Erdee

Job

Re: Erdee

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:51 Nee, ik denk dat dat er niet mee te maken heeft. Ik denk ook niet dat het de kleur op zichzelf is. Ik denk vooral dat er mensen zijn die het zwarte pak als camouflage of uiterlijk vertoon zien van een kerk waarin vorm er vaak meer lijkt toe te doen dan de inhoud.

Wat overigens niet weg neemt dat ikzelf groot respect heb voor mensen die zich dagelijks donker kleden om hun gewetens wil.
Maanenschijn, schat jij in dat dat anders was gegaan wanneer de gebruikelijke ambtskleur al jaren paars of groen was geweest? Of had het dan dezelfde negatieve connotatie (vorm boven inhoud) gekregen waar men een afkeer tegen opbouwde?

Over zwart wordt in sommige kringen toch wel wat neerbuigend gedaan. Ik heb het idee dat dat met andere kleuren wellicht anders zou zijn.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

KDD schreef:Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Doe niet zo mal

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Als ik in het straatbeeld zie welke mensen vooral zwart dragen dan vind ik dat een akelig gezicht.
Dan associeer ik zwart met het rijk der duisternis.
Misschien heeft zwarte kleding inmiddels wel een andere lading gekregen.

Orchidee

Bericht door Orchidee »

Maanenschijn schreef:' mensen die zich dagelijks donker kleden om hun gewetens wil'.
Misschien kan jij me dat goed uitleggen, ik heb er nog nooit iets van begrepen.
Ik heb echt niet meer respect voor mensen die 'in het zwart lopen' dan voor mensen die in alle kleuren van de regenboog zijn gekleed.
Ik heb het niet over rouwkleding dat vind ik zelf gepast en netjes maar ook dat leg ik een ander niet op

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef: Gisteren, 22:34 Als ik in het straatbeeld zie welke mensen vooral zwart dragen dan vind ik dat een akelig gezicht.
Dan associeer ik zwart met het rijk der duisternis.
Misschien heeft zwarte kleding inmiddels wel een andere lading gekregen.
Het zijn in het dagelijkse straatbeeld vooral gotics, maar bij uitgaanspubliek in de wat meer hogere cultuur zie je ook veel zwarte jurkjes en zwarte broekpakken.

Het probleem met zwarte pakken van ambtsdragers vind ik meestal niet de kleur, maar het model. Maar dat zal aan mij liggen. Wat dat betreft zou je beter een zwart pak in Madrid of Milaan kunnen aanschaffen. Bij Italiaanse en Spaanse bruiloften zie je echt wel mooie zwarte pakken. Ik denk dat het in Nederland vooral de associatie is die niet zo positief is.
Laatst gewijzigd door DDD op 24 jul 2026, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:51 Nee, ik denk dat dat er niet mee te maken heeft. Ik denk ook niet dat het de kleur op zichzelf is. Ik denk vooral dat er mensen zijn die het zwarte pak als camouflage of uiterlijk vertoon zien van een kerk waarin vorm er vaak meer lijkt toe te doen dan de inhoud.

Wat overigens niet weg neemt dat ikzelf groot respect heb voor mensen die zich dagelijks donker kleden om hun gewetens wil.
Je kunt het toch gewoon zien als uniform? Het is herkenbaar in veel streken. En als mensen het niet gewoon zijn, dan kun je er ook voor kiezen om anders gekleed te gaan..
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 23:04
Het probleem met zwarte pakken van ambtsdragers vind ik meestal niet de kleur, maar het model. Maar dat zal aan mij liggen. Wat dat betreft zou je beter een zwart pak in Madrid of Milaan kunnen aanschaffen.
Eens, vaak zien die pakken er niet uit. Maar ja, niet iedereen kan zich een pak van € 1000 of meer veroorloven.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn echt wel goedkopere pakken die ook netjes zijn. Maar dat verder terzijde. Ik ben in principe geen voorstander van ambtskleding, al kan ik een priesterboordje nog wel waarderen. Het is op zich praktisch als je in een kerk kunt zien wie een geestelijke functie heeft.

Hoewel ik pas in een kerk was niet eens zo ver hier vandaan waar de halve gemeente inclusief de organist in het zwart was. Dan word je er alsnog niet wijzer van. Dat heb ik in een GG eigenlijk nog nooit gezien en zelfs in een GGiN niet. Ik moet wel zeggen dat het wel een modaliteitenkerk is want de meeste GG-leden uit die plaats gaan naar een andere GG, buiten hun woonplaats, denk ik.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:

Maanenschijn, schat jij in dat dat anders was gegaan wanneer de gebruikelijke ambtskleur al jaren paars of groen was geweest? Of had het dan dezelfde negatieve connotatie (vorm boven inhoud) gekregen waar men een afkeer tegen opbouwde?

Over zwart wordt in sommige kringen toch wel wat neerbuigend gedaan. Ik heb het idee dat dat met andere kleuren wellicht anders zou zijn.
Ik denk inderdaad dat de kleur er niet toe doet. Als de gewoonte (want dat is het mijns inziens) een andere kleur was geweest, was de associatie de zelfde geweest. Natuurlijk weet ik dat de kleur zwart aan sommige bijbelse noties is gekoppeld. Ik besef ook dat het een van oorsprong beetje Nederlands ding is. Als ik in andere landen bij Bijbelgetrouwe christenen kom zie ik de kleur zwart niet terug komen. Wel netjes gekleed, pak, stropdas, rokken en jurken, hoofdbedekking etc. Maar geen zwart. Dat maakt dat ik voor mij zelf ook de waarde voor het zwarte pak wat minder acht.

Te veel heeft het zwarte pak een connotatie gekregen van: zondags in het zwart, maar door de weeks…. Daarnaast, en dat is natuurlijk iets persoonlijks: het zwarte pak voor een ambtsdrager geeft je, mogelijk ongewild, status (en macht). Ik dank dat beide voor een ambtsdrager een valkuil kan zijn. Het schept afstand. Net zo goed dat ik in mijn werk een pak draag vanwege mijn functie, verdwijnt die afstand pas na intensiever kennismaken en samenwerken.

Ik wil zeker niet neerbuigend doen over zwart. Zoals ik al meldde: ik heb respect voor hen die vanuit een innerlijke gewetensdrang of overtuiging zwart dragen. Het zwarte pak voor een ambtsdrager zie ik meer als een gewoonte, als een soort uniform, zonder Bijbelse steekhoudende grondslag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Orchidee schreef:
Maanenschijn schreef:' mensen die zich dagelijks donker kleden om hun gewetens wil'.
Misschien kan jij me dat goed uitleggen, ik heb er nog nooit iets van begrepen.
Ik heb echt niet meer respect voor mensen die 'in het zwart lopen' dan voor mensen die in alle kleuren van de regenboog zijn gekleed.
Ik heb het niet over rouwkleding dat vind ik zelf gepast en netjes maar ook dat leg ik een ander niet op

Ik denk dat het niet gaat om wat ik er van vind. Of jij (dat bedoel ik niet onaardig :) ).

Ik wil graag ruimte geven voor mensen die, om wat voor reden dan ook, in hun geweten gedrongen zijn om iets te doen of te laten. Dat kunnen allerlei dingen zijn. Ik weet van enkele vrouwen die thuis tijdens bidden een hoofddoek dragen. Ik weet van mensen die in hun geweten niet vrij zijn om te zwemmen. Ik weet van mensen die geen kleurige kleding dragen, of een witte trouwjurk wensen. Daar wil ik liever niets van vinden en in het licht van Romeinen 14 (kan er een hoofdstuk naast zitten) ruimte en respect voor hebben. Om hun gewetens wil, niet die van mij. Het wordt wel problematisch als hun geweten ook gaat heersen over het geweten van anderen die in dergelijke zaken anders staan. Mijns inziens gaat het daar vooral mis.
Maanenschijn

Ambtenaar schreef:

Je kunt het toch gewoon zien als uniform? Het is herkenbaar in veel streken. En als mensen het niet gewoon zijn, dan kun je er ook voor kiezen om anders gekleed te gaan..
Inderdaad. En, met uitzondering van de toga, vind ik een uniform niet zo nodig als ambtsdrager. Voor de zondagse eredienst wil ik nog wel een uitzondering maken…voor de vorm.
KDD

Bericht door KDD »

Orchidee schreef: Gisteren, 22:30
KDD schreef:Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Doe niet zo mal

Je ziet dat ook terug in Bunyan's pelgrimsreis. De pelgrims waren anders gekleed dan de mensen van de stad ijdelheid en daar konden die wereldse mensen niet tegen.
Plaats reactie