Voor de organisten onder ons

mvdb

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door mvdb »

Bewaar het Pand schreef: 21 jul 2026, 16:20 Ik heb laatst dit boek gekocht: "Een nieuw orgel... voor de Oud Gereformeerde Gemeente te Ede" (met cd) - Dirk Bakker. Ik vind het zelf wel interessant om te lezen hoe het orgel daar tot stand is gekomen. Ik zet het maar in dit draadje neer, daar hier de grootste kans is op geïnteresseerden, denk ik. 't Kost €4 geloof ik. Plus wat verzendkosten. 40 pagina's.
Dat gaat over het orgel aan de Schaapsweg toch? Ik heb me altijd verbaasd over de middentoonstemming. Muziek die op zo'n orgel goed tot zijn recht komt, is nu niet bepaald het soort muziek dat door het gemiddelde OGG-lid gewaardeerd wordt volgens mij en niet-professionele organisten weten ook niet altijd goed om te gaan qua harmonisatie.

Wordt er in dat boekje ook nog uitgelegd waarom voor een middentoonstemming is gekozen?
Henk J

Bericht door Henk J »

Is wel een iets aangepaste 1/5 komma middentoon, echt middentoon is eigenlijk 1/4 komma. Orgel is gebaseerd op het Müller orgel in Beverwijk, zou me niet verbazen als dat orgel ooit in deze stemming is opgeleverd. En in Ede hoeft men alleen psalmen te begeleiden, dan is 1/5 komma middentoon prachtig.
mvdb

Bericht door mvdb »

Nu ben ik niet zo heel goed thuis in al die stemmingen enz., maar 'kruidige' akkoorden doen dan volgens mij zeer aan je oren. Moet je met zo'n stemming eigenlijk ook niet alle toevallige verhogingen uitbannen?
Henk J

Bericht door Henk J »

Nee, dat hoeft niet. Als je niet in de juiste toonsoorten speelt, globaal gezegd vanaf 3 mollen of kruisen, dan wordt het te kruidig ja. Maar in de gangbare toonsoorten klinkt de muziek alleen maar beter. Luister maar eens naar deze koraalzetting van psalm 16 op het orgel in Loppersum wat ook in 1/5 komma middentoon staat. https://youtu.be/nOQQH-YfU1w?is=6Uq21jlN9-ncEhyw
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 21 jul 2026, 19:45 Nee, dat hoeft niet. Als je niet in de juiste toonsoorten speelt, globaal gezegd vanaf 3 mollen of kruisen, dan wordt het te kruidig ja. Maar in de gangbare toonsoorten klinkt de muziek alleen maar beter. Luister maar eens naar deze koraalzetting van psalm 16 op het orgel in Loppersum wat ook in 1/5 komma middentoon staat. https://youtu.be/nOQQH-YfU1w?is=6Uq21jlN9-ncEhyw
Ook in toonsoorten met weinig kruizen en mollen willen "romantische" organisten nogal eens zogeheten kruidige akkoorden toepassen. En ja, die kunnen in een middentoonstemming best wat pijn doen aan je oren. Het is dus niet voldoende om te zeggen dat je in de juiste toonsoorten moet spelen, je moet je ook onthouden van "sappige" akkoorden in de basistoonsoorten
Wat je ervoor terugkrijgt, is fraai. Maar ja het zal voor veel organisten wel een heel offer betekenen om de vertrouwde akkoorden los te moeten laten en eigenlijk opnieuw te moeten leren harmoniseren. Of een ander koraalboek te gaan gebruiken...
~~Soli Deo Gloria~~
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

Henk J schreef: 21 jul 2026, 19:13 Is wel een iets aangepaste 1/5 komma middentoon, echt middentoon is eigenlijk 1/4 komma. Orgel is gebaseerd op het Müller orgel in Beverwijk, zou me niet verbazen als dat orgel ooit in deze stemming is opgeleverd. En in Ede hoeft men alleen psalmen te begeleiden, dan is 1/5 komma middentoon prachtig.
Volgens mij is het 1/6 komma met verlaagde es.
Bewaar het Pand

mvdb schreef: 21 jul 2026, 19:08
Bewaar het Pand schreef: 21 jul 2026, 16:20 Ik heb laatst dit boek gekocht: "Een nieuw orgel... voor de Oud Gereformeerde Gemeente te Ede" (met cd) - Dirk Bakker. Ik vind het zelf wel interessant om te lezen hoe het orgel daar tot stand is gekomen. Ik zet het maar in dit draadje neer, daar hier de grootste kans is op geïnteresseerden, denk ik. 't Kost €4 geloof ik. Plus wat verzendkosten. 40 pagina's.
Dat gaat over het orgel aan de Schaapsweg toch? Ik heb me altijd verbaasd over de middentoonstemming. Muziek die op zo'n orgel goed tot zijn recht komt, is nu niet bepaald het soort muziek dat door het gemiddelde OGG-lid gewaardeerd wordt volgens mij en niet-professionele organisten weten ook niet altijd goed om te gaan qua harmonisatie.

Wordt er in dat boekje ook nog uitgelegd waarom voor een middentoonstemming is gekozen?
Ja da's de Schaapsweg inderdaad.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 08:54
Henk J schreef: 21 jul 2026, 19:13 Is wel een iets aangepaste 1/5 komma middentoon, echt middentoon is eigenlijk 1/4 komma. Orgel is gebaseerd op het Müller orgel in Beverwijk, zou me niet verbazen als dat orgel ooit in deze stemming is opgeleverd. En in Ede hoeft men alleen psalmen te begeleiden, dan is 1/5 komma middentoon prachtig.
Volgens mij is het 1/6 komma met verlaagde es.
Dit is juist en in die zin iets milder. Behalve C-groot zijn de toonsoorten G, D, A en E ook bruikbaar. Een aantal organisten aan deze gemeente verbonden heeft destijds van Geert Bierling instructie gehad over de voorrechten en beperkingen met betrekking tot deze stemming.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Mij gepositioneerd in de Maartenskerk in Zaltbommel om te luisteren naar het improvisatie concert van Wolfgang Seifen.

Ook nog andere forummers hier toevallig?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bewaar het Pand

Maanenschijn schreef: Gisteren, 19:51 Mij gepositioneerd in de Maartenskerk in Zaltbommel om te luisteren naar het improvisatie concert van Wolfgang Seifen.

Veel plezier!

Ik wist niet dat het was, anders misschien wel gegaan.
Henk J

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 19:51 Mij gepositioneerd in de Maartenskerk in Zaltbommel om te luisteren naar het improvisatie concert van Wolfgang Seifen.

Nee, deze keer niet. Zal vast mooi geweest zijn.
Plaats reactie