COVID-19

Zeeuw

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Dat is idd zo, maar je kunt die andere mensen niet wegzetten.
Je hoeft ze ook niet weg te zetten. Maar ik vind deze tijd een enorme wake-up call voor een gezondere levenstijl. Bv al die flauwekul over Corona-kilo's. Ga gewoon naar buiten. Wandel. Fiets. Beweeg. En steek gewoon minder door je mond naar binnen.
merel

Bericht door merel »

samanthi schreef:
merel schreef: Dat verklaart de huidige obesitasepidemie niet ;) Voor het merendeel is het leefstijl.
Gezonde keuzes maken is niet altijd makkelijk. Gezond eten is duurder en kost meer tijd. Daarnaast is het makkelijker om met weer en wind met de metro c.q. auto te gaan dan op de fiets te stappen of te wandelen.
Dat is idd zo, maar je kunt die andere mensen niet wegzetten.
Dat ben ik met je eens, maar ik denk ook dat hier wel iets aan moet gebeuren. De kosten voor de zorg worden enorm door diabetes, hart en vaatziekten etc op steeds jongere leeftijd. Als ik zie hoeveel dikke kinderen al in groep 7 en 8 zitten, dan is dat echt leefstijl.
Habitat

Bericht door Habitat »

Ik lees zojuist dat de mondkapjesplicht in Spanje nog voor geheel (!) 2021 geldt. (bron: nos liveblog)

Op de radio hoorde ik iemand zeggen dat de mondkapjes (eenmaal ingevoerd) niet meer gaan verdwijnen. De plicht zal vervallen maar het gebruik niet (aangezien covid niet de enige respiratoire aandoening is waar je ze voor kunt gebruiken).

Poh ... dacht ik, wat een gezellige wereld wordt dat.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Je hoeft ze ook niet weg te zetten. Maar ik vind deze tijd een enorme wake-up call voor een gezondere levenstijl. Bv al die flauwekul over Corona-kilo's. Ga gewoon naar buiten. Wandel. Fiets. Beweeg. En steek gewoon minder door je mond naar binnen.
Dat kan je wel onzin vinden, maar het is wel bekend dat veel mensen het afgelopen jaar zijn aangekomen. En als het zo simpel was als jij veronderstelt zou er geen overgewicht zijn. Blijkbaar is dat voor veel mensen toch te moeilijk. Ik denk dat daar ook een taak van de overheid ligt om veel meer te informeren en maatregelen te nemen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Dat kan je wel onzin vinden, maar het is wel bekend dat veel mensen het afgelopen jaar zijn aangekomen. En als het zo simpel was als jij veronderstelt zou er geen overgewicht zijn. Blijkbaar is dat voor veel mensen toch te moeilijk. Ik denk dat daar ook een taak van de overheid ligt om veel meer te informeren en maatregelen te nemen.
Ik vind het geen onzin dat het is gebeurd want dat weet ik ook wel, wel dat men er zo weinig aan doet.
En ja, discipline is voor mensen heel lastig.
Ik houd bv netjes mijn voeding bij in een app, probeer een aantal keer per week te sporten en iedere dag te wandelen. Ik ben exact op gewicht gebleven.
Maar veel mensen lijken van nature lui of het de moeite niet vinden actie te ondernemen.

Wat zou de overheid hier moeten informeren vind jij?
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Ik vind het geen onzin dat het is gebeurd want dat weet ik ook wel, wel dat men er zo weinig aan doet.
Ik houd bv netjes mijn voeding bij in een app, probeer een aantal keer per week te sporten en iedere dag te wandelen. Ik ben exact op gewicht gebleven.
Maar veel mensen lijken van nature lui of het de moeite niet vinden actie te ondernemen.

Welke app gebruik jij?

Ik denk dat actieve rol van de huisarts best waardevol kan zijn. De huisarts ziet de mensen, kent hun achtergrond. Daarnaast veel meer voorlichting op scholen over gezonde voeding. Zolang er nog steeds mensen zijn die denken dat ontbijtkoek en fruit uit een knijpzakje gezond is het verschil niet weten tussen wit/bruin brood en volkorenbrood, is er nog een hoop te doen
En daarnaast ben ik een groot voorstander van een suiker- en zouttax op voeding en voor groente en fruit BTW afschaffen. Ik vind het bizar dat fastfood zo goedkoop
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:

Welke app gebruik jij?

Ik denk dat actieve rol van de huisarts best waardevol kan zijn. De huisarts ziet de mensen, kent hun achtergrond. Daarnaast veel meer voorlichting op scholen over gezonde voeding. Zolang er nog steeds mensen zijn die denken dat ontbijtkoek en fruit uit een knijpzakje gezond is het verschil niet weten tussen wit/bruin brood en volkorenbrood, is er nog een hoop te doen
En daarnaast ben ik een groot voorstander van een suiker- en zouttax op voeding en voor groente en fruit BTW afschaffen. Ik vind het bizar dat fastfood zo goedkoop
Ik gebruik de Eetmeter van het voedingscentrum.
Dat zijn inderdaad goede maatregelen ja.
samanthi

Bericht door samanthi »

Luister even.
Ik eet alles vers, veel groente weinig aardappels, weinig of geen vlees, weinig of geen zout. Ik ga overal lopend of op de fiets naar toe, voor vijftig kilometer neem ik liever geen OV, ik moet altijd de trappen gebruiken, want hier zijn geen liften...
Toch een flink overgewicht...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:
Ukkie schreef:
refo schreef:
Bruna schreef:Discriminatie voor alle dikkerds op dit forum.
Misschien kan ze er wel niet aan doen dat ze dik is
Ja, dat wordt altijd maar gezegd. Verreweg de meesten kunnen er wel degelijk veel aan doen.
Er zijn toch veel mensen met overgewicht door b.v. antidepressiva. Medicijnen doen best veel met je lichaam.
En er zijn nog veel meer mensen, ook in mijn eigen omgeving, die het gewoon zelf toelaten. Ook met anti-depressiva, die een hongergevoel veroorzaken, kun je jezelf matigen. Al is dat wel moeilijk. Maar het overgrote deel van de mensen met overgewicht hebben dit gewoon aan zichzelf te wijten.
Kijk hun bewegings- en eetpatroon maar eens na.
Kan best zo zijn maar wij weten niet de reden erachter. Verborgen trauma, medicijnen, depressie kunnen allemaal een rol spelen. Natuurlijk zie ik ook in mijn omgeving mensen wat al te 'gemakkelijk' leven wat betreft voedsel en beweging.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef: Kan best zo zijn maar wij weten niet de reden erachter. Verborgen trauma, medicijnen, depressie kunnen allemaal een rol spelen. Natuurlijk zie ik ook in mijn omgeving mensen wat al te 'gemakkelijk' leven wat betreft voedsel en beweging.
Ik spreek nu over mensen in mijn directe omgeving waarbij ik de redenen wel ken. En die hebben heel veel te maken met je laatste zinnen. Laten we niet de uitzondering tot regel verheffen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Ukkie schreef: Kan best zo zijn maar wij weten niet de reden erachter. Verborgen trauma, medicijnen, depressie kunnen allemaal een rol spelen. Natuurlijk zie ik ook in mijn omgeving mensen wat al te 'gemakkelijk' leven wat betreft voedsel en beweging.
Ik spreek nu over mensen in mijn directe omgeving waarbij ik de redenen wel ken. En die hebben heel veel te maken met je laatste zinnen. Laten we niet de uitzondering tot regel verheffen.
Nee klopt, maar ook niet alle veel te dikke mensen wegzetten.

Er zijn ook mensen met een gezond gewicht, die net zo ongezond leven, maar waar de kilo's er niet aankomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Precies, informeer je eens beter zou ik zeggen!
Vooroordelen te over!
Ga eens langs bij alle eetstoornisklinieken en lees je eens in, in eetstoornissen én medische oorzaken van over en ondergewicht!
En je wilt ook niet weten hoeveel mensen zgn niet te dik én niet te dun zijn die aan boulimia lijden!
Het is echt zo'n taboe!
En weet je hoeveel mensen er levenslang problemen ondervinden, omdat ze niet aan de "standaard" eisen van hun omgeving voldeden qua gewicht en omvang.
Zoveel pijn en verdriet is er! (vaak aangepraat, gesuggereerd door onze naasten maar vooral door deze maatschappij)
Het is vaak een ziekte en géén kwestie van géén doorzettingsvermogen, ieder pondje gaat door het mondje, enzovoort.
Onkunde, onwetendheid, onbewustheid, (voor) veroordelen is meestal de heersende moraal!
Gelukkig is er voor iedere eetstoornis hulp!
Helaas met vaak zeer lange wachttijden.....
Weet ook, wees je er bewust van dat ook véél mensen EEN eetstoornis hebben zonder dat ze het weten of (h) erkennen.

Natuurlijk helpt onze westerse, luxe, consumptie maatschappij ook niet bij aan een matige/eenvoudige levensstijl, maar mensen: kom op veroordeel iemand eens niet op het uiterlijk, dat is echt niet oke Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
Vooroordelen te over!
Ga eens langs bij alle eetstoornisklinieken en lees je eens in, in eetstoornissen én medische oorzaken van over en ondergewicht!
En je wilt ook niet weten hoeveel mensen zgn niet te dik én niet te dun zijn die aan boulimia lijden!
Het is echt zo'n taboe!
En weet je hoeveel mensen er levenslang problemen ondervinden, omdat ze niet aan de "standaard" eisen van hun omgeving voldeden qua gewicht en omvang.
Zoveel pijn en verdriet is er! (vaak aangepraat, gesuggereerd door onze naasten maar vooral door deze maatschappij)
Het is vaak een ziekte en géén kwestie van géén doorzettingsvermogen, ieder pondje gaat door het mondje, enzovoort.
Onkunde, onwetendheid, onbewustheid, (voor) veroordelen is meestal de heersende moraal!
Weet ook, wees je er bewust van dat ook véél mensen EEN eetstoornis hebben zonder dat ze het weten of (h) erkennen.

Natuurlijk helpt onze westerse, luxe, consumptie maatschappij ook niet bij aan een matige/eenvoudige levensstijl, maar mensen: kom op veroordeel iemand eens niet op het uiterlijk, dat is echt niet oke Afbeelding
:super
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Nee klopt, maar ook niet alle veel te dikke mensen wegzetten.

Er zijn ook mensen met een gezond gewicht, die net zo ongezond leven, maar waar de kilo's er niet aankomen.
Vwb dat eerste: klopt.
Dat laatste is, in het geval van een calorie-overschot, gewoon niet waar. Als je meer eet dan je verbrand, kom je gewoon aan. Ongezond leven zit niet alleen in eten. Zo denk ik ook over sigaretten en teveel drank.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
Vooroordelen te over!
Het is echt zo'n taboe!

Ook hier: maak van de uitzondering niet de regel. Als in Amerika 61% van de bevolking te zwaar is, komt dit niet in algemene zin door de punten die jij nu noemt.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 01 dec 2020, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie