Pleiten op je doop

Fjodor

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:Ik doorkruis fors de thans gaande discussie over het sacrament van de Heilige Doop, maar ik wilde iets daaraan toevoegen.

Ik heb vele doopplechtigheden in mijn leven meegemaakt.
En in vele toespraken door de predikant werd naar voren gehaald dat niet alleen de dopeling als kind des verbonds werd aangemerkt, maar ook juist dat de Kerk in dit sacrament, precies als bij het Heilig Avondmaal die troost geeft dat God van geslacht tot geslacht Zijn waarheid nimmermeer zal krenken.
Daarom kunnen wij niet wezenlijk stellen welk sacrament het belangrijkste is.
Beide sacramenten zijn volkomen gelijkwaardig.

Gods trouw rust zelfs op 't laatste nageslacht.
Zo is het.
Ja! En voor wie is het Heilig Avondmaal? Juist.
Dus dan weten we ook voor wie de doop is...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Niemand wordt opgeroepen op ongelovige wijze met een sacrament werkzaam te zijn, noch in het OT, noch in het NT.
Nee, niemand mag onbekeerd zijn, niemand mag ongelovig zijn.
Als je zo redeneert, kom je uiteindelik bij een soort fatalisme uit.

Als een predikant in de prediking de waarde van de doop toelicht, zoals NGB art. 34 en HC vr 74 daarover spreken, dan mag hij toch wel zeggen: En ga hiermee maar op je knieën, gemeente!

Het geloof wordt in jouw visie tot een voorwaarde om Gods beloften te mogen noemen in het gebed. Dat gaat vrij ver.

En neem ik ontneem de doop niet van haar waarde; ik keer me alleen tegen het minimalisme waarmee door jullie over het verbond wordt gesproken, juist voor de kinderen, die wel Christus' merk- en veldteken dragen, maar nog niet door wedergeboorte in Christus zijn. Zij zitten wel zondag aan zondag in de kerk. Feitelijk heb je geen andere boodschap voor hen, dan dat hun doop tegen hen zal getuigen. Dan ben ik geneigd om maar weer eens het citaat van ds. J.W. Kersten te herhalen:
ds. J.W. Kersten schreef:"Aan de andere kant, wat is dat niet moedgevend voor onbekeerde mensen. U moet de Doop niet voorstellen als een stuk van verschrikking, maar als een stuk, zo vol blijdschap en moedgeving dat u pleiten mag. Mag? Moet! Dat u pleiten moet als u onbekeerd bent, op wat God geedaan heeft in uw Heilige Doop. En dat u zegt: 'Heere, nu hebt U mij uit het heidendom afgezonderd en U hebt mij zo dicht bij het Koninkrijk Gods gebracht, dat hebt U gedaan. En U was de Eerste. Vóór ik het nog wist en vóór ik er nog bewustzijn van had, hebt U al naar mij omgezien.' (...) Met name wordt u genoemd in de Heilige Doop. En de Heere zegt: 'U bent Mijn volk! U bent Mijn kinderen!' Ik zeg: dit heeft geen betrekking op uw staat voor de eeuwigheid. Want dit brengt de zaligheid niet aan. Maar aan de andere kant is dat voorrecht zo groot, dat God u onder het geklank brengt van Zijn Woord en dat Hij u nawandelt met Zijn zegeningen en met Zijn getrouwheid en met duizenderlei bewijzen, dat het niet noodzakelijk is om straks naar het eeuwig oordeel te verzakken en te verzinken. Dat heeft God gezworen."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
-DIA- schreef:
jvdg schreef:Ik doorkruis fors de thans gaande discussie over het sacrament van de Heilige Doop, maar ik wilde iets daaraan toevoegen.

Ik heb vele doopplechtigheden in mijn leven meegemaakt.
En in vele toespraken door de predikant werd naar voren gehaald dat niet alleen de dopeling als kind des verbonds werd aangemerkt, maar ook juist dat de Kerk in dit sacrament, precies als bij het Heilig Avondmaal die troost geeft dat God van geslacht tot geslacht Zijn waarheid nimmermeer zal krenken.
Daarom kunnen wij niet wezenlijk stellen welk sacrament het belangrijkste is.
Beide sacramenten zijn volkomen gelijkwaardig.

Gods trouw rust zelfs op 't laatste nageslacht.
Zo is het.
Ja! En voor wie is het Heilig Avondmaal? Juist.
Wie zou er anders enige troost uit kunnen ontvangen, dan alleen een levende?
Troost maar eens een dode in de natuur... Dat kan niet...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Ja! En voor wie is het Heilig Avondmaal? Juist.
Maar met deze stelling ontkracht je in feite de belijdenis, die toch duidelijk over de kinderdoop spreekt.
Verder snap ik dan niet wat je met het OT aan moet, alle jongetjes van 8 dagen oud werden besneden, omdat de Heere hen afgezonderd had: Jij bent van Mij, zegt de Heere daarmee feitelijk.

De persoonlijke rijkdom van de Doop zal eerst verstaan worden als we Christus door het geloof mogen leren kennen als onze persoonlijke Borg en Zaligmaker, maar dat betekent niet dat de Heere voor dat moment niets positiefs 'zegt' tegen de dopeling.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Niemand wordt opgeroepen op ongelovige wijze met een sacrament werkzaam te zijn, noch in het OT, noch in het NT.

Als een predikant in de prediking de waarde van de doop toelicht, zoals NGB art. 34 en HC vr 74 daarover spreken, dan mag hij toch wel zeggen: En ga hiermee maar op je knieën, gemeente!

Het geloof wordt in jouw visie tot een voorwaarde om Gods beloften te mogen noemen in het gebed. Dat gaat vrij ver.
Dat is afsnijdend. En zo hoort het te zijn.
We kunnen niet geloven maar moeten het toch. De Heere heeft geen beloften voor de goddelozen (Schatboek).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:

We kunnen niet geloven maar moeten het toch. De Heere heeft geen beloften voor de goddelozen (Schatboek).
Oh, maar dan verwar je de vervulling van de beloften van het genadeverbond met de nodiging die spreekt uit de beloften van het Evangelie.

Lees bijvoorbeeld Jesaja 46: 12-13:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.

Als dat geen beloften aan onbekeerden zijn? Evenals de belofte om het stenen hart weg te nemen, en een vlesen hart te schenken.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Maar met deze stelling ontkracht je in feite de belijdenis, die toch duidelijk over de kinderdoop spreekt.
Verder snap ik dan niet wat je met het OT aan moet, alle jongetjes van 8 dagen oud werden besneden, omdat de Heere hen afgezonderd had: Jij bent van Mij, zegt de Heere daarmee feitelijk.

De persoonlijke rijkdom van de Doop zal eerst verstaan worden als we Christus door het geloof mogen leren kennen als onze persoonlijke Borg en Zaligmaker, maar dat betekent niet dat de Heere voor dat moment niets positiefs 'zegt' tegen de dopeling.
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Dat is de zendingssituatie.
Dat weet je net zo goed als ik.
Maar de stokbewaarder wordt toch echt 'met zijn huis' gedoopt.
En alle Israëlieten werden besneden, toch zegt de Heere dat er vele verloren zijn gegaan.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef:

Dat is de zendingssituatie.
Dat weet je net zo goed als ik.
Maar de stokbewaarder wordt toch echt 'met zijn huis' gedoopt.
En alle Israëlieten werden besneden, toch zegt de Heere dat er vele verloren zijn gegaan.
Ik ben niet tegen de kinderdoop!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef:

Oh, maar dan verwar je de vervulling van de beloften van het genadeverbond met de nodiging die spreekt uit de beloften van het Evangelie.

Lees bijvoorbeeld Jesaja 46: 12-13:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.

Als dat geen beloften aan onbekeerden zijn? Evenals de belofte om het stenen hart weg te nemen, en een vlesen hart te schenken.
Met beloften bedoel ik nu de onvoorwaardelijke belofte van het eeuwige leven (die door de doop betekend en verzegeld wordt). En die wordt hier niet aan afzonderlijke mensen beloofd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef: Ik ben niet tegen de kinderdoop!
Dat blijkt anders niet uit je postings, maar dat terzijde...
Als je niet tegen de kinderdoop bent, kun je niet waarmaken wat je hier allemaal over de doop zegt, en temeer niet welke opvattingen je hier allemaal bestrijdt. Of je moet de leer van de veronderstelde wedergeboorte voorstaan.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:En neem ik ontneem de doop niet van haar waarde; ik keer me alleen tegen het minimalisme waarmee door jullie over het verbond wordt gesproken, juist voor de kinderen, die wel Christus' merk- en veldteken dragen, maar nog niet door wedergeboorte in Christus zijn. Zij zitten wel zondag aan zondag in de kerk. Feitelijk heb je geen andere boodschap voor hen, dan dat hun doop tegen hen zal getuigen. Dan ben ik geneigd om maar weer eens het citaat van ds. J.W. Kersten te herhalen:
ds. J.W. Kersten schreef: "Aan de andere kant, wat is dat niet moedgevend voor onbekeerde mensen. U moet de Doop niet voorstellen als een stuk van verschrikking, maar als een stuk, zo vol blijdschap en moedgeving dat u pleiten mag. Mag? Moet! Dat u pleiten moet als u onbekeerd bent, op wat God geedaan heeft in uw Heilige Doop. En dat u zegt: 'Heere, nu hebt U mij uit het heidendom afgezonderd en U hebt mij zo dicht bij het Koninkrijk Gods gebracht, dat hebt U gedaan. En U was de Eerste. Vóór ik het nog wist en vóór ik er nog bewustzijn van had, hebt U al naar mij omgezien.' (...) Met name wordt u genoemd in de Heilige Doop. En de Heere zegt: 'U bent Mijn volk! U bent Mijn kinderen!' Ik zeg: dit heeft geen betrekking op uw staat voor de eeuwigheid. Want dit brengt de zaligheid niet aan. Maar aan de andere kant is dat voorrecht zo groot, dat God u onder het geklank brengt van Zijn Woord en dat Hij u nawandelt met Zijn zegeningen en met Zijn getrouwheid en met duizenderlei bewijzen, dat het niet noodzakelijk is om straks naar het eeuwig oordeel te verzakken en te verzinken. Dat heeft God gezworen."
Laat Afgewezen dit stukje van ds. Kersten maar niet lezen..
Zo spreekt de belijdenis niet hoor.
Want de doop heeft wel betrekking op onze staat voor de eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 14 jun 2011, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Met beloften bedoel ik nu de onvoorwaardelijke belofte van het eeuwige leven (die door de doop betekend en verzegeld wordt). En die wordt hier niet aan afzonderlijke mensen beloofd.
Die worden beloofd aan Gods verkorenen. Omdat wij niet weten wie dat zijn, mogen we dat ook aan de Heere voorhouden met het gebed: Zo doe Hij ook aan mij!

In de doop belooft de Heere immers elke dopeling dat Hij doorgaat met Zijn werk, dat de dopeling ook Hem toebehoort en dat in het bloed van Christus alles te vinden is wat ter zaligheid van die dopeling nodig is, dat dat bloed krachtig genoeg is om de hele wereld te zaligen en dat de bediening der verzoening plaats vindt in Zijn gemeente, waar de dopeling opgroeit.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Want de doop heeft wel betrekking op onze staat voor de eeuwigheid.
Neen!
De doop zegt niets over de staat voor de eeuwigheid van het kind dat gedoopt wordt.
De doop bevestigt niets in dat kind, niets in de doopouders, maar wel Gods verbond en woorden.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:Met beloften bedoel ik nu de onvoorwaardelijke belofte van het eeuwige leven (die door de doop betekend en verzegeld wordt). En die wordt hier niet aan afzonderlijke mensen beloofd.
Die worden beloofd aan Gods verkorenen. Omdat wij niet weten wie dat zijn, mogen we dat ook aan de Heere voorhouden met het gebed: Zo doe Hij ook aan mij!
En als een ongelovige dat 'zo doe Hij ook aan mij' aan de Heere voorhoudt, zou de Heere dat goddeloze gebed dan eerder met de schenking van het geloof willen beantwoorden dan als die persoon niets gebeden had?
Plaats reactie