Ik denk dat die nietige en zondige mensen zeker wel mogen oordelen. Zeker als het om zo'n gewichtig ambt als predikant gaat.Afgewezen schreef:Jouw gedachtegang is een beetje: een mens is nietig en zondig, dús mag hij niet oordelen. Maar vergeet niet dat de kerk uit nietige en zondige mensen bestaat en dat we het daarmee toch moeten doen. Of nee, toch niet. De Geest is ons gegeven...memento schreef:Zou kunnen. Maar mag een nietig mens, zonder objectieve criteria (zoals afwijken van Gods Woord in leer of leven) een door God geroepene tegenhouden, en zo (menselijker wijs gesproken) Gods werk tegenhouden? Mag een mens zo oordelen over Gods werk?
Maar de maatstaven dienen Bijbels te zijn en Bijbels te verantwoorden zijn; vooral in de pastorale brieven staan veel kenmerken waaraan een ambtsdrager moet voldoen. Als iemands weg niet op Gods Woord gebouwd is, zal het geen dageraad hebben.
Bij twijfel niet inhalen vind ik toch onjuist. Want waar wordt die twijfel dan op gebaseerd? Op het feit dat iemands weg niet in Gods Woord verklaard ligt? Dan is het prima. Maar als het op het gevoel van mensenkinderen gaat rusten, dan gaat het denk ik snel mis.