Gelezen, gedacht, gehoord...

huisman

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:@samanthi lees het hele verslag in het RD van 19 september en je zult zien dat jij het oneens bent met wat ds W. Roos daar zegt en dat je veel dichter bij ds Zippro staat. Alleen heeft ds Zippro oog voor de Bijbelse nuance en die ontdek ik bij jou (nog) niet.

Zie link https://www.rd.nl/kerk-religie/ontmoeti ... -1.1595361
ik kan het niet lezen.
Oplossing is abonnee worden want ik heb geen tijd om het over te typen......maar misschien iemand anders?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is maar goed ook, want het zou verloren tijd zijn: artikelen van achter de betaalmuur verwijderen we zonder enig pardon.
Valcke

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:ds Zippro gebruikt dit stukje van ds van der Groe om te bewijzen dat niet alleen tegenwoordig, maar ook vroeger, gezegd werd dat je eerst ontdekt aan je zonden moet zijn en dan pas tot de Heere Jezus mag gaan...
Dat is niet zo. Je legt het accent in dit stukje anders dan Van der Groe, en legt dus ook de bedoeling van ds. Zippro met dit stukje verkeerd uit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Begrijpen er hier ook nog mensen waarom ik dit stukje plaatste als reactie op de woorden van @DIA?
!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Begrijpen er hier ook nog mensen waarom ik dit stukje plaatste als reactie op de woorden van @DIA?
!!!
Nee, dat interesseert niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ds. W. Roos schreef:Velen zeggen (...) maar er klopt niets van. We nemen van onszelf de toevlucht tot de vorst der duisternis. Wedergeboorte betekent dat je de dood in moet en dat je dat niet wilt. Als God een mens aan zichzelf ontdekt, gaat Hij door tot het bittere einde: dat je berouw hebt en het ermee eens bent wat God doet. Dat doe je niet uit jezelf maar door Christus. Als je jezelf schuldig hebt bevonden, zegt de Heere: „Ik heb verzoening gevonden.” Als Jezus Christus in je leven geopenbaard is, ga je de erfenis zien.
Terri

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Terri schreef:Nou meld mij dan ook maar aan voor een cursus 'begrijpend lezen' want ik vind het ook onduidelijk.
Ds. W. Roos. Ds. Zippro. ds. v.d. Groe, wie zegt nou wat en bestrijd weer datgene wat gezegd/geschreven werd..... :jongle
gelet op aanhalingstekens enz. is het echt rommelig....
Wij behoren tot de dommen, maar ik geloof echt dat er een gedeelte is geciteert en dat alleen de mensen die het hele stuk kunnen lezen begrijpen waar het over gaat.
Dat is precies wat ik ook dacht, maar goed, zulke dingen gebeuren wel vaker en dan kunnen er zomaar misverstanden ontstaan.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
!!!
Leg uit!
samanthi

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
ds. W. Roos schreef:Velen zeggen (...) maar er klopt niets van. We nemen van onszelf de toevlucht tot de vorst der duisternis. Wedergeboorte betekent dat je de dood in moet en dat je dat niet wilt. Als God een mens aan zichzelf ontdekt, gaat Hij door tot het bittere einde: dat je berouw hebt en het ermee eens bent wat God doet. Dat doe je niet uit jezelf maar door Christus. Als je jezelf schuldig hebt bevonden, zegt de Heere: „Ik heb verzoening gevonden.” Als Jezus Christus in je leven geopenbaard is, ga je de erfenis zien.
Kijk nu ga ik ds Zippro beter begrijpen, dank je wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:
Kijk nu ga ik ds Zippro beter begrijpen, dank je wel.
dat probeerde ik je nu steeds uit te leggen maar je bleef je richten op de windmolens van ds Zippro.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
!!!
Welke woorden? En waar staan die? Ik begrijp dit even niet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
!!!
Welke woorden? En waar staan die? Ik begrijp dit even niet.
Zie deze post:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ze gelóven gewoon, en niemand neemt het hen af, en een mens door Gods Geest ontdekt is aan zijn schuld wijzen ze meteen naar Jezus! Niet beseffende dat de mens niet uit Jezus maar uit God is gevallen.
Ds. J.B. Zippro (in het RD van hedenavond) schreef:Ontmoetingsdag Ede
In het verslag over een ontmoetingsdag in Ede (RD 19-9) las ik: „Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Mogelijk is dit geen geheel juiste weergave van wat gezegd is of begrijp ik het verkeerd, maar juist diezelfde dag las ik in Theodorus van der Groe’s vijfde preek over de blinde Bartimeüs dit: „Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz., Matth. 11:28, en: Ik raad u: zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt, Openb. 3:18. Wij moeten toch niet één arm verlegen zondaar van de Heere Jezus terughouden...”
Dit wordt dus kennelijk niet alleen „tegenwoordig” gezegd, maar ook reeds door een (onverdachte) vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie in de 18e eeuw. Ik wil zeker erkennen dat er tegenwoordig misbruik gemaakt kan worden van zulke woorden, en ook dat er nadere ontdekkingen zijn in het leven van Gods kinderen, maar ik vind het toch wel erg ver gaan om te zeggen dat deze dingen niet kloppen... Wat zegt Paulus ook alweer? „Wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig” (1 Korinthe 9:16b).

Terneuzen, ds. J.B. Zippro
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: In het verslag over een ontmoetingsdag in Ede (RD 19-9) las ik: „Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Mogelijk is dit geen geheel juiste weergave van wat gezegd is of begrijp ik het verkeerd, maar juist diezelfde dag las ik in Theodorus van der Groe’s vijfde preek over de blinde Bartimeüs dit: „Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz., Matth. 11:28, en: Ik raad u: zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt, Openb. 3:18. Wij moeten toch niet één arm verlegen zondaar van de Heere Jezus terughouden...”
Dit wordt dus kennelijk niet alleen „tegenwoordig” gezegd, maar ook reeds door een (onverdachte) vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie in de 18e eeuw. Ik wil zeker erkennen dat er tegenwoordig misbruik gemaakt kan worden van zulke woorden, en ook dat er nadere ontdekkingen zijn in het leven van Gods kinderen, maar ik vind het toch wel erg ver gaan om te zeggen dat deze dingen niet kloppen... Wat zegt Paulus ook alweer? „Wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig” (1 Korinthe 9:16b).

Terneuzen, ds. J.B. Zippro
Ik bedoel het feit dat men zo licht zegt "Geloof in de Heere Jezus", alsof dat kan? Wie van Gods volk is uit zichzelf naar Jezus gegaan? Paulus niet in ieder geval. En als we de Bijbel goed lezen staat er zelfs dat er niemand is die goed doet, tot niet één toe. Wat geloven we nu van de doodstaat des mensen? Kan de mens zich bekeren en Jezus aannemen? En zo ja, is er dan plaats voor Jezus? Is er ontdekking aan de schuld die de mens in der eeuwigheid niet meer kan betalen? En aanvaard hij zijn vonnis? En zeg je dan tegen zo iemand: Geloof in Jezus? Dat zal nog wel gaan denk ik. De duivelen geloven ook. Maar waar krijgt een mens eerst mee van doen? Met Jezus of met God? Daarvandaan mijn opmerking.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Ik bedoel het feit dat men zo licht zegt "Geloof in de Heere Jezus", alsof dat kan? Wie van Gods volk is uit zichzelf naar Jezus gegaan? Paulus niet in ieder geval. En als we de Bijbel goed lezen staat er zelfs dat er niemand is die goed doet, tot niet één toe. Wat geloven we nu van de doodstaat des mensen? Kan de mens zich bekeren en Jezus aannemen? En zo ja, is er dan plaats voor Jezus? Is er ontdekking aan de schuld die de mens in der eeuwigheid niet meer kan betalen? En aanvaard hij zijn vonnis? En zeg je dan tegen zo iemand: Geloof in Jezus? Dat zal nog wel gaan denk ik. De duivelen geloven ook. Maar waar krijgt een mens eerst mee van doen? Met Jezus of met God? Daarvandaan mijn opmerking.
Maar wij moeten toch wel geloven in Jezus Christus? Want met deze verschuilingen kunnen we ons straks niet voor Gods rechterstoel stellen. Of wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie