COVID-19

Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Het is vooral zorgwekkend omdat onze zorg het niet aan kan.
In absolute aantallen kun je niet van een zeer zorgwekkende situatie spreken.
Op dit moment is er circa 1 ziekenhuisopname (als gevolg van covid) op 10.000 inwoners.
Helaas is er in het verleden veel te weinig geïnvesteerd in reservecapaciteit voor het geval dat dit nodig zou zijn.

De toename lijkt mij overigens meer het gevolg van besmettingen op middelbare scholen dan van Black Friday of andere incidentele zaken.
Van alle kanten hoor je dat er veel leerlingen en docenten besmet zijn; dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor thuis, enzovoort.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Manlief had voor morgen kapper besproken. Zal nu pas tweede helft januari kunnen. Heb van alles afgebeld. Maar alles zit vol voor vandaag. Het wordt door wel heel erg woest :bobo
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Noorwegen en vooral Denemarken zitten ook gewoon in een flinke tweede golf. Het blijkt toch allemaal niet zo beheersbaar en maakbaar als velen dachten.
Beluister ds Sok maar eens, dienst van gistermorgen.
Israël in ballingschap, zitten wij daar ook niet in?
Zeer ernstige prediking. Mede vanwege de redding van de twee Urker vissers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Laag

Bericht door Laag »

De meeste verspreiding vind plaats via de middelbare scholen. Ook het weer van de afgelopen dagen heeft een rol in de besmettingen, koud en droog weer, nu het vochtiger wordt, zullen de besmettingen dalen. (Maurice de Hond heeft dit afgelopen week al vermeld).
Het aantal ziekenhuis opnames en IC opnames stijgt niet echt. Een totale lockdown is niet nodig.
Maar, de angst moet erin blijven, want anders laat straks niemand zich meer inenten.
windorgel

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Laag schreef:De meeste verspreiding vind plaats via de middelbare scholen. Ook het weer van de afgelopen dagen heeft een rol in de besmettingen, koud en droog weer, nu het vochtiger wordt, zullen de besmettingen dalen. (Maurice de Hond heeft dit afgelopen week al vermeld).
Het aantal ziekenhuis opnames en IC opnames stijgt niet echt. Een totale lockdown is niet nodig.
Maar, de angst moet erin blijven, want anders laat straks niemand zich meer inenten.
Jij leeft onder een steen?
Laag

Bericht door Laag »

windorgel schreef:
Laag schreef:De meeste verspreiding vind plaats via de middelbare scholen. Ook het weer van de afgelopen dagen heeft een rol in de besmettingen, koud en droog weer, nu het vochtiger wordt, zullen de besmettingen dalen. (Maurice de Hond heeft dit afgelopen week al vermeld).
Nee, waarom?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Laag schreef:
windorgel schreef:
Nee, waarom?
Vandaag meer dan 100 Covid19 patienten meer in het ziekenhuis dan gisteren, dat is een forse stijging. Harde maatregelen zijn daarom weldegelijk nodig.
Valcke

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:
In zoverre ben ik het met Laag eens dat 1 ziekenhuisopname op 10.000 inwoners (dat is de huidige siutatie) niet heel veel genoemd kan worden. Er zijn momenteel ook minder opnames op dagbasis dan in de tweede helft oktober.
Daarom vind ik zelf ook een totale lockdown niet zo begrijpelijk.
Thuisonderwijs voor middelbare scholen zou m.i. een prima maatregel geweest zijn. Dan pak je het probleem aan waar het zich (momenteel) voordoet.
Een probleem aanpakken waar het zich niet voordoet, is nooit een goed idee.
Jeremiah schreef:Vandaag meer dan 100 Covid19 patienten meer in het ziekenhuis dan gisteren, dat is een forse stijging. Harde maatregelen zijn daarom weldegelijk nodig.
Het is nog altijd minder dan 5 weken geleden. Toen volgde ook geen totale lockdown.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 dec 2020, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Laag

Bericht door Laag »

Jeremiah schreef:
Laag schreef:
windorgel schreef:
Nee, waarom?
Vandaag meer dan 100 Covid19 patienten meer in het ziekenhuis dan gisteren, dat is een forse stijging. Harde maatregelen zijn daarom weldegelijk nodig.
Middelbare scholen sluiten zou al veel opgeleverd hebben. Waarom moet dan alles dicht?
Zwalkend beleid, maatregelen nemen die niet uit te leggen zijn, mondkapjesplicht.....wat heeft het opgeleverd? Nul, niks, de besmettingen stijgen.
Conclusie, mensen houden zich niet aan de regels.
Dus, we knallen er een lockdown over! Wat heeft die mondkapjesplicht dan voor zin? Waarom moest dat zo nodig?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Kijk naar deze grafiek. We doen het vrij slecht in europa.

https://ourworldindata.org/coronavirus- ... rSort=desc
Valcke

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:Kijk naar deze grafiek. We doen het vrij slecht in europa.

Ik zeg ook niet dat NL het goed doet wat betreft besmettingen.
Maar het is wel belangrijker om naar de ziekenhuisopnames te kijken en die liggen momenteel nog een stukje lager dan 5 weken geleden.
Toen volgde er ook geen lockdown.

Verder ben ik niet tegen maatregelen, maar die moeten wel gericht zijn.
Wanneer er een brand in een straat is, zal de brandweer de brandspuiten niet op alle huizen zetten, maar daar waar de brand zich voordoet.

Zaterdagmiddag bezocht ik een winkel (met mondkapje) om behang uit te zoeken. Oppervlakte winkel zeker 400 m2. Aantal mensen - allemaal mondkapje - circa 10. Niets aan de hand, dus. Waarom zou zo'n winkel dicht moeten?

Gisteren eind morgen wandeling gemaakt van ruim 1/2 uur. Op hele wandeling 2 mensen tegen gekomen, elkaar op ruime afstand gepasseerd. Waarom dan straks een advies om zo veel mogelijk thuis te blijven?

Ik heb dus op zich geen bezwaar tegen maatregelen. Ik vind echter wel dat ze ongericht zijn en dus veel meer schade aandoen dan nodig en zinvol.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 dec 2020, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Valcke schreef:

Maar het is wel belangrijker om naar de ziekenhuisopnames te kijken en die liggen momenteel nog een stukje lager dan 5 weken geleden.

Wanneer er een brand in een straat is, zal de brandweer de brandspuiten niet op alle huizen zetten, maar daar waar de brand zich voordoet.

Zaterdagmiddag bezocht ik een winkel (met mondkapje) om behang uit te zoeken. Oppervlakte een paar honderd vierkante meter. Aantal mensen - allemaal mondkapje - circa 10. Niet aan de hand, dus. Waarom zou zo'n winkel dicht moeten?

Gisteren eind morgen wandeling gemaakt van ruim 1/2 uur. Op hele wandeling 2 mensen tegen gekomen, elkaar op ruime afstand gepasseerd. Waarom dan straks een advies om zo veel mogelijk thuis te blijven?

Ik heb dus niet bezwaar tegen maatregelen. Ik vind echter wel dat ze ongericht zijn en dus veel meer schade aandoen dan nodig en zinvol.
Maar je wilt toch het punt voor zijn dat de ziekenhuisopnames de pan uit rijzen?
Valcke

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:
Valcke schreef:

Zaterdagmiddag bezocht ik een winkel (met mondkapje) om behang uit te zoeken. Oppervlakte een paar honderd vierkante meter. Aantal mensen - allemaal mondkapje - circa 10. Niet aan de hand, dus. Waarom zou zo'n winkel dicht moeten?

Ik heb dus niet bezwaar tegen maatregelen. Ik vind echter wel dat ze ongericht zijn en dus veel meer schade aandoen dan nodig en zinvol.
Maar je wilt toch het punt voor zijn dat de ziekenhuisopnames de pan uit rijzen?
Ja: daarom gerichte maatregelen. Kijk dus naar de staatjes van de GGD contactonderzoeken en doe daar iets mee.
Dan kun je op scholen al heel veel bereiken met onderwijs op afstand. Want daar vonden afgelopen weken massaal besmettingen plaats, die vervolgens doorsijpelen in de gezinnen.
Quercus

Bericht door Quercus »

Ik denk dat de maatregelen politiek/strategisch gedreven zijn. "Het gaat de verkeerde kant op, dus we geven een signaal af dat dat zo is door rigoureus het roer om te gooien". Ook om te laten zien dat ze "wat" doen. Ik ben geen voorstander van zo'n strategie. Ik vermoed slechts dat dit erachter zit.
Valcke

Bericht door Valcke »

Als je naar de laatste weekstaat (rapport 8 december) kijkt voor de getraceerde besmettingen en je haalt de 50% besmettingen in de thuissituatie eruit - omdat het erom gaat hoe het het huis BINNEN komt, niet hoe het zich in huis verspreidt - dan kom je op de volgende cijfers (door het eruit halen van besmettingen thuis verdubbelen de percentages van de andere oorzaken):

- Bezoek in thuissituatie / vrienden: 44%
- Werksituatie (collega): 28%
- School en kinderopvang: 17%
- Verpleeghuis/woonzorg/dagopvang e.d.: 13%
- Gezondheidszorg: 4%
- Vrijetijdsbesteding (bv. sport): 3,4%
De rest stelt qua procenten niets voor.
(Overigens telt dit op tot meer dan 100%, maar dat is ook zo in het GGD weekoverzicht.
Misschien zitten sommige besmettingen dus 2x erin qua situatie.)

Als je hierin moet sturen, stuur dan op werksituaties en op scholen.
Idem een campagne voor het 'gedrag' bij bezoek in thuissituatie.
Maar ga geen winkels sluiten e.d.
Quercus schreef:Ik denk dat de maatregelen politiek/strategisch gedreven zijn. "Het gaat de verkeerde kant op, dus we geven een signaal af dat dat zo is door rigoureus het roer om te gooien". Ook om te laten zien dat ze "wat" doen. Ik ben geen voorstander van zo'n strategie. Ik vermoed slechts dat dit erachter zit.
Dat denk ik ook. Door een lockdown wordt iedereen voorzichtiger bij bezoek, vrienden e.d. Dat levert het nodige op aan de gedragskant. Daar zit winst. De winst zit niet in het sluiten van winkels en noem maar op.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 dec 2020, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie