Waarom zingen wij zo?

Desiree

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Desiree »

Veranderen is een hellend vlak. :livre Van het één kom je in het ander. :hum Vandaag zijn het gezangen en morgen is het een tamboerijn. ;)[/quote]
Straks krijgen we nog een trommel en een luit in de eredienst. Harp en het vrolijke cimbaal.. Je moet er toch niet aan denken :huhu[/quote]

Wat een onzin, waarom niet?

Hoe hebben de Israëlieten rond Jericho gelopen?

Ik vind wel, als ik samen met mijn man naar uitvoering van wie dan ook gaat, kom ik voor de muziek en hoop ik indirect ook iets aan de boodschap mee te krijgen.
Als ik naar de kerk ga, vind ik de predikatie het belangrijkste en de muziek ligt iets meer naar achteren. Toch is het heerlijk, als een van onze betere organisten een muziekstuk nav een psalm (van mijn part een gezang, maar dat is vaak niet zo) speelt tussendoor. En dan op niveau. Even kun je pauze nemen van de preek en daarna weer met hernieuwde aandacht verder luisteren. Mocht het een klein orkest zijn, wat ik zelf eigenlijk nog mooier vind, maar dat ik persoonlijk, zou ik dat ook geweldig vinden. Ter ere van God en om even pauze te nemen zodat ik nog beter kan luisteren naar het vervolg van de preek. Ik zie werkelijk niet in dat iets niet zou passen in de kerk, ook al zouden wij dat niet gewend zijn. Maar inderdaad, om gezeur te voorkomen, zou ik overwegen, het bij het oude te laten. Maar dat zou ook mijn enige argument zijn. Ook bij dit topic vind ik weer, wij plaatsen alles in een kader, waar volgens mij geen kader is, behalve een goede gewoonte.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:
Refo schreef:Veranderen is een hellend vlak. :livre Van het één kom je in het ander. :hum Vandaag zijn het gezangen en morgen is het een tamboerijn. ;)
BJD schreef:Straks krijgen we nog een trommel en een luit in de eredienst. Harp en het vrolijke cimbaal.. Je moet er toch niet aan denken :huhu
Wat een onzin, waarom niet?
Kennelijk was het je ontgaan dat Refo en BJD hun reacties puur ironisch bedoelden ;)

Met dat orkestje zou ik ook geen moeite hebben, mits het goed gebeurt. Maar omdat dat praktisch nogal lastig is (ze moeten samen repeteren, waar haal je de muziek vandaan, wie bewaakt het niveau) is wel zo handig om het éénmansorkest te blijven gebruiken. Zó functioneert het orgel immers binnen onze kerken: geen ander instrument is in staat om met één man personeel een gemeente van honderden kerkgangers adequaat te begeleiden.
~~Soli Deo Gloria~~
Desiree

Bericht door Desiree »

ja, sorry, je hebt gelijk. Ja, praktisch is het zeker, dat is waar.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Marnix

Bericht door Marnix »

Maar het is praktisch gezien ook best goed te doen. Het klopt dat je dan moet repeteren. Dat is in veel kerken echter geen probleem, er zitten ook altijd wel mensen in de kerk die bepaalde instrumenten kunnen spelen. Zit je alleen nog met kwaliteitsbewaking, wie controleert dat bij een eenmansorkest? Dan moet dat hier toch ook wel kunnen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:Maar het is praktisch gezien ook best goed te doen. Het klopt dat je dan moet repeteren. Dat is in veel kerken echter geen probleem, er zitten ook altijd wel mensen in de kerk die bepaalde instrumenten kunnen spelen. Zit je alleen nog met kwaliteitsbewaking, wie controleert dat bij een eenmansorkest? Dan moet dat hier toch ook wel kunnen?
In plaats van met een paar lastige organisten heb je dan te maken met 25 dito muzikanten, eh .. musici.
Mara

Bericht door Mara »

Waarom moeten er toeters en bellen (letterlijk ;) in de eredienst ?
Het gaat in de eerste plaats om de bediening van Het Woord.
Het orgel is er om iedereen gelijk te laten zingen en op de juiste toonhoogte, dat is toch genoeg ?
Als je daarnaast nog met een groep wil zingen, prima, met een heel orkest desnoods, doe dat dan op een aparte avond, met of zonder meditatie.
Ik vind het een verarming als er steeds iets nieuws verzonnen moet worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Maar het is praktisch gezien ook best goed te doen. Het klopt dat je dan moet repeteren. Dat is in veel kerken echter geen probleem, er zitten ook altijd wel mensen in de kerk die bepaalde instrumenten kunnen spelen. Zit je alleen nog met kwaliteitsbewaking, wie controleert dat bij een eenmansorkest? Dan moet dat hier toch ook wel kunnen?
Daar heb je zeker een punt, wat mij betreft.
Maar daar wordt lokaal ook wel anders over gedacht, als je hoort hoe er hier en daar orgel gespeeld wordt....
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Waarom moeten er toeters en bellen (letterlijk ;) in de eredienst ?
Het orgel is er om iedereen gelijk te laten zingen en op de juiste toonhoogte, dat is toch genoeg ?
Als je daarnaast nog met een groep wil zingen, prima, met een heel orkest desnoods, doe dat dan op een aparte avond, met of zonder meditatie.
Iets nieuws?
Heb je Psalm 150 wel eens gelezen? Die is toch niet van vorige week vrijdag of zo.
~~Soli Deo Gloria~~
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Waarom moeten er toeters en bellen (letterlijk ;) in de eredienst ?
Iets nieuws?
Heb je Psalm 150 wel eens gelezen? Die is toch niet van vorige week vrijdag of zo.
Het gaat hier om de muziek in de kerkdienst, vanouds werd er a capelle gezongen, later kwam het orgel, wat er nu nog is, en met "iets nieuws" bedoelt Mara volgens mij dat er nu gepraat wordt over een evt. " orkest" in de kerk.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Iets nieuws?
Psalm 150 begint met "Looft God in Zijn heiligdom". Dat was de tempel, het huis van God. Dat zijn onze kerken niet in die zin.
Lezen we eigenlijk in het nieuwe testament wel van dergelijke instrumenten, afgezien dan van in de hemel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Het gaat in de kerkdienst niet in de eerste plaats om de bediening van het Woord. Het gaat in de eerste plaats om Gods eer. In Psalm 150 lezen we dat we Hem mogen eren met allerlei instrumenten. Het lijkt me dus ongepast om schamper over "toeters en bellen" te praten als het gaat om zaken die j in de Bijbel terugvindt. Dat is niet iets nieuws wat verzonnen wordt... dat is iets volkomen Bijbels in de tijd van David al gebeurde.
refo schreef:
In plaats van met een paar lastige organisten heb je dan te maken met 25 dito muzikanten, eh .. musici.
Nou, het mag wel wat minder hoor. Daarnaast moeten ze bij het repeteren het eens kunnen worden over hoe te begeleiden en heb je er dus geen last van :)
Mariavt schreef:
Hendrikus schreef:
Iets nieuws?
Het gaat hier om de muziek in de kerkdienst, vanouds werd er a capelle gezongen, later kwam het orgel, wat er nu nog is, en met "iets nieuws" bedoelt Mara volgens mij dat er nu gepraat wordt over een evt. " orkest" in de kerk.
Wat is "van ouds"? In de eerste gemeenten kwam men vaak aan huis samen, had men geen gebouw ofzo en dus was het ook wat lastig om met orgel of andere instrumenten te begeleiden. Dat wil niet zeggen dat dat verkeerd is als je die mogelijkheden hebt. Kijken we verder terug, dan zien we bij de tempeldienst en op andere plaatsen wel degelijk allerlei instrumenten ingezet worden. Het is dus niet verkeerd en ook niet iets nieuw, maar iets met hele oude papieren. Als we het hebben over muziek in de erediensten hebben we het ook over Psalmen en niet voor niets worden in de Psalmen geregeld allerlei instrumenten genoemd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Iets nieuws?
Psalm 150 begint met "Looft God in Zijn heiligdom". Dat was de tempel, het huis van God. Dat zijn onze kerken niet in die zin.
Lezen we eigenlijk in het nieuwe testament wel van dergelijke instrumenten, afgezien dan van in de hemel?
Dat klopt, maar het gaat in beide gevallen wel degelijk om het eren van God in de dienst voor Hem. In het nieuwe testament lezen we volgens mij niet echt over instrumenten / muziek. Dat was en is dan ook geen hoofdzaak. Voor de vervolgde kerk was dat ook niet echt mogelijk, in landen waar de kerk ondergronds is wordt er nog steeds zacht a capella gezongen. Dat het geen nieuw-testamentische opdracht is wil echter nog niet zeggen dat het dus verkeerd is en als de mogelijkheid er is is het, ook gezien de oud-testamentische erediensten, wel mooi om Hem te loven met zang en begeleiding van allerlei instrumenten. Het nieuwe testament geeft echter geen richtlijnen voor hoe te zingen, zonder of met instrumenten en als dat laatste het geval is, welke instrumenten. We zijn daarin vrij. Dat is als eerst goed om te beseffen. En dan kunnen we kijken welke mogelijkheden er zijn, welke talenten er zijn enz.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mariavt schreef:
Hendrikus schreef:
Iets nieuws?
Psalm 150 gaat ook over de eredienst.
En vanouds werd er a capella gezongen: heb je wel eens gelezen wat voor chaos dat was? Ze hebben niet voor niks Satans fluytenkast weer in bedrijf gesteld (zo werd er over de orgels gesproken, een verfoeilijk overblijfsel van de Paapse mis dat helaas de beeldenstorm had overleefd omdat de orgels veelal eigendom waren van de burgerlijke overheid, dus die mochten niet gelijktijdig met de heiligenbeelden een kopje kleiner worden gemaakt.)
Het feit dat er aanvankelijk a capella werd gezongen is dus geen argument om aan te voeren. Tenzij je terug wilt naar de chaos van toen, die door Huygens werd beschreven met deze prachtige woorden:

De toonen luyden dwars onder een, als gevogelte van verscheiden becken. De maten strijden, als putemmers, d'een dalende soo veel d'ander rijst. Daer wert om't seerste uytgekreten, als of 't een sake van overstemminge waere.
~~Soli Deo Gloria~~
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Hendrikus schreef: Psalm 150 gaat ook over de eredienst.
En vanouds werd er a capella gezongen: heb je wel eens gelezen wat voor chaos dat was? Ze hebben niet voor niks Satans fluytenkast weer in bedrijf gesteld (zo werd er over de orgels gesproken, een verfoeilijk overblijfsel van de Paapse mis dat helaas de beeldenstorm had overleefd omdat de orgels veelal eigendom waren van de burgerlijke overheid, dus die mochten niet gelijktijdig met de heiligenbeelden een kopje kleiner worden gemaakt.)
Het feit dat er aanvankelijk a capella werd gezongen is dus geen argument om aan te voeren. Tenzij je terug wilt naar de chaos van toen, die door Huygens werd beschreven met deze prachtige woorden:

De toonen luyden dwars onder een, als gevogelte van verscheiden becken. De maten strijden, als putemmers, d'een dalende soo veel d'ander rijst. Daer wert om't seerste uytgekreten, als of 't een sake van overstemminge waere.
Ik bedoel het ook niet als argument, want idd. lijkt het mij ook niet een goed idee om weer a capella te zingen. Maar er valt zoveel muziek uit het orgel te halen, waarom zou er dan een "orkest" bij moeten, maar ik begrijp bést jullie argumenten en wilde me eigenlijk helemaal niet mengen in deze discussie, dus hou ik het maar gewoon bij, ik ben blij met het orgel, en wat mij betreft hoeven er geen extra instrumenten bij. Maar daar is iedereen vrij in om te denken wat hij/zij wil.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:die door Huygens werd beschreven met deze prachtige woorden:

Als je deze woorden zou herzien, gaat het prachtige van dit stukje proza geheel verloren. :hum
(sorry drikus, kon het niet laten)
Plaats reactie