@Tiberius:
Over de wedergeboorte dit: wanneer je teveel in spreken uitgaat over geloven en wedergeboren worden als verschillende zaken (ook al noem je de een als voorwaarde voor de ander) dan kun je vreemde constructies krijgen: wel geloven, nog niet wedergeboren of net andersom. Je ziet dat hier al een klein beetje gebeuren: GJdeBruijn noemt wedergeboorte het middel om tot geloof te komen, jij stelt dat geloof nodig is om wedergeboren te worden. Daar zou je zomaar een conflict in kunnen zien als je geloof en wedergeboorte uit elkaar trekt.
Je hebt gelijk als je stelt dat Paulus de gemeente oproept, zichzelf te beproeven. GJdeBruijn stelt juist min of meer dat dat toen nog niet kon. Waar ik het over heb in verband met 'er in stoppen' is de vraag over het geloven of men gelooft (ja, dat is ingewikkeld). Die vraag was volgens mij bij Paulus nog niet actueel.
Ik denk inderdaad dat hier veel langs elkaar heen gepraat wordt. Of de oorzaak ligt in het standpunt van de GG-kerken, de praktijk in die kerken (en andere) of bij buitenstaanders die het gewoon niet begrijpen moet ieder maar voor zichzelf bepalen: er is ondertussen aardig wat over gezegd. Wel een beetje jammer vind ik dat je een flink stuk van mijn reactie quootte, maar een stukje oversloeg:
Marco schreef:wat is het onderscheid tussen waar geloof en het geloof van iemand die wel vertrouwt maar niet waar gelooft? Is niet een waar gelovige iemand die weet dat hij van zichzelf dood is en er op vertrouwt dat hij door Christus mag leven? Welk criterium geldt er - afgezien van op zich belangrijke 'details' van de leer - eigenlijk voor 'waar' geloof dat niet geldt voor 'voldoende-om-belijdenis-te-doen' geloof?"
Ik verwacht daar niet direct een heel helder antwoord op. Deze vraag raakt namelijk aan een vraag die al langer speelt: wanneer mag je geloven dat je gelooft, zonder het verwijt te krijgen, een doe-het-zelf geloof te hebben? Mag je zomaar pleiten op de beloften in Gods Woord?
En op die vragen zullen de meningen voorlopig nog wel even blijven verschillen.
Een ieder een goede avond en alvast welterusten gewenst (ik ga nu pitten)..