Geplaatst: 02 jan 2007, 22:23
--
Waar we ons dus ernstig tegen moeten verzetten. Want dit 'voor-de-hand-liggende filter' is van de Heilige Geest! "Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging."gravo schreef:Het is juist in onze tijd (na nieuwe exegetische methoden en na de Holocaust), dat dit voor-de-hand-liggende filter, (dat de Kerk tot nu toe altijd op het OT heeft toegepast) is verwijderd.
Misschien mag ik dit stuk en alles wat je er verder nog bij beweert rangschikken onder het kopje 'waanwijsheid'? De verkiezingsgedachte is als het ware met de handen te tasten in de Bijbel en vindt zijn oorsprong niet in Grieks-hellenistische gedachtegangen etc. etc.gravo schreef:Maar in het gereformeerd protestantisme zie ik dat als een onvermijdelijkheid (vooral in kringen, die het heil geheel laten domineren door hun voorstelling van de verkiezing).
Het kenmerk daarvan is namelijk de altijd weerkerende tegenstelling tussen schijn / zijn. (over Grieks gesproken: lees Plato wanneer hij Socrates opvoert).
Is het wel een echt leerstuk? En zou het dat moeten zijn?Nu over het leerstuk van de algemene genade. ik ben het met je eens, dat dit leerstuk niet goed ontwikkeld is.
Alles wat niet uit het geloof is, is zonde. Hoewel we dat niet over anderen mag oordelen. Dat is vaak HET probleem in de gereformeerde kringen. Dat mag en kan God alleen. Dat kunnen we alleen van onszelf oordelen. Onszelf afvragen: Is mijn hart recht met God?gravo schreef:
Het hele patroon kan moeiteloos op elk mogelijk begrip worden toegepast.
Bidden? Ja, maar het moet wel een waarachtig bidden zijn in geest en waarheid (en ik hoor dan denken: anders is het toch niets).
God zoeken? Ja, maar het moet wel een zoeken zijn op de recht wijze (anders zoekt men maar op eigen kracht).
Zingen? ja, maar zingt men werkelijk vanuit het hart (anders zingt men maar huichelachtig mee)
Tot God gaan? ja, maar door de enge poort (anders klimt men van buiten in)
Spreken over de dingen van Gods Koninkrijk? Ja, maar men moet er niet alleen van spreken, men moet er ook uit kunnen spreken.
Dus is het in wezen geen (algemene) genade. Want het zou alleen genade zijn als het uit God's welbehagen voortkwam. Dan kunnen we beter de term voorzienigheid daarvoor gebruiken, zoals ook de HC dat doet, of het licht der natuur, zoals de DL:Begrippen als algemene genade enz. zijn theologisch heel hanteerbare begrippen. Echter ze fungeren hier heel radicaal als het stigma van het niet-voldoende-zijn.
Ze wijzen eigenlijk op het valse. Het onechte.
Het algemene is het voor de zaligheid nutteloze itt het bijzondere (dat is het enige ware zaligmakende).
En met die gedachte in het achterhoofd is zoiets als een algemene genade bijna niet meer waardevol te definiëren.
In het verkiezingsdenken krijgt de algemene genade alleen weer waarde, wanneer de bijzondere genade is verleend (the winner takes it all). Mensen, die alleen maar (!) algemene genade ontvingen zullen die genade tegen zich gebruikt zien worden.
gravo
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.
3/4-5a. Die leren: Dat de verdorven en natuurlijke mens de gemene genade (waardoor zij verstaan het licht der natuur), of de gaven, hem na den val nog overgelaten, zo wel gebruiken kan, dat hij door dat goed gebruik een meerdere, namelijk de evangelische of zaligmakende genade en de zaligheid zelve allengskens en bij trappen zou kunnen bekomen. En dat in dezer voege God Zich van Zijn zijde betoont gereed te zijn om Christus aan alle mensen te openbaren, naardien Hij de middelen die tot de kennis van Christus, tot het geloof en tot de bekering nodig zijn, genoegzaam en krachtiglijk aan allen toedient.
Want benevens de ervaring van alle tijden betuigt ook de Schrift dat zulks onwaarachtig is: Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet (Ps. 147:19, 20). God heeft in de verleden tijden al de heidenen laten wandelen in hun wegen (Hand. 14:16). En: Zij (te weten Paulus met de zijnen) werden van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azië te spreken. En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe (Hand. 16:6, 7).
OP, dat er een uitverkiezing is ontkent niemand, ook Gravo niet. Alleen verschillen we in de opvatting hoe dit vorm dient te krijgen in de prediking en het overige pastorale leven. M.i. is dat een hele moeilijke en heel gevoelige vraag.Moe word ik van dit te lezen.
Laten we het met z'n allen erop houden dat er een verkiezing en verwerping is. Jakob heb Ik lief gehad en Ezau heb Ik gehaat.
Klavier, jouw antwoord volstaat niet. Je kan niet in het ene geval wél spreken over genoemde tegenstellingen, en in het andere geval niet. Zowel vanuit de uitverkiezing als vanuit de 'vruchten van het geloof' gezien zijn genoemde tegenstellingen waar.Klavier schreef:Als dit soort uitdrukkingen in het kader van de uitverkiezing worden uitgesproken, dan is het een scheefgroei die de verkiezing daarmee voorop zet en de veronderstelde verwerping leert tenzij het tegendeel blijkt.Men spreekt van het ware zaligmakende geloof itt schijngeloof (historisch, wonder, tijdgeloof)
Men spreekt van inwendige (echte) roeping itt uitwendige roeping.
Men spreekt van ware verootmoediging itt schijngestalten.
Men spreekt van natuur (daardoor kunnen we niet zalig worden) itt schriftuur (die wijst ons alleen de weg der zaligheid)
Men spreekt van bijzondere genade en van algemene genade.
Maar als het daarentegen gaat om de vruchten van het geloof, dan is er geen enkel bezwaar tegen deze uitdrukkingen in te brengen, lijkt me.
Wat een vreemde posting, Gian.Gian schreef:Nee, zo bedoel ik het niet. Als mensen geprikkeld reageren op iemand die vraagtekens zet bij de belijdenis, en vervolgens niet inhoudelijk op die vraagtekens ingaat, maak je die belijdenis ongeloofwaardig. Alsof die belijdenis niet te verdedigen is.Klavier schreef:Welke belijdenis bedoel je nu? In het geding? Vanwege een discussie op een internetforum?Gian schreef:De geloofwaardigheid van die belijdenis komt anders wel in geding als die niet normaal verdedigt kan worden.
Ik geloof dat ik al eerder om een uitleg met tekstverwijzingen gevraagd heb van de DL, maar die bestaat geloof ik niet eens. Is het dan zo'n ramp als mensen vragen stellen omtrent die belijdenis?
Memento, zo bedoelde ik het ook. Het gaat erom dat bepaalde klanken vaak verkeerd worden opgevat als je de lijn ook doortrekt voor de verwerping. Want dat kan niet!.memento schreef:Klavier, jouw antwoord volstaat niet. Je kan niet in het ene geval wél spreken over genoemde tegenstellingen, en in het andere geval niet. Zowel vanuit de uitverkiezing als vanuit de 'vruchten van het geloof' gezien zijn genoemde tegenstellingen waar.
Wat is dit voor een 'want'?Bert Mulder schreef: Want het zou alleen genade zijn als het uit God's welbehagen voortkwam. ook de HC dat doet, of het licht der natuur, zoals de DL:
Oude Paden schreef:Zo is'tieKlavier schreef:Juist! En daarom is dit zo van toepassing:Oude Paden schreef:Preken is: Gij zijt des doods schuldig! en gelooft u dit oprecht ( hier onderscheiden tussen tijd en zaligmakend geloof) Ik (Christus) ben de Medicijnmeester.
Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.
Dit wee is uitgesproken op het ongeloof op de prediking van de Medicijnmeester.
Als mensen verloren gaan is dat niet vanwege de verwerping maar vanwege het ongeloof!
Ik ben benieuwd hoe je deze twee opmerkingen met elkaar rijmt dan. Of is dat niet mogelijk? Je zegt immers: Mensen gaan verloren om hun ongeloof. En tegelijkertijd zeg je: God heeft de een lief en de ander haat Hij, dat is verkiezing en verwerping, maar dat is niet vanwege voorzien ongeloof want dan zou Hij niet soeverein zijn in het verwerpen van mensen.Spreek je jezelf nu niet wat tegen? Of is dit het voor ons niet te begrijpen spanningsveld?Laten we het met z'n allen erop houden dat er een verkiezing en verwerping is. Jakob heb Ik lief gehad en Ezau heb Ik gehaat.
Ik vind overigens dat degene die altijd maar proberen om de verwerping onder de noemer "voorgezien ongeloof" willen stoppen niet consistent zijn. God zou dan de verkiezing uit souvereiniteit doen en de verwerping uit voorgezien ongeloof.
Marnix schreef: Ik ben benieuwd hoe je deze twee opmerkingen met elkaar rijmt
Rom 9:13: Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.Laten we het met z'n allen erop houden dat er een verkiezing en verwerping is. Jakob heb Ik lief gehad en Ezau heb Ik gehaat.
Voorzien ongeloof? God voorziet alles. Niet omdat hij dingen eerder, dus 'vóór' ziet, maar vanuit ons menselijk perspectief stellen we dat zo. De Heere overziet de tijd omdat Hij niet aan de tijd gebonden is. Alles wat er gebeurd is, gebeurt en nog gebeuren moet is bij Hem bekend als zijnde vervuld. God is van eeuwigheid en dus ook van de toekomst; Hij is zonder verandering en alomtegenwoordig, ook wat tijd betreft. Wij als mensen zijn in de tijd geplaatst. God niet! Dat is een eigenschap die alleen God heeft.Ik vind overigens dat degene die altijd maar proberen om de verwerping onder de noemer "voorgezien ongeloof" willen stoppen niet consistent zijn. God zou dan de verkiezing uit souvereiniteit doen en de verwerping uit voorgezien ongeloof.
Dit is geens spanningsveld. God verkiest niet vanwege geloof of ongeloof. God heeft geen mens nodig, laat staan het geloof om mensen zalig te maken. Het geloof is slechts een middel. Het geloof zelf is niets. Ook een voorgezien geloof is daarmee volledig af te wijzen als oorzaak of reden van verkiezing. Bovendien is een voorgezien geloof een rare redenatie. Het geloof dat de Heere Zelf werkt. Natuurlijk voorziet de Heere Zijn eigen werk! Maar dat heeft niets te maken met een voorzien van het geloof van de mens!Je zegt immers: Mensen gaan verloren om hun ongeloof. En tegelijkertijd zeg je: God heeft de een lief en de ander haat Hij, dat is verkiezing en verwerping, maar dat is niet vanwege voorzien ongeloof want dan zou Hij niet soeverein zijn in het verwerpen van mensen.Spreek je jezelf nu niet wat tegen? Of is dit het voor ons niet te begrijpen spanningsveld?
Inderdaad, een hele goeie.Klavier schreef:Bovendien is een voorgezien geloof een rare redenatie. Het geloof dat de Heere Zelf werkt. Natuurlijk voorziet de Heere Zijn eigen werk!
Memento, dat er een uitverkiezing is, ontkenden ook de remonstranten niet. Dat geldt ook voor Karl Barth en weet ik veel wie nog meer. Je opmerking aan OP slaat dus nergens op. Maar kennelijk ben je al zo ver dat iedereen op dit forum (van jou als moderator) zijn eigen invulling aan het begrip 'verkiezing' mag geven. Ben je zo onder de indruk van de grote geleerdheid van gravo, dat je niet eens doorziet wat hier gebeurt? Laat ik het je dan mogen uitleggen:memento schreef:OP, dat er een uitverkiezing is ontkent niemand, ook Gravo niet. Alleen verschillen we in de opvatting hoe dit vorm dient te krijgen in de prediking en het overige pastorale leven. M.i. is dat een hele moeilijke en heel gevoelige vraag.
Welke ‘leerstellingen, naast de Bijbel’ worden hier op dit forum dan verdedigd?Kaw schreef:Daarmee zeg ik niet dat de uitverkiezing aan de kant moet worden gezet, maar wel dat leerstellingen, naast de bijbel, over dit onderwerp tot nu toe meer schade hebben gedaan als goeds.
Het feit dat zijn eigen gebral hem tot razernij brengt, suggereert nog geen grote geleerdheid. Ik kan die althans niet ontdekken.Afgewezen schreef:Ben je zo onder de indruk van de grote geleerdheid van gravo, ...