Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Moeten er werkelijk zelf verzonnen metaforen gebruikt worden om iets duidelijk te maken? Gebruik de bijbelse en gebruik ze goed. En als die er niet is, is mogelijk datgene wat je betoogt ook onjuist.
- J.C. Philpot
Bron: https://charlesspurgeon.nl/een-brief-va ... mber-1850/Ds. C.H. Spurgeon schreef:Ja, waar Jezus komt, komt Hij om te heersen. Hoe zou ik wensen, dat Hij meer heerste in mijn hart! Dan kon ik hopen, dat alle zelfzucht en alle betrouwen op mijzelf, en alle eigengerechtigheid gans en al van mij uitgezuiverd zou worden. O voorzeker! ik verlang naar de tijd, wanneer alle boze neigingen, verdorven begeerten en rebellerende, twijfelzuchtige gedachten ten onder gebracht zullen zijn, volkomen verpletterd onder de voeten van mijn Koning, en mijn ganse ziel rein en heilig gemaakt zal zijn. Maar ik weet, dat zolang ik in dit lemen huis gevangen ben, zij nog altijd op de loer liggen, en dat ik een harde strijd heb te strijden, hoewel door genade de overwinning zeker is. Bidden is de beste wijze van strijden; door niets anders zullen zij ten onder gehouden worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Johann Gottfried Walther
Wendt u tot Jezus en wordt behouden. Laat u met God verzoenen! Oprechte van hart verdenk niet langer Gods genade! Dat u daarover ook schuld zou mogen voelen. Het ongeloof is een van de God-onterendste zonden.
Ds. D.A. Detmar (1774 - 1844)
Ds. D.A. Detmar (1774 - 1844)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ds. Th. van der Groe heeft een biddagpreek gehouden over Openbaringen 3:10 en 11.
Daarin staat een moeilijk gedeelte, dat ik hier dan maar als 'hertaling' weergeef (op verzoek uiteraard ook de oude tekst). Hij waarschuwt enerzijds voor een valse verzekering van het geloof, maar anderzijds ook voor een 'eeuwigdurende Paapse en Pelagiaanse twijfel'.
Volgens Van der Groe is het oude aangenomen en vastgestelde gereformeerde geloof volgens Gods Woord een geloof van Goddelijke en heilige troost en verzekerdheid.
Het geloof heeft die verzekerdheid tot een wezenlijke eigenschap, of tenminste is die verzekering een onafscheidelijk gevolg van het geloof. Maar nu heeft men daarop iets gevonden, door het zo te draaien alsof die nadruk op de zekerheid alleen maar tegen de 'Papisten' is bedoeld. En dat de zekerheid niet tot het wezen, maar tot het welwezen van het geloof behoort. De zekerheid wordt maar door weinig gelovigen in die hoge mate of trap bezeten.
En nu is men er druk mee om dit de mensen te leren, zodat de 'zwakke en sukkelende zielen' ondersteund en opgebeurd worden, zodat ze hun staat goed vasthouden. Het lijkt wel alsof dit het hele Evangelie geworden is.
(over afsnijdende prediking gesproken...)
Hij heeft wel een woord voor de 'bekommerden en ontwaakten':
"Gij bekommerden en ontwaakten, die nog zonder genade en zonder vrede wandelt in uw gewetens, omdat u die nog niet hebt willen laten reinigen in 't bloed van Christus. Ik moet u nu nog maar dit ene Woord van de Heere zeggen, dat Hij al zo lang en al zo vele jaren naar uw bekering gewacht, en groot geduld en lijdzaamheid met u geoefend; dat, indien u nog langer in uw zonden in de wereld, en in uw ongeloof en valse hoop en vertrouwen wilt blijven leven,
(1) de Heere dan eens voor altijd van u zal heengaan.
(2) Dat Hij 't eeuwig duister voor u zal maken.
(3) Dat u Hem dan overal zult zoeken, maar niet zult vinden, en dat u ook met de dwaze maagden niet zult kunnen ingaan, als u zult winnen, en als u zult roepen, "doet ons open, Heere, doet ons open!" Daarom, omdat u de tijd van uw genadige bezoeking veracht hebt, en niet hebt willen bekeerd worden, als Christus u bekeren wilde. "
Daarin staat een moeilijk gedeelte, dat ik hier dan maar als 'hertaling' weergeef (op verzoek uiteraard ook de oude tekst). Hij waarschuwt enerzijds voor een valse verzekering van het geloof, maar anderzijds ook voor een 'eeuwigdurende Paapse en Pelagiaanse twijfel'.
Volgens Van der Groe is het oude aangenomen en vastgestelde gereformeerde geloof volgens Gods Woord een geloof van Goddelijke en heilige troost en verzekerdheid.
Het geloof heeft die verzekerdheid tot een wezenlijke eigenschap, of tenminste is die verzekering een onafscheidelijk gevolg van het geloof. Maar nu heeft men daarop iets gevonden, door het zo te draaien alsof die nadruk op de zekerheid alleen maar tegen de 'Papisten' is bedoeld. En dat de zekerheid niet tot het wezen, maar tot het welwezen van het geloof behoort. De zekerheid wordt maar door weinig gelovigen in die hoge mate of trap bezeten.
En nu is men er druk mee om dit de mensen te leren, zodat de 'zwakke en sukkelende zielen' ondersteund en opgebeurd worden, zodat ze hun staat goed vasthouden. Het lijkt wel alsof dit het hele Evangelie geworden is.
"Gij bekommerden en ontwaakten, die nog zonder genade en zonder vrede wandelt in uw gewetens, omdat u die nog niet hebt willen laten reinigen in 't bloed van Christus. Ik moet u nu nog maar dit ene Woord van de Heere zeggen, dat Hij al zo lang en al zo vele jaren naar uw bekering gewacht, en groot geduld en lijdzaamheid met u geoefend; dat, indien u nog langer in uw zonden in de wereld, en in uw ongeloof en valse hoop en vertrouwen wilt blijven leven,
(3) Dat u Hem dan overal zult zoeken, maar niet zult vinden, en dat u ook met de dwaze maagden niet zult kunnen ingaan, als u zult winnen, en als u zult roepen, "doet ons open, Heere, doet ons open!" Daarom, omdat u de tijd van uw genadige bezoeking veracht hebt, en niet hebt willen bekeerd worden, als Christus u bekeren wilde. "
- J.C. Philpot
John Bunyan schreef: De vrees dat Christus u niet zal aannemen, kan voortkomen uit uw eigen dwaasheid. Misschien schrijft u God een weg voor die u zelf uitgedacht hebt, om u tot Jezus te brengen. Er zijn sommige zielen die zichzelf hierdoor heel erg kwellen. Zij komen voor zichzelf tot het besluit dat, als zij tot Christus willen komen, zij alleen op die manier moeten geleid worden. De één zegt: Als God mij tot Jezus Christus brengt, dan zal Hij mij zodanig met de schuld der zonde beladen dat Hij mij doet brullen. Een ander zegt: Als God mij werkelijk tot Jezus Christus bracht, dan moest ik wel aangevallen worden door verschrikkelijke verzoekingen van de duivel. De volgende zegt: Als God mij waarlijk tot Jezus Christus zou willen brengen, dan moest ik, wanneer ik tot Hem kom, wonderlijke openbaringen van Hem hebben [buiten het Woord om]. Dit is de weg die sommige zondaren God voorschrijven. Als God dan een andere weg met hen gaat dan zij uitgedacht hadden, staan zij verlegen. Zij zien om naar zware pakken en lasten, maar misschien gaf God hun een gezicht van hun verloren toestand en voegt die zware last en dat zware pak daar niet bij. Ze verwachten vreselijke aanvallen van de satan, maar God ziet dat zij daarvoor niet geschikt zijn. Zij zien uit naar [buitengewone] grote en heerlijke openbaringen van Christus, maar God neemt slechts het juk van hun schouders en reikt hun voeder toe. Geliefden, God heeft meer wegen, dan u weet, om een zondaar tot Christus te brengen. Maar Hij geeft u van te voren geen rekenschap door welke weg Hij u zal leiden […]. Bovendien wil ik u zeggen dat de grootheid van het gevoel van de zonde, het afschuwelijke gebrul van de duivel, bijzondere openbaringen van Christus, enzovoorts, niet kunnen bewijzen dat God uw ziel tot Jezus brengt. Denk aan Bíleam, Kaïn, Judas en anderen. Bedenk dat de verzoeking die u nu niet hebt, spoedig kan komen. Veel beter kunt u waken en bidden, opdat u niet in verzoeking komt.
U zegt: als ik aangevochten zou worden, dan zou ik sneller en met meer vertrouwen naar Christus vluchten. Arme mens. U weet niet wat u zegt. Het is waar dat de Heere sommigen leidt door zware wegen van beproeving. Maar het is ook waar dat de Heere sommige van Zijn kinderen leidt door wateren der vertroosting. Indien u ziet dat u behoefte hebt aan de gerechtigheid van Christus en indien u uw kruis wilt opnemen om Hem te volgen, peins dan niet langer, maar kom tot Hem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Voor wie het niet gezien heeft: ik heb de gehele toepassing van deze preek geplaatst bij "Meditaties". En ook een link naar de gehele preek. Verder heb ik er (voor de duidelijkheid) wat bijgeschreven over de kerkelijke omstandigheden uit de tijd van ds. van der Groe. Deze kunnen mede ook wat licht werpen op passages uit zijn preken.eilander schreef:Ds. Th. van der Groe heeft een biddagpreek gehouden over Openbaringen 3:10 en 11.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Prima om iets te zeggen over de tijd waarin Van der Groe leefde. Ik denk dat deze passage nog zeer actueel is in elk geval.
Ook zijn Israël visie was zeer uniek https://www.kerkenisrael.nl/vrede-over- ... i51-2b.phpeilander schreef:Prima om iets te zeggen over de tijd waarin Van der Groe leefde. Ik denk dat deze passage nog zeer actueel is in elk geval.
De indeling in periodes bedoel je?Arja schreef:Ook zijn Israël visie was zeer uniek https://www.kerkenisrael.nl/vrede-over- ... i51-2b.phpeilander schreef:Prima om iets te zeggen over de tijd waarin Van der Groe leefde. Ik denk dat deze passage nog zeer actueel is in elk geval.
Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Bedankt voor dit artikel!Arja schreef:Ook zijn Israël visie was zeer uniek https://www.kerkenisrael.nl/vrede-over- ... i51-2b.phpeilander schreef:Prima om iets te zeggen over de tijd waarin Van der Groe leefde. Ik denk dat deze passage nog zeer actueel is in elk geval.
C.I.Scofield schreef;
'Hij is geheel en al lieflijk' ( Hoogl.5:16)
Ú bent veel mooier dan de mensenkinderen; genade is op uw lippen uitgegoten'( Ps. 45:3)
De lieflijkheid van Christus bestaat in Zijn volmaakte mensheid. Hij is in alles één met ons, uitgenomen onze zonden en onze boze natuur. Hij nam toe in wijsheid en grootte )Luk.2:52). Hij werkte, Hij huilde, Hij bad en Hij had lief. En Hij was in alle dingen verzocht, zoals ook wij verzocht worden- maar'met uitzondering van de zonde'( Hebr. 4:15)
Hoe geheel en waarachtig is Hij in Zijn handelen als Mens! Martha berispt Hem; Johannes, die Zijn machtige werken gezien heeft, aarzelt niet om Zijn borst tot een kussen te maken. Zijn discipelen stellen Hem dwaze vragen, bestraffen Hem, vereren en aanbidden Hem in één adem. In dit alles lijkt Hij mij 'geheel en al lieflijk'. Hij aanvaardde alle soorten zondaars; Hij is altijd 'met ontferming bewogen'( Matth. 9:36; 14:14; Mark. 1:41). Hij zocht niet alleen hen die het 'verdienden' om genezen te worden, maar Hij genas allen ( Matth.8:16) Hij was volkomen nederig- Hij Die kon kiezen hoe en waar Hij geboren zou worden, trad dit leven binnen als een Mens onder velen.
In Zijn omgang met zondaars wordt de lieflijkheid van de Heere Jezus op het heerlijkst zichtbaar.
Nicodemus, bijvoorbeeld, een leraar in Israël, wordt op zijn onwetendheid gewezen, zonder ook maar één hard woord, zonder één uitspraak die zijn zelfrespect zou kwetsen. En hoe geduldig ontvouwt Hij aan de Samaritaanse vrouw de diepste waarheden, hoe vriendelijk maar toch naar waarheid confronteert Hij haar met haar zonde.
Alle elementen van een volmaakt karakter zijn in heerlijk evenwicht. Zijn vriendelijkheid is nooit zwak. Zijn moed is nooit bruut. Zie hoe Hij vanaf het moment van Zijn gevangenneming tot aan Zijn terechtstelling nooit Zijn rust en Zijn grote waardigheid verliest. Zie hoe Hij onze zonden in Zijn lichaam draagt aan het kruis ( 1 Petr.2:24), zodat wij gerechtvaardigd zouden worden ( Gal.3:24) en eeuwig leven hebben ( Joh.3:36). Is Hij niet geheel en al lieflijk?
'Hij is geheel en al lieflijk' ( Hoogl.5:16)
Ú bent veel mooier dan de mensenkinderen; genade is op uw lippen uitgegoten'( Ps. 45:3)
De lieflijkheid van Christus bestaat in Zijn volmaakte mensheid. Hij is in alles één met ons, uitgenomen onze zonden en onze boze natuur. Hij nam toe in wijsheid en grootte )Luk.2:52). Hij werkte, Hij huilde, Hij bad en Hij had lief. En Hij was in alle dingen verzocht, zoals ook wij verzocht worden- maar'met uitzondering van de zonde'( Hebr. 4:15)
Hoe geheel en waarachtig is Hij in Zijn handelen als Mens! Martha berispt Hem; Johannes, die Zijn machtige werken gezien heeft, aarzelt niet om Zijn borst tot een kussen te maken. Zijn discipelen stellen Hem dwaze vragen, bestraffen Hem, vereren en aanbidden Hem in één adem. In dit alles lijkt Hij mij 'geheel en al lieflijk'. Hij aanvaardde alle soorten zondaars; Hij is altijd 'met ontferming bewogen'( Matth. 9:36; 14:14; Mark. 1:41). Hij zocht niet alleen hen die het 'verdienden' om genezen te worden, maar Hij genas allen ( Matth.8:16) Hij was volkomen nederig- Hij Die kon kiezen hoe en waar Hij geboren zou worden, trad dit leven binnen als een Mens onder velen.
In Zijn omgang met zondaars wordt de lieflijkheid van de Heere Jezus op het heerlijkst zichtbaar.
Nicodemus, bijvoorbeeld, een leraar in Israël, wordt op zijn onwetendheid gewezen, zonder ook maar één hard woord, zonder één uitspraak die zijn zelfrespect zou kwetsen. En hoe geduldig ontvouwt Hij aan de Samaritaanse vrouw de diepste waarheden, hoe vriendelijk maar toch naar waarheid confronteert Hij haar met haar zonde.
Alle elementen van een volmaakt karakter zijn in heerlijk evenwicht. Zijn vriendelijkheid is nooit zwak. Zijn moed is nooit bruut. Zie hoe Hij vanaf het moment van Zijn gevangenneming tot aan Zijn terechtstelling nooit Zijn rust en Zijn grote waardigheid verliest. Zie hoe Hij onze zonden in Zijn lichaam draagt aan het kruis ( 1 Petr.2:24), zodat wij gerechtvaardigd zouden worden ( Gal.3:24) en eeuwig leven hebben ( Joh.3:36). Is Hij niet geheel en al lieflijk?
Ook heel mooi Terri!
- J.C. Philpot
R.M. McCheyne schreef:Waarde vriendin,
Er staat geschreven: ‘U dan, die gelooft, is Hij dierbaar.’ Zo gij een kind van God zijt, zult gij weten en gevoelen, wat deze woorden betekenen (1 Petrus 2:7). Eens was Christus als een opgeschoten rijsje en als een wortel uit een dorre aarde. U zag geen gedaante noch heerlijkheid in Hem, dat gij Hem zou begeerd hebben. Toen behoorde u bij de gerusten in Sion. U bekommerde u niet over uw ziel. Herinnert u zich die tijd nog? Is het nu anders geworden? Zijt gij verslagen geworden in uw hart door de Heilige Geest? Is het u getoond, hoe onmogelijk het is voor een mens om zichzelf rechtvaardig te maken bij God? Heeft de Geest de sluier weggenomen, die het heerlijk aangezicht van Immanuël bedekte en u een onbelemmerde blik vergund op Hem, Die met doornen werd gekroond en Zijn aangezicht niet verborg voor degenen die Hem het haar uitplukten? Heeft de Geest u een van de vensters van Jezus’ hart geopend en u de bron doen zien van die liefde, welke de kennis te boven gaat? Dan zult gij naar waarheid kunnen zeggen: ‘Mij is Hij dierbaar.’ Als u duidelijk inziet, dat u alleen in Hem voor God kunt bestaan, dat Hij uw uiterste Hoeksteen is, uw Bron van levend water, uw Bruiloftskleed, dan zult gij gevoelen, dat Hij dierbaar is. De meeste mensen weigeren tot Christus te komen. Lees Lukas 14:15-24. Zij begonnen zich eendrachtig te verontschuldigen. Vanwaar dit verschijnsel? Juist doordat zij niet zien en gevoelen dat Hij dierbaar is. Maar als u, mijn lieve vriendin, erkent dat Hij uw Gerechtigheid is, uw enige Bron van levend water, uw Hogepriester, uw Herder, uw Voorspraak, dan zult u zeggen: ‘Mij is Hij dierbaar!’ U zult dan nooit zeggen: ‘Houd mij voor verontschuldigd.’ Ik mag de liefelijke nodiging tot u brengen: ‘Komt, want alle dingen zijn nu gereed!’ Jezus is gereed u te wassen in Zijn bloed en u met Zijn gerechtigheid te bekleden. De Heilige Geest is gereed in uw hart woning te maken en het te vernieuwen. De Vader is gereed u om de hals te vallen en te kussen (Lukas 15:20). De engelen zijn gereed zich over u te verblijden en u tot in eeuwigheid als een zuster lief te hebben. Kom dan nu, want alle dingen zijn gereed. Spreekt u nu wellicht in uw hart: ‘Ik kan niet anders dan geloven dan dat ik de voornaamste der zondaren ben en dat Jezus aanbiedt mijn Borg, mijn Middelaar, mijn alles in allen te zijn, ik gevoel dat Hij dierbaar is.’ O lieve vriendin, ik hoop dat u zo spreekt. Dit is het enige wat u gelukkig kan maken in uw leven en zalig in uw sterven. Dit is een arme, voorbijgaande wereld. De mens van een vrouw geboren is kort van dagen en zat van onrust. Er is hier niets dat de dood ons niet kan ontnemen. Maar als gij Christus tot uw Deel hebt, bezit gij het enig, onvergankelijk Goed! Mocht de Heilige Geest u Christus met uw ganse ziel doen aannemen. Dan zullen wij elkaar weer ontmoeten in dat heerlijk land, waar geen dood meer zal zijn, noch rouw, noch gekrijt, noch moeite. De Heere gedenke u naar Zijn liefde en goedertierenheid, beide naar lichaam en geest.
Vaarwel, lieve vriedin! Steeds de uwe,
R.M. McCheyne
George Whitefield
George Whitefield
Een andere brief van McCheyne:
Uitzien naar Jezus
Een brief van R.M. McCheyne aan een onbekende
Want ik wil, dat gij weet, hoe grote strijd ik voor u heb, en voor hen, die te Laodicéa zijn, en zo velen als er mijn aangezicht in het vlees niet hebben gezien; Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot alle rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en de Vader, en van Christus. Kolossenzen 2:1-2
20 maart 1840
Mijn beste vriend,
Ik ken niet eens uw naam, maar ik denk dat ik wel iets ken van de toestand van uw ziel. Uw vriend is bij mij geweest en heeft mij iets verteld van uw gedachten. Ik schrijf daarom een paar regels om u aan te sporen op Jezus te zien en te leven. Lees Numeri 21:9 en u zult uw ziekte en het geneesmiddel ervoor zien. U bent gebeten door de grote slang. Het gif van de zonde heeft zich door heel uw hart verspreid, maar Christus is verhoogd aan het kruis, zodat u mag zien en leven.
Kijk nu niet zo lang en kwellend naar uw eigen hart en gevoel. Wat zult u daar anders vinden dan de beet van de slang? U bent in ongerechtigheid geboren en uw hele natuurlijke leven hebt u in de zonde doorgebracht. Hoe meer God uw ogen opent, hoe meer u zult voelen dat u in uzelf verloren bent. Dit is uw ziekte. Het geneesmiddel voor deze ziekte is: zie op Christus! De heerlijke Zoon van God heeft verloren zielen zó liefgehad, dat Hij een lichaam aannam en voor ons stierf. Hij droeg onze vloek en gehoorzaamde de wet in onze plaats. Zie op Hem en leef. U hebt geen voorbereiding nodig en u hoeft zelf niets te proberen. U hebt geen plichten en ook geen inspanningen nodig. U hoeft slechts te zien en te leven. Lees Johannes 17:3. De weg om zalig te worden is om Gods hart te kennen en het hart van Jezus.
Om tot leven gewekt te worden, moet u uw eigen hart kennen. Als u uw verloren staat wilt kennen, kijk dan in uw eigen hart. Zie wat een vuiligheid daar is: het vergeten van God, doodsheid en ongevoeligheid voor Zijn liefde. Als u geoordeeld wordt zoals u bent in uzelf, gaat u verloren. Om zalig te worden, moet u het hart van God en Christus kennen. Het hart van Christus wordt beschreven in de vier evangeliën. Zij vertonen Zijn medelijden met zondaren en het heerlijke werk dat Hij deed in hun plaats. Als u dat hart zou kennen zoals het is, dan zou u met Johannes uw moede hoofd op Zijn borst leggen. Besteed niet zoveel tijd aan het bestuderen van uw eigen hart als aan het bestuderen van Christus’ hart. ‘Sla voor één blik op uzelf tien blikken op Christus!’
Lees Romeinen 15:13 eens. Dat is mijn gebed voor u. U zoekt naar vrede door inspanningen, vrede in plichten of vrede in het reformeren van uw geest. Maar o, lees in Zijn Woord! ‘De God nu der hoop vervulle u met alle blijdschap en vrede in het geloven.’ Al uw vrede is te vinden in het geloven van Gods Woord over Zijn Zoon. Als u eens een ogenblik uw eigen toestand helemaal vergeet en nadenkt over de heerlijke weg van zalig worden door Christus, gloeit er dan nooit eens een straal van vrede in uw hart? Behoud die vrede; het is de vrede in het geloven. Zie net zo rechtstreeks op Christus, als u soms naar de op- of ondergaande zon kijkt. Zie regelrecht op Christus.
U vreest dat uw overtuigingen van zonde niet diep genoeg zijn geweest. Dit is geen reden om u bij Christus vandaan te houden. Uw hart zal pas echt verbroken zijn als u werkelijk in Christus bent (zie Ez. 36:25-31). Let op de volgorde: eerst sprenkelt God rein water op de ziel. Dit duidt erop dat we gewassen worden in het bloed van Christus. Daarna geeft Hij een nieuw hart. Als derde geeft Hij een doordringende herinnering aan vroegere zonden. Nu, de Heere geve u al deze dingen! Dat u gebracht mag worden, zoals u bent, tot het bloed van het Lam! Dat Hij uw hart, gewassen en gerechtvaardigd, veranderen zal. Hij geve u een zacht hart en Zijn Heilige Geest in uw hart. En zo geve Hij u een verbroken hart over uw vroegere zonden.
Lees ook Romeinen 5:19 eens. Door de zonde van Adam zijn velen tot zondaars gemaakt. Wij hebben Adams zonde niet bedreven en toch komt de schuld ervan op ons. Wij hebben onze hand niet naar de appel uitgestoken en toch zijn de zonde en ellende voor onze deur gelegd. Op dezelfde manier worden ‘door de gehoorzaamheid van Christus velen tot rechtvaardigen gesteld’. Christus is de Verheerlijkte Die in de plaats van velen stond. Zijn volmaakte kleed is voldoende om u te bedekken. U had niet de hand in Zijn gehoorzaamheid. U leefde niet toen Hij in de wereld kwam, leefde en stierf. En toch, in die volmaakte gehoorzaamheid mag u rechtvaardig voor God staan. Dit is al mijn bedekking voor het aangezicht van een heilige God. Ik voel mij oneindig goddeloos in mijzelf; als een slang of een pad in Gods ogen. En toch, wanneer ik sta in Christus alleen, dan voel ik dat God geen zonde in mij ziet en mij vrijwillig liefheeft. Dezelfde gerechtigheid is vrij beschikbaar voor u. Ze zal net zo wit en rein zijn voor uw ziel als voor de mijne. O, slaap toch niet één nacht langer zonder deze gerechtigheid! Stem slechts toe om in Christus te zijn en niet in uw arme zelf.
Ik moet u niet vermoeien. Nog één woord. Lees Openbaring 22:17. Wat een heerlijke, zoete woorden! ‘Die wil, neme het water des levens om niet.’ Dit is de laatste nodiging in de Bijbel en de ruimste: Christus’ afscheidswoord aan een wereld van zondaren! Een ieder die wil, mag deze heerlijke weg van zalig worden aannemen. Kunt u het weigeren? Ik weet zeker van niet. Beste vriend, laat u overtuigen door een medeworm om het niet nog één moment uit te stellen. Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.
U zit, net als Hagar, in het bereik van de bron. Moge de Heere uw ogen openen en u alles laten zien dat in Christus is! Ik bid voor u, dat u Jezus geestelijk mag zien en verblijd zult zijn; dat u tot Hem zult gaan en rust zult vinden. Vaarwel.
De uwe in de Heere.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
- J.C. Philpot
Over de laatste dagen voor de wederkomst.
Doet me denken aan wat Paulus schrijft:John Flavel schreef:Wanneer het einde van de wereld nadert, zal het menselijk leven veel veranderingen moeten ondergaan en door de overheersing van allerlei goddeloosheid, hoe langer hoe slechter worden. En wel zóver, dat deze tegenwoordige eeuw, waarin de zonde en goddeloosheid de hoogste trap hebben bereikt, vergeleken met die verdorven en onverbeterlijke eeuw, rechtvaardig mag worden geoordeeld een gelukkige en gouden eeuw te zijn. Want de rechtvaardigheid zal hoe langer, hoe minder worden, maar de goddeloosheid, de hebzucht en de wellust zullen vermeerderen, zodat wie een matig en godsdienstig leven leidt, een prooi van de goddelozen zal worden en door de onrechtvaardigen zeer gekweld zal worden. Alleen de verkeerden van hart zullen voorspoed hebben en gelukkig zijn [uitwendig], terwijl het volk des Heeren allerlei kwade behandelingen zal moeten ondergaan en tot grote armoede vervallen. Er zal geen recht meer zijn, de wetten zullen verbroken worden. Niemand zal dan enig ding bezitten dan alleen wat onrechtvaardig is verkregen of dat hij met geweld moet verdedigen. Roverij en geweldpleging zullen de overhand hebben. Er zal geen trouw meer onder de mensen gevonden worden. Ook geen vrede, geen menselijkheid, geen schaamte, geen waarheid noch veiligheid of orde, maar aanhoudend verdriet. Want de gehele aarde zal in verwarring zijn. Geruchten van oorlogen zullen overal worden gehoord. De volken zullen in opstand zijn en elkander aanvallen. In de naburige staten zullen oproeren zijn. Ja, verwoesting zal het kenmerk van heel de aarde zijn, alles omverwerpend, en de aarde zal er uitzien als een korenveld in de oogst.
En:Paulus schreef:En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.
Dit laatste (maar ook de andere zaken) zien we binnen en buiten de kerk sterk toenemen in deze tijd. Ons gebed mag wel zijn:Paulus schreef:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Houd ons gemoed voor U bereid,
Opdat het blij Uw komst verbeid',
Daar 't in een stil vertrouwen leeft,
Dat Gij ons onze schuld vergeeft.
Bescherm ons, in den bangen tijd
Van zielsverzoeking en van strijd;
Laat nooit den bozen vijand toe,
Dat hij ons enig' hinder doe.
Behoed het ganse Christendom;
Geef dat in kruis Uw vreugd weerom;
Vertroost het neergebogen hart,
En heel in gunst der kranken smart.
O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drieënig God, U zij al d' eer.
George Whitefield
George Whitefield