COVID-19

Ambtenaar

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:Ja, gelukkig een vaccin, ik kijk er naar uit. Alleen neem ik hem niet.
Ik kan het woord vaccin bijna niet meer zien, de media overspoeld ons met onze enige hoop: een vaccin! Het einde van de pandemie is in zicht.
Wel hebben de vaccin producenten nog weten te regelen, dat de lange termijn gevolgen voor rekening van de staat komen, uw eigen belastinggeld. Wat zijzelf overigens niet of nauwelijks betalen, niet omdat hun inkomsten zo laag zijn, ze zwemmen bijkans in het geld, maar afijn. Het vaccin is veilig, de lange termijn gevolgen zijn voor u.
Ik ben geen complotdenker, geen corona ontkenner, maar ik hoop dat we eens een beetje nuchter gaan nadenken! Mensen met een mondkapje op de fiets, alleen in een auto met een mondkapje, ik vind dat triest, sorry.
Al het complot denken is van de duivel, aldus het RD, maar waar we nu mee bezig zijn.....
De IC en ziekenhuis opnames dalen, de sterfgevallen dalen, het percentage besmettingen stijgt niet.....maar toch is en blijft het zorgelijk.
Als de media morgen begon met statistieken te plaatsen van verkeersongelukken? Laten we dan de auto staan? Als de media begon met statistieken te plaatsen van de hongerdoden tgv de corona maatregelen? Wat dan?
Het vaccin, onze enige uitweg.....
Ik maak me meer zorgen om de gevolgen van de corona maatregelen, de ontwrichting van de maatschappij, van kerkelijk Nederland, dan om corona zelf. En zeker, het is zwaar om dierbaren te verliezen, zeker in deze tijd, maar ik mis de mensen met een nuchtere kijk.
Misschien moet je dan zelf het goede voorbeeld geven en de zaak nuchter bekijken. Want van je betoog begrijp ik maar weinig, te beginnen bij de opmerking dat je geen vaccin wilt.
Orchidee

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:
Delftenaar schreef:Een virus verspreidt zich. Die open deur trap ik nu toch verder open.

In de eerste golf werd vooral Noord-Brabant getroffen. Met uitstraling naar andere regio's waar relatief veel Brabanders werkzaam zijn. Voorbeelden daarvan zijn Nijmegen en Rotterdam.

Inmiddels zijn we veel later. Afgelopen zomer trof het virus vooral de grote steden in de Randstad. De oorzaak weet ik niet: om die fase alleen aan feestvierende jongeren in Spanje te verwijten lijkt mij wat simpel. Maar virologen hebben daar vast een beter oordeel over.

Hoe dan ook: waar eerder de Randstad aan de beurt was zie je het virus nu toch richting het oosten en noorden verplaatsen. Er is niets mis met die landsdelen, maar virologisch gezien is het logisch dat die landsdelen nu aan de beurt zijn.
En Zeeland 'ontspringt' de dans nog steeds.
Hoe kom je er bij? Ik weet diverse Zeeuwen die al ziek zijn en/of geweest.
Ook een schoonzus van me en diverse cliënten in het bejaardenhuis.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Habitat

Bericht door Habitat »

Er zijn nog best wat vragen over het vaccin onbeantwoord:

1. hoe zullen de risicogroepen op het vaccin reageren?
(nog nauwelijk getest)

2. hoe zullen kinderen op het vaccin reageren (kinderen zijn medisch gezien totaal anders dan volwassenen)

3. stopt het vaccin alleen de symptomen van het virus of ook de verspreiding?

4. zijn er nadelige langetermijneffecten van het vaccin?

De antwoorden op deze vragen zullen pas gedurende het komende jaar duidelijk worden, de vierde vraag zelfs nog later. Enige koudwatervrees tav het vaccin vind ik daarom op dit moment niet gek. Als de vaccinaties allemaal goed verlopen zal dat ook logischerwijs gaan verdwijnen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Laag schreef:Ja, gelukkig een vaccin, ik kijk er naar uit. Alleen neem ik hem niet.
Ik kan het woord vaccin bijna niet meer zien, de media overspoeld ons met onze enige hoop: een vaccin! Het einde van de pandemie is in zicht.
Wel hebben de vaccin producenten nog weten te regelen, dat de lange termijn gevolgen voor rekening van de staat komen, uw eigen belastinggeld. Wat zijzelf overigens niet of nauwelijks betalen, niet omdat hun inkomsten zo laag zijn, ze zwemmen bijkans in het geld, maar afijn. Het vaccin is veilig, de lange termijn gevolgen zijn voor u.
Ik ben geen complotdenker, geen corona ontkenner, maar ik hoop dat we eens een beetje nuchter gaan nadenken! Mensen met een mondkapje op de fiets, alleen in een auto met een mondkapje, ik vind dat triest, sorry.
Al het complot denken is van de duivel, aldus het RD, maar waar we nu mee bezig zijn.....
De IC en ziekenhuis opnames dalen, de sterfgevallen dalen, het percentage besmettingen stijgt niet.....maar toch is en blijft het zorgelijk.
Als de media morgen begon met statistieken te plaatsen van verkeersongelukken? Laten we dan de auto staan? Als de media begon met statistieken te plaatsen van de hongerdoden tgv de corona maatregelen? Wat dan?
Ik maak me meer zorgen om de gevolgen van de corona maatregelen, de ontwrichting van de maatschappij, van kerkelijk Nederland, dan om corona zelf. En zeker, het is zwaar om dierbaren te verliezen, zeker in deze tijd, maar ik mis de mensen met een nuchtere kijk.
Misschien moet je dan zelf het goede voorbeeld geven en de zaak nuchter bekijken. Want van je betoog begrijp ik maar weinig, te beginnen bij de opmerking dat je geen vaccin wilt.
Ik wil ook geen vaccin en begrijp het verhaal van Laag prima. 'Hebben Mark Rutte en Hugo de Jonge nu ook onze kerst verpest?' las ik als kop ergens vanmorgen. Vervelend is ook nog dat er de helft minder vaccins aanvankelijk beschikbaar zullen zijn. Kerst verpest, hoge verwachting van een vaccin. Het is toch overduidelijk dat het precies haaks staat op hoe wij als christenen in het leven staan. Uw heil komt, was de tekst zondagmorgen bij ons, uit Jes. 62:11. Dat is toch wel een ander verhaal. Niks geen verpeste kerst, niks geen uitzien naar een vaccin. Tienduizend lege plekken aan de kerstdiners, kom nou zeg. Wat een teksten van Rutte. Ik vind het allemaal best eng worden.
CvdW

Bericht door CvdW »

Habitat schreef:Er zijn nog best wat vragen over het vaccin onbeantwoord:

(nog nauwelijk getest)

2. hoe zullen kinderen op het vaccin reageren (kinderen zijn medisch gezien totaal anders dan volwassenen)

De antwoorden op deze vragen zullen pas gedurende het komende jaar duidelijk worden, de vierde vraag zelfs nog later. Enige koudwatervrees tav het vaccin vind ik daarom op dit moment niet gek. Als de vaccinaties allemaal goed verlopen zal dat ook logischerwijs gaan verdwijnen.
Vanuit ziekenhuis hebben wij nog geen bericht ontvangen om te vaccineren. Hier vallen we onder de risicogroepen.
Gelet op gesprek vorige week met ziekenhuis zijn te zeer terughoudend, in ons geval.
Mara

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Ik wil ook geen vaccin en begrijp het verhaal van Laag prima. 'Hebben Mark Rutte en Hugo de Jonge nu ook onze kerst verpest?' las ik als kop ergens vanmorgen. Vervelend is ook nog dat er de helft minder vaccins aanvankelijk beschikbaar zullen zijn. Kerst verpest, hoge verwachting van een vaccin. Het is toch overduidelijk dat het precies haaks staat op hoe wij als christenen in het leven staan. Uw heil komt, was de tekst zondagmorgen bij ons, uit Jes. 62:11. Dat is toch wel een ander verhaal. Niks geen verpeste kerst, niks geen uitzien naar een vaccin. Tienduizend lege plekken aan de kerstdiners, kom nou zeg. Wat een teksten van Rutte. Ik vind het allemaal best eng worden.
Rutte verwoordt gewoon de gevoelens die er onder de bevolking zijn. Rutte is geen dominee die het evangelie moet verkondigen, dat is zijn taak niet.
Ongeveer een derde is niet van plan zich aan de regels te houden met kerst.
Er is veel onvrede omdat de horeca dicht moet blijven.
Wat hij dan doet, is die gevoelens te benoemen, daarmee neem je veel burgers serieus.
Er zijn ook mensen die een dode hebben te betreuren. Hun kerst zal donker zijn.
Het is helemaal niet eng, het is zoals het nu is voor veel mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Idd, echt bijna precies hoe ik er ook in sta. Je word helemaal moe van al die vaccins verhalen en oproepen etc. Echt heel waardeloos. Ik begrijp echt niet waarom zo snel mogelijk een vaccin moet komen, waarom geen medicijnen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
parsifal

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:

(nog nauwelijk getest)

Vanuit ziekenhuis hebben wij nog geen bericht ontvangen om te vaccineren. Hier vallen we onder de risicogroepen.
Gelet op gesprek vorige week met ziekenhuis zijn te zeer terughoudend, in ons geval.
Ook lange termijneffecten verschijnen niet zomaar. Ze beginnen vroeg met opbouw en voor de zichtbare lange termijneffecten in de vorm van ziekte verschijnen is er in je lichaam al van alles aan de hand en ik denk dat men wel weet waar ze op moeten letten bij het testen van een vaccin. Er kan altijd iets doorglippen zoals bij slaapziekte en de mexicaanse griep, maar dat ging om heel zeldzame bijverschijnselen.

Of een vaccin verspreiding geheel stopt is de vraag en het lijkt onwaarschijnlijk (er zijn altijd uitzonderingen), maar als je minder ziek wordt betekent dat waarschijnlijk dat je lichaam er eerder bij is om het virus weg te werken en daardoor zal je waarschijnlijk een stuk minder verspreiden.

Kinderen krijgen het vaccin waarschijnlijk pas laat of helemaal niet. Juist omdat ze zelf nauwelijks ziek worden. Het zou me verbazen als het vaccin schadelijker is voor kinderen dan volwassenen terwijl het bij het virus zelf andersom is, maar daar moeten de biologen meer over weten.

Ik ben echt tegen verplicht vaccineren, maar ik ben ook voor vaccineren. Juist omdat het virus gevaarlijk is en het goed is als de ziekte minder onder de bevolking kan verspreiden. Zelfs als vaccineren alleen voor jezelf is, denk ik dat het goed is om een mogelijk klein risico te nemen om je te beschermen tegen een groter gevaar. Eerder haalde ik middelen tegen pokken aan (voor er echte vaccins waren) waar bijvoorbeeld Jonathan Edwards aan overleed en die grote voorstanders had juist onder puriteinse predikanten in Amerika.

Door te vaccineren bescherm je hoogstwaarschijnlijk ook andere mensen, doordat je minder tot niet verder verspreidt. Dat is een reden waarom ik vaccineren in dit geval als erg "pro-life" zie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Bedankt voor deze positieve bijdrage parsifal!
Erskinees

Bericht door Erskinees »

HersteldHervormd schreef: Idd, echt bijna precies hoe ik er ook in sta. Je word helemaal moe van al die vaccins verhalen en oproepen etc. Echt heel waardeloos. Ik begrijp echt niet waarom zo snel mogelijk een vaccin moet komen, waarom geen medicijnen?
Zit je dan niet zelf naar vaccinverhalen en oproepen te zoeken? Als ik de nieuwssites even afloop zijn de vaccins niet het meest prominente onderwerp. Gisteren tijdens de persconferentie zijn er ook maar een paar minuten aan het vaccin besteed. Word je dan niet moe van je eigen zoek/leesgedrag?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik begrijp de afkeer van mondkapjes voor anderen niet zo. Het is toch niet erg als mensen alleen in de auto of op de fiets een mondkapje dragen. Het is waarschijnlijk net zo nuttig als het dragen van een stropdas, maar ik vind het geen probleem als iemand een strop om heeft als iemand fietst. Zelf zou ik het niet doen, maar dat is een ander verhaal.

Het is goed om na te denken over hoe effectief mondkapjes zijn, en ze moeten niet tot minder voorzichtig gedrag leiden. Het lijkt er echter meer en meer op dat bij goed gebruik (en mensen leren) de mondkapjes een extra laagje bescherming geven en dat kan een reproductiegetal onder 1 duwen, wat heel nuttig is.

Het vaccin zie ik als een goed middel dat we gekregen hebben. Veel sneller dan ik verwacht had. Besef wel dat veel bedrijven hieraan gewerkt hebben en dat van die vele bedrijven er veel geen succes hadden en een verloren investering hebben gehad. Ik denk niet dat het goed is dat binnen pharmaceutische bedrijven gigantische winsten worden gemaakt, maar het is wel goed om te beseffen dat in die bedrijven veel doodlopende wegen moeten worden bewandeld die allemaal bekostigd moeten worden door de minder frequente successen.

Ja ik vind het ook erg als collegas praten over een virus alsof het volkomen in onze hand is hoe dodelijk het is. Alsof wij zaken bepalen, maar net als autogordels of goede hygiene menselijkerwijs levens redden zie ik dat ook bij vaccins.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Waarschijnlijk omdat ze daar meer vis eten.
Onzin. Op Urk eten ze nog veel meer vis.
Ok, misschien dan in combinatie met het feit dat Zeeland dun bevolkt is.
Ik sta er niet van te kijken als hier over een aantal weken een uitbraak is in de Zeeuwse kernen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

(nog nauwelijk getest)
Wat bedoel je met nog nauwelijks getest? Het vaccin van Pfizer is in fase 3 getest op ruim 42000 mensen, waarvan meer dan 40% vallen in de leeftijdscategorie 56+. Van de deelnemers aan de fase 3 test van Moderna viel 25% van in de leeftijdscategorie 65+ en 17% in de categorie 18-65 jaar met een bepaalde ziekteconditie.

https://www.pfizer.com/news/press-relea ... 19-vaccine
https://www.modernatx.com/sites/default ... .22.20.pdf
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Ik wil ook geen vaccin en begrijp het verhaal van Laag prima.
Ik vind het verhaal van @Laag m.b.t. financiering nogal onbegrijpelijk. Hetzelfde geldt voor zijn opmerking over de aantallen ziekenhuisopnames, etc. Vanwege de beperkte capaciteit van de gezondheidszorg en de enorme druk die de ziekenhuissector heeft gekend de afgelopen 9 maanden is het juist van belang dat er minder mensen ziek worden. En dan heb ik het nog niet eens over de grote economische en sociale schade dit de pandemie heeft veroorzaakt. Om het maatschappelijk, economisch en kerkelijk leven weer op gang te laten komen is juist van belang dat iedereen zich laat vaccineren, zodra het vaccin beschikbaar is.
'Hebben Mark Rutte en Hugo de Jonge nu ook onze kerst verpest?' las ik als kop ergens vanmorgen. Vervelend is ook nog dat er de helft minder vaccins aanvankelijk beschikbaar zullen zijn. Kerst verpest, hoge verwachting van een vaccin. Het is toch overduidelijk dat het precies haaks staat op hoe wij als christenen in het leven staan. Uw heil komt, was de tekst zondagmorgen bij ons, uit Jes. 62:11. Dat is toch wel een ander verhaal. Niks geen verpeste kerst, niks geen uitzien naar een vaccin. Tienduizend lege plekken aan de kerstdiners, kom nou zeg. Wat een teksten van Rutte. Ik vind het allemaal best eng worden.
Wat vind je dan precies eng worden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Idd, echt bijna precies hoe ik er ook in sta. Je word helemaal moe van al die vaccins verhalen en oproepen etc. Echt heel waardeloos. Ik begrijp echt niet waarom zo snel mogelijk een vaccin moet komen, waarom geen medicijnen?
Dat lijkt me toch vrij helder. Een vaccin werkt preventief, daarmee voorkom je dat mensen ziek worden met alle maatschappelijke gevolgen van dien.
Plaats reactie