Erdee

Posthoorn

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef: Vandaag, 00:59 Je ziet dat ook terug in Bunyan's pelgrimsreis. De pelgrims waren anders gekleed dan de mensen van de stad ijdelheid en daar konden die wereldse mensen niet tegen.
Maar dat heeft niet zo zeer met zwarte pakken te maken, maar met een algehele stijl van kleden. Ik ben ook 'anders' gekleed dan wereldse mensen, maar ik hou niet van ambtsdragers in zwarte pakken. Om redenen die hier al genoemd zijn: het schept afstand, het geeft snel een gevoel van macht en status. Niet goed voor de onderlinge verhoudingen tussen ambtsdragers en gemeenteleden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het heeft niets met vijandschap te maken, maar met bevreemding en afstand, omdat het een kledingcode van 50 of meer jaar geleden is.
Als ik in een kuitbroek en met steek naar een ziekenhuis ga, of met een pruik zoals ze die in de pruikentijd droegen naar het zorgcentrum, zal de reactie niet veel anders zijn.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef: Vandaag, 11:48 Het heeft niets met vijandschap te maken, maar met bevreemding en afstand, omdat het een kledingcode van 50 of meer jaar geleden is.
Als ik in een kuitbroek en met steek naar een ziekenhuis ga, of met een pruik zoals ze die in de pruikentijd droegen naar het zorgcentrum, zal de reactie niet veel anders zijn.
Toch zou ik dat weleens willen zien. 😅

(Verder eens.)
Hartelijke groet,
Evangelist
merel

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: Vandaag, 09:27
Maanenschijn schreef: Vandaag, 00:23 Inderdaad. En, met uitzondering van de toga, vind ik een uniform niet zo nodig als ambtsdrager. Voor de zondagse eredienst wil ik nog wel een uitzondering maken…voor de vorm.
Een toga vind ik ook onzin. Op Twitter maakte ik daar een PKN-predikant nogal boos mee, maar ik meen het echt. Waarom moet een dominee als hij preekt een lange jurk aan? Echt niet nodig.
Waarom niet? De zittende en staande magistratuur draagt toch ook een toga? Sommige beroepen hebben nu eenmaal kledingvoorschriften en/of gewoontes.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

merel schreef: Vandaag, 12:25
Posthoorn schreef: Vandaag, 09:27
Maanenschijn schreef: Vandaag, 00:23 Inderdaad. En, met uitzondering van de toga, vind ik een uniform niet zo nodig als ambtsdrager. Voor de zondagse eredienst wil ik nog wel een uitzondering maken…voor de vorm.
Een toga vind ik ook onzin. Op Twitter maakte ik daar een PKN-predikant nogal boos mee, maar ik meen het echt. Waarom moet een dominee als hij preekt een lange jurk aan? Echt niet nodig.
Waarom niet? De zittende en staande magistratuur draagt toch ook een toga? Sommige beroepen hebben nu eenmaal kledingvoorschriften en/of gewoontes.
Maar als een predikant niet anders is dan een ouderling (met een bijzondere opdracht), waarom zou dan alleen een ds eeb toga moetendragen?
Kortom: eens met Posthoorn.
Hartelijke groet,
Evangelist
merel

Bericht door merel »

Het is geen moeten voor een predikant, maar een vrije keuze.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een toga vind ik niet nodig; ziet er ook niet uit, maar in sommige kerken is dat min of meer gebruikelijk, bijvoorbeeld in de PKN. Volgens mij ergens anders zelden meer.
Maar ik vind wel dat een voorganger netjes gekleed dient te gaan; dus niet in een spijkerbroek en een t-shirt staat te preken. Maar goed, dat ligt waarschijnlijk aan mijn leeftijd.
HHR

Bericht door HHR »

Binnen de HHK zie je ook weer steeds vaker een toga.
Persoonlijk vind ik het wel wat waardigs hebben.
Maar er schuilt ook een gevaar in. Ds Lamain wilde vroeger ook een toga gaan dragen maar dat werd hem toen afgeraden 1. Omdat hij geen universitaire opleiding had en 2. Het hoogmoedig kan maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In de PKN zie je ook regelmatig niet-universitair geschoolde voorgangers met toga.
Plaats reactie