Ik betwijfel of Orchidee, samanthi en ik het hierover met elkaar eens zijn. Zij nemen als uitgangspunt dat overgewicht veroorzaakt wordt door externe factoren waar je als individu weinig tot geen invloed op hebt. Ik ben van mening dat je dit grotendeels in eigen hand hebt.Zeeuw schreef:Ik vraag de hele tijd naar bronnen omdat je beweert dat het 'geen uitzondering is dat mensen vanwege fysieke of mentale aandoeningen obesitas hebben' en je gebruikt van dit soort onderbuikteksten. Het ging over de meerderheid van mensen die vanwege leefstijl zichzelf gezondheidsproblemen aan doen.Orchidee schreef:Het is maar weer al te duidelijk dat jullie nooit met één van deze ziekten en aandoeningen te maken hebben gehad.
Heel fijn voor jullie
En het voedingscentrum is ook niet zaligmakend!
Bmi cijfers ook niet!
Niemand zegt dat die laatste 2 zaken zo zijn. En ik ben het ook eens met Philpot.
Jammer dat het zo moeilijk is inhoudelijk te reageren. Ik denk namelijk dat we het hier best grotendeels met elkaar eens zijn.
Dit verschil in uitgangspunt maakt ook dat de uiteindelijke oplossing ( minder overgewicht) niet snel gevonden zal worden. Orchidee en Samanthi zullen hierdoor sneller geneigd zijn om bepaalde situaties te accepteren ( zo is het nu eenmaal, ik kan er niets aan doen) en maken hierdoor indirect een ander verantwoordelijk voor de oplossing van 'dit probleem', terwijl iemand die meent dat hij/zij invloed heeft op zijn gewicht hier sneller zelf mee aan de slag gaat om zelf tot een oplossing te komen.