Hoezo niet? Ligt ze te slapen?-DIA- schreef:Mijn vrouw zal dit zeker niet lezen, ben ik van overtuigd!Marco schreef:Wie het met mij niet eens is, slaapt. Die haalt de oudvaders niet goed aan, en verkwanselt Calvijn. En ik heb altijd gelijk. Wie dat niet snapt, heeft nooit het ware geproefd.![]()
...hoop dat mijn vrouw dit niet leest...![]()
Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!
Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!
Ik weet niet hoe het bedoeld is/was en ik wil niemand kwetsen, maarTiberius schreef:Hoezo niet? Ligt ze te slapen?-DIA- schreef:Mijn vrouw zal dit zeker niet lezen, ben ik van overtuigd!Marco schreef:Wie het met mij niet eens is, slaapt. Die haalt de oudvaders niet goed aan, en verkwanselt Calvijn. En ik heb altijd gelijk. Wie dat niet snapt, heeft nooit het ware geproefd.![]()

Wat is humor toch een mooie gave.
Tiberius schreef:Hoezo niet? Ligt ze te slapen?-DIA- schreef:Mijn vrouw zal dit zeker niet lezen, ben ik van overtuigd!Marco schreef:Wie het met mij niet eens is, slaapt. Die haalt de oudvaders niet goed aan, en verkwanselt Calvijn. En ik heb altijd gelijk. Wie dat niet snapt, heeft nooit het ware geproefd.![]()

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ralph Erskine- CGKMara schreef:en Matthew Henry, Philpot.....huisman schreef:
@DIA lees eens preken van grote lichten in Gods koninkrijk b.v. Ralph Erskine, Kohlbrugge, Thomas Boston, John Flavel, Abraham Hellenbroek, Maarten Luther enz. Dat is namelijk echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Bij welk kerkverband zouden al deze mannen zich heden ten dage aangesloten hebben, vraag ik me wel eens af![]()
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN
Over deze uitslag mag niet gecorrespondeerd worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
't Is maar de vraag of ze toegelaten zouden worden tot het predikambt.
Gun je de GG er nou niet één?huisman schreef:Ralph Erskine- CGKMara schreef:en Matthew Henry, Philpot.....huisman schreef:
@DIA lees eens preken van grote lichten in Gods koninkrijk b.v. Ralph Erskine, Kohlbrugge, Thomas Boston, John Flavel, Abraham Hellenbroek, Maarten Luther enz. Dat is namelijk echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Bij welk kerkverband zouden al deze mannen zich heden ten dage aangesloten hebben, vraag ik me wel eens af![]()
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN

Het kan flauw zijn maar sommigen menen daar wel hun conclusie aan te kunnen verbinden dat de binnenkant niet goed is.Mara schreef:Dat is heel flauw om dit in een discussie naar voren te brengen. sLands wijs, slands eer.ejvl schreef:Maar dan toch een serieuze vraag.-DIA- schreef:We moeten niet in kerkverbanden denken, want een ware kerk (in de vorm van een kerkverband) bestaat niet.
God is niet aan een bepaald kerkverband gebonden, en de praktijk wijst dat ook wel uit. Er is wel een tweedeling:
De Levende Kerk en de Dode Belijders (incl. islam, katholieken, boeddhisten satankerken, en iedereen op deze wereld)
Je zult het ook vast wel met mij eens zijn dat de Kerk wereldwijd is toch?
En je zult het ook met mij eens zijn dat de christenen in andere landen geen bevindelijke termen zoals "toe-eigening des heils" en "wedergeboorte in engere en nauwere zin" en meerdere dergelijke uitdrukkingen.
Nu wil ik niet zeggen dat deze uitdrukkingen verkeerd zijn, mits de juiste toepassing gebruikt wordt kan het zeker wel goed zijn.
Maar dan wordt er zo menigvuldig geklaagd dat deze taal niet meer verstaan wordt, of dat de kerk slaapt en dergelijke.
Is de kerk dan alleen nog maar wakker in een klein stukje gereformeerd Nederland?
Wat met de christenvrouwen uit China die juist uit zedigheid een lange wijde broek dragen, en daar mee ook gedoopt worden of laten dopen, die hebben dan een verkeerde binnenkant?
Wat met de zwarte ouderling uit Ghana die met een fel bedrukt orange tshirt in de kerk zit, en de muzikanten de liederen ritmisch op een trommel begeleiden, waar de rest van de gemeente, gekleed in felle kleuren, vrolijk meedoet?
Wat met de christenen in Rusland die met kerstmis een kerstboom neerzetten, juist om te laten zien dat ze christen zijn, dat ze de geboorte van Jezus Christus gedenken?
Wat met de christenen uit Nieuw Zeeland, die met teenslippers naar de kerk komen, veelal in witte of felle kleding omdat het daar de gewoonte is?
En nog vele, vele voorbeelden, is dat allemaal dan verkeerd? Bovengenoemde mensen hebben waarschijnlijk of misschien nog wel nooit gehoord van de bevindelijke termen die ik eerder schreef, maar ze weten één ding zeker, Jezus Christus.
Is dat dan allemaal verkeerd, slapen die allemaal, en is het dan maar nog zijn klein kuddeke in Nederland?
Misschien hebben ze aan de andere kant van de aardbol een discussie over "onze" zwarte pakken of grote hoeden.
Het is in onze cultuur niet gepast om op bepaalde gelegenheden, zoals een kerkdienst, op teenslippers te verschijnen.
Dat doe je ook niet als je een deftig diner hebt of je gaat op bezoek bij een hooggeplaatste.
In veel landen in Afrika loopt men in gekleurde kleding. En wellicht blote voeten in hun sandalen. Maar het is daar warm (net als hier nu).
Dus het zegt daar niets over de geestelijke staat van een mens.
Daar hoef je echt niet ver voor weg, neem Almere, daar heerst geen reformatorische cultuur in uiterlijkheden, toch christenen, slapen die?
En op nog veel meer plekjen in Nederland. Is daar de binnenkant niet goed? Slapen ze? Nee, we hebben naar de belijdenis te kijken en luisteren, niet of de bevindelijke termen genoemd worden, maar of HIJ centraal staat, Jezus Christus, niet naar cultuur of tijdshistorische zaken en dan een oordeel vellen.
Echt wel.helma schreef:Gun je de GG er nou niet één?huisman schreef:Ralph Erskine- CGKMara schreef:en Matthew Henry, Philpot.....huisman schreef:
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN
Comrie- GG
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maken we er een leuk spelletje van?huisman schreef:Echt wel.helma schreef:Gun je de GG er nou niet één?huisman schreef:Ralph Erskine- CGKMara schreef: en Matthew Henry, Philpot.....
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN
Comrie- GG
Dat kan naar mijn gevoelen enkel in een droom.
In ieder geval is het niet bepaald on-topic.
Behalve van Philpot, is er pas bij ons ook een preek van Flavel en Hellenbroek gedaan.huisman schreef:Ralph Erskine- CGKMara schreef:en Matthew Henry, Philpot.....huisman schreef:
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Bert Mulder
- Contacteer:
meende anders dat Philpot een overtuigde baptist was...huisman schreef:Mara schreef:huisman schreef:
Ralph Erskine- CGK
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Blijkbaar nietBert Mulder schreef:meende anders dat Philpot een overtuigde baptist was...huisman schreef:Mara schreef:huisman schreef:
Ralph Erskine- CGK
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN

Dat valt dan onder kanselruil.caprice schreef:Behalve van Philpot, is er pas bij ons ook een preek van Flavel en Hellenbroek gedaan.huisman schreef:Ralph Erskine- CGKMara schreef:en Matthew Henry, Philpot.....huisman schreef:
Thomas Boston- HHK
John Flavel- CGK
Kohlbrugge- HHK
Hellenbroek- PKN
Luther- PKN
Matthew Henry- CGK
Philpot- GGiN
De kans is inderdaad groot dat ik daar inderdaad te dom voor ben. Een andere optie zou wellicht heel misschien maar niet geheel waarschijnlijk, kunnen zijn dat je de dingen niet helder genoeg verwoord of niet voorziet van steekhoudende argumenten. Dat je bijvoorbeeld voortdurend spreekt in algemeenheden, die niet worden gespecificeerd en nog veel minder bijbels onderbouwd. Maar ik geeft direct toe, die kans is heel, heel, heel klein. Dan blijft alleen mijn domheid over. Geen probleem, ik leef daar al een aantal jaren mee en voel me daar best gelukkig bij.-DIA- schreef:Ik neem aan dat je ook niet zó dom bent om te begrijpen wat ik bedoel...Ditbenik schreef:Dan verschillen we ook daarin van mening want ik belijd een heilige, algemene (= katholieke), christelijke kerk. Je bedoelt waarschijnlijk de Rooms Katholieke kerk, maar ook daarin zijn mensen die behoren tot de levende kerk.-DIA- schreef:
We moeten niet in kerkverbanden denken, want een ware kerk (in de vorm van een kerkverband) bestaat niet.
God is niet aan een bepaald kerkverband gebonden, en de praktijk wijst dat ook wel uit. Er is wel een tweedeling:
De Levende Kerk en de Dode Belijders (incl. islam, katholieken, boeddhisten satankerken, en iedereen op deze wereld)
Er zijn mensen die ook overal over kunnen vallen.... Op zich geen probleem hoor, maar ik moet al wel meerDitbenik schreef:De kans is inderdaad groot dat ik daar inderdaad te dom voor ben. Een andere optie zou wellicht heel misschien maar niet geheel waarschijnlijk, kunnen zijn dat je de dingen niet helder genoeg verwoord of niet voorziet van steekhoudende argumenten. Dat je bijvoorbeeld voortdurend spreekt in algemeenheden, die niet worden gespecificeerd en nog veel minder bijbels onderbouwd. Maar ik geeft direct toe, die kans is heel, heel, heel klein. Dan blijft alleen mijn domheid over. Geen probleem, ik leef daar al een aantal jaren mee en voel me daar best gelukkig bij.-DIA- schreef:Ik neem aan dat je ook niet zó dom bent om te begrijpen wat ik bedoel...Ditbenik schreef:Dan verschillen we ook daarin van mening want ik belijd een heilige, algemene (= katholieke), christelijke kerk. Je bedoelt waarschijnlijk de Rooms Katholieke kerk, maar ook daarin zijn mensen die behoren tot de levende kerk.-DIA- schreef:
We moeten niet in kerkverbanden denken, want een ware kerk (in de vorm van een kerkverband) bestaat niet.
dan 60 jaren zulke zaken en zaakjes incasseren en verwerken. Geloof me, dat went niet echt snel hoor. Maar goed,
gelukkig dat je het niet verkeerd bedoelt. Het is je vergeven.