Job schreef:Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 20:51
Nee, ik denk dat dat er niet mee te maken heeft. Ik denk ook niet dat het de kleur op zichzelf is.
Ik denk vooral dat er mensen zijn die het zwarte pak als camouflage of uiterlijk vertoon zien van een kerk waarin vorm er vaak meer lijkt toe te doen dan de inhoud.
Wat overigens niet weg neemt dat ikzelf groot respect heb voor mensen die zich dagelijks donker kleden om hun gewetens wil.
Maanenschijn, schat jij in dat dat anders was gegaan wanneer de gebruikelijke ambtskleur al jaren paars of groen was geweest? Of had het dan dezelfde negatieve connotatie (vorm boven inhoud) gekregen waar men een afkeer tegen opbouwde?
Over zwart wordt in sommige kringen toch wel wat neerbuigend gedaan. Ik heb het idee dat dat met andere kleuren wellicht anders zou zijn.
Ik denk inderdaad dat de kleur er niet toe doet. Als de gewoonte (want dat is het mijns inziens) een andere kleur was geweest, was de associatie de zelfde geweest. Natuurlijk weet ik dat de kleur zwart aan sommige bijbelse noties is gekoppeld. Ik besef ook dat het een van oorsprong beetje Nederlands ding is. Als ik in andere landen bij Bijbelgetrouwe christenen kom zie ik de kleur zwart niet terug komen. Wel netjes gekleed, pak, stropdas, rokken en jurken, hoofdbedekking etc. Maar geen zwart. Dat maakt dat ik voor mij zelf ook de waarde voor het zwarte pak wat minder acht.
Te veel heeft het zwarte pak een connotatie gekregen van: zondags in het zwart, maar door de weeks…. Daarnaast, en dat is natuurlijk iets persoonlijks: het zwarte pak voor een ambtsdrager geeft je, mogelijk ongewild, status (en macht). Ik dank dat beide voor een ambtsdrager een valkuil kan zijn. Het schept afstand. Net zo goed dat ik in mijn werk een pak draag vanwege mijn functie, verdwijnt die afstand pas na intensiever kennismaken en samenwerken.
Ik wil zeker niet neerbuigend doen over zwart. Zoals ik al meldde: ik heb respect voor hen die vanuit een innerlijke gewetensdrang of overtuiging zwart dragen. Het zwarte pak voor een ambtsdrager zie ik meer als een gewoonte, als een soort uniform, zonder Bijbelse steekhoudende grondslag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.