Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Marieke

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Marieke »

helma schreef:Misschien ben je met de verkeerde verwachting naar de kerk gegaan. Juist in de reformatie zijn we weer terugverwezen naar het Sola Scriptura. Als je dan op Hervormingsdag een preek over de bekering verwacht waarin de gangen van Gods volk worden verklaard; dan kan dat idd een teleurstelling zijn.
Dan kan de boodschap oppervlakkig klinken omdat je bevinding mist.
Ik denk dat Helma hier gelijk in heeft.
Ik heb dezelfde predikant pas gehoord, waarin de bekering zeker wel aan de orde kwam en waarin ook de bevinding naar voren kwam. Wellicht niet op de manier waarop DIA dit graag hoort, maar het was zeker geen oppervlakkige preek.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

SecorDabar schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:[

Het is niet MIJN mening toch? Het was een feitelijke constatering.
Ik had er niet over willen beginnen maar er werd zo naarstiglijk naar
gevraagd dat ik er niet omheen kon.
Voor de tweede keer vanavond: Wat is het dat velen mij op mijn
woorden trachten te vangen, alsof ik een anti-reformatorische
gedachte heb.
.

Klopt DIA. Want als ik veel van je postings lees, dan moet ik vaak denken 'het klink wel Rooms'
Veel van de mystiek die je voorstaat is juist dat waar Luther en Calvijn voor gewaarschuwd hebben.
Woordchristenen moeten we worden. Lees je de vaderen maar die je noemt, die wijzen er ook op. Dat zijn veelal de meest standvastige christenen.
Beste Wilhelm,
Woord en Geest moeten samengaan.
Zonder de inwoning en leiding van de Heilige Geest kunnen wij Gods Woord alleen maar verstandelijk verstaan.
Ik neem aan dat u dat niet wilt ontkennen :)
Zeg maar jij tegen u ;)
De vraag stellen is hem beantwoorden. Natuurlijk ben ik het hartelijk met je posting eens!
Maar waar ik voor waarschuw is het feit dat er zo vaak heel mystiek gedacht wordt over allerlei bijzonder ervaringen. En dat terwijl het zo helder is, dat Gods Woord , toegepast door de Heilige Geest, kracht doet in mensenlevens.
Aan dat Woord mogen we ons vastklemmen, al voelen we bij tijden niets.
hervormde

Bericht door hervormde »

Van een posting als die van DIA kun je werkelijk moedeloos worden. Broeder Uitslag u bent wat vergeten. We hebben wat gemist. Het raster van de bevinding van Gods volk. Die moet je eerst in de Schrift leggen, zodat het bekommerde volk kan zeggen: wat heeft hij er weer veel uitgehaald. Het is de dwaasheid en de goddeloosheid van mensen die een ander evangelie willen verkondigen. Al was het een engel uit de hemel. Het gaat om het Evangelie van Jezus Christus. Hij alleen moet verkondigd worden als de schuldovernemende Borg. In de Schrift moet gegraven worden om Hem aan te wijzen. Dat maakte de harten van de Emmaüsgangers brandende. Wie naar de maatstaven van DIA oordeelt, moet ook de preek van Jezus op de weg naar Emmaüs als een oppervlakkige en voorwerpelijke preek beoordelen. Wat Christus deed was wijzen op Zichzelf in het Oude Testament. Hij is Die waar Jesaja over zegt: Hij is een Worm en geen Man. Hij had geen gedaante nog heerlijkheid, maar voor het geloof is Hij de schoonste van alle mensenkinderen. Dat was de herontdekking van de Reformatie. De schat van het Woord. De parel van het Woord: Jezus Christus. Waar het gaat om het Sola Scriptura, daar schittert het Sola Gratia en Sola Fide.
Als de prediking moet klinken zoals DIA wil, dan onthoudt je de ware kinderen van God iedere troost en de 'zogenaamde' bekommerden worden opgebouwd met allerlei bevindingen en gestalten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik had vier preken netjes uitgewerkt met teksten, psalmen, thema's en
punten... had ik het klaar, en.... FLOEPS... weg was het.
Ik hoop dat de lezers het zonder willen doen.

Wel wil ik zeggen dat het weer bijzonder aansprekende preken waren.
in de middagdienst een leespreek van ds. J. Spaans.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:Ik had vier preken netjes uitgewerkt met teksten, psalmen, thema's en
.
Het heeft zo moeten zijn, toch?
Ga maar een keer op tijd naar bed, is goed voor je.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Simon schreef:
-DIA- schreef:Ik had vier preken netjes uitgewerkt met teksten, psalmen, thema's en
.
Het heeft zo moeten zijn, toch?
Ga maar een keer op tijd naar bed, is goed voor je.
Ik heb niet gauw de neiging om op de meldknop te drukken, maar nu komt die neiging wel sterk op.
Simon

Bericht door Simon »

hervormde schreef:Van een posting als die van DIA kun je werkelijk moedeloos worden. Broeder Uitslag u bent wat vergeten. We hebben wat gemist. Het raster van de bevinding van Gods volk. Die moet je eerst in de Schrift leggen, zodat het bekommerde volk kan zeggen: wat heeft hij er weer veel uitgehaald. Het is de dwaasheid en de goddeloosheid van mensen die een ander evangelie willen verkondigen. Al was het een engel uit de hemel. Het gaat om het Evangelie van Jezus Christus. Hij alleen moet verkondigd worden als de schuldovernemende Borg. In de Schrift moet gegraven worden om Hem aan te wijzen. Dat maakte de harten van de Emmaüsgangers brandende. Wie naar de maatstaven van DIA oordeelt, moet ook de preek van Jezus op de weg naar Emmaüs als een oppervlakkige en voorwerpelijke preek beoordelen. Wat Christus deed was wijzen op Zichzelf in het Oude Testament. Hij is Die waar Jesaja over zegt: Hij is een Worm en geen Man. Hij had geen gedaante nog heerlijkheid, maar voor het geloof is Hij de schoonste van alle mensenkinderen. Dat was de herontdekking van de Reformatie. De schat van het Woord. De parel van het Woord: Jezus Christus. Waar het gaat om het Sola Scriptura, daar schittert het Sola Gratia en Sola Fide.
Als de prediking moet klinken zoals DIA wil, dan onthoudt je de ware kinderen van God iedere troost en de 'zogenaamde' bekommerden worden opgebouwd met allerlei bevindingen en gestalten.
Dat bedoel ik !!
En in verband met dat soort ontmoedigende posts kan een en ander maar beter floeps weg zijn, voordat het verschijnt.
Snap je het, Erasmiaan?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
hervormde schreef:Van een posting als die van DIA kun je werkelijk moedeloos worden. Broeder Uitslag u bent wat vergeten. We hebben wat gemist. Het raster van de bevinding van Gods volk. Die moet je eerst in de Schrift leggen, zodat het bekommerde volk kan zeggen: wat heeft hij er weer veel uitgehaald. Het is de dwaasheid en de goddeloosheid van mensen die een ander evangelie willen verkondigen. Al was het een engel uit de hemel. Het gaat om het Evangelie van Jezus Christus. Hij alleen moet verkondigd worden als de schuldovernemende Borg. In de Schrift moet gegraven worden om Hem aan te wijzen. Dat maakte de harten van de Emmaüsgangers brandende. Wie naar de maatstaven van DIA oordeelt, moet ook de preek van Jezus op de weg naar Emmaüs als een oppervlakkige en voorwerpelijke preek beoordelen. Wat Christus deed was wijzen op Zichzelf in het Oude Testament. Hij is Die waar Jesaja over zegt: Hij is een Worm en geen Man. Hij had geen gedaante nog heerlijkheid, maar voor het geloof is Hij de schoonste van alle mensenkinderen. Dat was de herontdekking van de Reformatie. De schat van het Woord. De parel van het Woord: Jezus Christus. Waar het gaat om het Sola Scriptura, daar schittert het Sola Gratia en Sola Fide.
Dat bedoel ik !!
En in verband met dat soort ontmoedigende posts kan een en ander maar beter floeps weg zijn, voordat het verschijnt.
Snap je het, Erasmiaan?
Ietsje geraakt?
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Simon schreef:
Dat bedoel ik !!
Snap je het, Erasmiaan?
Ietsje geraakt?
Nee hoor, gewoon bezorgd om het ontmoedigende karakter van je postings.
Hervormde omschrijft het juist.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
Simon schreef:
Dat bedoel ik !!
Snap je het, Erasmiaan?
Ietsje geraakt?
Nee hoor, gewoon bezorgd om het ontmoedigende karakter van je postings.
Hervormde omschrijft het juist.
Ik blijf er niet op ingaan, maar merk je nu niet het grote verschil tussen de levende
verkondiging die meer is dan een gemoedijk praatje of een catechisatielesje?
Meer wil ik er niet van zeggen. Iedereen met een beetje verstand zal dat wel
begrijpen.
hervormde

Bericht door hervormde »

Levende verkondiging is die verkondiging zoals Christus dat deed bij de Emmaüsgangers. De schat van het Woord openleggen. Het is de Heilige Geest die deze schat laat geuren en kleuren, zodat harten brandende worden. Niet de bevinding preken, maar het Woord. En dit Woord is bevindelijk genoeg.

Concreet voorbeeld:

Een Indiaan kwam bij een christelijke kolonist toen die juist in de Bijbel zat te lezen. 'Zeg mij een goed woord uit uw boek daar', vroeg de Indiaan aan hem. De bijbellezer had juist het derde hoofdstuk van de brief van Jakobus voor zich en zei: 'Wie zijn tong in bedwang houdt, die is wijs.' Dat is genoeg voor vandaag, antwoordde de Indiaan en vertrok. Zes maanden later ontmoette de kolonist hem weer en vroeg waarom hij zich niet meer had laten zien. 'Omdat ik de les nog altijd niet geleerd heb', was diens antwoord.

Dit is Woordbevinding.
henriët

Bericht door henriët »

Afgelopen zondag hadden we 's avonds een zeer indringende preek over openbaringen 21
27 Al wat onrein is, zal er niet inkomen, en ook niemand die zich bezighoudt met gruwelen en leugens, maar alleen zij die geschreven zijn in het boek des levens van het Lam.

Het nieuwe Jeruzalem toegesloten of ontsloten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Wij hebben thuis een preek gelezen van ds. Petrus van der Hagen (1641-1671) over:
2 Corinthe 2:16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven.

Het onderscheid dat er 2 soorten mensen zijn.
Een reuk des levens ten leven, allen die een goede consciëntie voor God mogen hebben.
En de openbaar goddelozen en geveinsde tijdgelovigen: een reuk des dood ten dode.

Verder gelezen een catechismuspreek over Zondag 47 Uw naam worde geheiligd van dezelfde predikant.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Wij hebben thuis een preek gelezen van ds. Petrus van der Hagen (1641-1671) over:
2 Corinthe 2:16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven.

Een reuk des levens ten leven, allen die een goede consciëntie voor God mogen hebben.
En de openbaar goddelozen en geveinsde tijdgelovigen: een reuk des dood ten dode.

Verder gelezen een catechismuspreek over Zondag 47 Uw naam worde geheiligd van dezelfde predikant.
Nogmaals, ik heb veel respect voor je.
Maar lezen jullie ook preken van predikanten die nog in leven zijn? M.a.w. de wat moderner geschreven preken?
Ik heb geen idee hoe oud jullie zijn, maar als je kinderen hebt, begrijpen zij dan deze taal?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:
SecorDabar schreef:Wij hebben thuis een preek gelezen van ds. Petrus van der Hagen (1641-1671) over:

Nogmaals, ik heb veel respect voor je.
Maar lezen jullie ook preken van predikanten die nog in leven zijn? M.a.w. de wat moderner geschreven preken?
Ik heb geen idee hoe oud jullie zijn, maar als je kinderen hebt, begrijpen zij dan deze taal?
Beste Mara,
Wij lezen elk jaar een geheel prekenboek en een catechismusverklaring van een predikant.
Dit jaar kozen wij voor Ds. van der Hagen die maar liefst 471 preken heeft nagelaten.
De preken van deze predikant zijn kort en eenvoudig.
Ons uitgangspunt is dat de leer van de rechtvaardiging door het geloof helder moet doorklinken. Wat bedoel ik daarmee ?
Nou, dat de preek geen ingewikkeld stappen- en standensysteem moet worden.

Meestal bespreken we met elkaar de preek.
Als er oudere woorden of zinnen in voorkomen dan kunnen we dat rustig verduidelijken door even de tijd daarvoor te nemen tijdens het lezen. Dat zou in een leesdienst denk ik niet gewenst zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gesloten