Wist je dat...
-
De Rijssenaar
Re: Wist je dat...
Je weet natuurlijk ook niet of Kassa er mooie item van wil maken.. maar ze komen wel met goed bewijs. Lijkt normaal te zijn in die onderneming..
Maar weet niet dit het voorbeeld is wat ik zondag hoorde. Dat ging over een christelijke ondernemer die misschien voor justitie komt ofzo. Dus we kunnen ook niet speculeren, straks valt het bij geldwisselkantoor wel mee en is het niet echt helemaal fout..
Maar weet niet dit het voorbeeld is wat ik zondag hoorde. Dat ging over een christelijke ondernemer die misschien voor justitie komt ofzo. Dus we kunnen ook niet speculeren, straks valt het bij geldwisselkantoor wel mee en is het niet echt helemaal fout..
In het RD (Het gesprek) stond eens een interview met de oprichter, die oud-diaken is. Omdat het me niet meer lukt artikelen te delen vanaf de RD-app geef ik de titel maar even door: Jaap de Ruiter: Niet meer genoeg aan het goud van de wereld.De Rijssenaar schreef: ↑28 okt 2025, 23:22 Hier had onze dominee het volgens mij ook over afgelopen zondag. Wel erg dat het van refo’s is. Ik zag een filmpje van Kassa. Een van die eigenaren heeft zelfs een functie in de kerkenraad schijnt..
https://youtu.be/zUxupCW2p-8?si=123vflF3ehVAuC_3
Daar zegt ook zo’n man: ja ze zeiden altijd; de bijbel is ons morele kompas. Je staat er dan niet goed op als christen..
Ze hadden beter gewoon vaste marge kunnen rekenen. Zo de klant misleiden is niet christelijk. Hopelijk gaat de kerkenraad van Klaaswaal deze mensen aansporen om de gedupeerden terug te betalen. Dat zou wel zo eerlijk zijn.. de tollenaar betaalde in dubbel terug
-
Groepscirkel
Overwinst? Zomaar één voorbeeld: Ezechiël 18 vers 13 en 17.MGG schreef: ↑28 okt 2025, 23:36Een vaste marge werkt in deze branche niet. Los van dat jou oplossing onmogelijk. Hopelijk heeft de kerkenraad wat beters te doen. Zover bekend is er niks illegaal gebeurt. De tollenaar had onrechtmatig geld verdiend en het dubbel teruggeven was nobel maar deels onuitvoerbaar. Neemt niet weg dat zijn voornemen prijzenswaardig was.
Lijkt mij juist als een kerkenraad bij zo'n openbare (!) situatie op bezoek gaat om door te spreken. Dat hoort bij hun verantwoordelijkheid.
- Johann Gottfried Walther
Als je de handelswijze bekijkt is die wel twijfelachtig.
En winstpercentage van 50-65% is bizar.
Dat heeft weinig met kosten te maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Het gaat er ook vooral om dat ze mensen die slecht geïnformeerd waren bewust lagere prijzen bieden. Dat maakt het echt goed fout.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 08:21 Als je de handelswijze bekijkt is die wel twijfelachtig.
Kassa is een media. Pas als sprake is van een veroordeling wegens fraude door de overheid, dan lijkt me het gepast om op bezoek te gaan. Er moet eerst sprake zijn van een aanwijsbare zonde en dit is alleen nog maar een 'beschuldiging' waar velen de hoed en de rand niet van kennen.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 07:14Overwinst? Zomaar één voorbeeld: Ezechiël 18 vers 13 en 17.MGG schreef: ↑28 okt 2025, 23:36Een vaste marge werkt in deze branche niet. Los van dat jou oplossing onmogelijk. Hopelijk heeft de kerkenraad wat beters te doen. Zover bekend is er niks illegaal gebeurt. De tollenaar had onrechtmatig geld verdiend en het dubbel teruggeven was nobel maar deels onuitvoerbaar. Neemt niet weg dat zijn voornemen prijzenswaardig was.
Lijkt mij juist als een kerkenraad bij zo'n openbare (!) situatie op bezoek gaat om door te spreken. Dat hoort bij hun verantwoordelijkheid.
Pastorale zorg verlenen is altijd goed. Dat kan wel een overweging zijn voor de kerkenraad om een bezoek te brengen.
-
Groepscirkel
Dat ben ik met je eens. Ik haakte in op MGG dat een kerkenraad hopelijk betere dingen te doen heeft. Daarbij ben ik van mening dat een kerkenraad niet pas in beeld komt bij een juridische veroordeling.Herman schreef: ↑Gisteren, 09:01Kassa is een media. Pas als sprake is van een veroordeling wegens fraude door de overheid, dan lijkt me het gepast om op bezoek te gaan. Er moet eerst sprake zijn van een aanwijsbare zonde en dit is alleen nog maar een 'beschuldiging' waar velen de hoed en de rand niet van kennen.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 07:14Overwinst? Zomaar één voorbeeld: Ezechiël 18 vers 13 en 17.MGG schreef: ↑28 okt 2025, 23:36Een vaste marge werkt in deze branche niet. Los van dat jou oplossing onmogelijk. Hopelijk heeft de kerkenraad wat beters te doen. Zover bekend is er niks illegaal gebeurt. De tollenaar had onrechtmatig geld verdiend en het dubbel teruggeven was nobel maar deels onuitvoerbaar. Neemt niet weg dat zijn voornemen prijzenswaardig was.
Pastorale zorg verlenen is altijd goed. Dat kan wel een overweging zijn voor de kerkenraad om een bezoek te brengen.
Begin dit jaar was de goudprijs rond de $ 2500 per troy ounce. Nu ongeveer $ 4000 en een tijdje terug zelfs € 4350. De prijs is dus alweer 10% onder het hoogtepunt. Zo gaat dat met goud. Betaal je altijd de 'werkelijke waarde' dan besta je na verloop van tijd niet meer. Dit jaar is overigens historisch gezien uitzonderlijk, maar de prijs kan zomaar weer enorm kelderen. Niemand die dat weet.
Ga je naar een juwelier die zelf goud verwerkt in eigen producten dan is het materiaal een veel kleiner onderdeel van de verkoopprijs. Die heeft minder last van prijsdalingen. Die zal dus meer kunnen aansluiten bij de marktprijs, omdat hij daar zelf ook tegen inkoopt. Maar als het opeens stormloopt met particulieren met oud goud, dan zal hij ook dalen in inkoopprijs of zelfs zeggen: ga maar naar een ander.
Bij het Goudkantoor zijn ze er dus nog niet als ze iets inkopen. Het moet ook weer te gelde gemaakt worden.
Ga je naar een juwelier die zelf goud verwerkt in eigen producten dan is het materiaal een veel kleiner onderdeel van de verkoopprijs. Die heeft minder last van prijsdalingen. Die zal dus meer kunnen aansluiten bij de marktprijs, omdat hij daar zelf ook tegen inkoopt. Maar als het opeens stormloopt met particulieren met oud goud, dan zal hij ook dalen in inkoopprijs of zelfs zeggen: ga maar naar een ander.
Bij het Goudkantoor zijn ze er dus nog niet als ze iets inkopen. Het moet ook weer te gelde gemaakt worden.
Vrijwel alle charts geven dat niet aan. Ik vermoed stabilisatie op een hoger niveau.refo schreef: ↑Gisteren, 09:21 Begin dit jaar was de goudprijs rond de $ 2500 per troy ounce. Nu ongeveer $ 4000 en een tijdje terug zelfs € 4350. De prijs is dus alweer 10% onder het hoogtepunt. Zo gaat dat met goud. Betaal je altijd de 'werkelijke waarde' dan besta je na verloop van tijd niet meer. Dit jaar is overigens historisch gezien uitzonderlijk, maar de prijs kan zomaar weer enorm kelderen. Niemand die dat weet.
Maar als handelaar is het altijd lastig om daarvanuit te gaan. We handelen onder andere in kabels die afhankelijk zijn van de koperprijs. Dus als ik nu voorraad inkoop en daar mijn marge op wil halen, dan ben ik over twee maanden de klos als de prijs 5% is gezakt, want dan lopen mijn afnemers naar de concurrent die wel met de dalende koperprijs meegaan. Dat laat onverlet dat de prijs over drie maanden wel eens 5% boven de prijs van vandaag ligt. Op micro-economisch niveau sluit ik dat verlies graag uit, want dan gaat mijn gemiddelde marge omlaag.
-
MGG
Welke overwinst? Zo extreem zijn de winsten nu ook weer niet hoor. Zeker niet als je meeneemt dat een deel komt door koersstijging van de voorraad. De kerkenraad is geen communistische partij.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 07:14Overwinst? Zomaar één voorbeeld: Ezechiël 18 vers 13 en 17.MGG schreef: ↑28 okt 2025, 23:36Een vaste marge werkt in deze branche niet. Los van dat jou oplossing onmogelijk. Hopelijk heeft de kerkenraad wat beters te doen. Zover bekend is er niks illegaal gebeurt. De tollenaar had onrechtmatig geld verdiend en het dubbel teruggeven was nobel maar deels onuitvoerbaar. Neemt niet weg dat zijn voornemen prijzenswaardig was.
De consument heeft ook de plicht om zich eerst te informeren. Het is tamelijk dom om bij het aanschaffen dan wel verkopen van een auto niet een paar prijzen op te vragen bij verschillende dealers om zodoende de waarde van een auto in de kunnen schatten. En ja daar zitten altijd duizenden euro's tussen. Ook bij heel veel reformatorische autodealers. Maar omdat we dat daar wat meer gewend zijn dat prijzen onderdeel uit maken van onderhandeling, ervaren we dit niet als een probleem.ZWP schreef: ↑Gisteren, 08:25Het gaat er ook vooral om dat ze mensen die slecht geïnformeerd waren bewust lagere prijzen bieden. Dat maakt het echt goed fout.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 08:21 Als je de handelswijze bekijkt is die wel twijfelachtig.
Juist, dus dat kan dergelijke verhalen ook wel in een ander perspectief zetten. Een handelaar moet er ook aan verdienen. Dat laat wel onverlet dat er wel een stukje fatsoen in het handelen moet zitten, maar ja, wat is fatsoen.Herman schreef: ↑Gisteren, 09:52Maar als handelaar is het altijd lastig om daarvanuit te gaan. We handelen onder andere in kabels die afhankelijk zijn van de koperprijs. Dus als ik nu voorraad inkoop en daar mijn marge op wil halen, dan ben ik over twee maanden de klos als de prijs 5% is gezakt, want dan lopen mijn afnemers naar de concurrent die wel met de dalende koperprijs meegaan. Dat laat onverlet dat de prijs over drie maanden wel eens 5% boven de prijs van vandaag ligt. Op micro-economisch niveau sluit ik dat verlies graag uit, want dan gaat mijn gemiddelde marge omlaag.
Precies dit. Ik zit vandaag op het stembureau, iemand wil voor zijn vrouw stemmen en wordt heel boos dat het niet mag als hij geen (kopie) id van haar heeft. Tsja, neem en lees vooraf zeg maar.Herman schreef: ↑Gisteren, 10:10De consument heeft ook de plicht om zich eerst te informeren. Het is tamelijk dom om bij het aanschaffen dan wel verkopen van een auto niet een paar prijzen op te vragen bij verschillende dealers om zodoende de waarde van een auto in de kunnen schatten. En ja daar zitten altijd duizenden euro's tussen. Ook bij heel veel reformatorische autodealers. Maar omdat we dat daar wat meer gewend zijn dat prijzen onderdeel uit maken van onderhandeling, ervaren we dit niet als een probleem.ZWP schreef: ↑Gisteren, 08:25Het gaat er ook vooral om dat ze mensen die slecht geïnformeerd waren bewust lagere prijzen bieden. Dat maakt het echt goed fout.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 08:21 Als je de handelswijze bekijkt is die wel twijfelachtig.
Ik snap niet zo goed de neiging om dit te verdedigen?Herman schreef: ↑Gisteren, 10:10De consument heeft ook de plicht om zich eerst te informeren. Het is tamelijk dom om bij het aanschaffen dan wel verkopen van een auto niet een paar prijzen op te vragen bij verschillende dealers om zodoende de waarde van een auto in de kunnen schatten. En ja daar zitten altijd duizenden euro's tussen. Ook bij heel veel reformatorische autodealers. Maar omdat we dat daar wat meer gewend zijn dat prijzen onderdeel uit maken van onderhandeling, ervaren we dit niet als een probleem.ZWP schreef: ↑Gisteren, 08:25Het gaat er ook vooral om dat ze mensen die slecht geïnformeerd waren bewust lagere prijzen bieden. Dat maakt het echt goed fout.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 08:21 Als je de handelswijze bekijkt is die wel twijfelachtig.
Maar goed: goud is een homogeen product, auto's alweer veel minder.
En het lijkt te gaan om bewuste misleiding. Eerst kijken of een klant iets van de waarde weet. Zo niet: laag bod. Zo ja, beter bod. Dat is mijns inziens een werkwijze waar we als christenen ver vandaan moeten blijven.
En ja, sommige mensen zijn minder 'slim' en/of geïnformeerd. Maar mag je dat uitbuiten? Wettelijk wel, maar ethisch?