Reformed Baptists' in Noord Amerika spreken nog steeds op dezelfde manier.
Voor dat iemand gaat roepen "waar baseer je dat op?" ..... bron J.I. Packer A Quest for Godliness
Voor dat iemand gaat roepen "waar baseer je dat op?" ..... bron J.I. Packer A Quest for Godliness
-
Onderstaande is te vinden op de site van de sola5baptisten:Auto schreef:Maar wanneer gaan ze zich eens verdiepen in de kerkgeschiedenis? De kronkel om de reformatie te koppelen aan het baptisme raakt kant nog wal. De puriteinen spraken op een hele andere manier obv 'Reformed'. En de echte 'Reformed Baptists' in Noord Amerika spreken nog steeds op dezelfde manier.
De conclusie is dat de Reformed Baptists hun oorsprong vinden in de Reformatie en het
engelse puritanisme, en niet in het continentale anabaptisme.
Beide groepen gingen deSchrift weer lezen en gebruiken en beide groepen kwamen onafhankelijk tot dezelfde
conclusies over het karakter van de kerk en de doop. De Particular Baptists (of zoals ze nu
worden genoemd: Reformed Baptists) wilden zich nadrukkelijk onderscheiden van het extremisme van de
anabaptisten en het arminianisme van de General Baptists. Het ontstaan van de Reformed Baptists
is een logisch gevolg van de ontwikkeling van het puriteinse separatisme.
Er is geen in de Reformatie. Dit gebruik van het woord 'Reformatie' is meeliften op 'succes' en hierdoor wordt de verwarring groter. Het Reformed Baptism is niet alleen gevormd door het Puritanisme, maar ook door het Methodisme in Noord-Amerika. En in het Methodisme zie daadwerkelijk een ontwikkeling van Arminiamisme.Johannes 3:16 schreef:Onderstaande is te vinden op de site van de sola5baptisten:Auto schreef:Maar wanneer gaan ze zich eens verdiepen in de kerkgeschiedenis? De kronkel om de reformatie te koppelen aan het baptisme raakt kant nog wal. De puriteinen spraken op een hele andere manier obv 'Reformed'. En de echte 'Reformed Baptists' in Noord Amerika spreken nog steeds op dezelfde manier.
De conclusie is dat de Reformed Baptists hun oorsprong vinden in de Reformatie en het
engelse puritanisme, en niet in het continentale anabaptisme.
Beide groepen gingen deSchrift weer lezen en gebruiken en beide groepen kwamen onafhankelijk tot dezelfde
conclusies over het karakter van de kerk en de doop. De Particular Baptists (of zoals ze nu
worden genoemd: Reformed Baptists) wilden zich nadrukkelijk onderscheiden van het extremisme van de
anabaptisten en het arminianisme van de General Baptists. Het ontstaan van de Reformed Baptists
is een logisch gevolg van de ontwikkeling van het puriteinse separatisme.