Gods liefde

Alexander CD

Re: Gods liefde

Bericht door Alexander CD »

Luther schreef:
Rochus schreef:
Luther schreef:Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Verhelderingsvragen aan Luther:
I. Is het mogelijk om tegen iedereen (niet wetende of het een verkorene of verworpene betreft) te zeggen: "God wil jouw zaligheid"
II. Kun je wat meer zeggen over het onderscheid: [persoonlijk aanbieden <-> persoonlijk voorstellen]
Ad I: God wil niet dat enigen verloren gaan. In het Oude Testament vinden we reeds dat de Heere zegt: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?” (Ez. 33 : 11). In 2 Petr. 3 : 9 vinden we bijvoorbeeld: “De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”. Nog een Nieuwtestamentische tekst die dit laat zien is 1 Tim. 2 : 4: “Die wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen”. In de Heilige Doop laat God betekenen en verzegelen dat het Zijn wil is, dat dit verbondskind het Evangelie gelooft. Hij toont ook dat er wassing nodig, maar ook dat die wassing mogelijk is.
Maar ook hier geldt dat we altijd met twee woorden moeten spreken: Je kunt op grond van Gods Woord niet zeggen: Christus is voor u allemaal persoonlijk gestorven; je kunt wel zeggen: Er is voor u allemaal een Christus beschikbaar.

Ad II: Ik heb dat onderscheid niet gemaakt. Ik spreek liever over de 'welmenende, persoonlijke roep tot het heil in Christus'. En of je dat nu aanbod noemt of voorstelling, ik denk dat genoemde term beter aangeeft wat ik bedoel.
Luther, als je de tekst isoleert dan lijkt het zo dat je gelijk hebt maar dit is oppervlakkigheid, zo leggen alle arminianen het ook uit maar ik neem deze tekst met verband even met je door.
1. Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2. Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3. Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4. Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Het evangelie is niet voor een bepaald soort mensen het is geen klassen evangelie.
Daarom wil God dat we bidden voor allerlei soorten mensen, niet alleen voor de armen en de minder bedeelden maar ook voor die in de hoogheid zijn, koningen etc.
Wat staat er als niet oppervlakkig kijkt, Welke wil dat allerlei soorten mensen tot zaligheid komen.
Dat is het gereformeerd gebruiken van de schrift.
Nu even naar 2 Petrus 3 kijken weer blijkt dat de tekst uit zijn verband is gehaald.
3.
Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4. En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping
5. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Dit is heel anders bedoeld omdat er spotters komen, allen moeten eerst het koninkrijk binnenkomen, niet dat God wil dat alle wereld bewoners zalig worden.
Het heeft alles te maken wat in hebreen 11 staat, Gods volk moet kompleet worden want ze horen bijelkaar.
En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;

Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.
mayflower

Bericht door mayflower »

Alexander CD schreef: Luther, als je de tekst isoleert dan lijkt het zo dat je gelijk hebt maar dit is oppervlakkigheid, zo leggen alle arminianen het ook uit maar ik neem deze tekst met verband even met je door.
1. Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2. Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3. Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4. Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Het evangelie is niet voor een bepaald soort mensen het is geen klassen evangelie.
Daarom wil God dat we bidden voor allerlei soorten mensen, niet alleen voor de armen en de minder bedeelden maar ook voor die in de hoogheid zijn, koningen etc.
Wat staat er als niet oppervlakkig kijkt, Welke wil dat allerlei soorten mensen tot zaligheid komen.
Dat is het gereformeerd gebruiken van de schrift.
Nu even naar 2 Petrus 3 kijken weer blijkt dat de tekst uit zijn verband is gehaald.
3.
Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4. En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping
5. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Dit is heel anders bedoeld omdat er spotters komen, allen moeten eerst het koninkrijk binnenkomen, niet dat God wil dat alle wereld bewoners zalig worden.
Het heeft alles te maken wat in hebreen 11 staat, Gods volk moet kompleet worden want ze horen bijelkaar.
En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;
Beste Luther,

De verklaring van Alexander CD is niet alleen typisch voor iemand die niet geloofd in een wel gemeend aanbod, want de meeste gereformeerde theologen die ik heb gelezen en die ook net zoals jou wel een wel gemeend aanbod geloven zullen niet deze verzen gebruiken zoals jij ze wilt gebruiken, want dat is in hun ogen de wijze zoals de arminianen het gebruiken tegen de leer van de uitverkiezing en de beperket verzoening.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Rochus schreef:
Luther schreef:Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Verhelderingsvragen aan Luther:
I. Is het mogelijk om tegen iedereen (niet wetende of het een verkorene of verworpene betreft) te zeggen: "God wil jouw zaligheid"
Ja, zoals iedereen tot de bruiloftsmaaltijd genodigd werd, ook degenen die daar helemaal geen interesse voor bleken te hebben.
Een Evangelie dat niet gemeend wordt, is helemaal geen Evangelie.
Een verkondiging waar niet de wil om te redden achter zit, is een toneelspel en het spijt me, maar ik verdenk God er niet van dat Hij een spelletje met ons speelt!
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:Je hebt nog niks bewezen met je oude tactiek. Zonderling.
Alexander, ik ben er ook niet meer op uit om dit 'bewijs' aan jou te leveren.
Hieronder geef ik een kleine bloemlezing van citaten vanaf 20 februari. Ze spreken voor zichzelf.
Zolang je hierbij blijft, ga ik verdere discussie niet meer aan.
M.vr.gr.
Z.

20 februari 2009
Alexander CD schreef:Afdwaling van de bijbelse waarheid begint met kleine afwijkingen van het woord, zoals dat God iedereen nodigt, terwijl in de bijbel het evangelie klink als een eis tot bekering.
21 februari
Alexander CD schreef:De uitverkiezing bestuurt het verbond in de uitverkiezing heeft God bepaald wie Hij aan Christus heeft gegeven voor de grondlegging der wereld, die worden alleen behouden, dan kan God het nu niet iedereen maar aanbieden.
Alexander CD schreef:er is geen verschil in Gods verborgen en Zijn geopenbaarde wil, dus dat is geen argument.
Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:Om dat brood te krijgen zal God het hen moeten geven, dat doet Hij niet, daart ligt de sleutel.
Kennelijk heb je nog steeds Johannes 6:32 niet gelezen.
Daar staat toch echt:
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel, maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.
Antwoord eens: Wie zijn deze u? Nogmaals: Wie zijn deze u?
Wat jij zegt is dus niet de sleutel. De sleutel is dat er een tweeërlei geven is. En dat schreef ik al eerder.
Nogmaals: Wat jij zegt, is letterlijk het tegenovergestelde van Johannes 6:32. Jij zegt: Hij geeft niet. De Schrift zegt: Hij geeft wél. Daar kun je niet omheen.
(Overigens nimmer beantwoord door Alexander CD.)

23 februari 2009
Alexander CD schreef: Luk 13 : 34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild?

Beste Wilhelm, deze tekst wordt vaak zo gelezen, Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik u willen vergaderen maar gij hebt niet gewild.
Dat staat er dus niet!
Jeruzalem, de onbekeerden en Jeruzalems kinderen, bekeerden
(!!!!!)

24 februari 2009
Alexander CD schreef:Jezus has de rijke jongeling lief, dus is hij eens tot bekering gekomen, niet omdat hij Gods geboden hield.
27 februari 2009
Alexander CD schreef:Er is verschil tussen Jeruzalem en Jeruzalems kinderen, als ze het over mijn kinderen hebben hebben ze het niet over mij.
(!!!!!)

28 februari 2009
Aanbod en nodiging geeft aan dat de mens kan kiezen en dat is niet bijbels, het is de dwaling die je rondom hoort in alle soorten groepen.
28 februari 2009
Alexander CD schreef:
Zonderlïng schreef:Nodiging is zéér Bijbels. En deze nodiging gebeurt zelfs 'van Christus wege':
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Wij willen graag dat een ieder tot bekering komt, daarom staat er wij!
Er staat niet God bidt u van Christuswege.
(!!!!!)
Alexander CD schreef: Mocht het zo zijn dat God genade aanbied aan ieder die het hoort, en we bedenken daarbij dat we al in de dodencel zitten dat is onze positie, Hij moet ons vrijmaken en dat gebeurd niet, dan is het niet welmenend geweest.
Alexander CD schreef: beste Zonderling,
Als de vaderen geweten hadden hoe het woord aangeboden nu gebruikt wordt hadden ze het nooit opgeschreven.
De één neemt het wel aan en de andere niet, er staat alleen niet bij uit vrije wil, dan was het remonstrants geweest.
2 maart 2009
Alexander CD schreef:
Zonderling schreef:Maar waarom kun je nooit een keer gewoon antwoord geven op mijn vraag, en blijf je nog steeds zo vaag, zo onduidelijk als het gaat om 2 Korinthe 5:20?
[i]- Nodigt God de zondaren door de prediking van Zijn gezanten of niet?
- Is wat we vinden in 2 Korinthe 5:20 zo'n nodiging of niet?
[/i]
Zonderling, ten eerste negeer je mijn antwoord en ten tweede kun je geen tekst isoleren van de context of van de rest van de bijbel, daarom nee!!!
Gods gezanten brengen een gebod tot bekering, bekeert u!
6 maart 2009
Alexander CD schreef: God heeft van eeuwigheid al besloten dezen in hun onbekeerde staat te laten, de verwerping, dat is niet gemakkelijk maar daarom hoef je het niet te ontkennen met een welgemeend aanbod.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 16 mar 2009, 20:24, 5 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:
Luther schreef:Nu snap ik je Alexander, dat wil zeggen: ik snap het eigenlijk niet.
Jij bent hier pleibezorger voor een voorwaardelijk aanbod van genade. Nu begrijp ik uit je laatste bijdrage dat je als 'voorwaarden' ziet: geloof en bekering.
Wel daar ben ik het helemaal mee eens. Als jij dat voorwaarden wilt noemen, prima.

MAAR... je stelt helaas in al je bijdragen nog een voorwaarde en die wordt hier krachtig bestreden, namelijk dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn, alvorens je het Evangelie mag geloven en je bekeren. En dat gaat in tegen de Schrift!

Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Als je daarmee kunt instemmen, dan zijn de verschillen niet zo groot, als je wilt doen voorkomen.
Luther, het zijn voorwaarden die God Zelf vervuld.

Ik stel niet dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn je moet je geloof aannemen zoals in Vr+antw 21.
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Het evangelie moet aan een ieder die het wil horen verkondigt worden, daarna zorgt God voor bekering en geloof in Zijn uitverkoren, wij hoeven ons daar niet mee te bemoeien.

Als we dus zeggen dat God wil dat de verworpenen zalig worden en dat Christus voor iedereen gestorven is dan doen we de bijbel geen recht, dan gaan we ons bemoeien wat God voor Zich heeft gehouden.
Nog twee laatste opmerkingen Alexander:
1. Inderdaad: bekering en geloof zijn voorwaarden die God Zelf vervult. ERGO! Dat betekent dat het voor de mens een onvoorwaardelijk aanbod van genade is, dat in de weg van bekering en geloof ook kracht zal doen in het hart.

2. Ik heb in geen enkele bijdrage (!!) gezegd dat Christus voor alle mensen gestorven is. Jij legt me dat steeds in de mond. Ik heb ook niet gezegd dat God wil dat alle verworpenen zalig worden. Je moet heel nauwkeurig lezen wat ik in mijn postings geschreven heb:
- Christus is alleen voor Zijn uitverkorenen gestorven.
- Zij alleen zullen ook de zegen van Zijn kruisdood ervaren.
- Het kruisevangelie is, dat een ieder die in deze Zaligmaker gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben. (Joh. 3: 14-17)
- Dit Evangelie moet gebracht worden aan alle creaturen.
- Onder degenen die het Woord horen zijn naar Gods Woord ook verworpenen. Het Woord is één, de roeping is welmenend en klinkt tot de hele gemeente, verkoren of verworpen. Wij weten dat namelijk niet. En in die zin heb ik gezegd: Als je onder de prediking verkeert, dan is er een welmenende, persoonlijke roep tot het heil in Christus. Deze klinkt ook tot hen die deze roep nooit zullen opvolgen. Is die roep dan niet welgemeend? Welzeker! Ik ben het daarin met Afgewezen eens: God speelt geen spelletje met de mens.

Met deze posting sluit ik mijn bijdrage aan dit topic af. We komen waarschijnlijk helaas niet nader tot elkaar. Nog één ding dan: Worden als een kind, Alexander! De Heere Jezus heeft dat niet voor niets zo ernstig gezegd tegen de Farizeeën: Indien gij niet wordt gelijk een kindeke, gij kunt het Koninkrijk Gods niet ingaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben het met Luther eens hoe hij deze teksten uitlegt. Het 'context-argument' klinkt makkelijk, maar lost het niet op. Deze teksten moeten, zeker met kennis van de tekst uit Ezechiël, letterlijk worden gelezen.
Ik ben ervan op de hoogte dat ook de arminianen deze teksten zo uitleggen. Zoals de arminianen wel meer teksten goed uitleggen. Maar daarom ben ik nog geen arminiaan. Ik ben namelijk van mening dat deze teksten Gods wil om ieder individu te zaligen aantonen, maar niet de uitverkiezing uitsluiten. Ook houden ze geen algemene verzoening in.
Zowel mayflower als AlexanderCD geeft het argument "zo zeggen de arminianen het ook". Maar we laten ons de schoonheid van Gods Woord toch niet afnemen door de arminianen?

Als je niet begrijpt hoe een tekst als deze zich verhoudt tot de leer van de uitverkiezing wil ik nog wel eens verwijzen naar het artikel van John Piper, eerder door mij genoemd. Mayflower, aangezien jij ook altijd lappen engelse tekst post moet het voor jou geen moeite zijn om hier eens gefundeerd met je eigen mening (a.d.h.v. de Bijbel) op te reageren.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Het AANBOD VAN GENADE in de KANTTEKENINGEN van de STATENVERTALING

Lukas 19:44 bij de woorden "daarom dat gij den tijd uwer bezoeking niet bekend hebt". De kanttekening luidt:
kanttekening SV schreef:Namelijk in welke u door de predikatie des Evangelies de genade Gods nu wordt aangeboden.
Jesaja 7:13 wordt van koning Achaz in kanttekening 38 gezegd:
kanttekening SV schreef:...maar nu zijt gij God den Heere Zelven lastig of moeilijk, dewijl gij de genade, die Hij u aanbiedt, veracht".
2 Korinthe 6:1 luidt: "En wij als medearbeidende, bidden u ook, dat gij de genade Gods niet tevergeefs moogt ontvangen hebben."
kanttekening SV schreef:Namelijk die [=de genade Gods] u door het Evangelie en onzen dienst is aangeboden en van u ontvangen.
Jesaja 8:15 luidt: "En velen onder hen zullen struikelen, en vallen en verbroken worden, en zullen verstrikt en gevangen worden." Bij de woorden "vallen en verbroken worden":
kanttekening SV schreef:Te weten, aanlopende en zich stotende aan den Steen. Want dewijl zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zou hun dezelve tot grotere verdoemenis strekken.
N.B. Hieruit zien we dat de Statenvertalers leerden dat ook degenen die verloren gaan de genade wordt aangeboden (wanneer zij leven onder de prediking van het Evangelie).

Jesaja 50:2a: "Waarom kwam Ik, en er was niemand? Waarom riep Ik, en niemand antwoordde?"
Volgens de kanttekening gaat het hier om het aanbieden van genade. Bij de woorden "er was niemand" zeggen zij:
kanttekening SV schreef:Te weten die Mijn Woord hoorde en gehoorzaamde, toen Ik ulieden door de profeten, Mijn dienaars, liet tot boete roepen en Mijn genade aanbieden.
Hieruit zien we trouwens dat het bevel van bekering vergezeld gaat van het aanbod van genade. Beide worden gepredikt en ook hen die zich niet bekeren, hebben dit aanbod welmenend ontvangen (zoals ook heel duidelijk uit deze Bijbeltekst blijkt, trouwens).
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hartelijk dank voor deze bijdrage, Zonderling!

Zeer waardevol!

Groeten,
Luther
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Zonderling, Ik heb al gezegd dat ik dat deel wel met je eens ben, al gebruik ik het woord aanbod liever niet.
Zolang we de boodschap van het evangelie maar niet kritisch bekijken, doch haar gehoorzamen.
We doen zoals die arts in een stad waar een epidemie was uitgebroken, van huis tot huis gaat de arts en schrijft overal de medicijnen voor. Of al de patiënten zullen herstellen weet hij niet, er zullen zeker een aantal sterven daarvan is hij overtuigd.
Als hij een christen arts is weet hij dat het aantal dat gaat sterven en degenen die zullen herstellen door God bepaald is en dat al zijn middelen voor degene die zal sterven in Gods raadbesluit niet zullen helpen.
Maar daarmee gaat hij geen minuut rekenen….. dat zal achteraf wel blijken.
Hij heeft slechts zijn middelen aan te wenden.
En ondanks het feit van Gods raad zijn die middelen niet vruchteloos, maar het zijn werkelijke en echte middelen, waardoor God zijn raad ten uitvoer brengt.
Zo is ook het evangelie. De werking zal achteraf wel blijken dat heeft God voor zich gehouden.
Wij hoeven niet met de uitkomst te rekenen, door toevoegende woorden.
Sola Deo Gloria
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:Als hij een christen arts is weet hij dat het aantal dat gaat sterven en degenen die zullen herstellen door God bepaald is en dat al zijn middelen voor degene die zal sterven in Gods raadbesluit niet zullen helpen.
Maar daarmee gaat hij geen minuut rekenen….. dat zal achteraf wel blijken.
Hij heeft slechts zijn middelen aan te wenden.
En ondanks het feit van Gods raad zijn die middelen niet vruchteloos, maar het zijn werkelijke en echte middelen, waardoor God zijn raad ten uitvoer brengt.
Zo is ook het evangelie. De werking zal achteraf wel blijken dat heeft God voor zich gehouden.
Sola Deo Gloria
Als ik jouw relaas van die dokter lees, denk ik dat die dokter maar een beetje aanrommelt.
Zo van, ik doe mijn best, en ik zie wel wat God doet.
Als die dokter zo werkt heeft hij geen geloof.
Dokter wendt zijn middelen aan en wacht maar af of die middelen gezegend worden.

Die hemelse medicijnmeester werkt anders.
Ik wil...wordt gereinigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Zo is ook het evangelie. De werking zal achteraf wel blijken dat heeft God voor zich gehouden.
Sola Deo Gloria
Over dat laatste zijn we het allen eens, dus dat hoef je niet apart te vermelden.
Maar nu wat het Evangelie betreft: inderdaad, de uitkomst heeft God voor Zich behouden, maar niet de inhoud.
Wat jij doet is op grond van de uitkomst de inhoud aanpassen: het Evangelie is niet welgemeend, wánt niet iedereen komt. Over toevoegende woorden gesproken!
We moeten de inhoud van het Evangelie voluit serieus nemen, zonder die te beperken.
En dan verwijs ik je maar weer naar de gelijkenis van het bruiloftsmaal, omdat die alle aspecten zo treffend weergeeft. Ik noem er een paar: de welgemeende nodiging, de aandrang, de weigering, de toorn van de koning over die weigering (heel cruciaal in dit verband!), en ten slotte: de volle tafel.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Wie kan eenvoudig (zonder meerdere uitleg vatbaar) zeggen wat God door Zijn knechten en Zijn Woord de onbekeerde aanzegd , wat Hij eist , wat Hij beloofd en wat Hij toezegd
en in welke verhouding staat dit tot elkaar.

We moeten af van dat verwarrende woord aanbod waar iedereen wat anders bij denkt!
Jongere

Bericht door Jongere »

We moeten juist niet af van het woord aanbod. Dat woord is terecht veel gebruikt in de geschiedenis en heeft een rijke lading in zich.

De Erskines & Fisher formuleerden het als volgt:

Vraag 37 - Wie biedt Christus aan ons aan in het Evangelie?
God, wezenlijk aangemerkt, in de Persoon van de Vader, biedt Hem oorspronkelijk en met gezag in het Evangelie aan, Joh. 6:32: 'Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel'.

Vraag 38 - Welk karakter heeft dit welgemeende aanbod in het evangelie?
Het heeft het karakter van een schenking, waarin Hij Zijn Zoon Jezus Christus aan het verloren menselijk geslacht vermaakt, opdat degene, die deze gave zal aannemen, niet verloren zal gaan, maar het eeuwige leven zal hebben.

--

Dit is eigenlijk alles wat er te zeggen valt. Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.
Dit belooft Hij, zegt Hij toe / aan. En dit eist Hij ook:
En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.
Alexander CD

Oude Paden schreef:Wie kan eenvoudig (zonder meerdere uitleg vatbaar) zeggen wat God door Zijn knechten en Zijn Woord de onbekeerde aanzegd , wat Hij eist , wat Hij beloofd en wat Hij toezegd
en in welke verhouding staat dit tot elkaar.

We moeten af van dat verwarrende woord aanbod waar iedereen wat anders bij denkt!
Dat is een woord naar de bijbel!
Als het woord aanbod mijn broeder ergert wil ik het in eeuwigheid niet meer op die manier gebruiken.

Maar dat is het niet, de mystieke betekenis van het woord houdt men aan, daar is men meer aangehecht dan het eenvoudig evangelie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Alexander CD schreef:Dat is een woord naar de bijbel!
Als het woord aanbod mijn broeder ergert wil ik het in eeuwigheid niet meer op die manier gebruiken.
Je draaft nu wel een beetje door.
Er zijn genoeg woorden en uitdrukkingen te bedenken, die voor de vrome mens een ergernis zijn.
Gesloten