Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Zeeuw

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Zeeuw »

Dienst: Ds.J.C. den Ouden
Aanvang: 21 juni 09:30 uur
Voorzang Ps 45 :1
Ps.43:4,5
Ps.102:5
Ps.84:3,4
Ps.17:8
Avondzang:7
Lezen: 2 Corinthe 3
Tekst: 2 Corinthe 3:18,

En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest

De grote verandering

-noodzaak van de verandering
Na de zondeval zijn wij ernstig verminkt. Maar we moeten deze verandering ondergaan, anders kunnen wij niet tot de Heere komen.

-mogelijkheid van de verandering
Er is een nieuw verbond gekomen. Niet omdat het oude verbond slecht was. Dit was ook heerlijk. Het straalde af van Mozes gezicht. Vers 6: de letter, de wet, dood. Vers 7: bediening van de dood. Vers 9: bediening der verdoemenis. Verbond was goed. maar de mensen niet. De wet wel gegeven, maar wij houden deze niet door de zonde. De Heere geeft een nieuw verbond, Jeremia: zie de dagen komen, spreekt de Heere, dat ik met het huis van Israel een nieuw verbond zal maken. De Heere Jezus, bij de instelling van het Heilig Avondmaal: dit is het nieuwe verbond. Zijn gehoorzaamheid wil Hij toerekenen aan al degenen die in Hem geloven. Stop met werken. Je kan het niet zelf. Hij heeft het gedaan.

-manier/middelen van de verandering
Zie de tekst: wij allen, niet alleen Mozes. De spiegel is Gods Geest. 2 Korinthe 4:4: Christus weerspiegelt de Vader. Zijn genade, Zijn barmhartigheid. Als we in geloof op Hem zien, worden we veranderd. Verandering in het Grieks: metamorfose. God veranderd. Lijdende vorm: wij worden veranderd. Als van des Heeren Geest. Het verwoeste beeld uit de schepping wordt hersteld. Onbekeerden: zie op Hem en geloof. Bekeerden: werkt uzelfs zaligheid met vreze en beven. De wil die dood was, wordt levend. Deze verandering duurt ons hele leven. Maar er komt een dag waarin de Heere Jezus zal zeggen: komt in gij gezegende.

Dienst: Ds D. H. J. Folkers
Aanvang: 21 juni 16:00 uur

Voorzang Ps 46:1
Psalm 27:1
Psalm 27:2
Psalm 7:5, 6 en 7
Psalm 68:11
Psalm 68:14

Schriftlezing Esther 8:1-17
Tekst: Esther 8:3-17

Thema: Esther 8 helpt ons om het evangelie van de hoop te verstaan
1. Toekomstige verlossing
Na Esther 7 leek het voor Ahasveros voorbij. Haman was gedood en zijn huis aan Esther gegeven. Maar het gaat niet om Esthers persoonlijke verlossing, maar die van haar volk. Dat moet ook onze drijfveer zijn als we mogen delen in Christus verlossing. Dat anderen Hem ook mogen leren kennen. Kennen wij deze bewogenheid ook? Drijf het ons uit naar Hem om om redding te bidden voor degenen die verloren liggen. Ahasveros kan zijn eigen wet niet herroepen. Dit vanwege rechtszekerheid voor de bevolking. Daarom een nieuwe wet. Ook de Heere kan niet veranderen, Hij is betrouwbaar. In de overwinning van Jezus Christus is de verlossing voor Zijn volk verzekerd. We zijn kinderen van toorn. Maar het evangelie: ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren, maar heeft het eeuwige leven.

2. Toekomstig oordeel
Zoals deze tijd een keuze was voor het volk, tussen Haman en Mordechai en het oordeel kwam over de vijanden van de Joden, komt het oordeel voor de mensheid. Aan wiens kant staan we dan? Aan Satans kant, waar Gods straf over onze zonden, maar ook over het afwijzen van Zijn redding ons zal straffen? Of aan Gods kant?

3. Vreugde voor vandaag
De overwinning van Hem staat vast. Daarom mag er nu al vreugde en blijdschap zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zondag 21 juni 2020

Gisteren ging in de morgendienst oud-herder en -leraar ds. C. Harinck in de gemeente voor.
Hij bediende Gods Woord uit Psalm 27: 4: Eén ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de lieflijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.
De Schriftlezing was uit Psalm 27.
Het thema voor de prediking was: Davids ene ding, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Wonen in het huis des HEEREN
2. Gods lieflijkheid aanschouwen
3. Gods schoonheid vereren
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 84: 1
10 geboden des HEEREN: 9
Psalm 27: 1, 2 en 3
Psalm 26: 8
Psalm 76: 1

In de middagdienst ging de consulent, ds. S. Maljaars uit Meliskerke, in de gemeente voor.
Hij bediende Gods Woord n.a.v. Zondag 3 van de Heidelbergse Catechismus.
De Schriftlezing was uit Genesis 1: 26 t/m Genesis 2: 17.
Het thema voor de prediking was: Onderwijs rondom de oorsprong van onze ellende, met daarbij drie aandachtspunten:
1. De band met God voor de zondeval (vraag en antwoord 6)
2. De afval van God in de zondeval (vraag en antwoord 7)
3. Het herstel door God na de zondeval (vraag en antwoord 8)
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 33: 7
Psalm 33: 8
Psalm 6: 2, 3 en 4
Psalm 51: 3
Psalm 119: 3

Het was een goede zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Psalm 42, Prof. Dr. M.J. Kater.
Begaafd prediker, ik luister heel graag naar hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag waren er twee diensten in onze gemeente.

In de morgendienst werd een preek gelezen van ds. J.J. Tanis.
Deze preek ging over Handelingen 12:5. De verzen 1-19 was de Schriftlezing.

Thema: Een gedurig gebed
1. voor een gevangen Petrus;
2. van een biddende gemeente;
3. tot een wonderdoend God.

We zongen de volgende psalmen: Psalm 39:3 (in verband met overlijden van oude zuster uit de gemeente), Psalm 119:29, Psalm 30:1,3,4+7, Psalm 30:8 en Psalm 124:1+4.

In de middagdienst ging ds. A. Verschuure voor.
Deze preek ging over Zondag 47 van de Heidelbergse Catechismus.
Er werd gelezen uit Johannes 17.

Thema: De eerste bede
1. Het kennen van Gods Naam
2. Het eren van Gods deugden
3. Het wandelen tot Gods eer

We zongen de volgende liederen: Psalm 103:1, Psalm 91:1, Gebed des Heeren:1+2, Psalm 145:3 en Psalm 108:1.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

De ochtendpreek is het naluisteren waard.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
HANDELINGEN 6:8
En Stéfanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.
Thema en punten:
STEFANUS EEN MAN VOL VAN DE HEILIGE GEEST
1. Zijn persoon
2. Zijn bediening

Een preek over deze stof is eens besproken in de preekluisterkring. Het was een preek van ds. S. de Jong. In deze stof is dan hetzelfde maar toch ook weer een heel andere preek waar weer andere aspecten naar voren werden gebracht.

Middagdienst
preek van ds. W.C. Lamain (Leesdienst)
HANDELINGEN 4:36-37
Tekst en punten:
JOSES DE LEVIET
1. Van God weg gezworven
2. Door God teruggebracht
3. Door God gebruikt

Deze preek is als audiobestand te beluisteren via onderstaande link:
(in de audiopreek kun je horen dat het een vervolgstof is. In de leespreek werd "vorige week' vervangen door "een vorige keer" Je kunt dan niet zo merken dat het een vervolgstof is, verder is er nog wel een en ander veranderd in de geschreven versie.)
Nu ik de audiopreek geheel beluisterd heb moet ik wel aannemen dat hier twee preken samengevoegd zijn, dan wel dat het een andere keer is geweest dat hij over deze tekst sprak.
Link naar audiopreken:
http://www.theologienet.nl/prekenmp3.html

Avonddienst
HEIDELBERGER CATECHISMUS vr/antw. 101-102
Het derde gebod en de eed
1. De grond van de eed
2. De praktijk van de eed
3. Het doel van de eed
4. De bedreiging van de eed
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mistig

Bericht door Mistig »

DDD schreef:De ochtendpreek is het naluisteren waard.
Helaas, helaas.

Leesdiensten worden nooit geüpload.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Wat raar. Nou, dan is dat helaas feitelijk onmogelijk.

De uitzending was echt heel netjes. Ik had bijna het idee dat ik in de kerk zat. Daar zal Ad Anker niet tevreden mee zijn, maar degene die dat doet, heeft er in ieder geval verstand van. Steeds precies op het juiste moment een beeldwisseling en je ziet zelfs de wandelingen van en naar de lezenaar. Wat heel levensecht is, want dat heb je als je in de kerk zit ook.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

En de preek zelf?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:En de preek zelf?
Dit mondde uit in een discussie over leespreken. Op verzoek gesplitst.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Jantje schreef:https://saronkerk.nl/kerk/recente-preken

Maar ik zie dat de preek er nog niet op staat.

Dus dat komt nog.
Jammer dat je die preek niet kan downloaden. Ik wilde deze een keer in de auto luisteren, maar dat lukt dus niet.
Of weet iemand hoe ik dat wel kan doen?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Jo-Ann schreef:
Jantje schreef:https://saronkerk.nl/kerk/recente-preken

Maar ik zie dat de preek er nog niet op staat.

Dus dat komt nog.
Jammer dat je die preek niet kan downloaden. Ik wilde deze een keer in de auto luisteren, maar dat lukt dus niet.
Of weet iemand hoe ik dat wel kan doen?
Koppel je mobiel aan je auto, bijv. met Bluetooth, en je kunt luisteren.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
DDD schreef:De ochtendpreek is het naluisteren waard.
Helaas, helaas.

Leesdiensten worden nooit geüpload.
Ik heb nog verschillende cassettebandje mer leespreken. Als iemand ze zou kunnen oploaden zouden ze best mooi zijn voor prekenweb. Een mooie aanvulling.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dienst: Ds. J. Koppelaar
Aanvang: 28 juni 16:00 uur
Zeer actuele preek, zeer aanbevolen!

Voorzang Ps 48 :1
Ps. 146 : 7
Ps. 119 : 10
Ps. 87 : 1 en 2
Ps. 87 : 3 en 4
Ps. 72 : 4 en 11
Schriftlezing: Psalm 87
Tekst: psalm 87:4  

Het thema van de preek is ‘Racisme en de Bijbel.’ De aanleiding is de wereldwijde onrust die ontstaan is door de rassenrellen in de V.S. en elders ter wereld.

Een gewillig volk op de dag van Zijn heerkracht. Niet zoals in de Bijbelse tijd 'gij hebt niet gewild'. Psalm 87 profetie voor Jeruzalem. Heerlijke toekomst voor Israël. Racisme is een zeer ernstige zonde. Dit blijkt uit het feit dat de Bijbel beschrijft dat in de toekomst de volkeren één zullen zijn. Zoals op de Pinksterdag. 'De vroege regen'. Psalm 87:4 geeft aan dat Rahab ook zal worden vermeld onder hen die Hem kennen. Jesaja 19:25. Beloften voor Egypte en Assyrië. Babel wordt ook genoemd. Juist Babylon, lees Openbaringen, zal toch ook tot God komen. Zullen wij ook tot Hem komen?In het verleden juist in Zeeland veel slavenhandel. Wat vanuit de kerk niet werd veroordeeld. Juist soms aangemoedigd. Let op psalm 68:32. De mens is geschapen naar God beeld. Dit geldt voor alle mensen, van alle kleuren. Paar voorbeelden uit de Bijbel: Mozes trouwde met een vrouw uit Morenland. Mirjam en Aaron verzetten zich tegen dit gemengde huwelijk. Straf voor Mirjam is melaatsheid.Als we gastvrij zijn, kunnen we misschien wel engelen herbergen. Geloven we dat deze alle kleuren kunnen hebben? Handelingen 13:1 spreekt over Simeon Niger, een profeet en leraar. Veel kerkvaders komen uit Afrika. Laten we toch niet op anderen neerkijken.Wij moeten persoonlijk tot God komen.

Een paar vragen, van de dominee, bij de preek Heb je ervaring in het omgaan met mensen die een andere huidskleur hebben dan jij? Zo ja, wanneer merk je dat dit problemen geeft. Of merk je dat nooit? Het is opvallend dat de bruid in het Hooglied van zichzelf zegt, dat ze zwart is (Hooglied 1 : 5). Waarom staat er in de modernere vertalingen denk je dat ze ‘donker’ is?   De Heere Jezus vertelt dat Hij na Zijn terugkeer op aarde de volken zal oordelen. En dat zal positief uitvallen voor degenen die Hem als vreemdeling onderdak gegeven hebben (Mattth.25:35,45). Bedoelt Hij daar zichzelf mee of bedoelt Hij daarmee een asielzoeker die jij gaat ontmoeten? In Hebreeën 13:2 staat dat het mogelijk is dat je iemand gastvrij hebt ontvangen, die eigenlijk een door God gezonden Engel is; maar dat wist je niet. Stel dat jou dit in de toekomst zal overkomen, dan denk ik dat je vanaf vandaag anders zult kijken naar iemand, die jou om hulp vraagt. Het zou is immers ook…… Of zie ik dat verkeerd?

Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 28 juni 09:30 uur

Voorzang Ps 47:1
Psalm 73 : 1
Wet des Heeren
Psalm 139 : 14
Schiftlezing: Genesis 41 : 8 - 16
Tekst: Genesis 41 : 9 - 16
Gebed
Psalm 105 : 10, 11
Prediking
Psalm 77 : 7
Dankgebed
Psalm 77 : 8

De vorige keer heb ik over dit gedeelte gepreekt vanuit de lijn van de Heere naar de farao, deze keer dezelfde tekst maar nu vanuit de Heere naar Jozef

De Heere haalt de door Hem gelouterde Jozef uit de gevangenis

1. De Heere laat Jozefs naam nú vallen bij de farao
2. De Heere laat Jozef door de farao uit de put halen
3. De Heere verlicht Jozef met wijsheid voor de fa
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat racisme het thema van de week was. Wij hadden daar ook een preek over, maar dan naar aanleiding van Galaten 3 vers 26-28, waarbij het laatste vers centraal stond. De doop in Christus gaat hierbij heel diep en als je niet door de doop met elkaar verbonden was, dan moest je terug gaan naar de schepping. God heeft alle rassen geschapen en geen onderscheid gemaakt. Gistermiddag hadden wij een uitwerking hiervan. Gods Geest die ook geen onderscheid maakt tussen volkeren en rassen. Thema was 'dromen van Gods Koninkrijk'. nav de visioenen van Joel en de toespraak van Petrus met Pinksteren.
Gesloten