COVID-19

merel

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Het is maar weer al te duidelijk dat jullie nooit met één van deze ziekten en aandoeningen te maken hebben gehad.
Heel fijn voor jullieAfbeelding
En het voedingscentrum is ook niet zaligmakend!
Bmi cijfers ook niet!
Ik vraag de hele tijd naar bronnen omdat je beweert dat het 'geen uitzondering is dat mensen vanwege fysieke of mentale aandoeningen obesitas hebben' en je gebruikt van dit soort onderbuikteksten. Het ging over de meerderheid van mensen die vanwege leefstijl zichzelf gezondheidsproblemen aan doen.

Niemand zegt dat die laatste 2 zaken zo zijn. En ik ben het ook eens met Philpot.

Jammer dat het zo moeilijk is inhoudelijk te reageren. Ik denk namelijk dat we het hier best grotendeels met elkaar eens zijn.
Ik betwijfel of Orchidee, samanthi en ik het hierover met elkaar eens zijn. Zij nemen als uitgangspunt dat overgewicht veroorzaakt wordt door externe factoren waar je als individu weinig tot geen invloed op hebt. Ik ben van mening dat je dit grotendeels in eigen hand hebt.

Dit verschil in uitgangspunt maakt ook dat de uiteindelijke oplossing ( minder overgewicht) niet snel gevonden zal worden. Orchidee en Samanthi zullen hierdoor sneller geneigd zijn om bepaalde situaties te accepteren ( zo is het nu eenmaal, ik kan er niets aan doen) en maken hierdoor indirect een ander verantwoordelijk voor de oplossing van 'dit probleem', terwijl iemand die meent dat hij/zij invloed heeft op zijn gewicht hier sneller zelf mee aan de slag gaat om zelf tot een oplossing te komen.
samanthi

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:Het is maar weer al te duidelijk dat jullie nooit met één van deze ziekten en aandoeningen te maken hebben gehad.
Heel fijn voor jullieAfbeelding
En het voedingscentrum is ook niet zaligmakend!
Bmi cijfers ook niet!
Ik vraag de hele tijd naar bronnen omdat je beweert dat het 'geen uitzondering is dat mensen vanwege fysieke of mentale aandoeningen obesitas hebben' en je gebruikt van dit soort onderbuikteksten. Het ging over de meerderheid van mensen die vanwege leefstijl zichzelf gezondheidsproblemen aan doen.

Niemand zegt dat die laatste 2 zaken zo zijn. En ik ben het ook eens met Philpot.

Jammer dat het zo moeilijk is inhoudelijk te reageren. Ik denk namelijk dat we het hier best grotendeels met elkaar eens zijn.
Ik betwijfel of Orchidee, samanthi en ik het hierover met elkaar eens zijn. Zij nemen als uitgangspunt dat overgewicht veroorzaakt wordt door externe factoren waar je als individu weinig tot geen invloed op hebt. Ik ben van mening dat je dit grotendeels in eigen hand hebt.

Dit verschil in uitgangspunt maakt ook dat de uiteindelijke oplossing ( minder overgewicht) niet snel gevonden zal worden. Orchidee en Samanthi zullen hierdoor sneller geneigd zijn om bepaalde situaties te accepteren ( zo is het nu eenmaal, ik kan er niets aan doen) en maken hierdoor indirect een ander verantwoordelijk voor de oplossing van 'dit probleem', terwijl iemand die meent dat hij/zij invloed heeft op zijn gewicht hier sneller zelf mee aan de slag gaat om zelf tot een oplossing te komen.
Ik heb net opgeschreven wat ik er allemaal aan doe, gezond eten, weinig of geen vlees, veel groente weinig of geen zout, weinig aardappels, veel bewegen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Pardon @merel
Je snapt het dus echt niet!
Deze groep mensen zoeken en leggen juist altijd de schuld bij zichzelf en denken NIET: zo is het nu eenmaal, ik kan er niets aan doen en leggen de oorzaak en het gedrag bij een ander.
Hoe kom je erbij?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

https://www.ggznieuws.nl/wetenschap-leg ... esstrends/
Een voorbeeldje nog....
Maar ik stop met deze discussie, mensen die mij goed kennen weten dat ik niet uit m'n onderbuik of uit m'n nek kletsAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Pardon @merelAfbeelding
Je snapt het dus echt niet!
Deze groep mensen zoeken en leggen juist altijd de schuld bij zichzelf en denken NIET: zo is het nu eenmaal, ik kan er niets aan doen en leggen de oorzaak en het gedrag bij een ander.
Hoe kom je erbij?
In jouw reactie geef je meerdere malen links weer van eetstoornissen, blogs van mensen met eetstoornissen, refereer je aan ziektes waardoor het zou komen. Meerdere malen is gevraagd naar bronnen ter onderbouwing en welke ziektes dat dan zijn. Daar ga je niet op in en verwijs je weer naar een blog of site van een eetstoornis. Dus voor mijn gevoel een externe oorzaak voor het probleem overgewicht.

Ik begrijp uit jouw reactie dat veel opmerkingen verkeerd zijn overgekomen . Dat was niet de bedoeling.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:https://www.ggznieuws.nl/wetenschap-leg ... esstrends/
Een voorbeeldje nog....
Maar ik stop met deze discussie, mensen die mij goed kennen weten dat ik niet uit m'n onderbuik of uit m'n nek kletsAfbeeldingAfbeelding
Dat laatste beweer ik ook helemaal niet. Dat eerste zie ik nu vaak in de sportschool inderdaad. Het ging me er alleen maar om, om de algemene link die je legde te weerleggen. Dat er helaas allerhande problemen en excessen zijn, zal niemand ontkennen.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Als ik deze site voor mondkapjes zie dan ben ik eigenlijk nieuwsgierig welke @Jantje uitzoekt:
https://www.redbubble.com/shop/calvinism+masks
Of misschien moet RF een webshop beginnen.
Mara

Bericht door Mara »

Sommige reacties zijn heel kort door de bocht en bijna aanvallend.
Alsof iedereen die te dik is, ook te veel eet en te weinig beweegt.
Dat is niet altijd zo!
In het Erasmus mc is notabene een hoogleraar aangesteld die een poli aanstuurt voor mensen met ernstig obesitas.
En wat zegt zij?
"Zorgvuldige diagnostiek wordt daarbij wel eens over het hoofd gezien, weet Van Rossum. ‘Wanneer begon de gewichtstoename? Hoe zit het met de leefstijl? Is er sprake van stress, slaaptekort of medicijngebruik waardoor iemand aankomt? Kan een hormonale aandoening of een genetisch defect meespelen? Inmiddels kennen we zes oorzaakcategorieën van obesitas (zie kader). Je wilt weten wat precies de oorzaak van het overgewicht is bij deze patiënt, voordat je met een behandeladvies of doorverwijzing komt. Zo doen we dat immers ook bij andere ziektes.’
OORZAKEN VAN OBESITAS
Leefstijl (ongezond eet- en beweegpatroon, slaaptekort, overmatig alcoholgebruik)
Mentale oorzaken (stress, eetstoornis, depressie)
Medicatiegerelateerd (glucocorticoïden, bètablokkers, insuline, en sommige antidepressiva, antipsychotica, calciumantagonisten en anti-epileptica)
Hormonale oorzaken (hypogonadisme, hypothyreodie, PCOS, postpartum gewichtsretentie, menopauze, syndroom van Cushing)
(zeldzaam) Hypothalame aandoeningen (hypothalame schade door een tumor, radiotherapie, chirurgie of hoofdtrauma)
(zeldzaam) Monogenetische of syndroomgerelateerde aandoeningen (MC4R-deficiëntie, POMC-deficiëntie, leptine- of leptinereceptordeficiëntie, Prader-Willi-syndroom, Bardet-Biedl-syndroom)
EFFECTIEVE INTERVENTIE
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:Sommige reacties zijn heel kort door de bocht en bijna aanvallend.
Alsof iedereen die te dik is, ook te veel eet en te weinig beweegt.
Dat is niet altijd zo!
In het Erasmus mc is notabene een hoogleraar aangesteld die een poli aanstuurt voor mensen met ernstig obesitas.
En wat zegt zij?
"Zorgvuldige diagnostiek wordt daarbij wel eens over het hoofd gezien, weet Van Rossum. ‘Wanneer begon de gewichtstoename? Hoe zit het met de leefstijl? Is er sprake van stress, slaaptekort of medicijngebruik waardoor iemand aankomt? Kan een hormonale aandoening of een genetisch defect meespelen? Inmiddels kennen we zes oorzaakcategorieën van obesitas (zie kader). Je wilt weten wat precies de oorzaak van het overgewicht is bij deze patiënt, voordat je met een behandeladvies of doorverwijzing komt. Zo doen we dat immers ook bij andere ziektes.’
OORZAKEN VAN OBESITAS
Leefstijl (ongezond eet- en beweegpatroon, slaaptekort, overmatig alcoholgebruik)
Mentale oorzaken (stress, eetstoornis, depressie)
Medicatiegerelateerd (glucocorticoïden, bètablokkers, insuline, en sommige antidepressiva, antipsychotica, calciumantagonisten en anti-epileptica)
Hormonale oorzaken (hypogonadisme, hypothyreodie, PCOS, postpartum gewichtsretentie, menopauze, syndroom van Cushing)
(zeldzaam) Hypothalame aandoeningen (hypothalame schade door een tumor, radiotherapie, chirurgie of hoofdtrauma)
(zeldzaam) Monogenetische of syndroomgerelateerde aandoeningen (MC4R-deficiëntie, POMC-deficiëntie, leptine- of leptinereceptordeficiëntie, Prader-Willi-syndroom, Bardet-Biedl-syndroom)
EFFECTIEVE INTERVENTIE
Niemand ontkent volgens mij dat obesitas ook kan komen door andere medische oorzaken. Maar ongezonde leefstijl .(Te weinig bewegen en teveel eten) is toch echt met stip oorzaak nummer 1. Daarom zou ik het lijstje wat jij plaatste wel willen zien met percentages erachter hoe vaak het de oorzaak is van overgewicht.
Ik begrijp dat het verdrietig is op leefstijl te worden aangesproken als dat absoluut niet de oorzaak is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Als niet iedereen die te dik is teveel eet, hoe komt dat dan? Van de lucht?

Nee, zegt de prof, maar bedoelt ja.
reden 1 is de leefstijl, dus eten
reden 2 is een eetstoornis
reden 3 is door medicijnen, ook weer eten omdat het een hongergevoel creëert.
reden 4 hormonaal, weer eet men daardoor meer dan goed is.
Die zeldzame dingen slaan we maar over.
Je kunt echt alleen maar dik worden door een teveel aan calorieën.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ieder pondje komt door het mondje, zei mijn oma vroeger altijd.
samanthi

Bericht door samanthi »

refo schreef:Als niet iedereen die te dik is teveel eet, hoe komt dat dan? Van de lucht?

Medicijnen... meer eten? Dat kan, maar hoeft niet...
Soms heb je juist helemaal geen eetlust, denk eens aan prednison.
Je kunt ook veel vocht vasthouden..
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
refo

Bericht door refo »

Vocht vasthouden is een ander verhaal.
Maar als je in korte tijd 10 kilo aankomt door wat dan ook, ga je toch onmiddellijk op de noodrem? Maar eetdiscipline is blijkbaar een zeldzaam goed.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Als niet iedereen die te dik is teveel eet, hoe komt dat dan? Van de lucht?

Ik ben jaren geleden begonnen met medicijnen. Het eerste jaar dat ik begon met medicijnen, ben ik 10 kilo aangekomen. Ik bleef gewoon normaal eten, kreeg ook geen extra eetlust of iets dergelijks.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:

Ik ben jaren geleden begonnen met medicijnen. Het eerste jaar dat ik begon met medicijnen, ben ik 10 kilo aangekomen. Ik bleef gewoon normaal eten, kreeg ook geen extra eetlust of iets dergelijks.
Blijkbaar veranderde je stofwisseling?
Plaats reactie