Laatst gekochte boeken

Luther
Contacteer:

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Luther »

helma schreef:
Jean le Fontain schreef:
henriët schreef:
caprice schreef:Al de werken van Simon Simonides... Zijn die aan te raden? Nu te bestellen bij Koster. 5 delen voor slechts 99 euro...
doen
een echte aanrader..
je kunt ze ook op je trouwverlanglijstje zetten!
sssst:
niet aan Henriët vertellen... Deze serie heb ik gisteren besteld....
:livre
geheimen voor je vrouw.... :fouet
Ja, of gewoon een probleemvoorkomend vermogen hebben...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Bureaucraat schreef:Lost Christianities - B.D. Ehrman
Ik zou ook eens wat andere wetenschappers lezen dan Ehrman. (Weet verder niet wat je leest, maar deze noem je wel erg vaak) Ik vind hem op sommige punten niet bijster wetenschappelijk.
Lees de NieuwTestamenticus N.T. Wright eens, als je die nog niet kent. Is een aanrader, zeker zijn grote werk over de opstanding. Om mee te beginnen is (in Nederlands uitgegeven) 'eenvoudig christelijk' ook boeiend.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Jongere schreef: Ik zou ook eens wat andere wetenschappers lezen dan Ehrman. (Weet verder niet wat je leest, maar deze noem je wel erg vaak) Ik vind hem op sommige punten niet bijster wetenschappelijk.
Lees de NieuwTestamenticus N.T. Wright eens, als je die nog niet kent. Is een aanrader, zeker zijn grote werk over de opstanding. Om mee te beginnen is (in Nederlands uitgegeven) 'eenvoudig christelijk' ook boeiend.
Het is eigenlijk zo dat een vriend van mij, een theoloog, mij adviseerde om eens wat werk van Ehrman te lezen, te beginnen bij zijn populair-wetenschappelijke werk 'Misquoting Jesus'.

Tevens heb ik mij laten vertellen dat studenten theologie, zowel werk van Ehrman dienen te lezen. Ehrman schijnt binnen zijn wereld toch een vooraanstaand wetenschapper te zijn. In hoeverre dit waar is, is voor mij moeilijk te beoordelen.

Van Tom Wright ken ik enkel het boek 'De levende Jezus'.
vlinder

Bericht door vlinder »

Bureaucraat schreef:
Jongere schreef: Ik zou ook eens wat andere wetenschappers lezen dan Ehrman. (Weet verder niet wat je leest, maar deze noem je wel erg vaak) Ik vind hem op sommige punten niet bijster wetenschappelijk.
Het is eigenlijk zo dat een vriend van mij, een theoloog, mij adviseerde om eens wat werk van Ehrman te lezen, te beginnen bij zijn populair-wetenschappelijke werk 'Misquoting Jesus'.

Tevens heb ik mij laten vertellen dat studenten theologie, zowel werk van Ehrman dienen te lezen. Ehrman schijnt binnen zijn wereld toch een vooraanstaand wetenschapper te zijn. In hoeverre dit waar is, is voor mij moeilijk te beoordelen.

Theologie studenten van de VU moeten inderdaad ook Erhman lezen. Toch ken ik studenten die daarnaast wat anders lezen om een evenwicht te krijgen...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:

Als je theologie studeert kan je inderdaad niet om Ehrman heen. Maar je moet hem wel met groot onderscheidingsvermogen lezen, omdat hij nu niet bepaald bijbelgetrouw is: hij is door zijn theologiestudies veranderd van evangelisch christen in totale agnost. Zijn boeken staan bol van de schriftkritiek. Bovendien is hij op kritieke punten niet wetenschappelijk, omdat hij van bepaalde aannames uitgaat, waarop hij vervolgens zijn schriftkritiek op baseert.
Dus een dieet van voornamelijk Ehrman zou ik je sterk afraden. Je moet redelijk stevig in je schoenen staan, wil je niet door hem beïnvloed worden. Het beste en enige wapen tegen zijn verregaande schriftkritiek is een levend geloof.
Bureaucraat

Tiberius schreef: Als je theologie studeert kan je inderdaad niet om Ehrman heen. Maar je moet hem wel met groot onderscheidingsvermogen lezen, omdat hij nu niet bepaald bijbelgetrouw is: hij is door zijn theologiestudies veranderd van evangelisch christen in totale agnost.
Hij is inderdaad veranderd, dat geeft hij ook aan. Of hij agnost is, heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Zijn boeken staan bol van de schriftkritiek. Bovendien is hij op kritieke punten niet wetenschappelijk, omdat hij van bepaalde aannames uitgaat, waarop hij vervolgens zijn schriftkritiek op baseert.
Hij is een tekstcriticus, dus is het logisch dat zijn werk kritiek op de schrift bevat. In hoeverre zijn werk niet wetenschappelijk verantwoord is, is voor mij persoonlijk nogal moeilijk vast te stellen. Sinds de middelbare school heb ik me niet meer zo verdiept in het grieks, derhalve is het mijne nogal roestig.
Dus een dieet van voornamelijk Ehrman zou ik je sterk afraden. Je moet redelijk stevig in je schoenen staan, wil je niet door hem beïnvloed worden. Het beste en enige wapen tegen zijn verregaande schriftkritiek is een levend geloof.
Ik volg ook geen dieet van Ehrman.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ergens op het forum las ik van de schrijfster Trudi Blom, welke in onze kringen redelijk veel schijnt te worden gelezen met aansprekende thema's. Ik heb door mijn ziekte meer tijd en ben dus naar de boekhandel getogen en de volgende 3 ex. gevonden:

Er niet meer zijn
Ga naar je eigen soort
Schaduwen en lichtglans

Het vergroot mijn toch al giga leesachterstand, maar een aanbeveling kan ik nooit overslaan.
Bovendien ben ik ontslagen van mijn Tolkien-leesplicht. :)
En dat geeft heel veel ruimte.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Zeker weten (ds. P. Ruitenburg)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
samanthi

Bericht door samanthi »

1stelingen van Ton van Mourik
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bureaucraat

Ben Witherington - How United Methodists Study Scripture
Lassie

Bericht door Lassie »

Twee boekjes van Walter Trobisch.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Lassie schreef:Twee boekjes van Walter Trobisch.
Welke?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Lassie

Bericht door Lassie »

jakobmarin schreef:
Lassie schreef:Twee boekjes van Walter Trobisch.
Welke?
De laatste twee waren:

Ik had een meisje lief
Ik ben met jou getrouwd
Bureaucraat

Klaas van der Toorn - Wie schreef de bijbel

N.a.v. dit artikel.
Tiberius
Administrator