Maatregelen kerk ivm coronavirus

Forummer

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

In onze GG is ook opgeschaald, maar dit was het gevolg van overleg met de plaatselijke handhaving.

In een naburige GG is tijdens de hele corona periode overleg gehouden met de plaatselijke overheid, en in goed overleg zijn daar altijd substantieel meer dan 30 personen aanwezig tijdens de kerkdiensten.

Proactief handelen kan dus een positieve invloed hebben.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bruna

Bericht door Bruna »

Hier wordt miv morgen opgeschakeld.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ook hier wordt er opgeschaald, vanaf as. woensdag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bij ons wordt ook opgeschaald. En vanaf zondag 3 diensten. 9:00, dan preekt de ds uit de catechismus. om 11:15 dan wordt er een catechismuspreek gelezen en 's middags om de gewone tijd 16:00 dan preekt de ds vrije stof.
Dit doen ze omdat er vraag naar is vanuit de gemeente en er dus zo meer mensen 's zondags een dienst kunnen bezoeken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Hoewel ik zo snel mogelijk weer naar de kerk wil, snap ik die opschaalbeweging niet. Eerst houden we ons maandenlang aan het advies van het CIO en de overheid. Want we willen luisteren naar de overheid. Vervolgens mogen de kappers open en gaan we, zonder nieuw CIO en/of overheidsadvies, opschalen. Daar is toch helemaal geen aanleiding voor? De besmettingen nemen niet perse af.

Ik las dat in Duitsland bij de supermarken zelftesten te koop zijn. 25 euro voor 5 teststrips. Dat is niet zo prijzig. Waarom wachten we niet even totdat dit ook in Nederland beschikbaar wordt? Dan heb je wel een goede reden om op te schalen. Die reden kan ik nu niet goed volgen. Overigens lijken heel veel GG's op te schalen, dus blijkbaar is er vanuit het Kerkelijk Bureau of een Deputaatschap een bericht (die niet openbaar gepubliceerd is) uitgegaan. Ook wel wat vreemd.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 08 mar 2021, 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Mistig

Bericht door Mistig »

De Gereformeerde Gemeente van Dordrecht gaat, na ruim een jaar, ook weer Heilig Avondmaal houden binnenkort.
In zeven diensten op Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en op 1e en 2e Paasdag.
https://www.kerktijden.nl/gem/193/geref-gem-dordrecht
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara

Bericht door Mara »

Mistig schreef:De Gereformeerde Gemeente van Dordrecht gaat, na ruim een jaar, ook weer Heilig Avondmaal houden binnenkort.
In de CGK Kerkwerve was gisteren voorbereiding, over twee weken vieren ze het H.A.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef:Hoewel ik zo snel mogelijk weer naar de kerk wil, snap ik die opschaalbeweging niet. Eerst houden we ons maandenlang aan het advies van het CIO en de overheid. Want we willen luisteren naar de overheid. Vervolgens mogen de kappers open en gaan we, zonder nieuw CIO en/of overheidsadvies, opschalen. Daar is toch helemaal geen aanleiding voor? De besmettingen nemen niet perse af.

Ik las dat in Duitsland bij de supermarken zelftesten te koop zijn. 25 euro voor 5 teststrips. Dat is niet zo prijzig. Waarom wachten we niet even totdat dit ook in Nederland beschikbaar wordt? Dan heb je wel een goede reden om op te schalen. Die reden kan ik nu niet goed volgen. Overigens lijken heel veel GG's op te schalen, dus blijkbaar is er vanuit het Kerkelijk Bureau of een Deputaatschap een bericht (die niet openbaar gepubliceerd is) uitgegaan. Ook wel wat vreemd.
Heb hetzelfde gevoel als jou, geen idee waar dit nu allemaal ineens vandaan komt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
Erskinees schreef:Hoewel ik zo snel mogelijk weer naar de kerk wil, snap ik die opschaalbeweging niet. Eerst houden we ons maandenlang aan het advies van het CIO en de overheid. Want we willen luisteren naar de overheid. Vervolgens mogen de kappers open en gaan we, zonder nieuw CIO en/of overheidsadvies, opschalen. Daar is toch helemaal geen aanleiding voor? De besmettingen nemen niet perse af.

Heb hetzelfde gevoel als jou, geen idee waar dit nu allemaal ineens vandaan komt.
Bij ons was er de afgelopen maanden elke dienst een halve wijk welkom (er zijn 8 wijken). Iedereen kwam dus één keer in de 16 diensten aan de beurt, terwijl er 30 mensen in de kerkzaal zaten, gemiddeld op ruim 3 meter afstand. Nu is er vanaf woensdag (Biddag) elke dienst 1 wijk welkom, wat betekent dat iedereen één keer in de 8 diensten naar de kerk kan. Gezien het aantal besmettingen, wat mijns inziens op dit moment stabiel blijft, zie ik daarin geen enkel gevaar. Er zijn nu per dienst zo'n 70 mensen welkom. Dat kan makkelijk in onze kerkzaal. Bovendien wordt een mondkapje vanaf woensdag ook verplicht (dat was eerder nog een advies).

Het CIO is veel te braaf. Maatwerk is nu geboden. En daarom beslissen gemeenten zelf. En daarin geef ik ze groot gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:(...) Overigens lijken heel veel GG's op te schalen, dus blijkbaar is er vanuit het Kerkelijk Bureau of een Deputaatschap een bericht (die niet openbaar gepubliceerd is) uitgegaan. Ook wel wat vreemd.
Vanaf het woordje "dus" klopt de inhoud van jouw bericht in ieder geval niet.
Hollander

Bericht door Hollander »

Mistig schreef:De Gereformeerde Gemeente van Dordrecht gaat, na ruim een jaar, ook weer Heilig Avondmaal houden binnenkort.
Heel verstandig. Deze gemeente is niet de enige GG die het Heilig Avondmaal binnen afzienbare tijd (weer) doorgang laat vinden.
Salomo

Bericht door Salomo »

Bij ons in de kerk zijn ze nu van plan om het Heilig Avondmaal thuis te laten vieren.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Salomo schreef:Bij ons in de kerk zijn ze nu van plan om het Heilig Avondmaal thuis te laten vieren.
O, jammer want dan kan er geen sprake zijn van eventuele tucht.
Forummer

Bericht door Forummer »

Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:Bij ons in de kerk zijn ze nu van plan om het Heilig Avondmaal thuis te laten vieren.
Is dat alles wat je te zeggen hebt? Tucht? Verdrietig. Ik weet niet of ik voor of tegen ben, heb me daar nog nooit in hoeven te verdiepen. Maar dit klinkt wel een beetje treurig. Armoedig.

Ik weet niet waarom dit me raakt. Maar het raakt me.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
Geytenbeekje schreef:
Is dat alles wat je te zeggen hebt? Tucht? Verdrietig. Ik weet niet of ik voor of tegen ben, heb me daar nog nooit in hoeven te verdiepen. Maar dit klinkt wel een beetje treurig. Armoedig.

Ik weet niet waarom dit me raakt. Maar het raakt me.
Spreuken staat vol met dit woord 'tucht'. Het heeft alles met orde en het bewaren van inzettingen te maken. Alsook (in dit geval) met de heiligheid van het sacrament. Neem het dus niet alleen negatief, maar vat het op in brede zin.

Maar er zijn inderdaad ook andere belangrijke redenen om een avondmaalsviering die op deze wijze plaatsvindt, af te wijzen.
Plaats reactie