Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Nathanaël

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik erger mij aan het verkeerde invullen.
In de afgelopen maanden heb ik tientallen diensten gezien in tal van kerken, van HHK, CGK links, midden en BhP, van het noorden van Friesland, tot en met het zuiden van Zeeland, en tot vorige zondag was ik nergens een bos bloemen tegengekomen.
En dan zou mijn standpunt inzake bloemen star en exclusief zijn? En maar bijzaak?
De bloemen hebben geen liturgische waarde. Dus je maakt je druk om niets.
Ik geloof meteen dat dat bij jullie in de gemeente het geval is, maar dat geldt niet overal. Er zijn niet voor niets cursussen 'liturgisch bloemschikken'.
DDD

Bericht door DDD »

Toch kan ik daar in 'De weg voor de liturgie' niets over vinden.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Toch kan ik daar in 'De weg voor de liturgie' niets over vinden.
En dus bestaat het niet? Of bedoel je iets anders?
ejvl

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
DDD schreef: Er zijn ontzettend veel kerken waar een bos bloemen staat die naar een gemeentelid of iemand in de buurt gaat.
Hoeveel HHK's, GG's, GGiN, OGG, CGK vallen hieronder?
Zelfs in onze eigen linkse gemeente staan er geen bloemen. Nog niet.

Bloemen vérbloemen, was (meen ik) een citaat van ds Vergunst. (Maar dat weet Jantje vast wel :) )
Ook in OGG zijn gebrandschilderde ramen aanwezig, is de preekstoel versierd met houten krullen, het orgel met bladgoud, prachtige kroonluchters of er hangt een schip in de kerk.
Ik vind bloemen niet perse nodig maar zou er ook niets tegen hebben.
Het argument van soberheid gaat niet perse op vind ik om deze redenen.
Mara

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Ook in OGG zijn gebrandschilderde ramen aanwezig, is de preekstoel versierd met houten krullen, het orgel met bladgoud, prachtige kroonluchters of er hangt een schip in de kerk.
Dat is geen vergelijking. Een schip hangt in een kerk in een kustplaats.
Het interieur is aan de stijl van het kerkgebouw aangepast.
Dat is blijvend.
In de kerken waar ze ooit begonnen zijn met bloemen, staat nu ook de paaskaars, en de kerstboom.

Vraag: Welke liturgische bloemen horen bij een preek over een nieuwe hemel en nieuwe aarde?

Antwoord: Daar passen geen aardse bloemen bij. Alles wordt straks nieuw (Openb. 21:5). Iedere bloem die je daar nu neer zou zetten is slechts een slap aftreksel van de overweldigende schoonheid die wedergeboren christenen te zien krijgen op de nieuwe aarde. “Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben” (1 Kor. 2:9). En dat zal gebeuren nadat de laatste bazuin heeft geklonken (1 Kor. 15:52). Dan wordt er eeuwig scheiding gemaakt tussen hen die zich met hart en ziel hebben overgegeven aan Christus en alle anderen. Misschien moet je ter waarschuwing -dat geloof en bekering geen uitstel kunnen leiden- maar de Engelentrompet (Brugmansia) neerzetten.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... he-bloemen

We gaan naar de kerk om het Woord te horen.
Koop gewoon een bloemetje voor de mensen die dat kunnen gebruiken. Daar heb je toch geen liturgisch bloemstuk voor nodig?

Ik weet dat er bij mijn oom en tante in de kerk gemeenteleden waren die de bloemen beslist niet wilden hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala

Bericht door Isala »

bij ons staat gelukkig geen liturgisch bloemstuk in de kerk. Wel wordt er elke week een bos bloemen gekocht en deze wordt namens de gemeente aan iemand gegeven, ter bemoediging of als felicitatie. Het staat er ook allen smorgens, en wordt na de dienst gelijk naar het gemeentelid gebracht.

Zodra het liturgisch zou worden zou ik daar ook wat kriebelig van worden.

Maar goed, de preek ging zondagavond over : hoe ga je om met beproeving en verleiding, nav Jacobus 1 vers 1 - 18
Hora est!
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:Ook in OGG zijn gebrandschilderde ramen aanwezig, is de preekstoel versierd met houten krullen, het orgel met bladgoud, prachtige kroonluchters of er hangt een schip in de kerk.
Dat is blijvend.
In de kerken waar ze ooit begonnen zijn met bloemen, staat nu ook de paaskaars, en de kerstboom.

Vraag: Welke liturgische bloemen horen bij een preek over een nieuwe hemel en nieuwe aarde?

Antwoord: Daar passen geen aardse bloemen bij. Alles wordt straks nieuw (Openb. 21:5). Iedere bloem die je daar nu neer zou zetten is slechts een slap aftreksel van de overweldigende schoonheid die wedergeboren christenen te zien krijgen op de nieuwe aarde. “Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben” (1 Kor. 2:9). En dat zal gebeuren nadat de laatste bazuin heeft geklonken (1 Kor. 15:52). Dan wordt er eeuwig scheiding gemaakt tussen hen die zich met hart en ziel hebben overgegeven aan Christus en alle anderen. Misschien moet je ter waarschuwing -dat geloof en bekering geen uitstel kunnen leiden- maar de Engelentrompet (Brugmansia) neerzetten.

Koop gewoon een bloemetje voor de mensen die dat kunnen gebruiken. Daar heb je toch geen liturgisch bloemstuk voor nodig?

Ik weet dat er bij mijn oom en tante in de kerk gemeenteleden waren die de bloemen beslist niet wilden hebben.
Ook gebrandschilderde ramen of een mooi versierd orgel zijn slechts een slap aftreksel van...
Deze dienen overigens wel om iets te verfraaien.
Overigens heb ik niets met een liturgisch bloemstuk hoor maar als er vanuit de kerk een bloemetje wordt gegeven aan iemand die het kan gebruiken vind ik dat prima.
Ik heb mij nooit zo verdiept in liturgische kleuren of bloemen.
Ik zou er ook niet direct iets op tegen hebben denk ik. Het argument van eerst een bloemetje, dan een paarskaars en kerstboom ken ik, de glijdende schaal.
Ik denk ook dat het meer een cultuurdingetje is waar ik mij niet direct aan zou storen mits er een Bijbelse prediking aanwezig is.
samanthi

Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
Mara schreef:
Dat is blijvend.

Ook gebrandschilderde ramen of een mooi versierd orgel zijn slechts een slap aftreksel van...
Deze dienen overigens wel om iets te verfraaien.
Overigens heb ik niets met een liturgisch bloemstuk hoor maar als er vanuit de kerk een bloemetje wordt gegeven aan iemand die het kan gebruiken vind ik dat prima.
Ik heb mij nooit zo verdiept in liturgische kleuren of bloemen.
Ik zou er ook niet direct iets op tegen hebben denk ik. Het argument van eerst een bloemetje, dan een paarskaars en kerstboom ken ik, de glijdende schaal.
Ik denk ook dat het meer een cultuurdingetje is waar ik mij niet direct aan zou storen mits er een Bijbelse prediking aanwezig is.
Nee dat liturgische gedoe hoeft voor mij ook niet, gewoon een bloemetje voor een zieke of eenzame, dat heeft ook niets met een paaskaars of zo. Het gaat dan niet over symbolen en zo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel

Bericht door merel »

In de meeste kerken is het gewoon een prachtig boeket dat na de dienst aan iemand gegeven wordt. Niet meer, niet minder.
samanthi

Bericht door samanthi »

merel schreef:In de meeste kerken is het gewoon een prachtig boeket dat na de dienst aan iemand gegeven wordt. Niet meer, niet minder.
Ja dat dacht ik ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ken wel een Gereformeerde bondsgemeente waar ze soms liturgische bloemstukken hebben. Het wordt daar ook zo benoemd en er wordt zelfs toelichting bij gegeven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hopelijk wordt er morgen ergens gepreekt over "Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen. Gelijk een lelie onder doornen, alzo is Mijn vriendin onder de dochteren." Dan kunnen we on-topic over bloemen praten.
Lees anders de prachtige preek van Andrew Gray over deze tekst.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Hopelijk wordt er morgen ergens gepreekt over "Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen. Gelijk een lelie onder doornen, alzo is Mijn vriendin onder de dochteren." Dan kunnen we on-topic over bloemen praten.
Staat die preek ook online?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
eilander schreef:Hopelijk wordt er morgen ergens gepreekt over "Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen. Gelijk een lelie onder doornen, alzo is Mijn vriendin onder de dochteren." Dan kunnen we on-topic over bloemen praten.
Staat die preek ook online?
Ja, in het 11e achttal naar ik meen. Te downloaden op Theologienet. Zeer ter aanbeveling.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:Toch kan ik daar in 'De weg voor de liturgie' niets over vinden.
En dus bestaat het niet? Of bedoel je iets anders?
Nee natuurlijk niet. Ik zie vaak genoeg cursussen liturgisch bloemschikken. Maar het is vermoedelijk wel een relatief nieuw verschijnsel.
Gesloten